Auteur Topic: Geen zelf  (gelezen 6264 keer)

Nathan

• Gast
Geen zelf
« Gepost op: 09-10-2015 14:32 »
Geen zelf

Er valt niets te realiseren. Ieder zogenaamd zelf leidt enkel tot onderdrukking van iets anders in je. Waar je je ook aan gehecht hebt, vergeet het. Pas als onze geest vrij is, ongeconditioneerd kun je spreken van innerlijke vrijheid. Gewaarzijn dient nergens aan onderworpen te zijn. Als er iemand is die gewaar is, is er sprake van een zelf: de wortel van alle verwarring.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Geen zelf
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2015 15:28 »
Ja, de wortel van verwarring is dat geest, -dat wat ervaart-, wordt beleefd alsof dat iemand is, een persoon, een zelf. Dus in de regel is er in ons leven de perceptie dat iemand naar Nathan luistert, iemand reageert, iemand gevoelens waarneemt, geluiden, beelden, stemmen, gedachten, iemand geboren is, iemand sterft, iemand lijdt, iemand gelukkig is, iemand bevrijding realiseert. Het draait in onze perceptie heel sterk om het persoonlijke, geest-als-iemand.

Nu kun je wel voortdurend tegen jezelf en anderen zeggen: "er is niet iemand, er is gewaar zijn", maar het is als een mantra die niet werkt. Dus hoe krijg je het nou voor elkaar dat er niet iemand is die gewaar is, zoals gewoonlijk?

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2015 15:55 »

Nu kun je wel voortdurend tegen jezelf en anderen zeggen: "er is niet iemand, er is gewaar zijn", maar het is als een mantra die niet werkt. Dus hoe krijg je het nou voor elkaar dat er niet iemand is die gewaar is, zoals gewoonlijk?

Het is heel simpel: als het ego sneuvelt, is er enkel gewaarzijn.
Dat weer geen staat is van bewusteloosheid of zoiets.
En als je iets ervaart als een 'mantra', vooral niet verder lezen. Je eigen ding doen elders, vooral niet reageren, lijkt mij Siebe.

Nathan

• Gast
Geen zelf (2)
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2015 16:02 »
Leven zonder dilemma. Op lichte voeten dansen tussen alles en iedereen. Tussen gedachten en gevoelens. Je hoeft nergens tussen te kiezen, je hoeft alleen maar te zijn. En je bent er al.
Je komt nergens vandaan, je gaat nergens naartoe. Er is enkel sprake van gewaarzijn, er is verder niemand.
Kun je dat aan of ben je verslaafd aan controle, zekerheid en kennis?

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-10-2015 19:47 »
Ja, de wortel van verwarring is dat geest, -dat wat ervaart-, wordt beleefd alsof dat iemand is, een persoon, een zelf. Dus in de regel is er in ons leven de perceptie dat iemand naar Nathan luistert, iemand reageert, iemand gevoelens waarneemt, geluiden, beelden, stemmen, gedachten, iemand geboren is, iemand sterft, iemand lijdt, iemand gelukkig is, iemand bevrijding realiseert. Het draait in onze perceptie heel sterk om het persoonlijke, geest-als-iemand.

Siebe

Hoi Sybe,

De begrippen ‘zelf’ of ‘niet-zelf’ of ‘geen-zelf’ worden veelal beschreven als zouden het grootheden zijn die niet nader verklaard of onderzocht zouden moeten worden. Het ‘zelf’ en het ‘niet-zelf’ of ‘geen-zelf’ worden als dogma’s voorgesteld, als welhaast onaantastbare labels. Vooral de bewering dat er geen ‘zelf’ zou zijn, geeft de indruk dat wij er helemaal niet zouden zijn, als een soort niet-bestaande wezens. Dit is de grootst mogelijke onzin, want we kunnen ons lichaam bekijken, dus bestaat het op de één of andere wijze; we ervaren onze zintuigvelden of geledingen waar we ons bewust van kunnen zijn. Er wordt op dit forum herhaaldelijk dus op dogmatische wijze met het label ‘waarnemen’ en ‘ego’ omgegaan, zonder enige uitleg en als iets wat eigenlijk geen enkel zelfonderzoek behoeft.

Voor zover ik het begrepen heb, zijn de typerende kenmerken van voorwaardelijk bestaan (alles is afhankelijk, alles is veranderlijk) in het Boeddhisme als volgt: anatta (de afwezigheid van een kernachtig, substantieel zelf) en dukkha (onbevredigendheid, lijden). Deze kenmerken van voorwaardelijk bestaan zijn onbestendig, alles verandert voortdurend, dus ook onze gedachten, gevoelens, enzovoort. Deze zintuiglijke geledingen (skandha's) geven door onwetendheid helaas de indruk dat er een onafhankelijk en duurzaam ‘ik’ zou bestaan, terwijl dit eerder een innerlijk geprojecteerd ‘beeld’ is van onszelf, wie we zijn of zouden zijn. Maar dit betekent niet dat we er niet zijn, alleen bestaan we op een andere wijze dan dat we veelal vermoeden. Het voorwaardelijk bestaan toont ons in onze waarneming dat de zaken er toch wat anders voor staan, dat we blindelings geloven (aanname) in bepaalde ‘labels’, en het ‘ik’ is ook zo’n label.

Gelukkig zijn we er wel degelijk en is het zaak om niet-dogmatisch om te gaan met de etiketten ‘zelf’ en ‘niet-zelf’ of ‘geen-zelf’, anders wordt het een zuiver verstandelijke aanname. En er wordt heel wat aangenomen op dit forum, bijvoorbeeld ook wat betreft de term ‘karma’, maar dat is een andere discussie. Kijk uit voor gemakkelijke oplossingen die geen zelfonderzoek vereisen. Dat is instant-poeder, niet te zuipen, laat staan te verteren. Instant-poeder belooft direct resultaat, maar laat je achter met een vieze nasmaak door de kunstmatigheid ervan. Drink liever de echte koffie. ;)
« Laatst bewerkt op: 09-10-2015 19:58 door Aurelius Augustinus »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09-10-2015 20:04 »

Het is heel simpel: als het ego sneuvelt, is er enkel gewaarzijn.
Dat weer geen staat is van bewusteloosheid of zoiets.
En als je iets ervaart als een 'mantra', vooral niet verder lezen. Je eigen ding doen elders, vooral niet reageren, lijkt mij Siebe.

Een misverstand. Je begreep niet dat ik met de "je" in de vorige reactie niet naar jou persoonlijk verwees.
Ik ervaar je teksten niet als mantra's.

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Geen zelf (2)
« Reactie #6 Gepost op: 09-10-2015 20:07 »
Leven zonder dilemma. Op lichte voeten dansen tussen alles en iedereen. Tussen gedachten en gevoelens. Je hoeft nergens tussen te kiezen, je hoeft alleen maar te zijn. En je bent er al.
Je komt nergens vandaan, je gaat nergens naartoe. Er is enkel sprake van gewaarzijn, er is verder niemand.
Kun je dat aan of ben je verslaafd aan controle, zekerheid en kennis?

Ik ben verslaafd aan controle, zekerheid en kennis.

Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2015 20:12 »
Ter info:

Nathan heeft zich uit geschreven.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2015 20:27 »
...En er wordt heel wat aangenomen op dit forum, bijvoorbeeld ook wat betreft de term ‘karma’, ...

Dat vraagt om uitleg,
hier of elders.

- Wat wordt er allemaal aangenomen?

en

- wat is jouw visie?

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09-10-2015 20:33 »
...En er wordt heel wat aangenomen op dit forum, bijvoorbeeld ook wat betreft de term ‘karma’, ...

Dat vraagt om uitleg,
hier of elders.

- Wat wordt er allemaal aangenomen?

en

- wat is jouw visie?

Ik zal daarover nog het één en ander schrijven, maar het komt er kort gezegd op neer dat ook de term 'karma' vaak erg verstandelijk wordt opgevat (niet altijd natuurlijk, er zijn op dit forum ook diverse erg goede bijdragen over geschreven), alsof het welhaast een simpele kwestie is van beloning en straf. Terwijl dat niet klopt en het woord 'karma' slechts handeling betekent en wijst op onze intentionele actie(s). Maar ik ga er eigenlijk liever wat uitgebreider over schrijven in de daarvoor bestemde topic over karma. :)
« Laatst bewerkt op: 09-10-2015 20:34 door Aurelius Augustinus »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2015 21:13 »
Gelukkig zijn we er wel degelijk en is het zaak om niet-dogmatisch om te gaan met de etiketten ‘zelf’ en ‘niet-zelf’ of ‘geen-zelf’, anders wordt het een zuiver verstandelijke aanname. En er wordt heel wat aangenomen op dit forum, bijvoorbeeld ook wat betreft de term ‘karma’, maar dat is een andere discussie. Kijk uit voor gemakkelijke oplossingen die geen zelfonderzoek vereisen. Dat is instant-poeder, niet te zuipen, laat staan te verteren. Instant-poeder belooft direct resultaat, maar laat je achter met een vieze nasmaak door de kunstmatigheid ervan. Drink liever de echte koffie. ;)

Ik begrijp niet helemaal wat precies bij je leeft. Ja, je reageert nu misschien op een karikatuur van de leer van niet-zelf maar wat heb ik hier precies mee van doen? Iets duidelijker maken graag want nu ben ik mezelf niet :D

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2015 21:23 »
Ter info:

Dat vind ik treurig. Misschien was mijn reactie wel een druppel, terwijl die zeker niet zo bedoeld was.
Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 09-10-2015 22:43 »

Ik begrijp niet helemaal wat precies bij je leeft. Ja, je reageert nu misschien op een karikatuur van de leer van niet-zelf maar wat heb ik hier precies mee van doen? Iets duidelijker maken graag want nu ben ik mezelf niet :D

Siebe

Niet alles teveel op jezelf betreken, Sybe. Ik bedoelde in die alinea vooral de instant-oplossingen van Nathan. En maak je ook niet te druk over zijn plotselinge vertrek, waarom zouden jouw bijdragen daar de aanleiding voor zijn geweest? Hij heeft er immers niks over gepost op het forum, pas op voor aannames waarvan je geen zekerheid hebt.

Je bijdragen zijn prima in orde, niks om aanstoot aan te nemen of zo.

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • BE NOW!!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13-10-2015 12:40 »
Jammer dat Nathan zichzelf heeft uitgeschreven, maar toch wil ik mijn beleving van een Zelf en niet-Zelf nog even vermelden. Mocht ik er een beetje of heel erg naast zitten dan lees en hoor ik het graag.
Naar mijn ervaring is er maar één Zelf, die zich uitdrukt in alles en iedereen wat leeft. Dan kunnen we het woord Zelf nog vervangen voor: God, Bewustzijn, Gewaarzijn, Leven, enz, enz. Ons ego doet ons geloven, dat wij een op zichzelf staand wezen zijn, (los staan van de rest van het Leven/Zijn) met de daarbij behorende gehechtheid en aversie, maar dat is vanuit de al-omvattende Zelf gezien een illusie, dus er is geen zelf alleen ervaring dat zich uitdrukt via ons en alles wat leeft.

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13-10-2015 19:00 »
Ter info:

Zonde, hij had zoveel Posts.
too understand everything you have to forgive everything