Auteur Topic: aangenaam kennis te maken...  (gelezen 3065 keer)

Offline steven1977

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
aangenaam kennis te maken...
« Gepost op: 06-11-2015 21:22 »
hallo iedereen,

mijn naam is Steven en ben al enkele jaren geïnteresseerd in de leer van het boeddhisme.
Zelf ben ik als christen opgevoed, gedoopt enz...
Graag had ik me wel meer willen verdiepen in het boeddhisme en het volgen van het "juiste pad".
Alleen ondervind ik dat iedere keer weer meegesleept wordt door het leven.
Na enkele maanden wordt mijn interesse dan plots weer aangewakkerd om dan weer even vlug te verdwijnen.
Ik weet van mezelf dat ik een zeer kalme persoon ben en heel goed van hart, helaas wordt er hierdoor keer op keer misbruik gemaakt van mij.
Ik bevind me momenteel in een relatie met 3 kinderen, een full time job, huishouden, ....
Hierdoor heb ik heel weinig vrije tijd en dit is ook deels de reden dat ik weer mee gesleept wordt in het dagelijkse leven.
Hoe ondervinden jullie dit in het dagelijkse leven?

lord rainbow

• Gast
Re: aangenaam kennis te maken...
« Reactie #1 Gepost op: 07-11-2015 12:49 »
Hallo steven1977,

Welkom.

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2015 14:13 »
Welkom steven
too understand everything you have to forgive everything

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2015 21:43 »
hallo iedereen,

Na enkele maanden wordt mijn interesse dan plots weer aangewakkerd om dan weer even vlug te verdwijnen.
(...)
Ik bevind me momenteel in een relatie met 3 kinderen, een full time job, huishouden, ....
Hierdoor heb ik heel weinig vrije tijd en dit is ook deels de reden dat ik weer mee gesleept wordt in het dagelijkse leven.
Hoi Steven,

Komt zeer bekend voor, en het feit dat ik al tientallen Jaren mediteer heeft dat meeslepen écht niet helemaal weggepoetst hoor! Ik werk in detachering en dat kan soms dichtbij huis betekenen en soms ver weg; deze zomer was het elke dag 2 x 10 minuten naar het werk en sinds een maand 2 x 1.30 uur minimal! Grijpt toch dieper in mijn dagritme in dan ik dacht, er wordt meer "meegesleept" en minder vanzelfsprekend gereserveerd voor bijvoorbeeld anderen met studie helpen dan ik dacht. De kunst is om als een duikelaartje te accepteren dat je wel eens van je koers afraakt, en die daarna dan toch weer op te zoeken - dus bijvoorbeeld je voornemens voor reserveren van meditatietijd, of van bepaalde dingen in het leven op proef anders te doen, toch weer te gaan herinneren en het hernieuwd te proberen. Op langere termijn gaan die dingen voor mij dan toch net wat makkelijker dan in het begin...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2015 22:52 »
hallo iedereen,

mijn naam is Steven en ben al enkele jaren geïnteresseerd in de leer van het boeddhisme.
Zelf ben ik als christen opgevoed, gedoopt enz...
Graag had ik me wel meer willen verdiepen in het boeddhisme en het volgen van het "juiste pad".
Ik weet van mezelf dat ik een zeer kalme persoon ben en heel goed van hart, helaas wordt er hierdoor keer op keer misbruik gemaakt van mij.

Klinkt heel bekend, dat van dat huishouden en die kinderen! Het werk kan ik gemakkelijker achter mij laten, maar opgroeiende tieners in huis, dat is andere koek. Dan voel je weer hoe gemakkelijk je nog uit evenwicht raakt. En toch zul je zien dat naarmate je meer vertrouwen krijgt in de dharma, je basis breder wordt, zodat je steeds iets minder uit balans geraakt en je er ook weer gemakkelijker in geraakt.
Je krijgt het gevoel, zoals Edel Maex ooit eens zei, dat je er niet "uit" kan vallen.

Welkom !

Snorlax

Offline steven1977

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2015 14:57 »
Er gewoon een gewoonte van proberen te maken om toch elke dag minstens 10 minuutjes te mediteren is dus de boodschap?
De gewenning komt dan vanzelf...