Auteur Topic: woede  (gelezen 2150 keer)

Offline steven1977

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
woede
« Gepost op: 11-11-2015 12:59 »
Hoe gaan jullie om met boos zijn op iemand of woede voelen?

Hoe leer je te relativeren op het moment zelf?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: woede
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2015 21:48 »

Hallo Steven,

De laatste tijd probeer ik woede niet meer te voeden. Ik verwacht zelf dat neigingen van woede, agressie, haat nog langdurig in mijn leven aanwezig zal zijn, vanwege vroegere gewenning er aan, maar nu kan ik in ieder geval het niet erger maken dan het al is. Het niet verder voeden. Geen rechtvaardiging bedenken. Loslaten en de geest weer positiever proberen te richten. Het goede weer oppakken.
Ik heb best lang gemeend mijn eigen woede, ergernis te moeten rechtvaardigen. Maar in feite ben je dan gewoon een prooi van de woede. Je bent niet eens in staat om los te laten en de geest weer positiever te richten. Nu zie ik het zo dat het echt nodig is rechtvaardiging van woede onmiddellijk de pas af te snijden.

Als je kijkt naar jezelf met woede en zonder woede dan weet je genoeg. Dan weet je dat je die woede kunt missen als kiespijn. Ik denk het heel belangrijk is dat je (algemeen bedoeld) woede dus niet goedpraat maar dat je gewoon gevoelig genoeg bent en blijft welke desastreuze invloed dit eigenlijk op je heeft.

Ik merk dat ik niet kan voorkomen dat woede opkomt maar ik kan wel stoppen deze van verder voedsel te voorzien. Het onderricht zegt dat je je geest moet afkeren van het afstotelijkheid-teken net zoals je je geest moet afwenden van het aantrekkelijkheids-teken als je niet bevangen wilt worden door lust en begeerte.
Ik kan wel zien dat het zo werkt. Als jij je ergert aan een persoon, en je blijft maar op die afstotelijke-tekenen gericht wordt het steeds erger. Zo bezien kunnen we mentaal zo trainen dat het onheilzame niet wortel schiet en het heilzame wortel schiet.

hartelijke groet,
Siebe

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • BE NOW!!!
    • Bekijk profiel
Re: woede
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2015 15:56 »

Hallo Steven,

Woede komt altijd voort uit onze gedachtens, die je projecteerd op de persoon of situatie. Meestal als iemand boos is, is hij volledig geïndentificeerd met dat gevoel. De kunst is om de woede die je op voelt komen te onderscheppen en vervolgens bij aanwezig probeert te blijven. Zonder enig oordeel daarover of berusting daarin. Op het moment dat het lukt om er bij aanwezig te blijven, dan indentificeer je jezelf niet meer volledig met die woede. Er ontstaat een opening tussen jou aanwezigheid en de woede.
Relativeren is verstandelijk een oplossing vinden of een plek geven aan dat gevoel, maar de woede is al in het verstand begonnen. Met andere worden we proberen vaak verstandelijk problemen op te lossen, die immers gecrëeerd zijn door het verstand. Aanwezig-Zijn gaat voorbij verstand en zal op den duur het verstand voorbij gaan.