Auteur Topic: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?  (gelezen 9910 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Reactie #50 Gepost op: 12-05-2018 21:35 »
Dat is mijn weg: het steeds opnieuw ontdekken wat ongekunsteld, onveranderlijk, oordeelloos en vredig is en van daar uit leven en relaties proberen vorm te geven.

Dat heb je mooi geformuleerd, en eigenlijk verwoord je zo kernachtig wat ik bedoel.

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 12-05-2018 21:41 »
Hoi Siebe en Dorje,

Wat is jezelf zijn? Die vraag heb ik namelijk. Of is het: of accepteren van jezelf met al je kwetsbaarheden etc etc?

Heb je er gevoel voor dat je ook iemand kan neerzetten?
Heb je er gevoel voor dat je snel in bepaalde reacties en patronen schiet?
Kun je ervaren dat bepaalde neigingen jou overheersen?

Siebe

Dorje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 12-05-2018 21:52 »
[hmmm ik beschouw het 8voudig pad als een weg om als beter mens naar de wereld te zijn. ik denk dat dit vanzelf het leven vreugdevoller gaat maken.

Dat is ook zo, mijn advocaat van de duivel spel is gewoon om aan te tonen dat het 8 voudig pad kan gebruikt worden om ego het leven gemakkelijker te maken, wat niet echt de bedoeling is. Ik plaagde je maar wat.

misschien is vreugdevol geen goed gekozen woord. vrediger? is misschien beter. ik wil het niet gebruiken om het vrediger voor mezelf te maken ik denk wel dat dit een gevolg is van het vrediger benaderen van de wereld.

Dat is ook zo. Vreugdevol, vredig, het is allemaal ok, als het maar niet slaat op het ontwikkelen van een vreugdevoller en vrediger ego (zelf-gerichtheid, ik, mijn, ...), maar op een ontwikkelen tot vrediger en vreugdevoller mens die zich minder en minder richt op het bevredigen van zijn zelf-gerichtheid (en zich daardoor juist afsnijdt van ware, onverandelijke vrede, vreugde).

ik ben juist bezig me constant af te vragen wat is het gevolg van mijn actie's, mijn gedachtes naar anderen. ik denk dat ik vaak een onderdeel van andermans lijden ben geweest. door het 8voudig pad proberen te volgen hoop ik dit te kunnen voorkomen.

Schitterend!

ik zal waarschijnlijk het concept onthechten nog wel niet bevatten.
ach langzaam maar zeker hoop ik daar te komen waar ik hoor te zijn en waar dit is? ik nog geen flauw idee.

Ach de weg is belangrijker dan het doel! We zijn allemaal nog zoekend, we kunnen allemaal nog verbreden in hoe we het nu zien, dat is het boeiende juist...

Een prettige avond, en blijf gerust kritisch, ik ben vlot van pen, maar daarom is wat ik schrijf niet altijd juist, als het je kan helpen om de dingen eens vanuit een andere hoek te bekijken (zelfs al is dit niet de beste hoek), dan kan het zinvol zijn, zoniet, laat het gewoon passeren, of werp je er tegen in. Het is het samenspel dat boeiend en leerrijk is voor ons beiden.

Namaste!
« Laatst bewerkt op: 12-05-2018 22:32 door Dorje »

Dorje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 12-05-2018 22:00 »
Dat heb je mooi geformuleerd, en eigenlijk verwoord je zo kernachtig wat ik bedoel.

Zo tof!
En vaak is het zo. In woorden lijkt het soms zo tegenstrijdig waar we mee bezig zijn, in werkelijkheid is het meestal (in essentie toch) helemaal hetzelfde.

Maar dat neemt niet weg dat we andere accenten kunnen leggen en andere meningen kunnen hebben, er uitdrukking aan geven op zo'n forum als hier is dikwijls nog het meest leerrijk voor onszelf. Vandaar ik blijf mij uitdrukken met mijn woorden, en jij ook blijven doen met jouw woorden! Waar we elkaar kunnen vinden, is dat fijn, waar niet, is het meestal toch leerrijk.

Prettige avond!
Namaste!

moesa

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 13-05-2018 11:47 »
Hoi  Siebe,

Op alle 3 jou vragen zeg ik ja.

Kon alleen jou citaat niet plaatsen. Weet niet hoe dat moet.

Grt Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 13-05-2018 13:27 »
Hoi Moesa,

Volgens mij heb je dan ook wel een gevoel voor wat het is om jezelf te zijn.

Een mooie manier om er over te praten is als 'presence'  of 'aanwezigheid' vind ik. Volgens mij had de Boeddha ultieme 'presence'. Dat staat dan tegenover een afwezige, re-actieve geest. Een geest die snel verwikkeld raakt in denken en verbeelden. Het is niet zo gebruikelijk om op deze manier over verlichting te praten maar ik vind dit wel een mooie manier.

Over citaten, ik heb remie onlangs nog ergens beschreven hoe dat moet maar weet even niet meer waar.

groet,
Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 13-05-2018 13:32 »
Hoi Moesa,

Ik vond dat fragment over citeren weer. het werkt zo:

Als je een reactie geeft zie boven iemands tekst tussen haken staan iets als
quote author=remie link=topic=2649.msg20351#msg20351 date=1524558976

dat deel geeft o.a. aan wie iets schreef. in dit geval is dat remie.

en er onderaan iemands tekst zie je ergens tussen haken staan:
/quote

De tekst die je wilt citeren plaats je tussen deze twee.

dus je krijgt dan:
haakje openen quote author=remie link=topic=2649.msg20351#msg20351 date=1524558976 haakje sluiten
dan de tekst die je wilt citeren
en dan haakje openen/quotehaakje sluiten

probeer maar wat. met de knop 'bekijken' kun je wat oefenen.

groet,
Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 13-05-2018 20:34 »
Hoi Siebe en Dorje,

Wat is jezelf zijn? Die vraag heb ik namelijk. Of is het: of accepteren van jezelf met al je kwetsbaarheden etc etc?

Heb je er gevoel voor dat je ook iemand kan neerzetten?
Heb je er gevoel voor dat je snel in bepaalde reacties en patronen schiet?
Kun je ervaren dat bepaalde neigingen jou overheersen?

Siebe

Dat vind ik heel zinvolle vragen.
We mogen best vragen over onszelf blijven stellen.
En daar creatief in zijn: vragen stellen die niet uit oude patronen voortkomen maar uit nieuwe inzichten.
Zo verkrijgen we steeds meer inzicht in onszelf.

Ik heb mezelf laten vertellen, dat een koan uit steeds andere invalshoeken benaderen, leidt tot de oplossing van een koan.

remie

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 13-05-2018 21:29 »
Citaat
ik zal waarschijnlijk het concept onthechten nog wel niet bevatten.
ach langzaam maar zeker hoop ik daar te komen waar ik hoor te zijn en waar dit is? ik nog geen flauw idee.

Ach de weg is belangrijker dan het doel! We zijn allemaal nog zoekend, we kunnen allemaal nog verbreden in hoe we het nu zien, dat is het boeiende juist...

beste Dorje,
vandaar dat ik ook open laat waar het pad mij toe zal leiden.

Citaat
[hmmm ik beschouw het 8voudig pad als een weg om als beter mens naar de wereld te zijn. ik denk dat dit vanzelf het leven vreugdevoller gaat maken.

Dat is ook zo, mijn advocaat van de duivel spel is gewoon om aan te tonen dat het 8 voudig pad kan gebruikt worden om ego het leven gemakkelijker te maken, wat niet echt de bedoeling is. Ik plaagde je maar wat.

;) het probleem met jullie hier is dat jullie mij continu laten nadenken, en dat valt niet mee. nee hoor, het is prettig om uitgedaagd te worden om mijn blikveld proberen te verwijden. dank jullie allemaal.
grt remie

Dorje

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 15-05-2018 09:20 »
het probleem met jullie hier is dat jullie mij continu laten nadenken, en dat valt niet mee.

Graag gedaan!
;D

moesa

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 07-06-2018 10:43 »
Beste Dorje,

Ik reageer nu pas op je antwoord, had het namelijk niet gezien. Inmiddels weet ik dat het zelf, het ik een illusie is. Toch neemt het ego mij nog geregeld in de maling. Wat er werkelijk gebeurd is namelijk voor mij moeilijk te zien als je ego die steeds in blijft kleuren.

Waar ik op het moment mee worstel is, dat anderen eigenlijk niet zien dat het zelf niet bestaat. Mijn ik worstelt  ermee, want die wil zichzelf dan duidelijk maken. Zoals Siebe dat mooi verwoord; iets neer moeten zetten. Ik kom daar maar moeilijk los van

Zo voer ik innerlijk gesprekken met anderen in mijn hoofd ( of het er ook daadwerkelijk is  :-X?) om zo te zien hoe ik reageer, wat ik zeg, hoe ik doe.  Zo vind ik het eigenlijk ook irritant dat andere mensen die ik kan in mijn hoofd zitten, terwijl ik een gesprek zit te voeren. Wel lijkt het erop om zo mijn gedachten te ordenen en wat ik allemaal weet en hoe ik dat kan vertellen. uiteindlijk voer ik die gesprekken met mijzelf en staat los van die ander, of is die ander een "oude'ik of toch een ik met dezelfde patronen?

Of ik het nu nog hilarisch zie?

Ja, het is best hilarisch als je gesprekken met anderen voert, die er niet zijn werkelijk. Denk nu ook terwijl ik dit typ: best wel een beetje suf dit. Dat zegt dan het ego die het eigenlijk doet.

Misschien wat onsamenhangend, maar zo dacht ik even

Forumleden? Is het normaal die gesprekken  :(

Warme groet

Moesa

Dorje

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 08-06-2018 15:28 »
Beste Moesa,

Ik reageer nu pas op je antwoord, had het namelijk niet gezien.

Geen probleem, maakt niet uit, maar toch fijn dat je alsnog reageert.

Inmiddels weet ik dat het zelf, het ik een illusie is.

Dat is schitterend.

Toch neemt het ego mij nog geregeld in de maling. Wat er werkelijk gebeurd is namelijk voor mij moeilijk te zien als je ego die steeds in blijft kleuren.

Wie neemt eigenlijk wie in de maling, kan je je dan afvragen. Of je kan het zo bekijken, ego's doen wat ze doen, maar verschijnen in en worden gekend door iets dat geen ego is. Rara, wat is het? En kan dat ooit in de maling genomen worden? Als het antwoord hierop nee is, wie neemt dan eigenlijk wie in de maling?

Waar ik op het moment mee worstel is, dat anderen eigenlijk niet zien dat het zelf niet bestaat. Mijn ik worstelt  ermee, want die wil zichzelf dan duidelijk maken. Zoals Siebe dat mooi verwoord; iets neer moeten zetten. Ik kom daar maar moeilijk los van.

Mooi toch. Je geeft jezelf de oplossing: je schrijft "mijn ik worstelt ermee". M.a.w. je merkt het op dat het gebeurd, en dat is de enige oplossing die er is, daar bij te blijven, bij het opmerken (en bij wat het opmerkt).

Het is illusie (als het niet opgemerkt wordt en dus illusie kan blijven) die zichzelf altijd in stand wil houden (andere woorden voor zichzelf duidelijk maken). Het ik (illusie) kan daar onmogelijk los van komen. Illusie kan zichzelf niet bevrijden van illusie. Illusie (ik) kan alleen maar zichzelf bevrijden als het waargenomen wordt door dat wat zelf geen illusie is, maar waar alle illusies in verschijnen. Met ander woorden: het "ik dat er mee worstelt" wordt door iets gekend, dat wat kent, er getuige van is, bewust van is, worstelt dat ook?

Eerst houdt illusie zichzelf in stand door te geloven dat het echt bestaat (de normale menselijke conditie), dan houdt illusie zich in stand door te geloven dat het zelf het probleem is en dus moet worden bestreden, er los van moet gekomen worden en dat anderen dat ook moeten doen, er is dan nog steeds iets dat afgescheiden is en zich los ziet van illusie, zich los ziet van zelf en ander en dat is nog steeds een illusie. Vandaar illusie kan zich niet ontdoen van illusie, een droomfiguur kan zich zelf niet ontdoen van de droom, het is enkel dat waar illusie in verschijnt dat de illusie zichzelf kan laten bevrijden door het gewoon te zien, er bewust van te zijn (dat het maar illusie is), het is enkel dat waarin de droom verschijnt dat de droom verschijnselen zichzelf kan laten bevrijden, door ze gewoon te zien, er bewust van te zijn (dat het maar een droom is).

Zo voer ik innerlijk gesprekken met anderen in mijn hoofd ( of het er ook daadwerkelijk is  :-X?)

Goeie opmerking. Ik heb alleszins nog nooit mijn hoofd rechtstreeks gezien, vele beelden ervan wel ja, in spiegels, maar nog nooit rechtstreeks.
:D

Of ik het nu nog hilarisch zie?

Ja, het is best hilarisch als je gesprekken met anderen voert, die er niet zijn werkelijk.

En nog meer hilarisch als de jij die de gesprekken voert in werkelijkheid ook niet echt bestaat.

Misschien wat onsamenhangend, maar zo dacht ik even

Geen probleem, ik kan je volgen, denk ik, dat is het belangrijkste. Hopelijk jij mij ook, maar ik vrees dat dat niet altijd evident is, ik hou mij meestal niet erg aan de normale taal-afspraken en andere conventies van het converseren.

Forumleden? Is het normaal die gesprekken  :(

Mijn antwoord: wat is normaal? Normaal heeft een norm nodig. Werkelijkheid zoals die is, heeft geen norm nodig, het is gewoon zoals die is. Het is niet willen wat er is, en willen wat er niet is, dat maakt dat het een probleem wordt, net zoals met de regen, weet je nog? Is het normaal dat het regent? Goh, whaterver, het regent gewoon en welk gevoel dit geeft, is ook gewoon wat het geeft, maar het wordt door iets gekend, door bewustzijn en als hier de aandacht komt op te liggen in plaats van op wat gekend wordt (regen, gevoel, ...) dan kan die regen zichzelf bevrijden (gewoon zijn voor wat het is, zonder meer), en kan dat gevoel erbij zichzelf bevrijden (gewoon zijn voor wat ze is, zonder meer, zonder daar gevolg aan te geven: het af te stoten of ernaar te verlangen, actie/reactie, karma, lijden...).

En zo ook met die gesprekken in je hoofd: door ze te willen hebben, hou je ze in stand, door ze niet te willen hebben, hou je ze ook in stand, alleen maar door ze waar te nemen vanuit de openheid en oordeelloosheid, bewustzijn op zich, kun je ze zichzelf laten bevrijden en geven ze geen aanleiding meer tot actie, reactie, karma en lijden.

Warme groet Moesa!

MaartenD

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 08-06-2018 15:50 »
Wijsheid van Dorje:
Citaat
Eerst houdt illusie zichzelf in stand door te geloven dat het echt bestaat (de normale menselijke conditie), dan houdt illusie zich in stand door te geloven dat het zelf het probleem is en dus moet worden bestreden, er los van moet gekomen worden en dat anderen dat ook moeten doen, er is dan nog steeds iets dat afgescheiden is en zich los ziet van illusie, zich los ziet van zelf en ander en dat is nog steeds een illusie.

Onthoud dit en denk erover na. Dit is echt zeer inzichtelijk. Dank, Dorje!

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 08-06-2018 18:15 »
Citaat
Wie neemt eigenlijk wie in de maling, kan je je dan afvragen. Of je kan het zo bekijken, ego's doen wat ze doen, maar verschijnen in en worden gekend door iets dat geen ego is. Rara, wat is het? En kan dat ooit in de maling genomen worden? Als het antwoord hierop nee is, wie neemt dan eigenlijk wie in de maling?

Aha ja inderdaad, een hele fijn inzicht.

Citaat
Je geeft jezelf de oplossing: je schrijft "mijn ik worstelt ermee". M.a.w. je merkt het op dat het gebeurd, en dat is de enige oplossing die er is, daar bij te blijven, bij het opmerken (en bij wat het opmerkt).

Ja ik zie het ook overal en ben er op gefocust. Het ik etc houdt mij ook bezig steeds.

Citaat
Het is illusie (als het niet opgemerkt wordt en dus illusie kan blijven) die zichzelf altijd in stand wil houden (andere woorden voor zichzelf duidelijk maken). Het ik (illusie) kan daar onmogelijk los van komen. Illusie kan zichzelf niet bevrijden van illusie. Illusie (ik) kan alleen maar zichzelf bevrijden als het waargenomen wordt door dat wat zelf geen illusie is, maar waar alle illusies in verschijnen. Met ander woorden: het "ik dat er mee worstelt" wordt door iets gekend, dat wat kent, er getuige van is, bewust van is, worstelt dat ook?

Deze wil ik graag even tot mij nemen. Ik weet of het worstelt eigenlijk. Misschien wel,  maar ik zie dit stukje nog niet helemaal

Citaat
Eerst houdt illusie zichzelf in stand door te geloven dat het echt bestaat (de normale menselijke conditie), dan houdt illusie zich in stand door te geloven dat het zelf het probleem is en dus moet worden bestreden, er los van moet gekomen worden en dat anderen dat ook moeten doen, er is dan nog steeds iets dat afgescheiden is en zich los ziet van illusie, zich los ziet van zelf en ander en dat is nog steeds een illusie. Vandaar illusie kan zich niet ontdoen van illusie, een droomfiguur kan zich zelf niet ontdoen van de droom, het is enkel dat waar illusie in verschijnt dat de illusie zichzelf kan laten bevrijden door het gewoon te zien, er bewust van te zijn (dat het maar illusie is), het is enkel dat waarin de droom verschijnt dat de droom verschijnselen zichzelf kan laten bevrijden, door ze gewoon te zien, er bewust van te zijn (dat het maar een droom is).

Deze wil ik even op mij in laten werken.

Citaat
de gesprekken voert in werkelijkheid ook niet echt bestaat.
Mijn antwoord: wat is normaal? Normaal heeft een norm nodig. Werkelijkheid zoals die is, heeft geen norm nodig, het is gewoon zoals die is. Het is niet willen wat er is, en willen wat er niet is, dat maakt dat het een probleem wordt, net zoals met de regen, weet je nog? Is het normaal dat het regent? Goh, whaterver, het regent gewoon en welk gevoel dit geeft, is ook gewoon wat het geeft, maar het wordt door iets gekend, door bewustzijn en als hier de aandacht komt op te liggen in plaats van op wat gekend wordt (regen, gevoel, ...) dan kan die regen zichzelf bevrijden (gewoon zijn voor wat het is, zonder meer), en kan dat gevoel erbij zichzelf bevrijden (gewoon zijn voor wat ze is, zonder meer, zonder daar gevolg aan te geven: het af te stoten of ernaar te verlangen, actie/reactie, karma, lijden...).
Ja, ik doe deze soms vragen: wat stoor ik eigenlijk als iets mij stoort.
En zo ook met die gesprekken in je hoofd: door ze te willen hebben, hou je ze in stand, door ze niet te willen hebben, hou je ze ook in stand, alleen maar door ze waar te nemen vanuit de openheid en oordeelloosheid, bewustzijn op zich, kun je ze zichzelf laten bevrijden en geven ze geen aanleiding meer tot actie, reactie, karma en lijden.

Ik merk Dorje dat je heel goed schrijft over het waarnemen en daar oordeelloos naar kijken.  Lijkt ook heel bedreven

Al met al Dorje, heel erg bedankt. Ik waardeer deze inzichten zeer. Je bent een goede schrijver over de ik, ego, mij jou, die niet bestaan....fijn om te lezen

Liefs Dorje

Dorje

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 08-06-2018 18:32 »
Ik waardeer deze inzichten zeer.

Het zijn niet mijn inzichten. Met woorden probeer ik gewoon ergens naar te wijzen, en als het je ergens brengt dat inzicht geeft, dan is het jouw inzicht.
 :)

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 12-01-2019 21:34 »
Beste forumleden.

Dat ge-karma daar vind ik wat van. Wat zeg je tegen een moeder die een kind heeft met een terminale ziekte? ga je dan zeggen: ja, dat is het karma in een vorig leven. Ik heb hier moeite mee, want ik zou dat verhaal ook niet kunnen accepteren, als moeder zijnde.

Op het moment lees ik boeken over boeddhisme en daar wordt gezegd dat het beter is om niet te geloven. Dat begrijp ik.

Karma is dan ook een stukje begoocheling, want dan komt er weer dat stukje magie aan te pas.

Want, hoe komt karma dan? Wie stuurt jou karma?

Grt Moesa

Er worden op dit moment voor zoiets verschillende verklaringen gegeven, bijvoorbeeld:
-het is gewoon toeval;
-het is de wil van God of Allah;
-het is kamma.

Volgens mij kunnen mensen uit alle verklaringen wel ergernis en troost putten. Het is volgens mij heel subjectief. De één zal walgen bij het idee dat die ziekte en sterfte van een jong kind Gods wil is, en een ander put juist kracht en troost uit zo'n verklaring. De één heeft vrede met de gedachte dat het toeval is, en een ander kan daar er geen vrede mee hebben dat het verliezen van een kind, puur toeval is.
Er zijn denk ik ook mensen voor wie het wel helpt en steunend is om te denken dat het kindje jong sterft als gevolg van diens kamma. In ieder geval, kamma als verklaring, is op zich heus niet voor iedereen onacceptabel en vervreemdend. Bovendien, zijn de verklaringen 'Gods wil' of 'puur toeval' dan zo logisch, zo redelijk, zo niet-magisch?

Volgens de overlevering, tenminste zover ik die ken, hield de Boeddha zich niet bezig met de verklaringen van "puur toeval" en "de wil van God". Hierbij had hij juist kritiek.

groet,
Siebe

..en de niyama's niet te vergeten...toch...
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 12-01-2019 22:17 »
Misschien moeten we dit nog eens goed uitzoeken.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 12-01-2019 22:26 »
- Ergens onder deze links staan de vijf niyama's vermeld.
Boeddhistische bronnen ontbreken.
Wel de website van Nico : de vijf systemen van wetten.
zie hier

- Tevens staan ergens citaten van jou uit de soetra's,
waarin de Boeddha aangeeft dat niet alles wat men meemaakt,
de gevolgen van karma hoeven zijn. Ik heb alleen niet de drive gehad om een en ander exact uit te filteren.

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1652.msg12336#msg12336

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1026.msg7965#msg7965

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=596.msg4411#msg4411
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019 09:28 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 12-01-2019 23:56 »
Ik heb Lal Pinnaduwage gevraagd in welk Abhidhamma boek informatie staat over de vijf niyama's.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2019 07:59 »
Ujukarin zegt her en der wel dat ze overal te vinden zijn,
maar ik kom alleen maar steeds uit bij patanjali en yoga voorschriften

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #70 Gepost op: 13-01-2019 08:19 »
Ja hier zie je, onder sectie 'Buddhism', dat 'her en der'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Niyama

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 13-01-2019 08:26 »
Top!
Dank je!
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019 08:28 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 13-01-2019 14:24 »
Een verklaring als..."kamma speelt geen (enkele) rol"...als jezelf of anderen worden geconfronteerd met voorspoed of tegenspoed, mag nooit gegeven worden op basis van iets anders dan perfecte intuitie van de situatie, directe kennis daarvan, zuiver schouwen, gnosis.

Zo stond ik er in en sta er nog altijd in.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 13-01-2019 15:52 »
Ja,

Andersom
is denk ik
ook zo

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 13-01-2019 19:31 »
Hoe bedoel je dit precies?
Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 13-01-2019 20:05 »
Dat het niet zo eenvoudig is
om te bepalen wat de rol van
karma is in onze ontmoeting
met voorspoed en tegenslag.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019 20:07 door ekayano maggo »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #76 Gepost op: 13-01-2019 20:57 »
Klopt. Ik zit eerder aan die kant, met o.a. het fragment

Citaat
De niyamas helpen ons nuanceren. Je zou kunnen zeggen dat niets in het leven “noodlot” is wat we maar gewoon moeten “accepteren”, er is altijd een gelegenheid om positieve energie te ontwikkelen en iets ten goede te transformeren. Maar als er een repeterend patroon in je gedrag is waar je echt geen andere oorzaak voor weet ook niet in karma van dit leven, dan stelt het sommigen gerust te horen dat dít patroon misschien wel karma-vipaka uit het verleden is.

uit mijn Boeddhistisch Dagblad-praatje. Maar Sieb stelt in mijn herinnering dat ook in Fysieke, Biologische en Psychologische oorzakelijkheid oftewel de andere 3 voor stervelingen relevante niyamas wat karma 'verstopt' kan zitten. Denk maar aan natuurgeweld en ziekten die al dan niet mede veroorzaakt kunnen worden door menselijk handelen. En met die brede definitie van karma, ik vind 'm weer te breed, is zijn punt dan weer verdedigd ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 13-01-2019 21:30 »
Heb ik nou gelijk of niet ;D

In de teksten staat dat als iemand aan de Boeddha vraagt hoe het toch komt dat mensen zulk verschillend lot treft;  de ene is mooi en een ander lelijk, de ene sterft jong en een ander wordt honderd, de ene leeft in welvaart, de ander in armoede, de ene heeft veel invloed en macht en de ander is onbeduidend etc..., dan verklaart de Boeddha dat toch als volgt...“Student, wezens zijn eigenaren van hun daden (kamma), erfgenamen van hun daden; zij zijn gevormd door hun daden, zij zijn verbonden aan hun daden, zij hebben hun daden als hun thuisbasis. Het is door de daad waardoor wezens minderwaardig of voortreffelijk zijn.”
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2287.msg17327#msg17327

In de teksten wordt een Boedha opgevoerd die verklaart dat een oorzaak van ziekelijkheid is dat je levende wezens kwelt.  In andere woorden, je gedraagt je ziekelijk, en dat maakt dat je op den duur gevoelig voor ziekten wordt, legt de Boeddha, in mijn eigen woord uit. Iemands gevoeligheid voor ziekte is wat dat betreft geen toeval. Dus als iemand een ziekte krijgt, of veel ziek is, ook al vindt je een medische oorzaak, sluit dat kamma uit?

Dit is met alles zo. Waar we toe neigen dat gaat vormgeven aan onze toekomst. Neigt iemand naar roes, oftewel gedraagt iemand zich graag als een gek, dan is het zeker dat zo iemand de kans heel erg vergroot  op latere mentale problemen, dus om zelf gek te worden, in dit of volgende levens. Heeft iemand nu in dit leven veel mentale problemen, dan is de kans groot dat in vorige levens iemand al graag gek wilde doen en gek wilde zijn.

Dit is volgens mij wat de Boeddha in grote lijnen zag.

Siebe

« Laatst bewerkt op: 13-01-2019 22:11 door Sybe »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 13-01-2019 21:49 »
Dat het niet zo eenvoudig is
om te bepalen wat de rol van
karma is in onze ontmoeting
met voorspoed en tegenslag.

Nu snap ik wat je bedoelt, merci.

Ik meen zelf wel te zien dat als je weet dat je intenties niet helemaal zuiver zijn, of helemaal niet, dat je dan later daarvoor betaalt in de vorm van slaapproblemen, spanningen, mentaal branden, misschien darmproblemen, maagproblemen, ziekten. Op een gegeven moment zie je zulke relaties.

Zo weet ik uit eigen ervaring dat je erg moet oppassen met onzuivere intenties. Ik neig daar nog wel toe en werk daar wel aan. Maar als je intenties niet echt deugen, zoals, je wilt teveel winnen, je wilt anderen kleineren, je wilt alleen maar gelijk krijgen, je bent meedogenloos, je wilt iemand de les lezen ipv samen optrekken en leren, dan krijg je daar geheid de rekening van, is mijn eigen ervaring. Simpel gezegd, lees iemand de les, en je krijgt zelf een lesje. Vroeg of laat gebeurt dat. Vroeg of laat gebeurt er iets pijnlijks in je en betaal je de prijs.

Ik wil echt niet mensen de stuipen op het lijf jagen maar gewoon mijn eigen ervaring hiermee delen.

In deze zin heb ik ook veel vertrouwen ontwikkeld in het onderricht over kamma.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 14-01-2019 07:01 »
Dat klopt.
Ujukarin ziet dat
ook wel zo
als ik goed lees.

Punt is dat je hierbij karma
van de andere kant benadert.

Dwz: je spreekt nu niet over
voorspoed en tegenslag die
je tegenkomt, maar die je
wellicht
tegen gaat komen.

Anders gezegd:
Je bent  niet
(achterwaarts)
aan het duiden,
het gladde ijs,
maar
(voorwaarts)
aan het werk.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019 08:54 door ekayano maggo »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 14-01-2019 10:14 »
ekayano, je haalt me de woorden uit de mond.

Karma is makkelijk te misbruiken, ongeveer op dezelfde manier als mensen zeggen dat iets straf van God is. Zo zeg je alles en zeg je tegelijkertijd niets. Maar, wat veel belangrijker is, je zegt iets onkundigs! Het is niet een uitspraak die vervuld is van medelijden of liefdevolle vriendelijkheid. Zelfs gelijkmoedigheid is niet aanwezig want upekkha is niet een schouderophalende matheid.

Persoonlijk ervaar ik de wet van karma - voor zover ik die begrijp - als iets wat heel troostend is en licht en lucht gevend. We kunnen namelijk altijd en op ieder moment zelf kiezen hoe we tegenover de omstandigheden staan. De omstandigheden nu zijn er nou eenmaal, daar veranderen we niks aan. Ons daartegen verzetten is vergelijkbaar met het wereldsysteem vertellen dat het anders moet wezen. Zoals jij zo mooi dichterlijk opmerkt kunnen we nu wel kiezen wat voor nieuw karma we ontwikkelen. Ik heb hier zelf eens een stukje over geschreven op het forum.

Ik heb me laten vertellen dat de persoon die kundig en positief tegenover het leven staat en handelt in lijn met de brahmavihara als het ware oud licht karma voorrang geeft bij het rijpen. Ik weet alleen niet waar dat zou staan.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 14-01-2019 11:17 »
Nee, ik spreek over tegenspoed dat ik hier en nu tegenkom, bijvoorbeeld pijnen, mentale brand, maagproblemen, stress, slaapproblemen, vermoeidheid. Ik weet zo onderhand dat er een relatie is tussen het ontstaan daarvan en mijn eigen onzuivere gedrag, onzuivere intenties. Bijvoorbeeld doorslaan in discussies, de balans kwijtraken, geirriteerd raken, iemand de les willen lezen, te vurig bezig zijn, onzuiver.

Ik zie het als doorlopende les om negativiteit om te buigen naar iets positiefs. Ik wil ook niet alles uit de weg gaan.

Wat Maarten zegt ben ik ook tegengekomen. Het onderricht geeft aan dat we sinds beginloze tijd talloze karmische zaden hebben verzameld, van heel positief tot heel negatief. Het zijn de omstandigheden die bepalen wat rijpt. Zaden hebben andere zaken nodig, water, licht etc., nodig om te ontkiemen, zo ook met karmische zaden. Ik heb ook begrepen dat als je veel de brahmavihara's oefent, dat kamma zo sterk is dat het ander negatief kamma wat je sowieso bij je hebt, onderdrukt om te kunnen rijpen.

Overigens, bevrijding wordt niet gerealiseerd door alle negatieve karmische zaden uit te wissen, maar door een einde te maken aan de asava's. Bij zowel een Boeddha als arahant kunnen nog negatieve karmische zaden rijpen en leed veroorzaken bijvoorbeeld pijn en ziekten. Was het niet Angulimala die arahantschap realiseerde na 999 mensen te hebben vermoord en die in dorpen bekogeld werd met stenen? De Boeddha riep hem op dat te verdragen, want kamma-vipaka. De mensen wisten wat hij gedaan had en zetten hem dat betaald. Ik heb begrepen dat niemand uitgesloten is van kamma-vipaka zolang ie leeft.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 14-01-2019 12:46 »
Nee, ik spreek over tegenspoed dat ik hier en nu tegenkom, bijvoorbeeld pijnen, mentale brand, maagproblemen, stress, slaapproblemen, vermoeidheid. Ik weet zo onderhand dat er een relatie is tussen het ontstaan daarvan en mijn eigen onzuivere gedrag, onzuivere intenties. Bijvoorbeeld doorslaan in discussies, de balans kwijtraken, geirriteerd raken, iemand de les willen lezen, te vurig bezig zijn, onzuiver.

Ik zie het als doorlopende les om negativiteit om te buigen naar iets positiefs. Ik wil ook niet alles uit de weg gaan.

Dat had ik wel gelezen.
Dat is nog niet zo heel ver weg natuurlijk.
Vandaar mijn toevoeging over het gladde ijs.
Dat gaat natuurlijk over karmische oorzaken
in een dusdanig ver verleden (vorige levens)
dat het voor een gewone sterveling 
niet te duiden is tot huidige ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019 12:49 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 14-01-2019 13:04 »
Ah, zo bedoel je.

Voor mij is het volledig zeker dat er invloed is uit vorige levens. Ook de biologie erkent dat hoe wij nu als mens in elkaar steken niet toevallig is, maar een evolutie vertoont. In zekere zin is ons lichaam het verleden. De reacties die ontstaan bij zintuiglijke prikkels, zoals de wilsactiviteit van vechten en vluchten, zijn getuigen van heel veel vorige levens waarin dit gedrag gewoon was.

Zo kijk ik er er zelf naar. Er is in mij een neiging tot agressie. Ik zie het zelf zo dat ik in vorige levens die neiging sterk heb gemaakt.

Geboorte als mens schijnt veroorzaakt te zijn door kamma ook. Dus pijn, ziekte, verouderen en sterven is nooit niet aan kamma gerelateerd, zou je kunnen zeggen. Wezens in bepaalde deva staten ervaren niet meer ziekten. Ze hebben niet een grof lichaam dat zulke ellende met zich meebrengt.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 14-01-2019 13:09 »
ja

hebben de hellewezens
een grover lichaam dan?
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019 13:11 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 14-01-2019 14:00 »
Dat weet ik niet.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 14-01-2019 14:14 »
....ach....
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019 14:19 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 14-01-2019 14:20 »
Het zal toch ook wel niet alleen met het soort lichaam te maken hebben, vermoed ik. Mensen hebben hetzelfde lichaam maar de ene lijdt ook duidelijker veel erger dan de ander. Ook peta's schijnen erg te lijden en hun lichaam is niet zo grof dat wij ze zien. Ik stelde het te generaliserend en dat is denk ik niet juist.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 14-01-2019 14:22 »
...ach...

af en toe bedenk ik:

is dit nu
dharma beoefening
of
dharma neurose....

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 14-01-2019 17:02 »
ik vind het zelf wel leuk, maar herken je gedachte wel

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 14-01-2019 17:15 »
Hoe het precies komt weet ik niet,
maar ik wordt er
een beetje chagrijnig van.

Ik heb zin om het bijltje
erbij neer te gooien.
Gewoon niet zoveel nadenken.
altijd maar opletten

Het is nooit klaar,
het houdt niet op.
Leidt het wel ergens toe.

Als zelfs de Boeddha nog leed....
Krishnamurti had veel pijnen
en overleed aan alvleesklier kanker...
Nisargadatta aan longkanker enz...

Het is zo'n gedoe allemaal
En dat alleen maar om na de dood
overal van af te zijn.

Dat slaat toch nergens op

Dan maar dorst
Gewoon doorgaan
en komt
wat er komen mag

wat is het probleem eigenlijk
vergankelijk,
nou en
ongemakkelijk,
nou en
onpersoonlijk,
nou en

ik ga eens
lekker douchen
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019 17:22 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 14-01-2019 17:31 »
Groot gelijk EM,

Laten we stoppen met nadenken en uitleggen en weerleggen en opleggen en onderleggen. Laten we een frisse pint gaan drinken en eens goed lachen met hoe we hier bezig zijn.

Laten we elkaar stimuleren en inspireren, welke yana we ook volgen en stoppen met uit te zoeken wat nu het beste is, of hoe ze elkaar beschimpen.

Geniet van de douche!

Dorje.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 15-01-2019 12:21 »
Als de meesters iets duidelijk maken, alleen al door hun leven, is het toch wel dat er geen einde aan lijden is als mens, vind ik. Krishnamurti had hevige pijnen, viel zelfs flauw van de pijn. De Karmapa en vele andere boeddhistische meesters stierven aan kanker of andere ellende. De Boeddha had ook nog hevige pijnen die hij geduldig verdroeg. Dat soort ellende kan kennelijk toch niet worden voorkomen. Maar ze leren ons wel dat het te verdragen is en dat je zelfs blijmoedig kunt omgaan met heel veel pijn en je naderend einde.
Wat dat betreft vind ik het inspirerend.

Ik heb nog altijd het gevoel dat de Boeddha iets bijzonders heeft ontdekt, ik denk toch de waarheid over ons bestaan, de diepste waarheid hierover. En hij wijst ook een weg uit het mentaal lijden en dat vind ik ook veel waard. Ook al kunnen we pijn ziekte ouderdom niet voorkomen we kunnen wel zover komen dat het ons niet meer zo moedeloos, wanhopig, angstig, wantrouwig, kwaad, gretig maakt en dat is wel heel veel waard.

Veel dingen snap ik nog niks van. Zoals Dorje ook vaak zegt, via ervaring zullen we het moeten leren ontdekken, via het verstand en redeneren lukt het niet.

Ik vind het ook een nobel doel een einde te maken aan alle agressie in mezelf, aan hebzucht, obsessie, begoocheling, allerlei neigingen, niet alleen voor mezelf maar ook omdat ie weet dat het anderen niet goed doet.

Als ik soms weer een vertwijfeld denk...wil ik dit wel, ben ik wel boeddhist?...denk ik weer aan wat de leer van de Boeddha in wat woorden samenvat:
goed doen
kwaad laten
geest zuiveren,

en hoe kun je daar nou tegen zijn, bedenk ik dan bij mezelf.

Ik vind het ook best jammer dat we elkaar soms meer lijken tegen te werken dan te inspireren. Misschien kan wat wrijving toch voor wat glans zorgen, wie weet.

Siebe

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2019 14:29 »
Hmm.. dit vind ik nou eens een flink inspirerend bericht.

Tja... wil ik dit wel, ben ik wel boeddhist? Tegenvraag: wie wil dit weten? Wie ben ik?

Veroudering, ziekte en dood kunnen we niet uit de weg gaan... nee, natuurlijk niet. De natuurwetten zijn spijkerhard. Waarom zou je dat ook willen? Zie met die wil dukkha ontstaan, overigens!

Misschien dat wrijving voor glans kan zorgen.. prachtig!

Ik neem me voor om bij het lezen te kijken naar mijn eigen gedachten en daar juist weer stil bij te staan. Wie ergert zich? Wie voelt zich geïnspireerd? Wie is het eens of oneens? Alleen al daarom werken jullie over en weer zuiverend.

Met warme groet,

Maarten

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2019 16:36 »
Dat is inderdaad een heel mooi en inspirerend bericht Siebe.

🙏