Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 2281 keer)

Offline Piet89

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Voorstellen
« Gepost op: 28-12-2015 23:16 »
Hallo,

Ik wou me even voor stellen, ik ben Jordi en nieuw op het forum.

Al jaren voel ik me aangetrokken door het buddhisme. Maar elke keer weet ik niet hoe ik moet beginnen waardoor ik de draad kwijt raak waardoor ik te lui word en verwaterd het...

Nu ben ik al ruim een jaar gestopt met roken en blowen en voel ik me al eennstuk frisser. Maar door dat er zoveel informatie is te vinden is over buddhisne zie ik het bos niet meer door de bomen, elke keer deed ik maar wat en ging ik van links naar rechts nu ben ik een beetje de draad kwijt geraakt en wil ik opnieuw beginnen en aangezien ik dit forum heb gevonden kunnen jullie misschien helpen?

Dus bij deze waar kan ik het best mee beginnen?

PS: ik denk dat ik het mediteren wel een beetje onder de knie heb maar of ik het goed doe weet ik niet. Als ik er mee bezig ben kan ik wel even echt aan niets denken, zelfs niet tegen me zelf praten ofzo kan ik wel een paar minuten vol houden. Ik heb namelijk last van hyperventileren gehad (daarom gestopt met roken en blowen) en kreeg toen ademhalings therapie. Hier door kan ik me goed ontspannen in een form van meditatie. Maar soms ben ik bezig en dan ga ik aan andere dingen denk als boodschappen doen, school ect. Waar moet ik aan denken tijdens het mediteren als zo iets gebeurt?

(Sorry voor de spellings fouten of zinsopbouw ben namelijk erg dyslectisch)

lord rainbow

• Gast
Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2015 07:22 »
Hallo Piet89,

Welkom.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2015 12:33 »
Hallo,

Ik wou me even voor stellen, ik ben Jordi en nieuw op het forum.

Al jaren voel ik me aangetrokken door het buddhisme. Maar elke keer weet ik niet hoe ik moet beginnen waardoor ik de draad kwijt raak waardoor ik te lui word en verwaterd het...

Nu ben ik al ruim een jaar gestopt met roken en blowen en voel ik me al eennstuk frisser. Maar door dat er zoveel informatie is te vinden is over buddhisne zie ik het bos niet meer door de bomen, elke keer deed ik maar wat en ging ik van links naar rechts nu ben ik een beetje de draad kwijt geraakt en wil ik opnieuw beginnen en aangezien ik dit forum heb gevonden kunnen jullie misschien helpen?

Dus bij deze waar kan ik het best mee beginnen?

PS: ik denk dat ik het mediteren wel een beetje onder de knie heb maar of ik het goed doe weet ik niet. Als ik er mee bezig ben kan ik wel even echt aan niets denken, zelfs niet tegen me zelf praten ofzo kan ik wel een paar minuten vol houden. Ik heb namelijk last van hyperventileren gehad (daarom gestopt met roken en blowen) en kreeg toen ademhalings therapie. Hier door kan ik me goed ontspannen in een form van meditatie. Maar soms ben ik bezig en dan ga ik aan andere dingen denk als boodschappen doen, school ect. Waar moet ik aan denken tijdens het mediteren als zo iets gebeurt?

(Sorry voor de spellings fouten of zinsopbouw ben namelijk erg dyslectisch)
Hoi Piet/Jordi,

Welkom. Op je PS'je: gewoon teruggaan naar het object van meditatie (zoals je ademhaling) en die 'andere gedachten' zien als wolkjes aan de hemel die voorbij zullen drijven. Doch zonder sterke gedachten-dwang, meer als een met zachte hand jezelf terugzetten op dat wat je van plan was te doen namelijk de meditatie.

Tja, waar te beginnen....

Stap 1: zien wat op dit moment de meeste 'klik' geeft. Puur meditatie, of een kombinatie met rituelen zoals mantra's, of kombinatie met studie.
Stap 2: een sangha ('meditatiegroepje' c.q. tempelgemeenschap) zoeken waarbij je dat pad verder kunt uitdiepen. Heel grof ingedeeld vind je op het portal boeddhisme.nl vier soorten groepen:
* Theravada: meditatie ('Vipassana') en studie
* Mahayanana: meditatie (Zen/Chan) en devotie (bewegingen zoals Soka Gakkai/Puur Land)
* Vajrayana: meditatie, rituelen en studie; het hangt echt van de sangha af waar de nadruk ligt
* Westers boeddhisme: veelal een kombinatie van alle drie, maar wederom accenten per sangha.

Een online communicatiemiddel zoals Boeddhaforum zou ik geen sangha durven noemen, o.a. omdat er geen vaste groep 'spirituele vrienden' zit die elkaar diepgaand leert kennen en als klankbord kan fungeren, maar het kan zeker helpen in je Pad.
Terug naar de sangha: vervolgens in-person oftewel IRL op pad gaan en met enige regelmaat hun bijeenkomsten bezoeken. Daar win je wel weer verder advies in wat op dit moment het belangrijkste stuk boeddhistische beoefening voor je is en kun je problemen, die er ongetwijfeld gaan komen  :'(, met de vrienden aldaar c.q. de leraar/es bespreken.

With folded palms,

<Ujukarin>