Auteur Topic: Het Ideale Trainingschema naar Verlichting?  (gelezen 1529 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Het Ideale Trainingschema naar Verlichting?
« Gepost op: 12-02-2016 12:30 »
De training die de Boeddha aanbiedt, kun je volgens mij indelen in twee stromen.

Er is een deel van de training dat gaat om het identificeren bij jezelf van wat onheilzaam is, leedvol, niet-voordeel brengend, wijsheid verduisterend, de geest bezoedelend. De Boeddha heeft hier, getuige de sutta's, heel direct naar gekeken, in deze zin van: wat gebeurt er in de geest als er kwade wil opkomt, jaloezie, haat, hebzucht etc. Het vernauwt de geest, het doet de geest geen goed.

De Boeddha heeft kennelijk aanhoudend getraind in het leren verdrijven van zulke bezoedelende mentale factoren. Hij heeft ook mentale factoren geïdentificeerd die ontspannen, licht brengen, vrolijkheid, die verruimen zoals liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, dankbaarheid en medevreugde, mentale soepelheid en lichtheid etc. Wat binnen de geest oorzaak is van lijden verdreef de Boeddha. Wat binnen de geest oorzaak is van geluk ontwikkelde de Boeddha.

In principe is dit alles aanwezig of kan alles ontstaan. Er is een potentieel aan leed veroorzakende mentale factoren maar ook een potentieel geluk veroorzakende mentale factoren. Iemand die zijn eigen en andermans voordeel op het oog heeft gaat hier wijs mee om, en kiest er bewust voor om het heilzame te cultiveren en het onheilzame af te zwakken en te laten.

De Boeddha was zich kennelijk ook bewust dat op dit horizontaal vlak van beoefening, waarbij iemand leert op een wijzere manier aandacht te geven aan wat heilzaam en onheilzaam is, het ene cultiveert en het andere juist prijsgeeft, er niet fundamentele transformaties in de geest gaan plaatsvinden. Je kunt bijvoorbeeld door deze training zeker kwade wil of haat als neiging afzwakken maar niet ontwortelen. Je kunt minder hebzuchtig worden en daarvan de directe voordelen merken in je leven maar deze neiging blijft wel bestaan. Dit geldt ook voor andere neigingen.

Dit is als het ware het horizontale deel van de training waarin je in de tijd werkt aan betere gewoonten. Dat zorgt dus niet voor wezenlijke transformatie maar het positieve kamma wat je zo verzameld heeft wel positieve gevolgen hier en nu merkbaar, en ook vooral in volgende levens. Zulk positief kamma kan een wedergeboorte veroorzaken in hogere bestaanssferen. Ik ken ook Tibetaanse meesters, waaronder Gampopa, die er ook op hameren dit deel van de training dat je kunt aanduiden als "methode of oefenweg", niet gering te schatten.   

Een tweede deel of aspect van de training gaat wél over transformatie, ja, de ontworteling van neigingen zoals: jezelf te zien als een persoon, twijfels, kwade wil, hebzucht, rusteloosheid, etc. Deze transformatie vindt plaats als iemand, of liever bewustzijn of citta, rechtstreeks Nibbana ervaart.
Dat heeft een transformerend effect in die zin dat het in staat is bijvoorbeeld kwade wil en hebzucht en persoonlijkheidsvisie helemaal te ontwortelen, tot op een niveau dat dat zelfs niet meer vanuit een onderliggende neiging opkomt.

In het theravada boeddhisme wordt aangegeven dat dit zo radicaal kan zijn dat in 1 slag, als het ware,  alle onderliggende neigingen die normaal het gedrag beheersen, kunnen ontwortelen. Maar doorgaans gaat ook dit in stappen en ervaart iemand op verschillende momenten verschillende vormen van ontworteling/transformatie. Traditioneel wordt dit aangeven als stroom-intreden, eenmaal terugkeren, niet meer terugkeren en arhantschap.

Het is deze ontworteling van de neigingen die in het theravada boeddhisme gezien wordt als vrijheid, want als neigingen niet zijn ontworteld, zullen ze tijdens sterven waarschijnlijk opnieuw zorgen voor wedergeboorte en weer ketenen aan samsarische bestaansvormen.

Als je dan het traject overziet dan wordt dit vergeleken met water dat geleidelijk afloopt, met een geleidelijke helling, geleidelijk stroomt en dat dan ineens naar beneden stort. Je hebt dus een deel waarin verandering zich geleidelijk voltrekken met de tijd en geen wezenlijke transformatie plaatsvindt en een deel/aspect waarin transformatie zich op tijdloze wijze onmiddellijk voltrekt.

Verlichting is volgens mij ook in theravada gewoon altijd ogenblikkelijk. Dit is niet typisch voor Zen of welke school dan ook, maar gewoon de aard van verlichting. Het is kennelijk nauwelijks of niet te voorspellen hoe veraf of hoe dichtbij iemand, of liever citta, is bij de transformatie. Misschien heeft een luisteraar genoeg aan een zin, aan 1 gebaar. Sutta's geven wel aan dat dit wel mogelijk is.

Natuurlijk, men probeert als het ware de systematiek van verlichting te doorgronden, in de vingers te krijgen. Hoe brengt de verlichte meester de onverlichte leerling nou zover? Wat is nodig? Wat is juist niet nodig? Verschillende scholen hebben verschillende ideeen over wat het beste is, of het beste werkt. Ik heb geen getallen maar ik vermoed dat  er geen school is die er uitspringt in het voortbrengen van verlichte leerlingen. Er lijkt iets ongrijpbaars.

Het Ideale Trainingsschema naar Verlichting?

hartelijke groet,
Siebe

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Re: Het Ideale Trainingschema naar Verlichting?
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2018 11:34 »
Sybe
Dat heb je goed gezien.
Mijn ervaring is idd ook dat de training om het zo te benoemen bestaat uit een aantal stappen. Te weten ontspanning, monkey mind tot rust brengen en het tonen van compassie. Dit is niet de hele training het gaat namelijk steeds dieper. Denk hierbij aan de levels aangehaald in the six yogas of Nāropa.
Als je al deze levels aankan en niet terugvalt als je bv onder stress staat in het dagelijkse leven dan ben je aardig dicht in de buurt van je bestemming gekomen.
Ik wil binnenkort gaan schrijven juist over dit onderwerp. Ik wil daarin mijn eigen ervaring vermelden en mijn eigen training schema om even in jouw woorden te blijven. Zal vermoedelijk wel een jaartje of wat duren om 43 jaar training te omschrijven.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2018 12:38 »
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en training. Het klinkt alsof je geschoold bent bij de karma-kagyu?

alle goeds,
Siebe

Offline MaartenD

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • sabbe sankhara anicca
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2018 13:22 »
Siebe,

Dat is een mooie bespiegeling. Dit komt op mij echt beter over dan praten over het wereldse en het bovenwereldse pad. Juist het verschil tussen gedeeltelijk loslaten en compleet ontwortelen begrijp ik beter.

Met warme groet,

Maarten

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2018 21:36 »
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en training. Het klinkt alsof je geschoold bent bij de karma-kagyu?

alle goeds,
Siebe

Sybe
Wellicht heb je het niet elders gelezen maar ook weet niet goed uit welke stroming ik kom. Wel kan ik me veel herinneren over specifieke trainingen etc. De missende gaten heb ik op weten te vullen als het ware. Deels traditioneel deels op eigen Wijze dus.
Als je specifieke vragen hebt dan hoor ik het gerust.

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2018 22:40 »
Siebe,

Dat is een mooie bespiegeling. Dit komt op mij echt beter over dan praten over het wereldse en het bovenwereldse pad. Juist het verschil tussen gedeeltelijk loslaten en compleet ontwortelen begrijp ik beter.

Met warme groet,

Maarten
Maarten
Ik kan me je gevoel voorstellen. Mijn ervaring is dat juiste beoefening niet zweverig is maar met beide voetjes op de grond oefenen. Niet verzanden en afdwalen in filosofie maar gewoon oefenen in mededogen compassie en meditatie. De rest komt vanzelf.
Dag in dag uit dezelfde meditatie maakt dan opeens dat je er bent.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2018 12:21 »

alle goeds,
Siebe

Sybe
Wellicht heb je het niet elders gelezen maar ook weet niet goed uit welke stroming ik kom. Wel kan ik me veel herinneren over specifieke trainingen etc. De missende gaten heb ik op weten te vullen als het ware. Deels traditioneel deels op eigen Wijze dus.
Als je specifieke vragen hebt dan hoor ik het gerust.

Hoi,

De zes yoga's van Naropa die je noemde worden onderwezen in de karma-kagyu traditie van het tibetaans boeddhisme. Een traditie met vermaarde leraren als Tilopa, Naropa, Marpa, Milarepa, Gampopa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Six_Yogas_of_Naropa

Aan het hoofd er van staat traditioneel de Karmapa.

Mahamudra onderricht is ook belangrijk in deze traditie.

Ik heb wel lessen bijgewoond en ben nog steeds lid van deze Sangha maar ben er lang niet meer geweest.
Misschien ken je deze centra? http://www.tibetaans-instituut.org/v2/

groetjes,
Siebe

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 31-01-2018 11:43 »
Siebe
Ja ik ben bekend met de sangha waar je naar verwijst en natuurlijk de praktijk van de zes yoga’s. Ben echter van mening dat de inhoud omschreven in de zes yogas  zich in mijn geval vanzelf manivisteerde. 
Dit is ook de reden waarom ik het minder interessant vind om over filosofie te praten. Mijn ervaring is dat als je er rijp voor bent het zich zelf laat zien.
En een goede basis in meditatie leed uiteindelijk in mijn geval tot verlichting. En natuurlijk waren er veel hordes en hindernissen te nemen waarvan mara en monkey mind de meest lastige zijn om volledig van los te komen. Lukt je dat echter dan verdwijnt vanzelf ook ego en doen zich de bekende fenomenen rond verlicht zich vanzelf voor. Tummo is doorgaans de eerste maar ook ervaringen als lucide mediteren tijdens je slaap en bewust kennis opdoen zijn vee genoemde verschijnselen.