Auteur Topic: storend gedrag van anderen  (gelezen 3153 keer)

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
storend gedrag van anderen
« Gepost op: 18-02-2016 09:40 »
Op mijn werk lopen sommige mensen rond waaraan ik mij bij tijden mateloos aan kan ergeren.
Ik zal hieronder een paar voorbeeldjes noemen ;

Het is rustig op het werk en iemand vraagt mij wat te doen wat ik geen probleem vind uiteraard. Maar de delegerende toon en het feit dat degene zelf ook niks beters te doen heeft storen mij hier heel erg. Ik zie gelijk zaken als respectloos, gemakzucht.

Op een gegeven moment draai ik een deur op slot op mijn werk waar een andere collega mij om vraagt. Achteraf bleken hier nog mensen in te zitten, foutje bedankt. De andere collega zegt tegen de mensen die ingesloten waren "Daniel heeft de deur voor mij op slot gedraait maar hij heeft niet gekeken of er nog mensen in waren"
Wederom voel ik irritatie opborrelen, hij vraagt mij de deur op slot te doen wat ik klakkeloos uitvoer en vervolgens loopt hij weg van zijn verantwoordelijkheid toe te geven dat hij de opdracht gaf en nagelaten heeft om te kijken of hier nog iemand zit en schuift de schuld naar mij toen.

Bovenstaande voorbeelden gaan over een jongeman die een stuk jonger is dan mij en er in mijn ogen de kantjes er vanaf loopt en zich opstelt als iemand die zichzelf net iets belangrijker vind en het laatste woord wil hebben.
Ik stoor mij echt aan zulk gedrag  (geen respect, afschuiven verantwoordelijkheid, lui, autoritair opstellen etc.)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het komt ook omdat ik  heel bewust naar de dingen probeer te kijken zoals ze zijn op het moment dat ze zich voordoen en dan vallen deze zaken me gelijk al op.
Zelf probeer ik me juist heel vriendelijk en behulpzaam op te stellen.
Zoals elders in het forum staat heb ik ook nog wel eens het gevoel dat hier misbruik van gemaakt wordt door andere mensen zodat zij het beter/ gemakkelijker hebben.

Op boven vernoemde momenten irriteer ik mij echt aan het gedrag van andere mensen en irriteren is nu iets wat ik eigenlijk niet wil maar goed het overkomt mij.

Hoe gaan jullie met zulke zaken om en hebben jullie misschien tips ?
Ook vraag ik mij af of ik hier wat van moet/kan zeggen aan de personen die het betreft ?

Nu tel ik een paar keer tot 10 en laat het maar over mij heen komen.
Als ik er wat van zeg ben ik ook bang dat men dit ziet als kritiek en hier niet mee om weet te gaan.
We weten hoe veel  mensen op kritiek reageren, op de teentjes getrapt en gelijk in de verdediging.
Ik zit er dus echt even mee hoe ik hier mee om moet gaan ...

Mijn verstand zegt mij dat ik het gedrag van andere mensen toch niet kan veranderen en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor deze tekortkomingen (als ik het zo mag noemen) maar mijn gevoel van irritatie is geneigd hier juist wel wat van te zeggen zodat ze hier wat mee kunnen doen om hun gedrag te veranderen.
Maar ben ik de juiste persoon om dit te zeggen ?

« Laatst bewerkt op: 20-02-2016 16:03 door Dirk Knol »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: storen gedrag van anderen
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2016 15:58 »
Hoi hoi,

Herkenbare kantoorconfrontaties ja ;-)
Drie elementen in je gedrag die kunnen helpen:
  • Metta voor jezelf én voor de ander, hoe dom en arrogant die ook zou kunnen zijn.
  • Geweldloosheid betekent "niet willen bijten maar wel mogen sissen" zoals een Indiaas advies aan een geweldloos geworden slang luidt.
  • De ander heeft mogelijk een opgeblazen ego maar jij zelf bent vermoedelijk ook nog niet geheel egoloos.
En vanuit die elementen reageer ik met oplossingen zoals
  • Wel verzoek uitvoeren maar als de ander daardoor bij jou in het krijt komt dat heel duidelijk maken, en ook zeggen 'volgende keer doe je het zelf' (of zelfs doet hij iets voor jou.)
  • Luchtig zijn eerst over mijn eigen luiheid en daarna pas over die van de ander, dan herkent ie zich in jouw problemen inplaats van dat het een jij-ik tegenstelling wordt.
  • Fouten toegeven (zoals opsluiten van mensen) maar nadrukkelijk formuleren dat de fout ook was dat je blindelings het verzoek van de collega opvolgde inplaats van alles dubbel te checken. Daarmee is voor de slachtoffers ook duidelijk dat hij sukkelig handelde. Maar ook weer niet te hard publiekelijk hem afbranden, het blijft 'zelfverdediging' zoals de sissende slang en geen aanvalsdrift dat niet bij Metta past.

Hopelijk helpt 't een beetje...

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2016 09:35 »

Hoe gaan jullie met zulke zaken om en hebben jullie misschien tips ?
Ook vraag ik mij af of ik hier wat van moet/kan zeggen aan de personen die het betreft ?

Nu tel ik een paar keer tot 10 en laat het maar over mij heen komen.
Als ik er wat van zeg ben ik ook bang dat men dit ziet als kritiek en hier niet mee om weet te gaan.

Wat mij inmiddels het meeste 'oplevert'
in situaties en/of personen zoals door jou geschetst,
is van mijn hart geen moordkuil te maken
en dus dingen uit te spreken, te benoemen
en daar tegelijkertijd de rust in te bewaren.

Een ander aspect is voor mij het checken.
Checken of het klopt wat ik van iets of iemand vind,
of vermoed, gewoon door ernaar te vragen.

Daarnaast is het ondersteunend in dit proces om te reflecteren
over een situatie die zich heeft voorgedaan.
Zien wat je eigen bijdrage in het ongenoegen is geweest.
Dit is achteraf.
Maar dat is wel weer vooraf aan
toekomstige frustrerende omstandigheden.

Verder is het van belang op te letten
wanneer je begint te reageren van binnen.
In het eerste begin van een mentale reactie
is ze nog licht, en gemakkelijker.

Nog verder is het van belang oplettend te zijn
als de reactie/de emotie/het conflict
tot volle wasdom is gekomen.
Das geen eitje .
Meestal worden we in die fase al beheerst door het gebeuren.

En dan weer iets verder,
Als alles weer een beetje gezakt is,
kunnen we weer over de situatie,onze reacties en het gebeuren
nadenken en conclusies trekken.
Wat werkt en wat werkt niet.

Das in het begin allemaal wel makkelijker gezegd dan gedaan.
En als je het niet gewend bent kun je er erg tegen opzien
om het uberhaupt te proberen.
Je schiet zo weer in je temperament,je ongezien voelen,
je gekwetstheid, je trots, je zelfmedelijden en noem maar op,
of nog erger : aggressie, haat en ooit zelfs (zelf)moordneigingen.

Maar al doende en in de loop der jaren
ben ik niet alleen de ander,
maar ook mezelf serieus gaan nemen.
Niet alleen de ander is belangrijk,
ik ben zeker zo belangrijk.

Niet alleen laat ik me aanspreken,
ik spreek de ander ook gewoon aan.
Direct, van persoon tot persoon,
op dat moment, in die situatie.

Een ander kan nu nog wel
intimiderend gedrag vertonen,
maar daar hoef ik geen last van te hebben.

En het altijd met elkaar eens zijn hoeft natuurlijk niet,
wat telt is dat je met elkaar door een deur kunt.
En dat staat of valt in mijn beleving met
of je met jezelf door een deur kunt.

Wordt vrienden met jezelf
en vijandigheid zit met zichzelf opgescheept

Dat is wat ik ongeveer doe.
Ik kan niet verwachten dat anderen veranderen.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2016 12:02 »
Ik wil het graag wat breder trekken. Mijn ervaring is dat ergernis, haat, afkeer, weerzin, weerstand in talrijke omstandigheden zich voordoet. Niet alleen als je werkt, maar ook als je werkloos bent. Niet alleen als je ziek bent maar ook als je gezond bent. Op vakantie. Hoe en waar dan ook. Er zijn zoveel momenten dat zaken eigenlijk niet gaan zoals je wilt, zoals je verwacht, wenst, hoopt etc. en dan ligt ergernis al weer op de loer. Stoort iets of iemand je.

Ik heb hier zelf ernstige fouten in gemaakt. Een ernstige fout is dit alles te gaan rechtvaardigen. Zo afkeer, irritatie, ergernis, woede etc. als neiging bij me sterk geworden is, zo komt dat zeker mede door deze rechtvaardiging waardoor je er aan blijft vasthouden en vanuit ergernis etc. blijft reageren.
Voor mezelf heb ik vastgesteld dat dit dan ook de slechtste manier is van omgaan met ergernis, etc.

De aanpak van de Boeddha vind ik uniek omdat het deze afslag van het rechtvaardigen van wat niet heilzaam is, voorbij loopt. Waar gebeurt dat nou? Dat is bijzonder zeldzaam.
De Boeddha heeft heel duidelijk geïdentificeerd wat moreel, heilzaam is, voordeel geeft en wat niet. Hij heeft alle factoren in zijn eigen geest eerst bedwongen en daarna ontworteld die kwellen. Ergernis, afkeer, irritatie, weerstand, weerzin, woede, kwade wil etc. noemde de Boeddha dosa. Een wortel van het onheilzame en immorele.  Het rechtvaardigen van wat leedvol is, is niet de Boeddha-Dhamma. Het zal nooit een einde maken aan lijden. 

De neiging waardoor afkeer en ergernis opkomt is heel hardnekkig. Een stroom-intreder en zelfs een eenmaal terugkerende, toch mensen die persoonlijkheidsvisie al hebben prijsgegeven, die ook Nibbana rechtstreeks hebben ervaren, zelfs die zijn niet vrij van deze neiging tot weerstand/ergernis/afkeer. Kortom, een zeer hardnekkige neiging. Ik denk dat het goed is daarvan bewust te zijn.

Ergernis etc. kan wel eens meer of minder aanwezig zijn in bepaalde fases van je leven maar hou er rekening mee dat het langdurig een latente neiging is en bij je is. Ook al manifesteert het zich soms niet, het is evengoed als latente neiging wel aanwezig. Wachtend op weer dat ene moment.
Deze neiging kan wel volledig ontmanteld worden. Een niet-meer terugkerende en een arahant heeft bijvoorbeeld deze neiging niet meer.

Bekijk ergernis puur als een geconditioneerde mentale respons, pijnlijk, bezwaarlijk voor je gemoed, wijsheid verduisterend maar ook vergankelijk, en niet-zelf.
Als ergernis/woede/haat een dominante trek is in je karakter (dosa-persoonlijkheid) kun je als medicijn metta-meditatie doen en je bijvoorbeeld verbinden met een Godheid als Tchenrezig en diens beschermende mantra, ohm mani peme hoeng reciteren.

Uit persoonlijke ervaring gezegd, het grootste probleem vind ik toch rechtvaardiging. 

Kijk er ook gewoon realistisch naar en zie gewoon de afkeer/ergernis/haat, misschien ook vijandelijkheid, gewoon onder ogen. Het is misschien niet iets wat je graag ziet bij jezelf maar het is goed te zien.
Het zijn sterke conditioneringen die iedereen wel in een bepaalde mate heeft hoor. Te denken dat je dit niet hebt, of mag hebben, is niet vruchtbaar want het is er nou eenmaal. We zien onszelf graag al als een heilige of iemand die altijd van goede wil is, maar dat zelfbeeld is niet bepaald realistisch. Het is veel beter gewoon open en eerlijk de neigingen te bekijken zoals die er zijn, zoals je nu ook doet.

Naast het opgeven van rechtvaardiging van ergernis , vind ik mildheid nu heel belangrijk. Ook al identificeer je ergernis, woede, haat niet als je vrienden of niet als iets wat je heil brengt, er met afkeer, ergernis op reageren is natuurlijk ook zot. Ga mild om met ergernis. Begrijp het gewoon als iets wat je hebt opgepot omdat je in dit en vele vorige levens meende dat ergernis ergens goed voor was, heil brengend. Ja, dat het in je belang was. Voor die begoocheling betaalt nu elk wezen met deze neiging de pijnlijke prijs.

Wat ik ook behulpzaam vind, is de voortdurende overweging dat je ziek zult worden, oud zult worden, zult moeten inleveren, zult sterven en dat eindeloos veel zaken, ja eindeloos veel, dus niet zullen gaan zoals je wilt. Er zullen eindeloos veel zaken je blijven storen. Dat zal eerder in de loop der tijd toenemen dan afnemen. Bedenk, daar komt geen einde aan! Bedenk hoe erg het is wanneer je niet los kunt komen van deze strijd die je toch niet bezig bent te winnen. Bedenk hoe droevig het is dat we maar geen vrede kunnen vinden. Bekijk hoe jezelf en anderen er onder gebukt gaan. Bedenk hoe al die ergernis/afkeer/haat eindeloos veel wezens, inclusief jezelf verzwakt, aantast, teistert, geselt, martelt, al in dit leven. Bedenk ook dat de Boeddha aanspoorde om elke vorm van vijandigheid te leren verdrijven en niet te laten opkomen, wars van rechtvaardiging.

Het zijn toch ook vaak mentale reacties die plots ontstaan in reactie op iets wat je ervaart. Het idee dat je dit zelf doet is illusie. Dus ga niet overhoop liggen met het feit dat allerlei soorten emoties, ook ergernis/afkeer, op geconditioneerde wijze opkomen, want het is grotendeels 'out of control'.

Mijn hart advies aan mezelf en anderen; stop vooral met het rechtvaardigen van afkeer/ergernis/woede want zo komt er nooit een einde aan en wees ook mild naar deze opgepotte neiging.

hartelijke groet,
Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2016 16:02 »

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Re: storend gedrag van anderen
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2016 09:36 »
Zo dat is weer een berg informatie van jullie, mijn dank daarvoor.
Het is fijn om te horen wat anderen hiervan vinden en hiermee omgaan.
Dit voorbeeld betrof inderdaad op mijn werk maar het kan zich uiteraard overal voordoen.
Ik zal het toch een plekje moeten geven en voor mezelf uiteindelijk moeten bepalen wat voor mij het beste werkt in de toekomst.
Ik weet dat ik iemand ben die heel direct kan reageren (in het verleden nam ik geen blad voor de mond en zei er direct wat van zonder hierbij na te denken) en dat dit mensen kan kwetsen.
Mensen vinden het nu eenmaal niet leuk om "kritiek"te krijgen op hun gedrag.
Ook is het zo dat als een bepaalde situatie gebeurt ik niet altijd direct de juiste woorden klaar heb om dit op een delicate manier over te brengen wat weer een verkeerd beeld kan geven.
En later heb ik wel de juiste woorden maar is het moment alweer voorbij.
Ook denk ik dat het zonde is van de energie die ik steek in zulke situaties omtrent het gedrag van anderen, iedereen is immers zelf verantwoordelijk voor zijn doen en laten en de gevolgen hiervan.
Wat kan ik hier nu aan doen, ze moeten het zelf maar ondervinden, ik kan mijn energie beter gebruiken voor positieve zaken in plaats van in het negatieve te blijven hangen.
Maar goed dit is soms best moeilijk als je er direct bij betrokken bent.

« Laatst bewerkt op: 25-02-2016 09:38 door Daan »