Auteur Topic: alwetendheid  (gelezen 2949 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
alwetendheid
« Gepost op: 10-04-2016 12:56 »
In Boeddhistische teksten komen veel "overdrijvingen" voor, dit maakt het voor onze Westerse geesten voor een deel ongeloofwaardig.

Een voorbeeld hiervan is de stellingname dat Boeddha "alwetend" zou zijn. Moeten we nu plots gaan geloven dat Boeddha echt "alwetend" is. Wanneer we deze veronderstelling voor waar aannemen, komen we ineens  bij ongerijmdheden terecht.

Bv. Waar zijn de onafhankelijke bewijzen dat dit inderdaad zo is ?

Echter, Boeddhistische teksten zijn mythologische teksten met een stichtend doel, ontstaan in een totaal andere periode dan onze tijd.
En in die zin staat "alwetendheid" niet voor "alles weten" zoals wij het zouden begrijpen, maar staat het voor "met kennis van zaken".

Kennis omtrent welke zaken ?

Hoe je vrede kunt sluiten met jezelf.
Hoe je vrede kunt sluiten met je medemens, medewezens.
Hoe je vrede kunt sluiten met de realiteit zoals ze is.

Wil dit zeggen dat je dan plots in een toestand van zalige eeuwigdurende vrede leeft ? Dat niet. Want vrede sluiten vraagt moeite, inspanningen, overwinningen, actie.
Wat de boeddhistische teksten willen zeggen is dat vrede sluiten met jezelf, vrede sluiten met je medemens, vrede sluiten met de realiteit zoals ze is, een heilig doel is.

Het begrip Dharma kan men vertalen als "heilig doel" maar ook als "heilig middel of weg". Of een andere vertaling "een waardevolle en  zinvolle levenswijze" om het in meer Westerse termen te omschrijven.

Ik besef wel dat het voor sommige mensen nogal alledaags is wat het Boeddhisme te bieden heeft. Zeker wanneer men op jacht is naar "alwetendheid" en andere toverkrachten.

Maar de meeste mensen zijn helemaal niet op zoek naar alwetendheid en andere toverkrachten, maar zoeken wel antwoorden hoe ze positief kunnen omgaan met de harde realiteit, de trauma's, onvervulde wensen om toch in (relatief) balans en evenwicht te blijven.

De magie van het boeddhisme is een spiritueel doel, namelijk dat jij als mens ook met kennis van zaken kunt spreken over hoe je vrede kunt sluiten met jezelf, hoe je vrede kunt sluiten met de anderen en hoe je vrede kunt sluiten met de realiteit zoals ze is.
Niet in de betekenis van alwetendheid, maar wel in de betekenis van waardevol, respect, zinvol.

Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: alwetendheid
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2016 19:06 »
In Boeddhistische teksten komen veel "overdrijvingen" voor, dit maakt het voor onze Westerse geesten voor een deel ongeloofwaardig.

Een voorbeeld hiervan is de stellingname dat Boeddha "alwetend" zou zijn. Moeten we nu plots gaan geloven dat Boeddha echt "alwetend" is. Wanneer we deze veronderstelling voor waar aannemen, komen we ineens  bij ongerijmdheden terecht.

Bv. Waar zijn de onafhankelijke bewijzen dat dit inderdaad zo is ?

Echter, Boeddhistische teksten zijn mythologische teksten met een stichtend doel, ontstaan in een totaal andere periode dan onze tijd.

Oke, prima, je onderzoekt wat woorden betekenen in boeddhisme. En je stuit op een woord als alwetendheid. Ja, in boeddhisme heeft dat volgens mij ook niet de betekenis dat elke arahant of Boeddha perfect zou weten hoe internet werkt of een raket zou kunnen maken. Dus ja, onderzoeken waar 'alwetendheid' dan wel naar zou kunnen verwijzen, wat wordt er mee bedoeld.   

Het lijkt me echter wel zaak niet zomaar alles mythologisch te gaan noemen of metaforisch te begrijpen. Wij spraken een tijd terug bijvoorbeeld over de beëindiging van waarneming & gevoel. Deze 'staat' wordt in de sutta's regelmatig beschreven, en vaak na een beschrijving van de acht jhana's. Ik zou oppassen zulke beschrijvingen van de jhana's en de beëindiging van waarneming en gevoel te kwalificeren als enkel mythologische teksten die moeten worden verstaan als metaforen. Nee, wat mij betreft zijn het beschrijvingen wat iemand kan meemaken, zoals vrijwel alles in boeddhisme toch verwijst naar iets wat kan worden ervaren.

alle goeds,
Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2016 23:11 »

Ik heb vluchtig even gekeken en kwam noot 662 in de Anguttara nikaya vertaling van bhikkhu bodhi tegen. Deze biedt enige informatie over dit onderwerp 'alwetendheid':

Mp: By these three terms (jariami, abbhahnasim, viditam) the plane of omniscience (sabbannutabhumi) is indicated. In the history of Buddhism, as well as in modern scholarship, the question whether the Buddha claimed omniscience has been a subject of debate. The Buddha certainly rejected the claim that one could
know everything all the time (see MN 71.5,1 482,4- is) as well as the claim that one could know everything simultaneously (see MN 90.8, II 127,28-30). But he also says that to hold that he totally rejects the possibility of omniscience is to misrepresent him (MN90.5, II 126,31—27,11). Thus it seems to follow that what the Buddha rejected is the possibility of continuous and simultaneous knowledge of everything, but not discrete and intentional knowledge of whatever can be known (which would exclude much of the
future, since it is not predetermined).

Dus, er is kennelijk debat over dit onderwerp en kennelijk wordt er in teksten her en der wat gezegd over die alwetendheid en kennelijk wordt het ook gerelativeerd.

Voordat je dus 'ongerijmdheid' vaststelt, lijkt het me toch zaak eerst grondig onderzoek te doen naar wat alwetendheid in de context van boeddhisme betekent.

alle goeds,
Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2016 14:08 »
Maar de meeste mensen zijn helemaal niet op zoek naar alwetendheid en andere toverkrachten, maar zoeken wel antwoorden hoe ze positief kunnen omgaan met de harde realiteit, de trauma's, onvervulde wensen om toch in (relatief) balans en evenwicht te blijven.

Prima, maar besef wel dat je allerlei soorten therapieën en hulpprogramma's hebt voor wat jij hier aankaart als 'menselijke problematiek'.

Boeddhisme is wel een uniek soort hulpprogramma. Het is niet zomaar een doorsnee psychologische therapie. Ik heb meerdere van dat soort therapieën gevolgd. Ik heb wel op enig moment ingezien dat de visie die zulke therapieen ondersteunt, met name de identiteitsvisie (wie/wat is eigenlijk dat wat we mens noemen), niet strookt met wat de Boeddha onderwijst. Ook wat de oplossing is van lijden, daar gaat psychologie en boeddhisme uit elkaar. zie verder.

De magie van het boeddhisme is een spiritueel doel, namelijk dat jij als mens ook met kennis van zaken kunt spreken over hoe je vrede kunt sluiten met jezelf, hoe je vrede kunt sluiten met de anderen en hoe je vrede kunt sluiten met de realiteit zoals ze is.
Niet in de betekenis van alwetendheid, maar wel in de betekenis van waardevol, respect, zinvol.

Volgens mij komt de doorsnee psychologie van wat een mens gelukkig maakt niet in de buurt van wat de Boeddha vond en onderwijst.  We praten wel over ontwaken en dat komt echt niet voor in doorsnee psychologie.

Psychologie zinspeelt vooral op behoefte-bevrediging als de weg van geluk. Het is bijvoorbeeld bekend dat veel mensen gelukkig worden van gezelschap en ongelukkig van isolement en vereenzaming. Dus psychologen zien dat als een opening, een traject inzetten dat zal voeren naar meer contacten etc.
Psychologen weten ook dat een mens zich beter gaat voelen als ie een schone en veilige plek heeft. Dus daar kan op ingezet worden. Psychologen weten ook dat mensen zich beter gaan voelen wanneer ze het gevoel hebben dat hun leven en zaken onder controle is. Dus dat kan inzet worden.
Mensen voelen zich meestal goed in structuur. Dus men kan inzetten op dagstructuur, bijvoorbeeld dagbehandeling of vrijwilligerswerk om weer wat structuur in te brengen. Dit zijn van die gewoon menselijke geluksregels. Ik weet wel zeker dat die werken. Ze werken omdat ze inspelen op bestaande neigingen bij ons.

Maar toch....dit is wat mij betreft duidelijk niet de weg die de Boeddha is gegaan en onderwijst.
Hij is juist precies tegen die stroom ingegaan die ingeeft dat je neigingen moet volgen of moet bedienen.

alle goeds,
Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2016 14:17 »
Over alwetendheid:

Wat er voor discourse verder gaande is weet ik niet,
maar ik kan mezelf vinden in onderstaande omschrijving
van wat met alwetendheid van de boeddha bedoeld wordt.

Kennis omtrent welke zaken ?

Hoe je vrede kunt sluiten met jezelf.
Hoe je vrede kunt sluiten met je medemens, medewezens.
Hoe je vrede kunt sluiten met de realiteit zoals ze is.

Daarnaast heb ik persoonlijk de opvatting dat met die alwetendheid bedoeld wordt:

-De kennis van zijn vorige levens
-De kennis omtrent de karmische werking die de wezens vormt
-De kennis van bevrijding

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2016 17:39 »
Hallo,

over alwetendheid van de Boeddha heb ik het volgende gevonden:
alwetendheid is een andere benaming voor Verlichting. Het helder bewust worden; het inzien van de waarheid betreffende het lijden in dit leven vanwege de onvoldaanheid, het niet-zelfstandige en de vergankelijkheid van alles hier; en ook het inzien van de weg om aan dit lijden te ontkomen.
  groeten
Nico 

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2016 23:46 »

Is iedereen die vrede weet te sluiten met zichzelf, de anderen, de wereld, ontwaakt, een Boeddha?

alle goeds,
Siebe