Auteur Topic: onaardig en onbeleefde mensen die om je geven  (gelezen 1998 keer)

Offline Luca

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
onaardig en onbeleefde mensen die om je geven
« Gepost op: 15-04-2016 10:02 »
Ik zit met iets.
Ik zit met iemand waar ik te vaak veel moeite mee heb.
De persoon bedoeld het allemaal erg goed en geeft ook om me. net zoals ik om hem.
maar bij tijd en wijlen kan hij ontzettend onaardig en soms bijna agressief communiceren.
Vaak met een ruzietoon terwijl dat helemaal niet nodig is.
Het is een man van weinig woorden. dat is niet slecht. Het is ook een intelligente man. maar ik merk vaak dat ik niet direct begrijp waar hij het over heeft en als ik dan om uitleg vraag, krijg ik een heftige snauw.
Bij voorzichtige gesprekken hierover verdedigt hij zijn gedrag vaak met het feit dat er slechtere negatieve gedragingen zijn die hij dan uit de weg gaat. Het voelt een beetje als een doodlopende weg.

Ik merk dat ik vaak beurs en verdrietig naar huis ga. Ik ben gevoelig voor sociaal gedrag en vind het ook prettig als de mensen in deze, leuk en liefdevol met elkaar omgaan.

Ik weet niet zo goed hoe ik met hem om moet gaan op een manier waarin ik mijzelf bescherm maar hem ook liefdevol kan benaderen.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2016 16:41 door Luca »

lord rainbow

• Gast
Re: onaardig en onbeleefde mensen die om je geven
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2016 18:19 »
Zolang het bij tijd en wijlen blijft:

Maak er geen punt van,
hoe groter het punt wordt,
hoe lastiger.

Wees liefdevol als het kan
wees assertief als het nodig is

In die situaties van agressie
verdient het zelfbeschermings aspect
wat meer aandacht.

Voor je  gevoel kom je dan misschien
wat minder liefdevol over op de ander.
Dat risico moet je dan maar nemen.

Je bent dan wel duidelijk en eerlijk,
en hoef je  jezelf niks te verwijten.

remie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2018 10:43 »
[
Het is een man van weinig woorden. dat is niet slecht. Het is ook een intelligente man. maar ik merk vaak dat ik niet direct begrijp waar hij het over heeft en als ik dan om uitleg vraag, krijg ik een heftige snauw.

[/quote]

beste Luca,

ik kan hierover maar 1 ding zeggen, mijn ervaring is als iemand mij niet begrijpt ligt dit niet aan de ontvanger maar aan degende die het uitlegt, ik heb het dan niet goed uitgelegd snap je. het is dus ook raar om boos te worden als iemand je niet begrijpt. zoek dit dus niet bij jezelf.

grt Remie

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2018 13:36 »
Welkom, Luca.

Graag zou ik remie's aardige woorden iets nuanceren. Je hebt als 'zender' inderdaad verantwoordelijkheid om goed uit te leggen. In plaats van slecht spreken kunnen we echter ook slecht luisteren. Degene die iets uitgelegd krijgt deelt wat verantwoordelijkheid.

Evenzogoed heeft remie een punt. Iemand die intelligent is en het goed weet die moet het ook goed vertellen. Hoe anders kun je verlangen dat anderen je begrijpen?

Het komt op mij over alsof de persoon die je beschrijft zelf worstelt met zijn emoties en communiceren. Dat maakt jullie een beetje vergelijkbaar: beiden krijgen niet goed overgebracht wat ze willen zeggen. Ik bedoel niet dat jij ook agressief doet - dat weet ik niet! - maar wel dat jullie beiden moeite hebben.

Als je de worsteling begrijpt die een ander doormaakt dan valt er veel beter te leven met het gedrag.

Toch wil ik je vragen jezelf in bescherming te nemen. Het is simpel genoeg om hier wijzige praat te tikken op een forum maar het is jouw omgeving en jouw ervaring. Niemand mag je vragen te doen wat onmogelijk voor je is. Dus als je het te zwaar hebt, zoek dan rust en afstand. Je kunt het later altijd nog eens proberen.

Een bijkomend punt: als de emoties wat oplopen dan hebben mensen snel de neiging om wat belangrijk is nu onmiddellijk te bespreken. Dat is begrijpelijk: het is nu actueel, we voelen ons nu rot en we voelen dat we nu iets moeten doen. In werkelijkheid is het vaak handiger om dingen als 'de manier waarop wij communiceren' pas te bespreken als het rustig is en iedereen weer goedgeluimd is. Daar zit weinig dieps in, het is gewoon handig.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2018 15:39 »

beste Luca en Maarten,

Ik bedoel slechts, als brenger van een onbegrepen boodschap, probeer het anders uit te leggen zodat deze persoon het wel begrijpt ipv boos op de ontvanger worden. je kunt als brenger niet verwachten dat de ontvanger het zonder meer begrijpt je kunt wel zelf iets veranderen zodat de boodschap duidelijker is.
je wil toch immers als boodschapper graag dat je begrepen wordt.

het is dan toch een stuk vriendelijker allemaal. vind ik  :(

en idd @Maarten enige nuance van mij was misschien beter  ;)
goed leerdoel

MaartenD

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2018 12:25 »
Luca,

Hoe is het nu? Heeft ons gestuntel een beetje geholpen? Waar zijn je gedachten nu?

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2018 12:50 »
Maarten, dat bericht van Luca was uit april 2016.

groet,
Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2018 13:27 »
Evenzogoed. Mocht hij nog meelezen..