Auteur Topic: Gewetensvraag  (gelezen 1999 keer)

Hawarden

• Gast
Gewetensvraag
« Gepost op: 05-05-2016 11:50 »
Soms gebeurt het al wel eens dat ik een insectje dood doe, bijvoorbeeld wanneer het zich hinderlijk op de voorruit beweegt tijdens het rijden met de auto. Of wanneer ik een houtwormkever ontdek in huis. Ik kan toch mijn huis zomaar niet laten opeten door houtwormen??
Hoe breng ik dit doelbewust doden in overeenstemming met mijn geweten dat zegt dat men geen levende wezens doodt?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Gewetensvraag
« Reactie #1 Gepost op: 06-05-2016 09:10 »
Soms gebeurt het al wel eens dat ik een insectje dood doe, bijvoorbeeld wanneer het zich hinderlijk op de voorruit beweegt tijdens het rijden met de auto. Of wanneer ik een houtwormkever ontdek in huis. Ik kan toch mijn huis zomaar niet laten opeten door houtwormen??
Hoe breng ik dit doelbewust doden in overeenstemming met mijn geweten dat zegt dat men geen levende wezens doodt?
Hoi Hawarden,

Welkom alhier!
Zelfverdediging, met name als het jouw-gezondheid versus dier-gezondheid is, kun je voor je 1e leefregel-gevoel soms best verdedigen. Maar altijd met grenzen. Verjagen is bijvoorbeeld altijd beter dan doodslaan. In de laatste woongemeenschap waar ik verbleef, annex retraitecentrum, hadden we bijvoorbeeld veel last van muizen. Aanschaf van een kat werd democratisch weggestemd omdat het doel mede het doden van die beestjes was.
Oplossing uiteindelijk: ultrageluid-apparaat in de voorraadkamer (dat ze inderdaad vrij goed wegjoeg), en accepteren dat ze soms in de keuken kwamen maar dan echt vooral als wijzelf daar slordig omgingen met etensresten op de grond enzo. Bij een perfect schone keuken zag je ze nauwelijks, kwamen ze wél kijken dan was het zowel muis wegjagen als de troep beter schoonpoetsen/opruimen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
Re: Gewetensvraag
« Reactie #2 Gepost op: 06-05-2016 19:24 »
Mooi antwoord.

De Boeddha onderwees de weg van het midden. Hij nam NIET de maatregelen van de Jains over, wiens monniken met doekjes voor de mond en veger voor zich uit lopen - ter vermijding van het onwillekeurig doden van wezens.

Het is altijd zo geweest dat mensen dit soort idealen slechts tot op zekere hoogte praktiseren. De realiteit van het leven is nu eenmaal veel grijzer dan de wereld van mooie intenties.

Vegetarisme bijvoorbeeld was vroeger nooit een Boeddhistisch ideaal, maar nu is het dat - voor veel Westerse Boeddhisten - wel.

Kortom: doe je best, en accepteer dat je in samsara nooit bij perfectie uit komt.

Overigens zijn er in sommige Boeddhistische tradities (Tibetaans) rituelen om de intentie te bekrachtigen dat je de houtwormen (bv) een goed volgend leven toe wenst. Je kunt bijvoorbeeld de mantra Om Mani Padme Hum zeggen en ze in gedachten waarschuwen voordat de verdelger langs komt.