Auteur Topic: Geest vrij van hebzucht, haat en begoocheling  (gelezen 1906 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Geest vrij van hebzucht, haat en begoocheling
« Gepost op: 01-09-2016 00:11 »
Het lijkt me het beste te erkennen dat de geest, van ook 'gewone' mensen, van niet-beoefenaars, van ongetrainde mensen, ongedisciplineerde mensen, van jou en mij, boeddhisten en niet-boeddhisten, christenen en moslims, mannen en vrouwen, etc. niet altijd onder invloed staat van hebzucht, haat en begoocheling. In die zin is de beƫindiging van die invloed ook niet iets wat je in de toekomst hoeft te plaatsen of moet koppelen aan een speciaal moment van ontwaken of doorbraak.

Het idee dat de waan 'Ik ben' altijd aanwezig zou zijn bij jezelf, bij ongetrainde mensen, bij dwazen, boeddhisten, wezens, is een mythe, een vervalsing van de werkelijkheid. Een valstrik van Mara. Bedrog. Misleiding.

Hebzucht, haat en begoocheling heeft zich nooit werkelijk gevestigd in de geest. 
Per dag zijn er voor ons allen vele momenten waarin de geest volledig vrij is van haat, hebzucht en begoocheling. Er is geen realisatie voor nodig, geen ijver, geen inzicht, geen ontwaken.

Gewone ongetrainde mensen kunnen hier en nu op spontane wijze boeddha-activiteit vertonen. Daar is geen langdurig pad van zuiveren of training of intense ijver voor nodig, of een langdurige weg van het perfectioneren van de deugden over eindeloos veel levens. Het is actueel mogelijk omdat ieders natuur Boeddha is en omdat geest niet voortdurend onder invloed staat van hebzucht, haat en begoocheling en deze zich nooit echt hebben gevestigd.

Door de aanname dat de geest van jezelf steeds onder invloed staat van hebzucht, haat en begoocheling, en je er dus hard voor moet werken om dat te gaan oplossen, begint voor de beoefenaar de ellende. De ijver is als hard bewegen in drijfzand. Je raakt steeds verder weg van wat je wilt.

groeten,

Siebe

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Geest vrij van hebzucht, haat en begoocheling
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2016 20:50 »
Komt het niet juist door niet-vaardige gedachten dat we de werkelijkheid niet zien zoals ze is?
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2016 00:44 »
Komt het niet juist door niet-vaardige gedachten dat we de werkelijkheid niet zien zoals ze is?

Hoi!

Wat is de werkelijkheid zien zoals ze is? Ik las ooit boeken van Krishnamurti. Hij beschreef o.a. zijn lange wandelingen in de natuur.  Als je die natuur observaties leest, dan lijkt het wel alsof hij in het paradijs wandelde. De natuur was voor hem een soort hemelse wereld, vol schoonheid, leek wel.

Toen ik dat las, leek het me heel fijn Krishnamurti te zijn. Je zou kunnen zeggen...nou die staten die Krishnamurti ervoer zijn in ieder geval heilzaam, niet leedvol of kwaadaardig... maar is het ook de werkelijkheid zien zoals het is? Is de natuur, een bloem, een lichtval mooi?

Wat is de werkelijkheid zien zoals ie is?

Door wie/wat laat je je vertellen wat de werkelijkheid zien is zoals ie is? Denk je dat het Krishnamurti iets zou kunnen schelen als iemand hem zou vertellen dat hij tijdens die wandelingen de werkelijkheid niet zag zoals ie is? Voor-hem was het gewoon zo.

Als jij iets lekkers eet en dus op geconditioneerde wijze de aangename smaak ervaart, is dat dan echt dhukkha (lijden, onbevredigend)? Dacht het toch niet. Dus hoe komt de Boeddha er bij dat dukkha een kenmerk is van het geconditioneerde of van wat verschijnt?

In eindeloos veel sutta's beamen de monniken dat datgene wat vergankelijk is, ook leedvol is, maar waarom? Wat is er leedvol aan het verdwijnen van pijn? Wat is er leedvol aan de vergankelijkheid van kwade wil, zorgelijkheid, onrust, onvrede, begeerte, hunkering etc? Waarom beamen al die monniken in de sutta's  dat wat vergankelijk is, ook leedvol is?

Als ik dicht bij mezelf blijf, dan liggen voor mij eigenlijk de zaken vaak anders dan voor de Boeddha. Ik heb bijvoorbeeld wel eens de vierde jhana meegemaakt en dat was best bijzonder en leerzaam maar was het meer bijzonder dan de hartverwarmende ervaring dat een vrouw je ziet zitten, naar je lacht, en naar je toekomt en je warm omhelst? Ik zal wel een dwaas zijn maar dat is dus voor-mij niet zo. Eerlijk gezegd, voor-mij is die laatste ervaring nog kostbaarder. Ik weet nu vrij zeker dat de Boeddha (of anderen) me ziet als een dwaas, en er op wijst dat het geluk van jhana spiritueel is en ver boven het wereldlijke geluk uitstijgt maar, wederom, als ik dicht bij mezelf blijf, heb ik een andere waardering.

Ach ja, de werkelijkheid niet zien zoals ie is. Bij verliefdheid doe je dat ook niet, maar moet je dan maar jezelf onmiddellijk tot de orde roepen bij verliefdheid? Meteen maar weer ontnuchteren?

Denk aan die instructies om je lichaam te ontleden en de smerigheid in beeld te brengen, is dat dan de werkelijkheid zien zoals ie is? En als jij als man een stel mooie vrouwenbillen ziet, is dat dan niet de werkelijkheid zien zoals ie is? Is de werkelijkheid zien zoals ie is dat je niks voelt of dat er niks opkomt in je? Of moet je bij mooie vrouwenbillen meteen maar denken aan de vaginale afscheiding of de stront die uit die billen komt? Is dat dan de werkelijkheid zien zoals ie is? Eigenlijk slaat het allemaal nergens op.

alle goeds,

Siebe

Offline Anapanasati

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2018 21:32 »
In het pali wordt dit aangeduid als "nibbuti" een tijdelijke en vergankelijke vorm van Nirvana, die zich soms ineens spontaan voordoet. Misschien weet iemand daar meer over te melden? Ik herinner het me nog van een retraite in Thailand waar dit onderwerp ter sprake kwam. Het is niet zo dat het boeddhisme zegt dat we continu onderhevig zijn aan de 3 vergiften. Volgens mijn begrip niet althans.

Everybody loves Nibbuti... Nibbuti betekent zoiets als bekoeling het uitgaan van een vlam, net als Nibbana  alleen is dan Nibanna een permanentere vorm en waarschijnlijk ook een meer diepgaande/indringendere vorm.

Dezelfde monnik die hierover sprak, had het ook over een aantal shortcuts naar Nibanna, dus anders dan het volgen van meditatie. Alleen heb ik dit nooit begrepen, misschien zoiets als Ayahuasca?

« Laatst bewerkt op: 02-01-2018 21:53 door Anapanasati »