Auteur Topic: Leegte  (gelezen 19754 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Leegte
« Gepost op: 19-02-2007 09:45 »
Ik vind dat een raar begrip, leegte.

Ik snap de betekenis van het woord in zijn verband met het leven maar aan de andere kant klinkt het alsof niks re?el is. Want een gevoel blijft nog steeds een gevoel en een gedachte blijft een gedachte. Ook als je inziet dat het tijdelijk en veranderlijk is. Misschien in verdere oefening dat een gevoel steeds stricter een gevoel wordt, duidelijker af gegrensd van bijvoorbeeld een gedachte, maar zonder een grens in de ervaring zelf. Deze ervaringen blijven re?el net zoals de Boeddha pijn kon voelen zo blijven deze ervaringen echt.

Als alles echt bestaat uit leegte, waarom is er dan sprake van oorzaak en gevolg? De ene leegte zou niet de andere leegte moeten veroorzaken. Of is alles 1 leegte, dan kan er helemaal geen sprake meer zijn van oorzaak en gevolg, dan zijn we allen aan elkaar gelijk.  

Het tegenovergestelde van leegte is vol. Is leegte dan slecht het object en vol het product van het toekennen van onze waardes aan een een object?

Of komt mijn gevoel van vreemdheid over het woord leegte doordat het een vertaling van een Pali of Sanskriet woord is?

met metta,
Django
« Laatst bewerkt op: 06-02-2011 20:43 door Katinka - Boeddha hoekje »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

• Gast
Re: Leegte
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2007 14:04 »
Wat is er mis met leegte?
Kijk je dan nooit naar de hemel boven je?
Of ben je nooit helemaal stil?

Mijn kopje raakt leeg, wanneer ik de koffie eruit drink.
Mijn hoofd is leeg, eindelijk rust. Wat zou daar verkeerd aan zijn?
Het denken staat niet voor leegte, zoals het verkeer in je woonwijk je ook niet echt blijer maakt.

Er wordt gezegd dat Sakyamuni de Boeddha leerde, dat er geen zelf is. Geen atman. Geen ziel, geef het een naam.
Ik kan dus niet mezelf zoeken. Ik kan wel aanwezig zijn. Zijn.

Dit zijn is leeg, leeg aan iets of iemand.
'God' moet deze leegte vullen, we hebben immers angst voor het niets.

Maar zonder leegte zou er niets zijn, zou er geen leven mogelijk zijn. Vergeet dat niet!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2007 18:00 »
Wat mij betreft is leegte niet iets wat je 'hard' kunt maken.Het is een soort kwaliteit van het leven.Er is niet een of ander 'iets' dat je leegte kunt noemen,zonder meer.
Verschijnselen zijn leeg.En waarvan zijn zij leeg: van konkreet,onafhankelijk,op eigenkracht,bestaan.
En juist omdat verschijnselen en personen leeg zijn,is het mogelijk dat alles elkaar beinvloed en niet zonder iets anders kan bestaan.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2007 18:45 »
En waarvan zijn zij leeg: van konkreet,onafhankelijk,op eigenkracht,bestaan.
Daarvan zijn ze leeg, maar voor de rest zijn ze toch niet leeg?

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2007 19:44 »
voor de rest is het afhankelijk ontstaan.

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2007 21:27 »
Hallo,

Als je kijkt in de oudste teksten die we nog hebben van het Boeddhisme (zie Sutta MN#121 - Culasunnata Sutta) wordt leegte omschreven als een afwezigheid van iets.

Een lege akker is een akker waar momenteel niets groeit. Een lege kamer is een kamer waar momenteel geen objecten zijn. In de eerste meditatie stadium (eerste jhana) is de geest leeg van de vijf hindernissen en ben je op dat moment vrij van leed.

Verder is leegte (niets-heid) een van de "arupa" (onstoffelijke) jhanas. Deze wordt als volgt omschreven in Sutta MN#111:

15] "Door het totaal te boven komen van de sfeer van oneindig bewustzijn, en met het idee 'er is daar niets', bereikt hij de sfeer van niets-heid (aki?ca??ayatana) en verblijft hij daarin."

Als men in deze jhana geraakt verandert het gevoel dat men ervaart in het gevoel van evenwichtigheid. Deze evenwichtigheid is een onderdeel van de Brahma Viharas. In de sfeer van niets-heid kijkt de geest niet meer buiten zichzelf. Er is nog steeds een minieme hoeveelheid beweging van de geest. Men kan nog steeds de vijf aggregaten (en evenwichtigheid) zien komen en gaan.

Het idee dat alles leeg is (zoals de hart sutra zeg: leegte is vorm en vorm is leegte), is iets wat behoort bij latere stromingen van het boeddhisme en is niet terug te vinden in ouder suttas.

Groeten,
Erwin.

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2007 22:57 »

Wat is er mis met leegte? Helemaal niks, ik probeer het te begrijpen.Kijk je dan nooit naar de hemel boven je? Jawel, maar ik zie genoeg dingen in de hemel.
Of ben je nooit helemaal stil? Neen, nog nooit geweest.

Mijn kopje raakt leeg, wanneer ik de koffie eruit drink. Je kopje is leeg van koffie, maar het kopje is niet leeg en ook de koffie is niet leeg.Mijn hoofd is leeg, eindelijk rust. Wat zou daar verkeerd aan zijn? Verkeerd niks, maar om dit op te merken heb je aandacht nodig, dus is je hoofd niet leeg.
Het denken staat niet voor leegte, zoals het verkeer in je woonwijk je ook niet echt blijer maakt. Dat snap ik.

Er wordt gezegd dat Sakyamuni de Boeddha leerde, dat er geen zelf is. Geen atman. Geen ziel, geef het een naam.
Ik kan dus niet mezelf zoeken. Ik kan wel aanwezig zijn. Zijn. Dat is toch iets?
Dit zijn is leeg, leeg aan iets of iemand. Dit kan je toch alleen maar weten/ervaren/zijn na de meditatie, in de staat van niets-heid gaat dit toch voorbij alles (niet op de woordkeus gaan spelen...). Je kan dit toch pas zeggen als je weer bent gevuld met gedachten, enz.. Dus dat maakt leegte toch tot een staat van de "geest"?   
'God' moet deze leegte vullen, we hebben immers angst voor het niets. Dat snap ik

Maar zonder leegte zou er niets zijn, zou er geen leven mogelijk zijn. Vergeet dat niet! In leegte: is er niks, niet-is er niks, leegte.
Waarom is leven gebaseerd op leegte? Want hier schrijf je het neer alsof leegte een basis voorwaarde voor leven is.   

Met metta,
Django

Nathan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2007 08:47 »
Kijk je dan nooit naar de hemel boven je? Jawel, maar ik zie genoeg dingen in de hemel. >> Zie dan voorbij deze dingen.

Of ben je nooit helemaal stil? Neen, nog nooit geweest. >> Ook niet wanneer je in diepe slaap bent?

Mijn hoofd is leeg, eindelijk rust. Wat zou daar verkeerd aan zijn? Verkeerd niks, maar om dit op te merken heb je aandacht nodig, dus is je hoofd niet leeg. >> Aandacht dat gelijk is aan de leegte zelf?

Ik kan dus niet mezelf zoeken. Ik kan wel aanwezig zijn. Zijn. Dat is toch iets? >> Nee, je bent er al. Je bent er al nog voor dat je denkt en voelt. Dit 'zijn' valt niet onder tijd en ruimte.

Maar zonder leegte zou er niets zijn, zou er geen leven mogelijk zijn. Vergeet dat niet! In leegte: is er niks, niet-is er niks, leegte.
Waarom is leven gebaseerd op leegte? Want hier schrijf je het neer alsof leegte een basis voorwaarde voor leven is.
>> Klopt.

Waarom niet gewoon een stapje verder? ...
Jij - Django - probeert leegte te (be)grijpen. Het is een kwestie van loslaten, al je opvattingen loslaten erover, alle concepten, alle redenaties, alles. Dus ook wat je net hier allemaal hebt gelezen.

Groeten, Nathan.

Nathan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2007 09:22 »

Het idee dat alles leeg is (zoals de hart sutra zeg: leegte is vorm en vorm is leegte), is iets wat behoort bij latere stromingen van het boeddhisme en is niet terug te vinden in ouder suttas.

Ja, zoiets heb ik ook gelezen, dat 'leegte' iets is van latere tijd.
Het zenboeddhisme spreekt nadrukkelijk over de leegte.
En van het zenboeddhisme wordt weer gezegd dat ze helemaal teruggaat tot Gautama de Boeddha zelf.
Zo heb je een geschiedenis-spelletje over 'leegte' binnen het boeddhisme. Want wat is waar? Ik weet het in ieder geval niet.

Maar zijn we afhankelijk van het boeddhisme om over leegte na te denken?

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2007 09:31 »
Kijk je dan nooit naar de hemel boven je? Jawel, maar ik zie genoeg dingen in de hemel. >> Zie dan voorbij deze dingen.

Of ben je nooit helemaal stil? Neen, nog nooit geweest. >> Ook niet wanneer je in diepe slaap bent?

Mijn hoofd is leeg, eindelijk rust. Wat zou daar verkeerd aan zijn? Verkeerd niks, maar om dit op te merken heb je aandacht nodig, dus is je hoofd niet leeg. >> Aandacht dat gelijk is aan de leegte zelf?

Ik kan dus niet mezelf zoeken. Ik kan wel aanwezig zijn. Zijn. Dat is toch iets? >> Nee, je bent er al. Je bent er al nog voor dat je denkt en voelt. Dit 'zijn' valt niet onder tijd en ruimte.

>> Klopt.

Waarom niet gewoon een stapje verder? ...
Jij - Django - probeert leegte te (be)grijpen. Het is een kwestie van loslaten, al je opvattingen loslaten erover, alle concepten, alle redenaties, alles. Dus ook wat je net hier allemaal hebt gelezen.

Groeten, Nathan.

Dus leegte is aandacht die niet gebonden is aan tijd en ruimte.

Is die aandacht dan gelijk aan het door winnetoe beschreven meditatiestadium? Of heeft deze ervaring van leegte een andere betekenis/functie in de latere stromen?

Het zenboeddhisme spreekt nadrukkelijk over de leegte.
En van het zenboeddhisme wordt weer gezegd dat ze helemaal teruggaat tot Gautama de Boeddha zelf.
Zo heb je een geschiedenis-spelletje over 'leegte' binnen het boeddhisme. Want wat is waar? Ik weet het in ieder geval niet.

Leegte is in de meditatiestadia niet de laatste maar de voorlaatste. Er wordt gesproken over nog een stadium: Sfeer van noch waarnemen noch niet waarnemen.  Daarom vroeg ik mij af wat de functie/betekenis is van leegte  :).

Met metta,
Django

« Laatst bewerkt op: 20-02-2007 09:35 door DjangoVaal »

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2007 10:24 »

Leegte is in de meditatiestadia niet de laatste maar de voorlaatste. Er wordt gesproken over nog een stadium: Sfeer van noch waarnemen noch niet waarnemen.  Daarom vroeg ik mij af wat de functie/betekenis is van leegte  :).

Dat laatste, doet me denken aan de droomloze staat binnen advaita.
Dat is wat je bent.

Je kunt het woord 'leegte' op vele manieren gebruiken, en het kan, in eigen context, allemaal kloppen.
'Mijn portemonnee is leeg.'
'Leeghoofd.'
'De hele kamer was leeg, er was niemand maar er stonden wel een paar stoelen.'
'Ik voel me leeg en zinloos.'
'Het voelde leeg aan.'

Ook binnen het boeddhisme (en je hebt nogal wat stomingen!!) bestaan er diverse omvattingen.
En al die stromingen hebben ook weer diverse leraren met hun ervaringen en inzichten.
Gautama de Boeddha is dood en ook al was hij nu ergens aanwezig, zou ik hem dan wel goed begrijpen of jij? ...

Wat is leegte?
Ja, dat is wat je bent.

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2007 19:35 »
Beste allemaal,

Ik 'ga mee' met Lord Rainbow; de betekenis van 'leegte' in het boeddhisme moet niet verward worden met ons westerse begrip van 'leegte', maar betekent hier 'leeg van een afzonderlijk zelf'. Niets kan op zichzelf bestaan. Alles 'inter-is'.

'Inter-zijn' is een therm van Thich NHat Hanh waarmee hij aangeeft dat alles van elkaar afhankelijk is. Een roos bestaat uit niet-roos elementen; een wolk, regen, aarde, mest. Neem ??n element weg en de roos houdt op te bestaan. In die zin is een roos leeg, het heeft al die elementen nodig om een roos te kunnen zijn, een roos 'op zich', hier los van, kan niet bestaan. Leeg van een afzonderlijk zelf. D?t is omdat d?t is.

Pieter

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2007 18:23 »
Beste allemaal,

Ik 'ga mee' met Lord Rainbow; de betekenis van 'leegte' in het boeddhisme moet niet verward worden met ons westerse begrip van 'leegte', maar betekent hier 'leeg van een afzonderlijk zelf'. Niets kan op zichzelf bestaan. Alles 'inter-is'.

'Inter-zijn' is een therm van Thich NHat Hanh waarmee hij aangeeft dat alles van elkaar afhankelijk is. Een roos bestaat uit niet-roos elementen; een wolk, regen, aarde, mest. Neem ??n element weg en de roos houdt op te bestaan. In die zin is een roos leeg, het heeft al die elementen nodig om een roos te kunnen zijn, een roos 'op zich', hier los van, kan niet bestaan. Leeg van een afzonderlijk zelf. D?t is omdat d?t is.

Pieter
Hey Pieter,

Als we de Hart Sutra hierop nalezen verwijst het naar meer dan alleen niet-zelf:
"Er is geen onwetendheid en geen opheffing van onwetendheid,tot en met geen ouderdom en dood en geen opheffing van ouderdom en dood.
Evenzo is er geen lijden,geen oorzaak van lijden,geen opheffing van lijden en geen pad.Er is geen intuitieve wijsheid,geen bereiken en geen niet-bereiken." ( http://www.toegangtotinzicht.nl/Geschriften/Mahayana/HartMarcel-Bertens.php )

Ik vind dit flink naar nihilisme neigen en eigenlijk ingaan tegen het edel achtvoudig pad en de vier edele waarheden, die toch fundamenteel zijn van de Boeddhistische leer.

Met Metta,
Django

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 22-05-2007 16:57 »
Ik vind dit flink naar nihilisme neigen en eigenlijk ingaan tegen het edel achtvoudig pad en de vier edele waarheden, die toch fundamenteel zijn van de Boeddhistische leer.

Hallo Django,

Het 'niet-zelf' gaat juist ??k over alle skandha's die genoemd worden; ook d?e kunnen niet op zichzelf bestaan. Een oog kan niet op zichzelf bestaan, het heeft een lichaam nodig, voeding, zenuwen, traanvocht; daarom staat er 'geen oog'. Hetzelfde geldt voor de Vier Edele Waarheden; ook die kunnen niet los van elkaar bestaan, zonder oorzaak van het lijden bestaat er geen lijden; ook zij kunnen niet-zelf bestaan maar zijn vol van elkaar en daarom juist leeg  ???(en volgens mij daarom niet nihilistisch).

In 'Vorm is Leegte, Leegte is Vorm', een commentaar op het Praj?aparamita hartsoetra, geschreven door Thich Nhat Hanh, schrijft hij:

'Daarom is er in leegte geen vorm, geen gevoelen, geen waarneming, geen werking van de geest, geen bewust?zijn.
Geen oog, geen oor, geen neus, geen tong, geen lichaam, geen geest.
Geen vorm, geen geluid, geen geur, geen smaak, geen aanraking, geen object van de geest.
Geen bewustzijn van het zien, horen, ruiken, proe?ven, aanraken, geen bewustzijn van de geest.
Geen onderling afhankelijk ontstaan en geen teniet?gaan (van onwetendheid tot ouderdom en dood).
Geen lijden, geen oorsprong van lijden, geen einde aan lijden, geen pad.
Geen inzicht, geen bereiken. '

Het Hartsoetra begint met de bevestiging dat alle vijf skandha's leeg zijn. Zij kunnen niet op zichzelf bestaan. Iedere skandha moet inter-zijn met alle andere skandha's.
Dan volgt een opsomming van de achttien elementen (Sanskr./Pali: dhatu). Eerst hebben we de zes zintuigen (ogen, oren, neus, tong, lichaam en geest). Vervolgens de zes objecten van de zintuigen: vorm, geluid, geur, smaak, aanraking en object van de geest. Vorm is het object van de ogen, geluid is het object van de oren, enzovoort. En tenslotte brengt het contact tussen deze twee groepen van zes de 'zes bewustzijnstoestanden' teweeg: zien, horen tot en met als laatste het bewustzijn van de geest. Dit gedeelte van het soetra zegt dus dat geen van deze elementen (van de ogen als eerste en het bewustzijn van de geest als achttiende) op zichzelf kan bestaan, omdat ieder element alleen maar kan inter-zijn met alle andere.
Het volgende gedeelte gaat over de twaalf onderling afhankelijke oorsprongen (Sanskr.: pratitya samutpada), die beginnen met onwetendheid en eindigen met ouderdom en dood. In dit soetra betekent het dat geen van deze twaalf op zichzelf kan bestaan. Hun bestaan veronderstelt het bestaan van de andere. Daarom zijn ze allemaal leeg - en omdat ze leeg zijn, bestaan ze werkelijk. Hetzelfde geldt voor de vier edele waarheden: 'Geen lijden, geen oorsprong van lijden, geen einde aan lijden, geen pad.'
De opsomming eindigt met 'Geen inzicht, geen bereiken.' Inzicht (prajiia) is het wezen van een Boeddha. 'Geen-inzicht' betekent dat inzicht niet op zichzelf staat. Inzicht bestaat uit niet-inzicht-elementen, zoals Boeddha bestaat uit niet-Boeddha-elementen.

Dus ik denk dat de term 'leeg', leeg van een afzonderlijk zelf of 'niet-zelf', steeds van toepassing is; leeg van een afzonderlijk zelf, maar vol van elkaar.

Met metta,

Pieter

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 22-05-2007 22:03 »
Hallo Pieter,

Hartelijke dank voor de uitleg van Thich Nhat Hanh die zeer verhelderend werkt. Ik vind het nog steeds raar dat men spreek over "geen oog" terwijl men bedoelt "er is een afhankelijk oog". Want door het woordje "geen" lijkt het erop dat niks "is", terwijl er toch duidelijk dingen zijn. Heel de Abhidhamma is er zelfs opgericht om alles in te delen in ultieme werkelijkheden die hun eigen unieke intrinsieke waarde hebben (zonder dat deze onafhankelijk zijn).

Citaat
leeg van een afzonderlijk zelf, maar vol van elkaar
De afhankelijkheidsleer lijkt soms zo eenvoudig, maar om dit werkelijk in je leven te plaatsen is een ware kunst.

Met Metta,
Django

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 23-05-2007 17:48 »
"...maar om dit werkelijk in je leven te plaatsen is een ware kunst."

En iedere kunst kan je je eigen maken door oefening. Neem de vier velden van aandacht; het lichaam, de gevoelens, de geest en de objecten van de geest. Daar kan je dagelijks mee oefenen en inzien dat ook zij 'leeg' zijn (om deze, inderdaad wat verwarrende term, toch maar te blijven gebruiken).

Stel je de volgende situatie voor; je maakt je zorgen over iets. Door emoties (de geest) voel je je naar (de gevoelens), het lijkt of je een steen in je maag hebt en je hartslag is hoger (het lichaam). Je gaat hier over piekeren (objecten van de geest) en kan niet in slaap komen. Je vermoeidheid zorgt voor nog heviger gevoelens, een vermoeide geest en een vermoeid lichaam etc.

Door je nu te realiseren dat de aanleiding van dit domino-effect, waarbij alles elkaar be?nvloedt, een gedachte was die alleen maar een gedachte was zonder afzonderlijk zelf, en daarbij bedenkt dat j?j deze gedachte niet bent, maar dat hij opkwam door bijvoorbeeld hechting aan iets en dat je daarbij, door angst ingegeven, een scenario bedacht, kan je bijvoorbeeld in een meditatie de velden van aandacht observeren en je gaan afvragen waar die angst vandaan kwam, je afvragen hoe re?el die angst is en inzien dat al deze elementen die elkaar allemaal be?nvloedden, stuk voor stuk leeg zijn en dat je het los kunt laten. Daarbij is het belangrijk steeds weer de aandacht te blijven houden en te zien wat er op d?t moment gebeurt.

En zo kan je je op vele manieren oefenen en inzien dat alles 'inter-is'.

Met Metta,

Pieter
« Laatst bewerkt op: 23-05-2007 17:53 door Pieter »

redwasp

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2007 05:02 »
slm,

als leegte echt niets is, waar komt al die tekst hier dan vandaan?

slm,

redwasp

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19-07-2007 13:23 »
Interessante discussie.  :)

ok, een bron (even naar de 'e' en dan 'emptiness'):
http://online.sfsu.edu/~rone/Buddhism/BuddhistDict/BDE.html

Even een grove vertaling van het bovenste (op verzoek wil ik best een verfijndere vertaling trachten te maken, of een completere)
Er zijn in minstens drie manieren hoe het idee 'leegte' begrepen kan worden: a) op het intellectuele niveau, b) in de beoefening (of: in praktijk) en c) als een beschrijving van verlichting.

I.
Technisch gezien betekent leegte dat alle dharmas (hier: dingen) geen onafhankelijk bestaan op zichzelf hebben, apart van andere dharmas. Alle dharmas hebben geen echte, individuele essentie die hen van de andere dharmas onderscheid. In andere woorden, alles in de wereld, fysiek én mentaal, is afhankelijk met al het ander in de wereld. Het tijdelijke bestaan van elk is afhankelijk van zijn verhoudingen met wat het niet is. Het is ondenkbaar dat iets op geheel op zichzelf zou bestaan, afgescheiden (:losstaand), en zonder causale relatie met iets anders. Dat betenkt dus, dat alle dharmas leeg zijn van enig individueel inherent zijn, ookwel bekent als 'eigen-zijn, 'intrinsieke natuur' of 'zelf-natuur'.

Even een persoonlijke gedachtengang, kijk maar of het logisch klinkt:
Het oog heeft geen onafhankelijk bestaan > het oog heeft (op zichzelf) geen bestaan > het 'oog' bestaat niet

~~Heel de Abhidhamma is er zelfs opgericht om alles in te delen in ultieme werkelijkheden die hun eigen unieke intrinsieke waarde hebben (zonder dat deze onafhankelijk zijn).~~
Voor het gemak aannemende dat je de Theravada Abhidhamma bedoelt (jaja, er is een Mahayana Abhidharma (!!)):: die Abhidhamma is dan ook geen Mahayana geschrift, en hoeft dus per se de Mahayana leer te onderwijzen aangezien leegte in het verband van bijvoorbeeld de Hart Sutra een Mahayana begrip is.

Hier volgen een paar bronnen m.b.t. leegte. Uit mijn persoonlijke 'bibliotheek' (ahum, een word-document(hoewel ik verscheidene wel in print thuis heb liggen))

Lankavatara Sutra (heel veel over leegte):
http://www.buddha-dharma.eu/intro.html
Aanvullende lectuur (engels): http://lirs.ru/do/lanka_eng/lanka-nondiacritical.htm

Vooral Engelse perfectie van Wijsheids-lectuur (vaak aangaande leegte):
-Diamond Sutra
   -Sutra
      *Bikkhuni Ratayana http://www.buddha-dharma.eu/diamantintro.html
      * http://community.palouse.net/lotus/diamondsutra.htm
      * http://www.sinc.sunysb.edu/Clubs/buddhism/sutras/diamond1.html 
      * http://www.fgs.org.tw/english/index/index.htm
   -Commentaries
      *Master Hsuan Hua: http://www.buddhanet.net/pdf_file/prajparagen2.pdf
      * http://www.fgs.org.tw//english/dharma/cultivation/sutra/diamond/diamond.htm
   -Invocations/mantras/the like:
      * http://www.drba.org/dharma/vajrasutra.asp

Hart Sutra:
-Sutra
      *BTTS http://www.drba.org/dharma/heartsutra.asp
   -Commentary
      *By Master Han Shan (at home)
      *Master Hua: http://online.sfsu.edu/%7Erone/Buddhism/BTTStexts/ps.vajra.02.020503.screen.pdf
      * idem http://online.sfsu.edu/%7Erone/Buddhism/VenHua/StandlessHeartVerses.html
      * idem
http://online.sfsu.edu/%7Erone/Buddhism/BTTStexts/ps.heart.02.020530.print.pdf
      * http://www.buddhanet.net/pdf_file/heart_s2.pdf
(En natuurlijk het commentaar van Thich Nhat Hanh (niet te vergeten)

Ok, ik hoop dat er iets bruikbaars tussen zat

bows,
Qian Yong
« Laatst bewerkt op: 19-07-2007 13:30 door Qian_Yong »

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20-07-2007 10:59 »
een late ps..  ;D

hier:
http://www.empty-universe.com/prajnaparamita/index.html
Is (in het engels) een grootse verzameling aan interessante bronnen (voornamelijk) aangaande het onderwerp leegte.

Namo Amituofo

bows,
Qian Yong

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 12-08-2007 18:04 »
Een monnik vertelt: 'Ik woon in een lege ton'.
Ander: 'Wat een onzin: jij zit er toch in?!'
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Nathan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14-08-2007 11:36 »
Een monnik vertelt: 'Ik woon in een lege ton'.
Ander: 'Wat een onzin: jij zit er toch in?!'
Dat's nogeens leuke humor.

Er kwam een monnik bij zijn leraar op zijn kamer. De leerling vroeg, ik zie helemaal geen boeddha (beeld) hier? Toen zei de meester, dan moet je maar eens naar die muur lopen en het gordijn wegschuiven. En daar zag de leerling een spiegel.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14-08-2007 17:07 »

volgens mij is nauwkeuriger om te zeggen dat het kopje leeg is,dat het ik leeg is en dat de koffie leeg is....
« Laatst bewerkt op: 23-08-2011 19:27 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15-08-2007 06:56 »

Citaat
volgens mij is nauwkeuriger om te zeggen dat het kopje leeg is,dat het ik leeg is en dat de koffie leeg is....
Zie jij die leegte dan, Lord Rainbow?

lord rainbow

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 15-08-2007 16:36 »
nee.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 23-05-2009 13:01 »
,,Het mooie gezicht van sunyata"   door lama Thubten Yeshe
http://www.maitreya.nl/transcript-tibetaans-boeddhisme-leegte-sunyata-shunyata.htm

Ben hier heel toevallig op terecht gekomen.

Door het ego blijft de juiste zienswijze voor ons verborgen en hebben wij een verkeerde kijk op ons bestaan. Het ego-bewustzijn is de wortel van alle begoochelingen, de wortel van alle menselijke problemen. De manier waarop het ego-bewustzijn een verkeerd beeld op de objekten plakt is eigenlijk heel eenvoudig. We hoeven alleen maar van moment tot moment ons bewustzijn te beschouwen. Hoe denken we dat we bestaan? Als je goed kijkt hoe je eigen geest je realiteit interpreteert kun je dit begrijpen. Je kunt het in ieder geval op een grof niveau begrijpen. In werkelijkheid heeft het niets met je realiteit te maken, ook al heeft je geest het vooropgezette idee "dit ben ik, daar mag ik niets van kwijtraken, zo moet het altijd blijven". Deze vooropgezette meningen zijn de bouwstenen van het ego. Dit verkeerde beeld waaraan door het ego wordt vastgehouden heeft helemaal niets van doen met de werkelijke manier waarop alles bestaat.

Dit bovenstaande is de inleiding en vat het ongeveer mooi samen. Hij pleit voor een contemplatie op het bewustzijn:

Bewustzijn is ervaring, alles wat je ervaart —de fysieke en de mentale ervaring; deze twee tegelijk. De mentale ervaring is van nature zuiver en helder en ik wil dat je daarop contempleert. Contemplatie op het bewustzijn leidt tot non-dualiteit. Het leidt daar vanzelf naartoe omdat het bewustzijn zo subtiel is en je voelt dat de grovere niveau's van bestaan verdwijnen en dan contempleren we in meerdere of mindere mate op de leegte, op de non-dualiteit.

Weet niet als het echt in deze topic hoort maar wilde het toch even delen.
Groeten!

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1365.0.html (dirk)
« Laatst bewerkt op: 21-05-2014 12:31 door Dirk Knol »

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 24-05-2009 13:54 »
Leegheid, is het mooiste maar moeilijkste wat er is om te bereiken denk ik.

Van de week zat ik op mijn balkon, vol met gedachten en onrust
Ik probeerde een beetje te mediteren. En wat het grappige was, dat door minder gedachten en meer rust, volgels beter te horen zijn en bomen beter te zien.
Het is alsof oren en ogen iets extra`s kunnen op dat moment.

Ik weet nu dat als ik `s ochtends op mijn balkon zit en ik hoor de vogels niet, ben ik vast ergens ontzettend druk mee bezig en vol van het drukke leven.
Die vogels zijn er 24 uur per dag, maar er is wel eens een week voorbij gegaan dat ik ze niet hoorde of zag, zo vol zat ik ! haha

Het motiveert mij om weer even wat leger te worden.

Thich Nath Hanh heeft er mooie stukken over geschreven.

:) Old Soul

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #26 Gepost op: 28-05-2009 10:39 »
Leegte is in het algemeen een Mahayana begrip - en een vertaling van het Sanskriet woord 'Sunyata'.

In verschillende Boeddhistische stromingen wordt het verschillend uitgelegd, maar over het geheel genomen kun je zeggen dat het de nadruk legt op de tijdelijkheid van alle dingen en de beperkingen van ons denken in ons begrip van wat IS.

Meer over Boeddhistische filosofie: http://www.katinkahesselink.net/boeddha/filosofie-boeddhisme.html

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 21-04-2014 17:18 »
Leegte is in het algemeen een Mahayana begrip - en een vertaling van het Sanskriet woord 'Sunyata'.

Het woord shunyata wordt in het Nederlands vaak vertaald met "leegte". In de engelse vertaling worden naast leegte (emptiness) ook vaak openheid (openness) en ruimtelijkheid (spaciousness) als vertalingen gebruikt. Mijn leraar Tenzin Wangyal Rinpoche spreekt over de Boeddhanatuur bijna nooit in termen van leegte, maar wel van grenzeloze ruimtelijkheid. Het ego en de daarmee verbonden claustrofobische geestesgiffen zijn juist datgene in ons, wat ons beperkt en gevangen houdt.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 21-04-2014 19:40 »

Het woord shunyata wordt in het Nederlands vaak vertaald met "leegte". In de engelse vertaling worden naast leegte (emptiness) ook vaak openheid (openness) en ruimtelijkheid (spaciousness) als vertalingen gebruikt. Mijn leraar Tenzin Wangyal Rinpoche spreekt over de Boeddhanatuur bijna nooit in termen van leegte, maar wel van grenzeloze ruimtelijkheid. Het ego en de daarmee verbonden claustrofobische geestesgiffen zijn juist datgene in ons, wat ons beperkt en gevangen houdt.

Ja, er wordt wel verschillend over gesproken, afhankelijk van de context. In het Vajrayana spreekt men bijvoorbeeld over de vier gezamenlijke manifestaties van 1. leegte en vorm, 2) leegte en gewaarzijn, 3) leegte en gelukzaligheid, 4) leegte en helderheid. Met leegte wordt hier dan het ruimtelijk of uitgestrekt/open aspect van de geest bedoeld. Volgens het Vajrayana beschrijven deze vier gezamenlijke manifestaties de manier waarop de geest werkelijk bestaat.

Een andere manier om over leegte te spreken is bijvoorbeeld dat de natuur van de geest leeg is, in de zin van ruimtelijk en open zoals boven, maar dat aanvullend ook de verschijnselen die er in ontstaan leeg zijn, en dan in de betekenis van; ze bestaan niet los of onafhankelijk van dat ruimtelijke aspect, zoals wolken niet los bestaan van de ruimte. Ze zijn nooit werkelijk ontstaan als zelfstandige verschijnselen, hebben geen zelf-natuur, bestaan niet opzichzelf, zijn leeg van inherent bestaan, projecties, illusoire verschijnselen.

Siebe

IssaBuddha

• Gast
Re:Leegte
« Reactie #29 Gepost op: 22-04-2014 08:06 »
Leegte is een begrip, waar moeilijk vat op te krijgen is. Je kunt het eigenlijk niet goed in woorden vatten, het is nauwelijks te be-grijpen met het verstand omdat leegte het verstand overstijgt en toch is het te verwerkelijken in meditatie. Maar het is en blijft onnoembaar.

Het is me opgevallen dat veel scholen leegte proberen te omschrijven in termen van wat het niet is.
In dzogchen wordt leegte gezien als de hoogste werkelijkheid en wordt omschreven als de eenheid of ondeelbaarheid van openheid en helderheid. Hier krijgt het een positieve invulling.
Dawa Gyeltsen, een dzogchen meditatiemeester uit de Bön- traditie drukte het in de achtste eeuw met zijn vijfvoudige lering bijvoorbeeld als volgt uit:

Vision is mind
Mind is empty
Emptiness is clear light
Clear light is Union
Union is great bliss

(Voor een uitleg, zie: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1405.0.html )
« Laatst bewerkt op: 22-04-2014 17:27 door IssaBuddha »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 20-08-2014 22:33 »

Lees bijvoorbeeld:
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/snp/snp.5.15.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn22/sn22.095.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn35/sn35.085.than.html#answer

Het lijkt me niet dat leegte iets is van latere tijd. Ik heb ook wel eens gelezen dat het in het Pali boeddhisme alleen het niet-Zelf van de persoon wordt onderwezen maar deze sutra's, vooral die over het schuim, lijkt me dit te weerleggen. Het gaat ook wel degelijk ook over leegte van externe verschijnselen, externe vormen, nietwaar?

Overigens, erg handig is dat de sutra's ook qua onderwerp (subject) zijn gerangschikt. Als je bijvoorbeeld
hier opent: http://www.accesstoinsight.org/

kijk je onder het menu Tipitaka bij 'subject'. Nu zie je allerlei onderwerpen en de sutra's waarin die onderwerpen worden behandeld staan er bij. Kijk bijvoorbeeld bij het onderwerp emptiness (sunnata).

Siebe

Siebe

Y1010

• Gast
Re:Leegte
« Reactie #31 Gepost op: 21-08-2014 19:31 »
dankjewel,
volgens onderwerp heb je inderdaad meteen een overzicht

wb leegte

hier is een boekje ISBN 3-85788.261.1
de titel is "Zeit der Stille"
op de achterkant staat dit

Das ist ein armer Mann,
der sich nicht freut,
wenn die Vögel singen
Jacob Lorenz

ik heb geen idee wie die schrijver net is
en dat doet er ook niet toe
hij vat in enkele zinnen samen wat leegte voor me betekent
veel verschil tussen leegte en stilte zal er niet zijn

dat is dus ook de leegte van verschijnselen
het ontbreken van dat wat zich onderscheidt van het andere
het gebrek van....

er is niets te benoemen
er is niets te identificeren
dat wat benoemd wordt
is iets waar de hersenen zich mee bezig houden
'het' is benoemd om te kunnen manipuleren gebruiken beheersen verorberen...
verbeelding is noodzakelijk opdat het mechanisme zich kan handhaven

natuurlijk komt ooit een moment dat er inzicht is in de verschijnselen
dat het allemaal in elkaar overvloeit en het gebrek niet gezien wordt
als een gebrek of tekort maar als de ware aard van de werkelijkheid

er is vreugde door de eenvoudige verschijnselen
zoals het gezang van de vogel
de kleur van de lucht
het gefladder van de vlinder
de stralen van de zon
de dauwdruppels op het blad
....

dat de honden nu irritant blaffen is er ook :)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 02-09-2014 21:30 »

Aanvullende informatie (al onderzoekende leert men):
In de Pali-Canon is in Majjhima Nikaya, deel 3.3, het hoofdstuk over leegte (sunnata-vagga), het betreft de sutra's MN 121 t/m 130 (http://www.sleuteltotinzicht.nl/m000.htm).

Nummer 121 betreft de kleine verhandeling over leegte en sutra nummer 122 de grote verhandeling over leegte.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.121.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.122.than.html

De Grote Verhandeling over Leegte wordt ingeleid door de vertaler waarin hij uitlegt dat leegte in de Pali Canon vanuit drie perspectieven wordt benaderd:
-als een meditatief verblijf;
-als een kenmerk van objecten;
-als een soort bewustzijns-ontspanning/bevrijding (awareness-release)

Ik heb er onvoldoende kennis van genomen om er iets zinnigs over te zeggen.

Siebe

« Laatst bewerkt op: 02-09-2014 23:51 door Dirk Knol »