Auteur Topic: Digha Nikaya 22: Maha Satipatthana Sutta . cultivering van aandacht  (gelezen 20055 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Ik ben nou DN22 aan het uitdiepen, hierin wordt een duidelijke omschrijving gegeven op wat je moet mediteren en hoe je dat moet doen. Maar over de aandacht op het lichaam staan meerdere dingen, die wel naast elkaar gecultiveerd kunnen worden maar niet tegelijk. Moet je dit dan zien als verschillende objecten die je voor een hele meditatie gebruikt of wisselt in je meditatie het object waar naar je kijkt. Zijn het verschillende stadia? Of geeft het uiteindelijk allemaal hetzelfde inzicht?

Hoe zit het met je aandacht ten opzichte van het lichaam, de gevoelens, de geest of de mentale factoren. Moet ik mijn aandacht concentreren op een van die dingen of moet ik de ervaring oplaten komen en hem dan benoemen?

Is mediteren niet meer dan stilzitten en ervaren? en is DN22 een vorm van vipassana meditatie?

Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden :).

Voor een vertaling van D22 kijk op http://www.sleuteltotinzicht.nl/d22.htm.

Met metta,
Django

« Laatst bewerkt op: 17-03-2014 18:26 door Dirk Knol »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re: Digha Nikaya 22: cultivering van aandacht
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2007 22:47 »
Hallo.

Sectie 2. Beschrijft de meditatie:

"Indachtig[15] ademt hij in, en indachtig ademt hij uit. Wanneer hij lang inademt[16], dan weet hij: 'Ik adem lang in'; wanneer hij lang uitademt, dan weet hij: 'Ik adem lang uit'; wanneer hij kort inademt, dan weet hij: 'Ik adem kort in'; wanneer hij kort uitademt, dan weet hij: 'Ik adem kort uit.' -- Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en het hele (adem)lichaam (sabbakayapatisamvedi)[17] ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en het hele (adem)lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en de activiteit van de formatie van het (adem)lichaam kalmeren (passambhayam kayasamkharam)'[18]. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en de activiteit van het lichaam kalmeren.'"

Het is zeer belangrijk dat men deze instructies nauwgezet volgt. Voeg er niets aan toe en haal er niets vanaf. Deze vertaling interpreteert sabbakayapatisamvedi als (adem)lichaam. Dat is misleidend. Het gaat om het hele lichaam en niet "adem" lichaam. Het hele lichaam bevalt alles in je lichaam. Je hoofd, schouders, knie, teen, vinger etc. De boeddha beschrijft dat men gewaar is van wat de ademhaling doet. Niet dat men er zich exclusief op richt. Je "weet" wat de ademhaling kort of lang is. Je bent daarvan bewust zonder je er volledig op te richten. Gedurende het in- en uitademen ontspan je elke spanning in je lichaam.  De ademhaling is een anker dat je helpt te herinneren om je te ontspannen.  Als er een afleiding opkomt dan doe je het volgende:

1) Merk dat je geest niet meer bij het object der meditatie is (in dit geval het in- en uitademen en ontspannen), je hebt nu allerlei gedachten.
2) Laat deze gedachten los. Besteed er geen aandacht of energie meer aan. Zelfs als je halverwege de gedachte bent. Het is niet belangrijk. Geef de gedachten geen extra energie.
3) Ontspan de spanning in je lichaam. Na elke beweging van de geest is er spanning in je lichaam.
4) Zet een glimlach op je gezicht. (Dit helpt met het opbrengen van vreugde, de vierde factor van de ontwaking). Een glimlach verscherpt je aandacht en maakt de meditatie eenvoudiger.
5) Breng je aandacht rustig terug naar het object der meditatie.
6) herhaal dit proces.

"En verder, monniken, wanneer hij loopt, weet een monnik: 'Ik loop[23]'; wanneer hij staat, weet hij: 'Ik sta'; wanneer hij zit, weet hij: 'Ik zit'; wanneer hij ligt, weet hij: 'Ik lig'; of gewoon als zijn lichaamshouding verandert, weet hij dit."

Wederom betekent dit niet dat men zich exclusief richt op iets. Je bent je eenvoudigweg bewust van het feit dat je staat.

"Op deze wijze beschouwt hij intern het lichaam als een lichaam, of hij beschouwt extern het lichaam als een lichaam, of hij beschouwt zowel intern als extern het lichaam als een lichaam. Hij beschouwt het opkomen van dingen (samudayadhamma) omtrent het lichaam; hij beschouwt het vergaan van dingen (vayadhamma) omtrent het lichaam; of hij beschouwt het opkomen ?n het vergaan van dingen omtrent het lichaam."

Hiermee doelt de boeddha op het herkennen van spanning die ontstaat binnen het lichaam. Telkens als de aandacht van de geest beweegt naar een ander object ontstaat er een subtiele spanning in het lichaam en geest. Deze spanning is begeerte (tanha). Deze spanning is de 2e nobele waarheid, de oorzaak van het leiden. Door het leren zien opkomen van deze spanning leer je de 2e nobele waarheid herkennen als ze opkomt in je lichaam. 

Het externe lichaam is de ademhaling die als een anker werkt om je te helpen herinneren te ontspannen gedurende het in en uit ademen.

Zo zit je bijvoorbeeld in meditatie en je merkt op dat er spanning is in je lichaam. Als je dit opmerkt laat je deze spanning los, plaats een glimlach op je gezicht en keer je terug naar de ademhaling en het ontspannen gedurende het in en uitademen.

"Of zijn indachtigheid is gegrondvest op de gedachte: 'Er is slechts een lichaam', juist zoveel als nodig is voor de uitbreiding van inzicht en indachtigheid, en hij leeft onafhankelijk en grijpt zich nergens in de wereld aan vast. Zo, monniken, leeft een monnik en beoefent hij de indachtigheid van het lichaam."

Begeerte is het punt waarop het idee van een zelf ontstaat. Begeerte uit zich altijd als spanning. Als je de spanning loslaat laat je de begeerte los. Doordat je de begeerte loslaat laat je tevens het idee van een zelf varen.

4. "En verder, monniken, is een monnik, in het naar voren gaan en in het naar achteren gaan, een persoon die helder begrip (sampaja??a)[24] beoefent; in het recht vooruit kijken en in het naar de andere richtingen kijken, een persoon die helder begrip beoefent; in het buigen en het strekken, een persoon die helder begrip beoefent; in het dragen van het schoudergewaad, de andere twee gewaden en de bedelnap, een persoon die helder begrip beoefent; in het aanschouwen van wat gegeten, gedronken, gekauwd, en genoten wordt, een persoon die helder begrip beoefent; als hij zijn ontlasting doet en urineert, een persoon die helder begrip beoefent; in lopen, in staan, in zitten, in slapen, in ontwaken, in spreken en in zwijgen, een persoon die helder begrip beoefent."

Dit deel beschrijft dat in welke houding je ook bent je blijft doorgaan met je meditatie! Je blijft bij je object der meditatie, dat is het in- en uitademen en het ontspannen van je lichaam gedurende het in- en uitademen. Dit doe je tijdens het zitten, staan, eten, etc.. etc..

De sutta gaat nu verder met de verhandeling over meditatie over de vuilheid van het lichaam. Deze meditatie is gelijk aan anapanasati maar het object der meditatie is nu de verwerpelijkheid van het lichaam. Dus nog steeds dezelfde zes stappen maar het object is nu het opbrengen van de gedachten van een hoopje vlees, botten, etc..

Over het algemeen wordt deze meditatie alleen aangeraden voor monniken, of mensen met enorme problemen met lust. Meditatie op de vuilheid van het lichaam brengt je niet verder dan de eerste jhana. Het doel van deze meditatie is het in balans brengen van deze lust.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2007 07:54 »
Ik denk dat je mindfullness en concentratie meditatie niet van elkaar onderscheid.
Concentratie meditatie is de aandacht richten op/binden aan een bepaald 'objekt.'

Bij mindfullness/vipassana meditatie is je aandacht meer als een 'jas die je aantrekt.'je let niet alleen op lichamelijke ervaringen,maar ook op de mentale.

Bij beide meditaties zijn twee mentale faktoren belangrijk: oplettendheid en herinnering.
Oplettendheid merkt op wanneer je geest afdwaald en herinnering herinnert zich het object van meditatie.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2013 20:02 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2007 09:23 »
Ik denk dat je mindfullness en concentratie meditatie niet van elkaar onderscheid.
Concentratie meditatie is de aandacht richten op/binden aan een bepaald 'objekt.'

Bij mindfullness meditatie is je aandacht meer als een 'jas die je aantrekt.'je let niet alleen op lichamelijke ervaringen,maar ook op de mentale.

Bij beide meditaties zijn twee mentale faktoren belangrijk: oplettendheid en herinnering.
Oplettendheid merkt op wanneer je geest afdwaald en herinnering herinnert zich het object van meditatie.

Ik wist wel ongeveer wat het verschil is, maar uit de tekst kon ik eigenlijk beide vormen terug vinden, zoals ik het las dus. Volgens winnetoe zijn interpretatie is dus eigenlijk alleen dit de werkelijke stuk tekst dat beschrijft hoe je moet mediteren:

"Indachtig[15] ademt hij in, en indachtig ademt hij uit. Wanneer hij lang inademt[16], dan weet hij: 'Ik adem lang in'; wanneer hij lang uitademt, dan weet hij: 'Ik adem lang uit'; wanneer hij kort inademt, dan weet hij: 'Ik adem kort in'; wanneer hij kort uitademt, dan weet hij: 'Ik adem kort uit.' -- Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en het hele (adem)lichaam (sabbakayapatisamvedi)[17] ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en het hele (adem)lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en de activiteit van de formatie van het (adem)lichaam kalmeren (passambhayam kayasamkharam)'[18]. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en de activiteit van het lichaam kalmeren.'"

De rest is dan meer een aanmaning om het altijd te doen wanneer je kan en het geeft een opsomming van benoemingen die naderhand beschouwd kunnen worden(, denk ik nou).

Ik zie in het tweede tekstgedeelde van de sutta niet je connectie met begeerte, spanning en de tweede nobele waarheid. Maar dit zal wel komen door een verschil in practische ervaring ;).

Dankjewel voor het beantwoorden van mijn vragen :). Het maakt deze sutta al een stuk duidelijker 8).

Met metta,
Django 

« Laatst bewerkt op: 22-02-2007 09:25 door DjangoVaal »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2007 09:30 »
Passan betekend 'zien', de gewone manier van kijken met de ogen.

Vipassan betekende een speciale vorm van zien: het observeren van de werkelijkheid binnen in ons zelf. Dit word bereikt door onze aandacht op onze lichamelijke gewaarwordingen te richten, de techniek bestaat uit het systematisch en objectief observeren van de gewaarwordingen binnen in ons zelf. Deze observatie laat ons de totale werkelijkheid van geest en lichaam zien.

shamatha: of het ophouden van alle mentale activiteit.
stop het denken
de techniek hiertoe is " concentratie"

Eerst kom je tot rust, en vervolgens kijk je zorgvuldig waar je mee bezig bent en hoe het met je is. Traditioneel worden beide stappen in Zen Shamatha en Vipassana genoemd:

Shamatha: stoppen met je bezigheden, tot rust komen, tot jezelf komen

Vipassana: zien wat er van moment tot moment met en in je gebeurt, door zorgvuldig waarnemen tot inzicht komen.

Maw: shamatha brengt de geest tot rust en vipassana zuivert de geest.

« Laatst bewerkt op: 04-07-2013 12:05 door lord rainbow »

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2007 17:12 »

Bij mindfullness meditatie is je aandacht meer als een 'jas die je aantrekt.'je let niet alleen op lichamelijke ervaringen,maar ook op de mentale.

Hallo.

Je beschrijft hier minduflness ;-)

Mindfulness is ?remembering HOW to observe mind?s attention as it moves moment-to-moment and remembering what to do with any arising phenomena!?

Je hebt helemaal gelijk dat je allebei nodig hebt. Je hebt de oplettendheid nodig om te zien dat je geest is afgedwaald en dat er spanning is in je lichaam. Je hebt herinnering nodig om te herinneren deze spanning los te laten, te glimlachen en terug te keren naar het object der meditatie.

De meditatie die de Boeddha beschrijft leidt niet tot een krachtige eenpuntige concentratie die afleidingen weerhoudt van opkomen. Concentratie heeft exclusiviteit in zich en dat is niet het doel van de meditatie. Het is niet de bedoeling dat de geest zich volledig bind aan een object zodat je slechts gewaar bent het object.

Als je geest zich volledig bindt aan een object ben je je op dat moment nog gewaar van een lichaam, gevoel, bewustzijn en mentale objecten?

Groeten,
Erwin.

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2007 17:25 »
Shamatha: stoppen met je bezigheden, tot rust komen, tot jezelf komen

Vipassana: zien wat er van moment tot moment met en in je gebeurt, door zorgvuldig waarnemen tot inzicht komen.

Samatha en Vipassana gaan hand in hand samen:

MN 43.14
Right view is assisted by five factors in order for it to mature in the liberation of heart by wisdom:
virtue, learning, discussion, samatha and vipassan?.

MN 149.10
For one who has brought the Noble Eightfold Path to fulfillment, 'samatha and vipassan? occur in
him yoked evenly together.'

MN 111.2,3
Venerable Sariputtas method of attaining arahantship is described as insight into stages one by one
as they occurred (anupada dhamma vipassan?). It sounds like insight only, but the states that he was
contemplating were the factors of the first though eight jh?nas and the cessation of perception and
feeling.

SN 43.2
'And what, bhikkhus, is the path leading to the unconditioned? Samatha and vipassan?. '

Samatha en Vipassana zijn samengeweven in de instructies die de Boeddha geeft in de Satipatthana sutta.

Samatha: Het ontspannen van het lichaam tijdens het in- en uitademen, en het ontspannen van het lichaam/hoofd alvorens men terugkeert naar het object der meditatie.
Vipassana: Het opmerken van hoe de geest zich van het object der meditatie afdwaalt. Het observeren van het proces dat zich plaatsvindt.

Als je net begint met meditatie zul je slechts spanning herkennen in je lichaam, maar als je dieper in de meditatie geraakt zal je subtiele spanning gaan loslaten diep in je hoofd. Je lichaam zal zich zo ver ontspannen dat het zal lijken of je geen lichaam meer hebt. (Je voelt nog wel als er contact optreed)

Hetzelfde geldt voor het opmerken van afleidingen. In het begin zal je slechts na vijf minuten opmerken dat je geest is afgedwaald. Dan 1 minuut, dan 10 seconden, 1 seconden, individuele gedachten en zelfs dan wat er voor een gedachte plaatsvind.

Dus door het beoefen van de meditatie zoals beschreven bij de Boeddha ontwikkel je Samatha en Vipassana tegelijkertijd (in evenwicht met elkaar). Volgens mij beschrijft de Boeddha nergens hoe je deze apart van elkaar ontwikkeld.

Groeten,
Erwin.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24-02-2007 09:47 »
De meditatie die de Boeddha beschrijft leidt niet tot een krachtige eenpuntige concentratie die afleidingen weerhoudt van opkomen. Concentratie heeft exclusiviteit in zich en dat is niet het doel van de meditatie. Het is niet de bedoeling dat de geest zich volledig bind aan een object zodat je slechts gewaar bent het object
Ik dacht altijd dat je eerst eenpuntige concentratie ontwikkeld op een object. Daarna laat je het object varen zodat je met de concentratie verder gaat maar zonder dat deze eenpuntig is.

Met metta,
Django

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 24-02-2007 21:16 »
Hallo,

Ik ben niet met deze techniek bekent.  Waar in de suttas wordt deze techniek beschreven?

Groeten,
Erwin.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 25-02-2007 09:08 »
Hallo,

Ik ben niet met deze techniek bekent.  Waar in de suttas wordt deze techniek beschreven?

Groeten,
Erwin.
Dat staat nergens zo beschreven maar ik dacht zelf dat het zo was. Ik snapte nooit hoe je door concentratie op een object zou kunnen komen tot de 5e tot de 8e jhana, daarom leek het mij logisch dat op een gegeven moment het object verworpen wordt en verder wordt gegaan met de concentratie.

met metta,
Django

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2007 02:46 »
Hallo,

Het object der meditatie verandert niet als je anapanasati beoefent. Je blijft altijd bij het in- en uitademen en het ontspannen van het lichaam. De meditatie brengt neemt je op natuurlijke wijze door alle meditatie stadia heen.

Groeten,
Erwin.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2007 17:22 »
Hallo,

Het object der meditatie verandert niet als je anapanasati beoefent. Je blijft altijd bij het in- en uitademen en het ontspannen van het lichaam. De meditatie brengt neemt je op natuurlijke wijze door alle meditatie stadia heen.

Groeten,
Erwin.

Ok.

Ik merk dat mijn kennis met betrekking op mediteren nog zeer beperkt is. Ik zal mij er eens echt in verdiepen  ;) zodat ik het goede pad zal volgen.

Met metta,
Django

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2007 13:29 »
Een uitleg over satipatthana (D22 heet in het Pali: Maha Satipatthana Sutta) staat op www.sleuteltotinzicht.nl:

Satipatthana
Fundamenten van indachtigheid. Letterlijk: 'gewaarzijn van indachtigheid' (sati upatthana). De vier fundamenten van indachtigheid (of opmerkzaamheid) zijn: 1. contemplatie van het lichaam (kaya nupassana); 2. contemplatie van gevoelens (vedana nupassana); 3. contemplatie van de toestanden van gedachten (citta nupassana); 4. contemplatie van objecten voor de geest (dhamma nupassana).

Een gedetailleerde verhandeling omtrent dit onderwerp dat zo belangrijk is voor de beoefening van de boeddhistische geestelijke ontwikkeling, wordt gegeven in de 2 Satipatthana Sutta's D22 en M010, die zowel in het begin als aan het einde deze belangrijke woorden verkondigen: "Dit is de enige weg (ekayana), monniken, voor de zuivering van wezens, voor het overwinnen van verdriet en weeklagen, voor de vernietiging van lijden en smart, voor het bereiken van het juiste pad, voor de verwezenlijking van Nibbana, namelijk, de Vier Fundamenten van Indachtigheid."

Na deze inleidende woorden, en op de vraag welke 4 fundamenten het hier betreft, wordt er gezegd dat door de monnik; 1. de indachtigheid van het lichaam wordt beoefend (kaya nupassana); 2. de indachtigheid van de gevoelens wordt beoefend (vedana nupassana); 3. indachtigheid van de geest wordt beoefend (citta nupassana) en; 4. indachtigheid van de objecten van de geest wordt beoefend (dhamma nupassana). "Hij doet dat ijverig (atapi), met helder begrip (sampajano) en indachtig (satima), terwijl hij de hebzucht (abhijjha) en smart (domanassa) in deze wereld (loke) (van het lichaam, de gevoelens, gedachten en objecten van de geest) opgeeft."

Deze 4 contemplaties moeten in de praktijk niet gezien worden als louter los van elkaar staande oefeningen, maar in tegenstelling hiervan, althans in vele gevallen en in het bijzonder in de meditatieve verdiepingen (jhana), als dingen die onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. Daarbij vormt de Satipatthana Sutta een illustratie van een manier op welke deze 4 contemplaties met betrekking tot de 5 groepen van het bestaan (pa?ca kkhandha, zie pa?ca upadana kkhandha), geleidelijk aan gerealiseerd worden en uiteindelijk leiden naar het inzicht in de onpersoonlijkheid van iedere bestaansvorm.

De indachtigheid van het lichaam (kaya nupassana)
De indachtigheid van het lichaam bestaat uit de volgende oefeningen: opmerkzaamheid van de in- en uitademing (anapana sati); opmerkzaamheid van de 4 lichaamshoudingen (iriyapatha); opmerkzaamheid en helderheid van bewustzijn (satisampaja??a); bespiegeling van de 32 delen van het lichaam (kayagatasati en asubha); analyse van de 4 fysieke elementen (dhatuvavatthana); en de meditaties van de begraafplaats (sivathika).

2. De indachtigheid van gevoelens (vedana nupassana)
Alle gevoelens die in de meditator opkomen dienen duidelijk gezien te worden voor wat ze zijn, zonder aan wat voor een gevoel dan ook vast te klampen. Hij herkent aangename gevoelens, onaangename gevoelens, beiden, van het lichaam en van de geest; hij herkent een neutraal gevoel; hij herkent een gewoon werelds aangenaam of onaangenaam gevoel of een spiritueel gevoel, aangenaam of onaangenaam. Er wordt alleen maar gekeken naar wat er is, en niets meer, waardoor alle gevoelens op den duur goed begrepen worden voor wat ze zijn. Uiteindelijk realiseert men zich dat het slechts -- net zoals alle andere dingen -- opkomende en verdwijnende verschijnselen zijn.

3. De indachtigheid van de geest (citta nupassana)
Verder ziet en begrijpt men elke staat van de geest, of die hebzuchtig (lobha) is of niet hebzuchtig, met haat (dosa) of zonder haat, in onwetendheid (moha) verkeert of niet in onwetendheid verkeert, hij herkent de vernauwde geest (sankhitta) als de vernauwde geest, hij herkent de afgeleide geest (vikkhitta) als de afgeleide geest, ontwikkeld (mahaggata) of niet ontwikkeld (amahaggata of kamavacara), overtrefbaar (sauttara) of de onovertrefbare geest (anuttara), de geconcentreerde (samahita) of de niet geconcentreerde geest (asmahita), de bevrijde geest (vimutta) of de niet bevrijde geest (avimutta).

4. De indachtigheid van mentale objecten (dhamma nupassana)
In dit deel van de satipatthana meditatie worden 5 objecten van de Dhamma onder de loep genomen.

Hindernissen: Hij weet of de vijf hindernissen (pa?ca nivarana) in hem aanwezig of afwezig zijn; hij begrijpt hoe ze opkomen en hij begrijpt hoe ze te overwinnen zijn indien ze opgekomen zijn. Ook weet hij hoe ze in de toekomst niet meer opkomen. Elk van de vijf hindernissen wordt in deze oefening aanschouwd.
Groepen van hechten: Hij kent de aard van de vijf groepen van hechten (pa?ca upadana kkhandha) oftewel de vijf groepen van het bestaan. Hij weet hoe ze opkomen en hoe ze weer verdwijnen en hij ziet ze als zijnde ledig, instabiel en zonder werkelijkheidswaarde.
Zintuigbases: Hij kent de 12 bases van elke mentale activiteit (ayatana): het oog en een beeld, het oor en een geluid, de neus en een geur, de tong en een smaak, het lichaam en tastbare dingen, de geest en mentale objecten. Hij begrijpt de banden (sa??ojana) die afhankelijk van de innerlijke zintuigbases (oog, oor, etc.) en de externe zintuigbases (beeld, geluid, etc.) ontstaan; hij begrijpt hoe een band tot stand komt en hij begrijpt hoe die overwonnen wordt en dan in de toekomst niet meer tot stand komt.
Factoren van verlichting: Hij weet wanneer een factor van verlichting (bojjhanga) aanwezig is of wanneer die afwezig is; hij weet hoe hij de factoren moet ontwikkelen als ze niet aanwezig zijn en wanneer ze wel aanwezig zijn, dan weet hij hoe deze verder ontwikkeld moeten worden.
Vier Edele Waarheden: Verder begrijpt hij elk van de Vier Edele Waarheden (cattari ariya sacca). "Hierin, monniken, begrijpt een monnik overeenkomstig met de realiteit: 1. 'Dit is lijden' (dukkha); en hij begrijpt overeenkomstig met de realiteit: 2. 'Dit is de oorzaak van lijden' (samudaya); en hij begrijpt overeenkomstig met de realiteit: 3. 'Dit is de opheffing van lijden' (nirodha); en hij begrijpt overeenkomstig met de realiteit: 4. 'Dit is het pad dat leidt tot opheffing van lijden' (magga)."
De 4 contemplaties bevatten verscheidene oefeningen, maar de satipatthana moet niet gezien worden als louter een collectie van meditatieonderwerpen omdat elk van hen er uitgehaald kan worden om los van de andere te beoefenen. Ofschoon de meeste van de oefeningen ook elders in de boeddhistische geschriften verschijnen, zijn ze in de context van deze sutta hoofdzakelijk bedoeld voor indachtigheid en inzicht, zoals gezegd in de zich steeds herhalende passage ter afsluiting van iedere sectie van de toespraak (zie hierna). De 4 contemplaties bedekken alle 5 groepen van het bestaan (khandha's) omdat indachtigheid bedoeld is om de gehele persoonlijkheid te belichten. Vandaar dat voor de volledige ontwikkeling van indachtigheid, de oefening zich moet uitstrekken naar alle 4 de types van contemplatie, hoewel niet elke oefening die genoemd is onder deze vier fundamenten, steeds beoefend hoeft te worden.

Een methodische beoefening van deze satipatthana moet worden gestart met ??n van de oefeningen uit de groep 'indachtigheid van het lichaam', die dienst zal doen als het primaire en vaak terugkerende onderwerp van meditatie. Het is aan te bevelen om te starten met de oefening van de in- en uitademing omdat deze het meest eenvoudig is. De Boeddha beoefende deze indachtigheid van de in- en uitademing (anapana sati) zelf in de avond voor zijn verlichting. De oefeningen van de groep en die van de andere contemplaties, zijn ervoor, om gecultiveerd te worden wanneer de omstandigheden zich voordoen gedurende de meditatie en in het dagelijkse leven waarmee meditatie altijd verweven is.

Er worden veertig meditatie objecten gegeven die traditioneel erkent zijn:
The Forty Meditation Themes

Ten recollections; ten foul objects; ten kasinas; four divine abidings; four formless absorptions; one resolution into elements; and one perception of the filthiness of food.

Ten recollections:
1. Buddhanussati: recollection of the virtues of the Buddha.
2. Dhammanussati: recollection of the virtues of the Dhamma.
3. Sanghanussati: recollection of the virtues of the Sangha.
4. Silanussati: recollection of one's own moral virtue.
5. Caganussati: recollection of one's generosity.
6. Devatanussati: recollection of the qualities that lead to rebirth as a heavenly being.
7. Kayagatasati: mindfulness immersed in the body.
8. Maranassati: mindfulness of death.
9. Anapanassati: mindfulness of breathing.
10. Upasamanussati: recollection of the virtues of nibbana -- ultimate pleasure; unexcelled ease, free from birth, aging, illness and death.

Ten foul objects:
1. Uddhumataka: a rotten, bloated corpse, its body all swollen and its features distended out of shape.
2. Vinilaka: a livid corpse, with patchy discoloration -- greenish, reddish, yellowish -- from the decomposition of the blood.
3. Vipubbaka: a festering corpse, oozing lymph and pus from its various orifices.
4. Vichiddaka: a corpse falling apart, the pieces scattered about, radiating their stench.
5. Vikkhayittaka: a corpse that various animals, such as dogs, are gnawing, or that vultures are picking at, or that crows are fighting over, pulling it apart in different directions.
6. Vikkhittaka: corpses scattered about, i.e., unclaimed bodies that have been thrown together in a pile -- face up, face down, old bones and new scattered all over the place.
7. Hatavikkhittaka: the corpse of a person violently murdered, slashed and stabbed with various weapons, covered with wounds -- short, long, shallow, deep -- some parts hacked so that they're almost detached.
8. Lohitaka: a corpse covered with blood, like the hands of a butcher, all red and raw-smelling.
9. Puluvaka: a corpse infested with worms: long worms, short worms, black, green, and yellow worms, squeezed into the ears, eyes, and mouth; squirming and squiggling about, filling the various parts of the body like a net full of fish that has fallen open.
10. Atthika: a skeleton, some of the joints already separated, others not yet, the bones -- whitish, yellowish, discolored -- scattered near and far all over the place.

Ten kasinas:
1. Pathavi kasina: staring at earth.
2. Apo kasina: staring at water.
3. Tejo kasina: staring at fire.
4. Vayo kasina: staring at wind.
5. Odata kasina: staring at white.
6. Pita kasina: staring at yellow.
7. Lohita kasina: staring at red.
8. Nila kasina: staring at blue (or green).
9. Akasa kasina: staring at the space in a hole or an opening.
10. Aloka kasina: staring at bright light.

Four divine abidings:
1. Metta: benevolence, friendliness, good will, love in the true sense.
2. Karuna: compassion, sympathy, pity, aspiring to find a way to be truly helpful.
3. Mudita: appreciation for the goodness of other people and for our own when we are able to help them.
4. Upekkha: equanimity. When our efforts to be of help don't succeed, we should make the mind neutral -- neither pleased nor upset by whatever it focuses on -- so that it enters the emptiness of jhana, centered and tranquil to the point where it can disregard acts of thinking and evaluating as well as feelings of rapture and ease, leaving only oneness and equanimity with regard to all objects and preoccupations.

Four formless absorptions:
1. Akasanancayatana: being absorbed in a sense of boundless emptiness and space as one's preoccupation.
2. Vi??anancayatana: being absorbed in boundless consciousness as one's preoccupation, with no form or figure acting as the sign or focal point of one's concentration.
3. Aki?ca??ayatana: focusing exclusively on a fainter or more subtle sense of cognizance that has no limit and in which nothing appears or disappears, to the point where one almost understands it to be nibbana.
4. Nevasa??a-nasa??ayatana: being absorbed in a feeling that occurs in the mind, that isn't awareness exactly, but neither is it non-awareness; i.e., there is awareness, but with no thinking, no focusing of awareness on what it knows.
These four formless absorptions are merely resting places for the mind, because they are states that the mind enters, stays in, and leaves. They are by nature unstable and inconstant, so we shouldn't rest content simply at this level. We have to go back and forth through the various levels many times so as to realize that they're only stages of enforced tranquility.

One resolution into elements: i.e., regarding each part of the body simply in terms of physical properties or elements.

One perception of the filthiness of food: i.e., viewing food as something repugnant and unclean -- with regard to where it comes from, how it's prepared, how it's mixed together when it's chewed, and where it stays in the stomach and intestines.

Na iedere contemplatie laat de Boeddha zien hoe dit uiteindelijk leidt tot inzicht-wijsheid:

"Zo, met het beschouwen van zijn eigen lichaam beschouwt hij het lichaam; met het beschouwen van de lichamen van anderen beschouwt hij het lichaam; en met de beschouwing van beiden beschouwt hij het lichaam. Hij beschouwt het opkomen van dingen (samudayadhamma) omtrent het lichaam; hij beschouwt het vergaan van dingen (vayadhamma) omtrent het lichaam; of hij beschouwt het opkomen ?n het vergaan van dingen omtrent het lichaam."

"Of zijn indachtigheid is gegrondvest op de gedachte: 'Er bestaat slechts een lichaam' (er is slechts een lichaam, maar er is geen levend wezen, geen individu, geen vrouw, geen man, geen zelf, niets dat behoort tot een zelf; noch een persoon, noch iets dat tot een persoon behoort; Com.), juist zoveel als nodig is voor inzicht en indachtigheid, en hij leeft onafhankelijk en grijpt zich nergens in de wereld aan vast. Zo, monniken, leeft een monnik en beoefend hij de indachtigheid van het lichaam."

Op dezelfde manier beschouwt hij ook gevoel, de geest en mentale objecten.

In M118 (Anapanasati Sutta) wordt aangetoond hoe de vier fundamenten van indachtigheid tot stand gebracht kunnen worden door de oefening van de in- en uitademing (anapana sati). Een eenvoudige beschrijving voor meditatie is te vinden onder ariya atthangika magga. Zie het artikel Mediteren op de vijf onderwerpen van de Dhamma in Dhp296-301. Zie ook satipatthana; Maha Satipatthana Sutta, D22.

In combinatie met dit stukje van zijn site(http://www.sleuteltotinzicht.nl/div015.htm):

Richtlijnen bij de ademhaling meditatie
In deze sectie zullen we een belangrijke basis leggen voor 'de manier van mediteren'. De meeste aspecten gelden ook voor andere meditaties.

De adem volgen. Volg de adem vanaf het punt waar de adem de neus binnenkomt. Volg de adem tot in de onderbuik. Volg de adem vervolgens weer naar de neus waar de adem het lichaam verlaat. Op deze manier is er ??n object van meditatie, terwijl je tegelijkertijd niet gefixeerd bent op een stilstaand punt. Dat moet je altijd voorkomen omdat fixatie de geest vernauwt. Wanneer je gefixeerd bent op een punt, wordt hetgeen er omheen ligt uitgesloten. Door de op en neer gaande beweging van de adem zal je begrip omtrent de ware aard van dingen toenemen. Het komen en gaan van fenomenen (dingen, verschijningsvormen) dringt dieper tot je door. Verstandelijk weten we dat allemaal wel, maar zonder de juiste training blijft het vaak een zaak van het hoofd zonder dat het hart geraakt wordt. Door het opkomen en vergaan van dingen te zien, ontstaat er een begrip van de ware aard van dingen; pas als je die leegte van dingen inziet, kun je dingen loslaten. Wanneer je het werkelijk ziet, hoef je er geen moeite meer voor te doen om dingen los te laten; dat gebeurt vanzelf, op een natuurlijke manier. Op den duur zie je jezelf niet meer als een apart en op zichzelf bestaand individu, maar raak je 'ge?ntegreerd in een dynamisch geheel'. Je ziet jezelf dan meer als een onderdeel van een dynamisch proces waarin jezelf net zo dynamisch bent als al het overige in het leven. Misschien klinkt het vreemd of gek als ik zeg: "Het ik moet sterven", maar dat sterven van dat ik of ego is de belangrijkste stap om een volmaakt gelukkig mens te zijn.

Passief zijn. De geest dient passief te zijn. Er is niet een persoon die ademt, ook niet een persoon die er een bepaalde techniek op na houdt door iets te manipuleren. Dit is geen techniek of manipulatie, maar een methode. Het gaat om 'de manier van', weet je nog? Het is de manier van niet-dwang, van 'geen-begeerte'. Het is de bedoeling dat het ademen zich op een volkomen natuurlijke manier voltrekt. Dit bereik je door alle idee?n van 'ik' te verlaten en jezelf niet te identificeren met een handeling. Wees uitsluitend een passieve toeschouwer, niet een persoon die de ademhaling uitvoert. Het gaat er vooral om dat je 'de manier' gaat begrijpen, de manier van 'geen-begeerte' of 'zonder-begeerte zijn'.

Niet benoemen. Het zogenoemde 'labelen', het benoemen van constateringen moet worden vermeden, in tegenstelling tot wat vaak wordt onderwezen. Het gaat erom om te zien en te weten zonder daarbij gedachteprocessen op gang te brengen. Wanneer je naar een helder blauwe lucht kijkt, dan weet je dat de lucht helder blauw is. Het gaat om het direct zien, en niet om zien ?n denken of weten ?n labelen. Wanneer er onverwacht een kind oversteekt, dan is het van belang dat je remt en niet dat je denkt 'er steekt een kind over'. De handeling is dan spontaan en ontstaat dan niet vanuit een vooropgezet plan dat in het hoofd bekokstoofd wordt. Spontane handelingen komen niet uit het hoofd, maar uit het hart. Dit is wat we in het boeddhisme 'de ongeconditioneerde geest' noemen. Dit ongeconditioneerde is het doel in het leven, het is het Nibbana, een toestand waar geen komen en gaan van dingen is, dus ook geen lijden. Omdat we moeten leren om vanuit het hart te handelen, is het zo belangrijk dat we het benoemen van dingen juist achterwege laten.

Het ritme zien. Op den duur zie je een verschil van ritme in de ademhaling. Wanneer je kort of lang in- of uitademt, dan weet je dat. Hiermee wordt een basis gelegd om dingen en gebeurtenissen in het algemeen duidelijk te kunnen zien en te kunnen onderscheiden.

Het dagelijks leven. De meditatie dient in het dagelijks leven voortgezet te worden door er bijvoorbeeld goed op te letten hoe je waarneemt: passief, zonder begeerte, zonder dat er een persoon achter de handeling schuilt, zonder zelfidentificatie. De 'manier van' is van doorslaggevende aard voor het bereiken van verlichting. Iemand die op deze manier mediteert zal een radicale verandering ondergaan, want op deze manier zal het licht van inzicht gaan schijnen, zonder dat er iemand is die zegt: "Het is zus, het is zo."

Al mijn vragen beantwoord en ik denk dat deze twee stukjes tekst een juiste weerspiegeling is van D22. Dit wou ik nog even met jullie delen  :D.

Met metta,
Django

lord rainbow

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08-03-2007 10:28 »
Ik ben verheugd dat we veel teksten in het nederlands hebben.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 26-03-2007 18:14 »
Hallo,

Groeten,
Erwin.

Uit het Compendium van de Abhidhamma (www.asoka.nl)

"Om dit te bereiken breidt een mediterende die de vijfde fijnstoffelijke jhana gebaseerd op een kasina-object meester is, het tegenbeeld van de kasina zo ver uit dat deze onmeetbaar wordt. Vervolgens verwijdert hij de kasina door zich slechts te richten op de ruimte die deze innam, terwijl hij denkt: "oneindige ruimte"."

Bladzijde 110 Over de basis van oneindige ruimte.

Klopt dit met wat ik zeg of klopt dit meer met wat jou zegt? (geen retorische vraag.)

Met metta,
Django

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 11-05-2007 14:35 »
Ingewikkeld hoor...

Meestal amuseer ik me op deze site door vrolijke nootjes naar zoekenden te gooien, zeg maar het handelsmerk van Zen.

Fraai proza of uitgebreide instructies - zoals hierboven - zijn niet aan mij besteed. Volgens mij kan het simpeler en illustratiever.

Als je je in Zen verdiept hebt, weet je dat een van de mantra's is: 'als je eet, eet dan' of 'als je loopt, loop dan'. Het gaat er daarbij om dat je je bewust bent van wat je aan het doen bent en dat bewustzijn een tijdje vasthoudt. Feitelijk is dit het, maar omdat iedereen denkt dat het meer is, wordt het denkproces weer in gang gezet en zo kom je er dus niet.

Bovendien worden instructies verkeerd begrepen. Bij waarnemen denkt men aan het kijken naar binnen dan wel naar buiten:

Beide vormen zijn tijdverspilling. De kern zit in:

Doe in elk geval je ogen open en weet dat je kijkt; en laat vervolgens de gedachtes over wat je ziet ook maar los.
« Laatst bewerkt op: 17-10-2014 21:33 door Mayanda »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 11-05-2007 18:28 »
Hoi,

Hoe helpt mij dit met het inzien van de 4 edele waarheden?

Groeten,
Erwin.

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 11-05-2007 18:57 »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 12-05-2007 17:53 »
Ingewikkeld hoor...

Meestal amuseer ik me op deze site door vrolijke nootjes naar zoekenden te gooien, zeg maar het handelsmerk van Zen.

Fraai proza of uitgebreide instructies - zoals hierboven - zijn niet aan mij besteed. Volgens mij kan het simpeler en illustratiever.

Als je je in Zen verdiept hebt, weet je dat een van de mantra?s is: ?als je eet, eet dan? of ?als je loopt, loop dan?. Het gaat er daarbij om dat je je bewust bent van wat je aan het doen bent en dat bewustzijn een tijdje vasthoudt. Feitelijk is dit het, maar omdat iedereen denkt dat het meer is, wordt het denkproces weer in gang gezet en zo kom je er dus niet.

Bovendien worden instructies verkeerd begrepen. Bij waarnemen denkt men aan het kijken naar binnen dan wel naar buiten:

Beide vormen zijn tijdverspilling. De kern zit in:

Doe in elk geval je ogen open en weet dat je kijkt; en laat vervolgens de gedachtes over wat je ziet ook maar los.
Ik denk dat het ook goed is om te weten wat je doet en waarom je het doet. Tevens heb je ook aanwijzingen nodig over hoe je het moet doen en waar aan je je eigen ontwikkeling kan toetsen.

Om die koe te zien moet je wel weten hoe je moet zien, toch?

@Winnetoe
De werkelijkheid zien is toch gelijk als het zien van de vier edele waarheden?

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 12-05-2007 21:12 »
Dus toch een waarheid als een koe  ;D

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 13-05-2007 10:29 »
Als je je in Zen verdiept hebt, weet je dat een van de mantra?s is: ?als je eet, eet dan? of ?als je loopt, loop dan?. Het gaat er daarbij om dat je je bewust bent van wat je aan het doen bent en dat bewustzijn een tijdje vasthoudt. Feitelijk is dit het, maar omdat iedereen denkt dat het meer is, wordt het denkproces weer in gang gezet en zo kom je er dus niet.
De mantra "als je eet, eet dan" komt ook vaak terug in wat jij fraai proza of uitgebreide instructies noemt. Het kan simpeler, maar ik vraag mij af of dit voldoende is? Als we kijken naar het aantal minuten die we al besteed hebben aan het kijken naar reclames op TV, of andere momenten waar we overspoeld worden door een "verlangende cre?erende boodschap", dat de continue aansporing van bijvoorbeeld de Pali Canon een belangrijk aspect is voor lekenvolgelingen. Ik zeg dit dan uit mijn eigen ervaring, want ik vind het zeer moeilijk om dan weer "nee" te moeten zeggen tegen mijn vrienden, als ze uitgaan of wat gaan keten. Het is belangrijk om goed te weten waarom je het doet en er ook van overtuigd ben dat je je richt op de juiste weg, anders val je veel sneller terug in een meer korte-termijn-voldoenings-leven. Wat lijdensvoller is.

Ik snap op dit moment al veel meer waar Zen (en waar Nathan zijn teksten en berichten)over gaan zonder eigenlijk mij echt te hebben verdiept in Zen. Ik zie nu in dat Zen, zonder dat het zich als nadrukkelijk Boeddhistisch presenteert, eigenlijk op en top Boeddhisme is. Maar omdat het, de continue aansporing mist van bijvoorbeeld de geschriften van de Theravada-traditie, moet deze aansporing komen op een andere manier, en ik denk dat deze gevormd wordt door een Leraar.

De kern van het Boeddhisme is eigenlijk heel eenvoudig en simpel, of zoals het in Udana 10 wordt verkondigd door de Boeddha:
 "In deze Leer, Bahiya, moet je jezelf aldus trainen: 'In hetgeen men ziet, zal slechts zijn wat gezien is; in hetgeen men hoort, zal slechts zijn wat gehoord is; in hetgeen gevoeld wordt, zal slechts zijn wat gevoeld is; in hetgeen men waarneemt, zal slechts zijn wat waargenomen is.' Op deze manier moet je jezelf trainen, Bahiya."

"Als, Bahiya, in hetgeen je ziet, slechts is wat gezien is; in hetgeen je gehoord hebt, slechts is wat gehoord is; in hetgeen je voelt, slechts is wat gevoeld is; in hetgeen je waarneemt, slechts is wat waargenomen is, dan, Bahiya, zul je niet 'daarbij' horen; als, Bahiya, je niet 'daarbij' hoort, dan, Bahiya, zul je niet 'daarin' zijn; als, Bahiya, je niet 'daarin' bent, dan, Bahiya, zul je noch hier, noch aan de andere zijde, noch tussen beide in zijn. Precies dit is het einde van lijden." ( http://www.sleuteltotinzicht.nl/ud1-10.htm )

Met metta,
Django

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 13-05-2007 11:31 »
Dat is goed geciteerd Django!

Voor mensen die al inzicht hebben verworven is het proza prachtig (en een wekker), maar ik vrees dat het voor zoekers vaak meer dwaalweg is. Maar dat komt misschien omdat mij de weg is gewezen door de concreet formulerende Ouspenski,
Inzicht begint bij momenten van een paar seconden.
Het is heel goed te vergelijken met het voor het eerst zien van een 3D-afbeelding in een platte tekening.
« Laatst bewerkt op: 12-08-2007 17:19 door Mayanda »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 21-05-2007 10:36 »
Ik ben verheugd dat we veel teksten in het nederlands hebben.
Het zijn er inderdaad nogal wat, ik ben voor mijn site alle sites van Boeddhistische organisaties af gegaan en af en toe kom je echt heel veel teksten op zo'n website tegen :o.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 14-06-2007 10:32 »

"Op deze wijze beschouwt hij intern het lichaam als een lichaam, of hij beschouwt extern het lichaam als een lichaam, of hij beschouwt zowel intern als extern het lichaam als een lichaam. Hij beschouwt het opkomen van dingen (samudayadhamma) omtrent het lichaam; hij beschouwt het vergaan van dingen (vayadhamma) omtrent het lichaam; of hij beschouwt het opkomen ?n het vergaan van dingen omtrent het lichaam."

Hiermee doelt de boeddha op het herkennen van spanning die ontstaat binnen het lichaam. Telkens als de aandacht van de geest beweegt naar een ander object ontstaat er een subtiele spanning in het lichaam en geest. Deze spanning is begeerte (tanha). Deze spanning is de 2e nobele waarheid, de oorzaak van het leiden. Door het leren zien opkomen van deze spanning leer je de 2e nobele waarheid herkennen als ze opkomt in je lichaam. 

Het externe lichaam is de ademhaling die als een anker werkt om je te helpen herinneren te ontspannen gedurende het in en uit ademen.

Zo zit je bijvoorbeeld in meditatie en je merkt op dat er spanning is in je lichaam. Als je dit opmerkt laat je deze spanning los, plaats een glimlach op je gezicht en keer je terug naar de ademhaling en het ontspannen gedurende het in en uitademen.
Hey Winnetoe,

Ik vond dit al een raar stukje de eerste keer dat ik het las en in het boek: "Het Hart van Boeddhistische Meditatie", wordt dit stukje ook heel anders uitgelegd: Men mediteert eerst op het eigen lichaam, vervolgens mediteert men op iemand anders zijn lichaam en daarna mediteer je op beide. Vanuit dit opzicht wordt dus het lichaam van een ander persoon als object genomen om op te mediteren, dit om je denkbeeld te vergroten. Vervolgens worden ook de kenmerken waar je op let op de verschillende objecten verwisselt.

Een andere toevoeging met betreft deze sutta wordt gezocht bij de objecten van meditatie. Waarom verkiest men meditatie op het lichaam en vooral op de ademhaling (anapanasati)? Aangezien deze makkelijker te volgen is aangezien het een grof object is, maar hij verfijnd in de meditatie. Bijvoorbeeld de gevoelens zijn een stuk lastiger en subtieler om te volgen, daarom wordt dit object meestal niet gekozen. Zo is het ook met andere objecten. Tevens kan anapanasati een basis vormen voor heel je meditatieperiode aangezien men met deze vorm alle acht de jhanas kan realiseren.

Met Metta,
Django

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 11-10-2007 23:48 »
Hoi,

Iedereen is uiteraard vrij in het interpreteren van de teksten. Ik kan slechts mijn begrip van de teksten uiteenzetten, in hoeverre deze overeenkomt met de ware leer van de Boeddha is natuurlijk niet eenvoudig vast te stellen.

De enige methode is om het advies wat de boeddha aan de kalama's te volgen. Probeer de interpretatie uit voor een periode. Observeer wat het effect van de meditatie is. Komen mijn ervaringen overeen met de suttas? Begrijp ik de Boeddhistische leer beter? Is mijn geest meer in balans, etc.. etc..

Groeten,
Erwin.

Offline JG888

• Bekijk profiel
Re:Digha Nikaya 22: cultivering van aandacht
« Reactie #25 Gepost op: 08-08-2012 22:35 »

De monnik Yuttadhammo heeft meerdere youtube video's gemaakt. Hij beoefent Vipassana meditatie maar legt ook de leer van de Boeddha uit. Hij doet dit op een rationele en westerse wijze, dat spreekt mij erg aan.

How to meditate I:
http://www.youtube.com/watch?v=hLvU7ppM4vE

De andere delen kan je zelf op youtube vinden.

Samatha en vipassana meditation: http://www.youtube.com/watch?v=GDDY4gOexVA
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

lord rainbow

• Gast
Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #26 Gepost op: 19-03-2013 16:37 »
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,36.msg12433.html#msg12433

MN 10: Satipaṭṭhāna Sutta , fundamenten van indachtigheid/gewaarzijn:
(is een kortere versie van de DN 22)

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1773.0.html
« Laatst bewerkt op: 17-03-2014 18:48 door Dirk Knol »