Auteur Topic: Vergeving vragen en krijgen  (gelezen 2573 keer)

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Vergeving vragen en krijgen
« Gepost op: 21-11-2016 11:07 »
Hoe kan men zich verontschuldigen, vergeving / vergiffenis vragen aan personen wie men onrecht heeft aangedaan maar die niet meer bereikbaar zijn? Zoals ex-partners, overleden familieleden.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Vergeving vragen en krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 21-11-2016 13:20 »
Hoi Hawarden,

In het 'klassieke' Theravada ken ik er eigenlijk geen goed middel voor, al zie je in de Theravada-landen dat er toch rituelen worden uitgevoerd die aanvullend zijn op het Boeddhisme. Zoals offerandes aan diverse volksgoden. Maar indirect zou je het ook zeker kunnen meenemen in de 'confession of faults' (erkennen van het tekortschieten) ceremonie die monnikken maar ook sommige leken bij vollemaan uitvoeren; waar je publiekelijk vertelt waar je onethisch gehandeld hebt / onrecht aangedaan hebt, en gehoor/aanmoediging zoekt in je voornemen dat niet meer te doen en waar mogelijk zelfs te 'compenseren' door voortaan meer ethisch te handelen.
In het Mahayana vind je een samenvloeing van al die elementen in het aanroepen van spirituele helpers zoals Vajrasattva; in je eentje of wederom als groep in een (vollemaans) puja. Dat is de kracht in jezelf c.q. buiten jezelf die helpt te zuiveren, ook in de werelden-hiernamaals.

Hopelijk helpt het een beetje.

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-11-2016 14:32 »
Het lijkt mij niet echt mogelijk om vergiffenis te krijgen van mensen die je niet meer ziet,dan wel overleden zijn. Immers: je ziet ze niet meer of ze zijn overleden.
Je kunt natuurlijk wel hopen dat ze je vergeven of vergeven hebben voordat ze overleden. Die kans is immers niet uitgesloten.

Maar de situatie is niet helemaal hopeloos.
Je hoeft niet met onverteerbare schuldgevoelens te blijven rondlopen.
Want waar je zelf wel mee vooruit kunt is het aanwenden van:

De vier tegenwerkende krachten.
Daarmee kan karma gezuiverd worden.

Klik hier

sukses
« Laatst bewerkt op: 21-11-2016 14:41 door DirkJan »

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2017 10:51 »
Ujukarin, DirkJan, bedankt voor de goede raad.
Ik probeer die toe te passen.
Hawarden.

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2017 15:32 »
Hallo Hawarden,

De bekentenis van fouten die monniken onderling afleggen, is niet bedoeld voor leken.
En offergaven aan plaatselijke goden zoals hier in Thailand vaak gebeurt,  zie ik persoonlijk niet als een middel om vergiffenis te vragen. Al zijn veel monniken hier ervan overtuigd dat zulke offergaven van nut zijn.
En kan men karma van anderen zuiveren?   Alleen ongelukkige geesten kunnen door verdiensten die aan hen opgedragen zijn,  in een betere sfeer van bestaan terecht komen.
Fouten die je in het verleden hebt gedaan ten opzichte van gestorven personen, kun je goed maken door gaven aan monniken te geven en de verdiensten ervan op te dragen aan de betreffende gestorvenen.
Zie het topic: dana, geven – 09. Het geven aan gestorvenen.
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2380.0.html
Groeten
Nico
« Laatst bewerkt op: 05-01-2017 07:55 door nico70 »

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2017 16:49 »
Hallo Hawarden,

Je kunt natuurlijk ook elke dag jouw verdiensten van die dag opdragen aan je gestorven dierbaren. Dat werkt dan wel langzamer.
Dit was me ontschoten. Dus daarom nog even deze reactie.

Het kan zijn dat je gestorven dierbaren, als ze de verdiensten ontvangen hebben, je in je slaap komen opzoeken en je bedanken.

Groeten
Nico

Borobudur

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2017 23:36 »
Al ruim een jaar geleden gestart, deze post, maar ik zou alsnog mijn bijdrage willen leveren.

Stel dat je die persoon wel weer kan ontmoeten, wat zou die persoon dan moeten doen zodat jij je vergeven voelt? Volgens mij moet je vooral in staat zijn jezelf te kunnen vergeven om vergiffenis van een ander te kunnen ontvangen.

moesa

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2018 17:53 »
wat is eigenlijk in je buitenwereld het effect van vergeven?

jij veranderd namelijk iets in jezelf, maar hoe uit zich dat naar de buitenwereld?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2018 21:23 »
Okay dus als ik je goed begrijp vraag je het nu andersom: niet wat er gebeurt als anderen jou vergeven voor onrecht dat JIJ hen aangedaan hebt, maar wat er gebeurt als jij HUN vergeeft voor iets waar je minder blij mee was.

Antwoord: zelfde effect als wanneer Metta en Karuna, Liefdevolle Vriendelijkheid en Compassie, beginnen door te dringen in je handelen en denken. En specifiek naar deze persoon toe. Als je haat of in ieder geval negativiteit naar hun toe vervangen is door wat neutralers, door enig begrip waarom ze tot hun vermoedelijk nog steeds ongewenste daden kwamen, kun je makkelijker tot dialoog komen en ook in de toekomst mogelijk iets samen bereiken...

With folded palms,

<Ujukarin>

moesa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2018 15:18 »
ujukarin

dank je

MaartenD

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2018 09:56 »
Hallo moesa (en welkom),

Een kleine aanvulling: je kunt je een ruimte voorstellen tussen jou en een ander. Het is belangrijk om te beseffen dat je min of meer zelf kiest wat je plaatst in die ruimte: welwillendheid, woede, liefde, afkeer, onverschilligheid... Dit beïnvloedt sterk de interactie met de ander.

Vergeving is een prachtige manier om die ruimte anders en meer positief in te vullen.

Met warmte groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2018 16:14 »
beste Maarten,

dank je

het is alleen op afstand. die persoon zie ik niet fysiek, wel in gedachten

MaartenD

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 02-03-2018 08:20 »
Beste Moesa,

Dan is het alleen maar verstandiger om het zo aan te pakken. Moest je die persoon in levenden lijve ontmoeten, dan is het moeilijker om bewust te bepalen wat je als het ware in de ruimte tussen jullie in plaatst. We reageren maar al te makkelijk 'automatisch'. Nu je alleen bent kun je in alle rust de houding zoeken die jij het beste vindt passen.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2018 19:16 »
Beste maarten,

Nog steeds vind ik het een moeilijk concept op gevoelsnivo. Waarschijnlijk komt dit door mijn denken. Mijn denken wil graag gelijk en een mening hebben. Het is heel moeilijk om mijn gedachten naar een vergeving te plaatsen. ik bemerk meteen "de kattekop'die ik niet meer wil zijn. Eraan overgeven vind ik als een soort verlies. Stel dat ik vergeef, misschien sta ik de ander weer toe om het weer te doen. Dan weer vergeven etc etc.

Ik heb zeker berouw en kan dat voelen als het dan om zelfvergeving gaat. Maar het berouw brengt geen vergeving.

Ook begrijp ik niet welke rust het vergeven zou moeten geven innerlijk

Misschien merk je dit wel aan mijn schrijven dat mijn geest hierin wat verward is en daardoor wat lijkt op een raaskallend verhaal.

Misschien begrijp ik het concept vergeven nog niet helemaal?

MaartenD

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2018 08:00 »
Bovenstebeste moesa,

Zelfkennis is een groot goed. :)

Vermoedelijk is dit een kwestie van framing. Wij zien vergiffenis vooral als iets weggeven of een schuld kwijtschelden. Iemand heeft ons iets aangedaan en komt dan gevoelsmatig in de schuld te staan bij ons. Als wij dan vergeven dan zeggen we als het ware 'okay, je hoeft het niet terug te betalen'.  Ik denk niet dat dit een goede manier van kijken is.

Gisteren had ik een kort klein conflict met een collega. We snapten elkaar even niet en werden allebei wat narrig. Later kwamen we er beiden even op terug. Over het incident heenstappen was makkelijk want het stelde toch al weinig voor en, wat belangrijker is, we begrepen beiden waarom de ander op die manier had gereageerd. Met de verklaring was ook alle noodzaak om punten of scores bij te houden weg.

Als je daadwerkelijk begrijpt wat een ander bewogen heeft dan is de vraag 'vergeven ja of nee' eigenlijk al voorbij. Dit geldt zeker en vooral ook voor jezelf! Als je kunt begrijpen waarom je handelde of niet handelde zoals je deed, dan hoef je al niet meer te begrijpen. Zeker als je je begrip kunt voorzien van enige mildheid. Dit is meteen het geheim achter de rust die vergeven je geeft.

Je kunt anderen vergeven waar ze niet eens bij zijn of waar ze niet om gevraagd hebben. Dit draait erom dat je doorhebt dat de mentale schuld alleen bestaat in je eigen voorstellingsvermogen. Zolang die zogenaamde schuld bestaat, loop jij rond met woede, wrok, frustratie, onbegrip.. met pijn. Zo snel je maar in staat bent om een beetje te begrijpen hoe het is gebeurd dan ontspant dat al en kun je makkelijker je emoties loslaten.

Daarbij helpt meditatie erg goed. Dat is juist de training die je in staat stelt om neutraal, open, mild en niet-oordelend naar je emoties en gedachten te kijken. Ze komen op en ze gaan voorbij. Meer is het niet.

Als het om een mening hebben gaat - waar ik helaas erg goed in ben - dan kan ik je het volgende zeggen: je hebt alle vrijheid om een mening te hebben over wat dan ook maar je moet niks. Je hebt ook de vrijheid om geen mening te hebben. Probeer het en merk zelf hoe bevrijdend dat kan zijn.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 28-03-2018 19:40 »
Hoi Maarten,

het klopt wat je zegt dat je vrij bent in een mening te hebben. Zelf ben ik ook goed in een mening hebben, maar omdat er dingen niet meer klopte aan mij, wil ik iets anders gaan geloven. Al jaren was ik geïnteresseerd in het boeddhisme, maar deed er iets mee met een 'eigen sausje". Het enige wat geholpen heeft toen is dat ik meer een therapeutische goede woordenschat kreeg. Het heeft niks gedaan, eigenlijk de wereld van mij onveiliger gemaakt.

Vriendelijke groet,

Moesa