Auteur Topic: Onderzoek beleving van de Boeddhist (scriptie voor school)  (gelezen 1184 keer)

StudenteSSH

• Gast
Hoi iedereen,

Ik ben een studente Sociaal Werk, waardoor ik later in contact ga komen met zoveel verschillende mensen, op elk niveau (arm/rijk, veel/weinig bezittingen, hulpbehoevend/niet hulpbehoevend, verschillende religies/overtuigingen/...).
Voor een vak op school ben ik gevraagd om een studie te maken over de beleving van monniken, volgers/aanhangers, geïnteresseerden van het Boeddhisme. Het zou me een plezier doen als jullie jullie mening/antwoord op volgende vragen kunnen geven. Uiteraard is dit voor iedereen persoonlijk, en is er mogelijks geen eenduidig antwoord. Het is niet mijn bedoeling om alles aan 1 kant te schuiven, het is wel mijn bedoeling om zoveel mogelijk persoonlijke inzichten/visies van mensen te krijgen.

Alvast bedankt!

• Wat is de betekenis voor deze religie/levensbeschouwing voor u? (vb. geeft zin aan mijn bestaan, leert me hoe goed te leven, is wat mijn ouders belangrijk vonden en wat ik aan mijn kinderen wil doorgeven, verbindt me met andere gelovigen…)

• Ligt de nadruk meer op individuele of meer op collectieve aspecten? Leg uit.

• Hoe is het contact met mensen van andere overtuigingen/religies?

• Als sociaal werker zal ik in de toekomst werken met mensen die verschillende achtergronden hebben. Wat vind je dat ik in de uitoefening van mijn beroep vooral moet onthouden/weten i.v.m. religie/levensbeschouwing in het algemeen of over déze religie/levensbeschouwing in het bijzonder?

lord rainbow

• Gast
Re: Onderzoek beleving van de Boeddhist (scriptie voor school)
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2017 07:27 »
Dag StudenteSSH,

• Wat is de betekenis voor deze religie/levensbeschouwing voor u? (vb. geeft zin aan mijn bestaan, leert me hoe goed te leven, is wat mijn ouders belangrijk vonden en wat ik aan mijn kinderen wil doorgeven, verbindt me met andere gelovigen…)

Het geeft me tips en inspiratie om  verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen leven en de beleving daarvan.

De nadruk ligt meer op de individuele aspecten in die zin dat ik er zelf mee in de slag ben en dat het mijn eigen innerlijk leven beinvloed.
Als dat gebeurd, heeft dat natuurlijk ook zijn weerslag in de wisselwerking met anderen.

Van mens tot mens. leven en laten leven.

• Als sociaal werker zal ik in de toekomst werken met mensen die verschillende achtergronden hebben. Wat vind je dat ik in de uitoefening van mijn beroep vooral moet onthouden/weten i.v.m. religie/levensbeschouwing in het algemeen of over déze religie/levensbeschouwing in het bijzonder?

Dat religie een persoonlijke zaak is. Het is bedoeld om zelf een volwaardig en gelukkig mens te worden en niet om anderen mee om de oren te slaan of onder druk te zetten.

met vriendelijke groet
« Laatst bewerkt op: 04-04-2017 07:45 door DirkJan »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2017 09:05 »
Hoi hoi,
Zal 't proberen..

Misschien wel allemaal - nou ja ouders zijn er niet echt relevant in en de pleegkinderen beslissen zelf wel wat ze doen ;-) Het beantwoordt nog steeds wat levensvragen voor me, en vandaaruit geeft het wat hulpmiddelen voor alledag en in die beoefening heb ik anderen nodig en zij (soms...) mij ook...

Citaat
Individuele. Dat is vrij typisch voor modern/Westers boeddhisme, Aziaten ook in Nederland zien het meer als collectieve beoefening. Dat heeft zijn voordelen (o.a. sociale samenhang) maar ook nadelen ('Kortjakje-effect', in de tempel het heilige boontje uithangen en thuis bijvoorbeeld familieleden mishandelen of de klanten bedriegen). Wél is in mijn beleving de sangha-dimensie, spirituele vrienden om je heen verzamelen die als klankbord fungeren en elkaar helpen bij de les te blijven / het Pad te volgen, essentieel; alleen maar thuis op het kussentje zitten en teksten lezen is gewoon onvoldoende.
Citaat
In mijn geval toevallig ook wel eens via interreligieuze dialogen. I.h.a. is het tegenwoordig meer 'Alle religies gezamenlijk strijden tegen de bierkaai van materialisme en oproepen-tot-gewelddadigheid/intolerantie' dan de 'mijn-religie-is-beter-dan-de-jouwe' instelling van pakweg 60 jaar terug. Maar toch vooral ook contact met individuen, van mens tot mens, en dan 'ben ik liever bevriend met een ethische atheïst dan met een onetisch handelend boeddhist'. Heeft dus echt niets te maken met wel of niet bij m'n klup horen, en primair met of de ander vergelijkbare waarden als jij in de praktijk brengt - wat ook zijn/haar inspiratie is.
Citaat
Mensen aanspreken op gedrag en individuele praktijk, niet op welke groep ze ook zeggen bij te horen. Voor een moderne maatschappij is één basiswet voldoende, 'De ander behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden'; en dat kan vanuit heel veel religies/overtuigingen gestimuleerd worden. De praktijk bij veel volgelingen, en helaas ook sommige hardline "predikers", is helaas heel anders.

With folded palms.

<Ujukarin>

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28-04-2017 11:57 »
Als ik achter de laptop zit zal ik je vragen in alle eerlijkheid proberen te beantwoorden. Overigens zal ik zelf in september beginnen met social work opleiding aan de CHE. :)
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_