Auteur Topic: De Kruidentuin  (gelezen 881 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 3070
    • Bekijk profiel
De Kruidentuin
« Gepost op: 23-05-2017 11:30 »
Je kunt de geest zien als een soort kruidentuin met talrijke zaden. Bepaalde zaden kun je onkruidzaden noemen. Wanneer onkruid de tuin gaat overheersen wordt de tuin er niet mooier op. Die overheersing leidt tot onheil. Uit andere zaden komen heilzame planten. Ze zijn fraai en leiden tot voorspoed.

Als je aandacht krijgt voor wat er allemaal in de geest omgaat, dan kom je vast en zeker heel wat tegen dat niet-vaardig/immoreel/onheilzaam (akusala) is. Of, in andere woorden,  er schiet heel wat onkruid op elke dag weer in de geest. Er zijn vele, ontelbare, onkruidzaden bij je.

Boeddhisme geeft eigenlijk aan dat dit volledig normaal is. Je bent geen uitzondering. Je bent de regel. Zo is het voor vrijwel iedereen. Hier erg moeilijk over gaan doen, hierdoor een hekel aan jezelf krijgen, is niet zo handig. Als je hier last van hebt, bedenk, het is volledig normaal dat er zoveel onkruidzaden zijn. Die onkruidzaden zijn er nu eenmaal of je ze nu wilt of niet. Onkruidzaden haten is zelf onkruidzaad, namelijk het onkruid van afkeer.

Traditioneel wordt het zo uitgelegd dat over vele levens die onkruidzaden zijn verzameld. In vele levens kwamen onkruidzaden op en is onder invloed daarvan immoreel/onheilzaam/niet-vaardig gehandeld. De zaden waren er al bij de geboorte en gaan ook alsmaar mee, ook weer na de dood, wordt gezegd.

Het onderricht geeft ook aan dat deze bezoedelingen bijzonder hardnekkig zijn. Tot arahantschap houden mensen bezoedelingen. Ze kunnen niet ontworteld worden door goed te doen, dus door goede daden of gewoonten te ontwikkelen bijvoorbeeld. Wel kunnen ze zo worden onderdrukt.

Voorbeelden van bezoedelingen (onkruidzaden):
-onwetendheid
-schaamteloosheid
-morele roekeloosheid
-rusteloosheid
-gehechtheid
-verkeerde visie
-eigenwaan/verbeelding
-afkeer
-afgunst
-vrekkigheid
-berouw (het soort berouw dat je verhindert iets goeds te doen)
-luiheid/loomheid
-starheid
-twijfel

Het is vanuit de beoefening belangrijk het ontstaan en de aanwezigheid van zulke bezoedelingen in de geest bij jezelf op te merken (mindfulness) omdat dat eigenlijk de enige manier is om er op dat moment niet aan toe te geven. Laat je je wel weer in met bezoedelingen dan komt er weer meer onkruidzaad bij in de tuin.

Dus zo bezien is mindfulness essentieel bij het tuinieren, bij het op orde houden van de tuin.
Eigenlijk is mindfulness in boeddhisme ook gekoppeld aan de soort vaardigheid en ijver die weet hoe je moet omgaan met bezoedelingen als deze opkomen, zodat er bijvoorbeeld wel afkeer opkomt, maar je niet afkerig wordt.

Volgens van Gorkom kunnen bezoedelingen wel volledig ontworteld worden maar dat kan alleen wijsheid (panna) doen. Wijsheid is een al aanwezig vermogen en dit moet verder ontwikkeld worden, sterker gemaakt worden. De wijsheid die aanwezig is wanneer Nibbana wordt ervaren die kan bezoedelingen echt ontwortelen zodat ze niet meer opkomen. De wijsheid die bezoedelingen terwijl ze ontstaan kent als enkel lege verschijnselen, vergankelijk, niet-zelf, die kan er voor zorgen dat bezoedelingen de geest niet gaan overheersen. De eerste wordt boven-wereldlijke wijsheid genoemd en de andere wereldlijke.

Naast onkruidzaden zijn er gelukkig in iedere tuin ook heilzame/morele/vaardige zaden verzamelt. Voorbeelden hiervan zijn:
-vertrouwen
-mindfulness
-morele schaamte
-morele vrees
-zonder-gehechtheid
-zonder-afkeer of metta, liefdevolle vriendelijkheid
-zonder begoocheling/onwetendheid, wijsheid
-gelijkmoedigheid
-kalmte van de mentale groep en bewustzijn
-vlotheid van de mentale groep en bewustzijn
-flexibiliteit van de mentale groep en bewustzijn
-aanpassingsvermogen van de mentale groep en bewustzijn
-vaardigheid van de mentale groep en bewustzijn
-oprechtheid van de mentale groep en bewustzijn
-juist spreken
-juist handelen
-juiste wijze van levensonderhoud
-mededogen
-meelevende vreugde

In haar boek "cetasika's" bespreekt Nina van Gorkom de kenmerken etc. van al deze mentale factoren.
Dit boek is te vinden op het web.

groet,