Auteur Topic: De staat waarin je verkeert  (gelezen 831 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
De staat waarin je verkeert
« Gepost op: 28-05-2017 13:43 »
Ik zie het nu zo dat je als mens in verschillende staten kunt verkeren. De ene staat is vanzelf of uit zichzelf meer wijs, meer liefdevol, meer open dan de ander. Dat lijkt geen resultaat van bewuste beoefening en lijkt ook geen jarenlange aanloop van spirituele training te vergen.

Als je bijvoorbeeld losjes ontspannen bent, goed geaard, dan heb je een soort wijsheid bij je, vind ik, die mentale neigingen ook niet aanziet voor jezelf. Het is een soort wijsheid die er vanzelf meer gevoel voor heeft dat wat er in je hoofd omgaat, niet hetzelfde is als wat er in jezelf omgaat.
Als je losjes ontspannen bent, goed geaard, in een staat van eenvoud, dan ben je sowieso niet geneigd je te identificeren met wat er allemaal in je hoofd omgaat. Je hoeft je niet in te spannen om te weten dat mentale neigingen niet zelf zijn, niet van-mij, niet Ik. Het is alsof er een soort natuurlijke wijsheid-orde is ingetreden waarin dit nu eenmaal zo werkt.

Er gebeurt iets totaal anders wanneer je gespannen bent, overspannen, gestressed, niet goed geaard. Dan ben je eigenlijk niet jezelf. Dan raak je ook dat gevoel kwijt van jezelf zijn. De verhoudingen liggen dan heel anders. Wat er in je hoofd omgaat, wordt heel belangrijk maar wat echt in jezelf leeft, dat ben je dan uit het oog verloren. Alles komt op zijn kop te staan. Er is een soort orde die niet deugt, niet juist is.

Het kan zijn dat je eigenlijk als mens veel te veel nadruk legt op inspanning, waardoor je ipv meer wijsheid verkrijgt, dat juist inlevert. Ipv dat kwaliteiten toenemen bij jezelf, nemen ze eerder af. Hoe dan ook, er lijkt ook iets van verschillende orden te bestaan. Het verschil tussen spanning en ontspanning lijkt essentieel.

Iemand kan wel lui lijken maar als die zogenaamde luiheid eigenlijk betekent dat ie ontspant, dat openheid toeneemt, dat mededogen toeneemt, dat wijsheid toeneemt, nou dan kun je beter maar lui zijn.

Misschien werkt het bij andere mensen anders maar ik zie/merk zoiets.

Veel hangt af van de conditie waarin je verkeert, lijkt me.

Belangrijker dan rechtstreeks te werken aan het toenemen van wijsheid, mededogen, liefdevolle vriendelijkheid etc. lijkt me te werken aan de condities waarin deze kwaliteiten als vanzelf toenemen. Ontspanning lijkt me hierbij cruciaal.

groet,

lord rainbow

• Gast
Re: De staat waarin je verkeert
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2017 15:09 »
zo ja

moesa

• Gast
Re: De staat waarin je verkeert
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2018 12:17 »
Klopt helemaal.

Voor mij begint het er op te lijken dat je eerst bewuster moet zijn om jezelf daarna weer te hervinden.

De inzichten weet ik al jaren, maar vergat weer bewust te zijn, met alle gevolgen van dien.  :'(

De zoektocht van het compleet worden met jezelf en daardoor weer verder kunnen

Gr,

Moesa