Auteur Topic: Euthanasie bij huisdieren  (gelezen 275 keer)

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Euthanasie bij huisdieren
« Gepost op: 09-06-2017 12:41 »
Weldra zal ik mijn 8-jarige kater laten inslapen omdat hij een niet-behandelbaar kankergezwel in de buik heeft dat snel groeit.
Nu worstel ik met de morele vraag of het wel goed is om de natuurlijke gang van zaken, een natuurlijk overlijden, te omzeilen.
Ik zal de kat laten inslapen om zijn lijden te vermijden. Want hij zou de laatste dagen veel pijn gaan hebben, en tenslotte stikken door de tumor zei de dierenarts.
Maar, als ik het in Christelijke termen bekijk, speel ik dan niet voor God?
Heeft mijn beslissing negatieve gevolgen voor een later leven waarin dat de kat of ikzelf terecht kom?

Samengevat is mijn vraag: is het een goed idee om het lijden van de doodsstrijd van een dier te vermijden met kunstgrepen?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Euthanasie bij huisdieren
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2017 13:25 »
Hoi hoi,

Dit is 'geweld' om pijn te vermijden. Dus Upaya (skilful means / vaardig handelen). Lijkt me geheel verdedigbaar vanuit boeddhistische ethiek; later-leven moet je ook niet al te letterlijk nemen, zoals in discussies hier over karma bleek kan dat ook een aantal verschillende 'wedergeboorten' zijn of andersom 1 wedergeboorte vanuit meerdere stukjes karma. En voor jouw eigen karma is het ook neutraal of zelfs positief. Gelukkig erkent boeddhisme niet zoiets als scheppende God ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2017 16:43 »
Ja, ik heb er ook vertrouwen in dat je daar goed aan doet. Liefdevolle gedachten voor, tijdens en na de euthanasie helpen denk ik de kater ook. Je doet het niet graag maar je doet het wel om het dier erg veel lijden te besparen.

Sterkte!

groet,
Siebe

Offline DirkJan

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2017 17:27 »
Samengevat is mijn vraag: is het een goed idee om het lijden van de doodsstrijd van een dier te vermijden met kunstgrepen?

Volgens mij moet je doen wat gedaan moet worden.
De gevolgen.......niemand die het weet.

Om er toch enige gedachten aan te wijden
zou ik zeggen dat de optel som van de handeling
van het doden
en de daaraan ten grondslag liggende motivatie
( beste voor de kat willen) alles bij elkaar positief is.
Maar wat zegt dat nou helemaal...

Echter het blijft, strikt genomen, doden , je grijpt wel in.
Houdt het op een griepje in een volgend leven.

Maar dit is natuurlijk wel een beetje giswerk.
Dat zegt verder niet zoveel.

Sterkte!
Met een been in het graf,het ander op een bananenschil

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2017 17:41 »
Wil er van het kamma van doden sprake zijn dan moet er een intentie zijn een levend wezen te doden.
Je kunt je wel afvragen, vind ik, of deze intentie er eigenlijk wel is. Ja, het dier wordt gedood maar eigenlijk is doden niet echt de intentie, toch? De intentie is eerder om verder lijden te besparen.

groet,

Offline DirkJan

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2017 17:44 »
Ja zeker.
De intentie zal ook een effect hebben of rijpen.
Dat is het positieve eraan.
Maar aan de duiding op een eventueel gevolg
van de intentie heb ik me maar niet gericht.

Het griepje vond ik al gewaagd.
Met een been in het graf,het ander op een bananenschil

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15-06-2017 10:40 »
Allen bedankt voor de positieve reacties.

Nog even een toelichting: ik minimaliseer niet het vraagstuk van euthanasie bij mensen. Maar ik heb vooral vragen bij euthanasie bij dieren, omdat die zich niet zoals mensen akkoord kunnen verklaren met een kunstmatig toegebrachte dood. Zij zijn onwetend en volledig aan ons overgeleverd wat dat betreft.
In dat opzicht vind ik het een moeilijk te dragen gedachte dat ik weet dat ik straks mijn lieve kater laat doden, terwijl hij momenteel nog van de zon zit te genieten in de tuin.
Maar hij eet of drinkt niet meer en vannacht heeft hij gebraakt. De dierenarts zei dat het dan tijd wordt om hem uit zijn lijden te verlossen.

Ik stel me ook vragen wat de betekenis is, de bedoeling voor de mens, om samen met dieren dicht bij elkaar op één planeet te leven.
Wat zegt het boeddhisme daar over?
(In de bijbel, die ik overigens nooit gelezen heb, staat blijkbaar dat we als mens de dieren mogen gebruiken, maar niet misbruiken. Maar dat geeft mij geen verklaring over de bedoeling van dat samenleven.)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 15-06-2017 13:20 »
Hoi maar weer,

Tja het feit dat katerlief zelf niet kan praten betekent des te meer verantwoordelijkheid voor 't baasje om diens beste belang te volgen?

Over die andere vraag: boeddhisme stelt tenminste dat elk leven evenveel waard is. Dus dat je dieren met Metta behandelt en 'streeft naar vegetarisch leven' (wat zelf weer een hele discussie is). Daarmee vermijd je de spagaat van vele andere religies waar mensen het vreselijk vinden als honden- en kattenvlees gegeten wordt omdat het doodmaken van die dieren 'zielig' is. Maar het niet vreselijk doch doodnormaal ;-)vinden als in hun naam miljoenen vissen een wrede verstikkingsdood sterven of evenveel koeien/varkens/paarden/pluimvee een bepaald niet geweldloze dood tegemoet zien...

With folded palms,

<Ujukarin>