Auteur Topic: Doodmoe  (gelezen 1000 keer)

Offline Art

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Doodmoe
« Gepost op: 02-07-2017 10:32 »
Beste mensen,

Een tijd terug deed ik aan mindfulness en het effect was dat ik mij rot voelde en doodmoe.

Ik dacht dat mindfulness positieve gevoelens zou losmaken, maar sure, natuurlijk kunnen ook negatieve gevoelens er zijn. Ik kan gewoon niet genieten van het hier en nu.
Vanochtend zat ik ook op de fiets en ik had gewoon geen energie. Misschien doordat ik de antipsychotica had ingenomen zoals altijd, maar ik had deze keer echt goed geslapen. Het kan een bij effect zijn.

Maar hoe kom ik van deze moedeloos af, .... anybody?

Ik ben nu ook de film ''I am Michael'' aan het afkijken. Ik ben ook een christen.

Veel dank alvast,

Groet,

Arthur

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Doodmoe
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2017 09:24 »
Hoi Arthur,

Hopelijk leerde je het in persoon, niet via een of ander boekje?

Mindfulness brengt
a] Meer bewustzijn van hoe je bent
b] Een aantal mogelijkheden om bij te sturen, maar niet onbeperkt ;-)

Dus ik zou eerst maar eens kijken waar die moeheid vandaan komt. Is het echt overbelasting/slaapgebrek of zo, probeer daar dan eerst wat aan te doen en ga dan weer de mindfulness oefeningen toepassen. En ja, antipsychotica medicijnen kunnen ook weer bijwerkingen hebben en maken het er niet makkelijker op.

Vind je hier geen duidelijke oorzaak, dan het geen kwaad met je klasje/docent te gaan kijken naar aanvullende oefeningen. Mantras reciteren of andere innerlijke oefeningen om positiviteit op te wekken helpen dan vaak, bij mij in ieder geval wel (zelfs als ik doodop ben).

With folded palms.

<Ujukarin>

Commundert

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-11-2017 08:50 »
 die moeheid vandaan kom

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2017 16:06 »
Beste Art,

Hoewel je gelukkig kan worden van meditatie, draait meditatie niet om gelukkig worden. Het draait eerder om het loslaten van alle rijken-naar, verlangen-dat-bevredigd-moet-worden in andere woorden. Je mediteert, als je het goed doet, omdat het goed is om te mediteren, niet om iets te bereiken.

Stel dat je rustiger wil worden, minder gejaagd. Je gaat op je kussen zitten, of hoe dan ook, sluit je ogen en gaat zitten wachten tot je rustig wordt. Dat gaat vrijwel direct faliekant mis. Ons brein werkt niet zo. Er komen direct gedachten en stemmetjes op. De truc is om die gewoon te laten zijn eerder dan ze plat te slaan. In plaats daarvan kun je beter mediteren om te mediteren en als je dat een tijd volhoudt dan zul je op een gegeven moment zien dat je rustiger bent geworden. Het is, in traditioneel taalgebruik, eerder een vrucht van de oefening dan het doel.

Meditatie kan gevaarlijk zijn. Ujukarin vroeg al of je in persoon had leren mediteren en niet uit een boekje. Dat kwam misschien wel elitair of geringschattend over maar er zit een nare werkelijkheid achter. Omdat meditatie je heel direct confronteert met je eigen geest op dit moment, kun je in de knoop raken. Bij mensen met een normale geestelijke gezondheid zou ik daar niet zo voor vrezen maar iedereen die toch al niet lekker in z'n vel zit, loopt wel degelijk een zeker gevaar. Daarom is begeleiding en gezelschap zo belangrijk.

Dat je christen bent is aan jou. Je bent er niet meer of minder welkom door. Je kunt net zo goed mediteren als ieder ander. Het christendom kent trouwens een flinke contemplatieve traditie. Je kunt zelf mediteren met het kruis als focuspunt bijvoorbeeld, of iets anders dat bij je geloof past.

Offline Vaal

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Love KungFu Life
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2017 14:25 »
Hallo Arthur,

al ben ik nog maar net nieuw op dit forum, ik herken wat je zegt.
Tijdens mij burn-out heb ik een depressieve episode gekend. In die periode ben ik juist gaan mediteren. Ik gebruikte toen vrij zware anti-depressiva.

Het begin was voor mij erg moeilijk. Ik deed audio-geleide mindfulness meditatie, waarin je werd uitgenodigd om alles wat er op dat moment is te laten zijn en te accepteren. Je er dus niet klakkeloos aan overgeven en leidzaam ondergaan, maar laten zijn wat er is.
Ik werd, zoals MaartenD ook al aangeeft, erg geconfronteerd met mijn gevoelens en de staat van mijn wezen. (Lichaam en geest zijn voor mij één). Met als gevolg: enorme huilbuien, gevoelens van moedeloosheid en uitzichtloosheid en zeker geen rust of vrede in mijn hoofd. Integendeel.

Nu ben ik blij dat ik ben blijven mediteren. In mijn ervaring kost het soms enorm veel energie om te accepteren wat er is. Maar juist als je stopt met ertegen te vechten en het laat zijn, kun je er beter en met minder (en zelfs zonder) oordeel naar kijken. En dan kun je er iets mee gaan doen als je wilt.

Accepteren zonder oordeel is in mijn ogen erg moeilijk, maar je kunt dit trainen. Als je accepteerd vecht je er niet meer tegen. (Noem het loslaten als je wilt).

Geen idee of ik een beetje helder overkom of dat je er iets aan hebt, maar ik wens je alle goeds toe.

(En nog even kort @MaartenD: 'Eerder de vrucht van een oefening dat het doel'
 Wat een mooie uitspraak! Die ga ik zeker onthouden.
 Ik ken hem zelf als: Soms dient het doel niet om te bereiken, maar alleen als een gids op het pad.)

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18-12-2017 16:52 »
Beste Vaal,

Fijn dat je wat kan met mijn uitdrukking. Je eigen kreet vind ik ook heel goed maar het betekent net iets anders. Zeker voor mensen die doodmoe zijn of het anderszins zwaar hebben is het heel belangrijk, denk ik dan, om te begrijpen dat streven naar een doel - als is het maar 'rustiger worden'- verkeerde meditatie is. Je kan dan namelijk gaan mislukken in je doel. Alleen als je zonder doel mediteert zul je merken naderhand, als je een tijdje bezig bent, dat je rustiger bent geworden.

Met warme groet,

Maarten