Auteur Topic: Levensmoeheid  (gelezen 90 keer)

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Levensmoeheid
« Gepost op: 05-08-2017 10:47 »
Soms heb ik de intuïtie en de gedachte dat ik al meermaals eerder heb geleefd en dat het nu de laatste keer zou kunnen zijn.
Dat is ook mijn wens want ik ben moe.
Levensmoe op deze aarde.
Ik verlang naar een eeuwig geestelijk leven, verenigd met een goddelijk iets.
Mentale moeheid, leegte, gemis, depressie, ontevredenheid, angsten, onrust, tekenen mijn bestaan.
Twee opmerkingen hierbij.
Een: Ik denk absoluut niet aan zelfdoding.
Dat vind ik een schijn”oplossing”.
Ik denk dat ook psychisch lijden ten volle moet ondergaan worden om een zekere wijsheid te bereiken. En aanvaarding vind ik daarbij belangrijk.
Twee: zoals ik nu leef, vrees ik dat ik bepaalde dingen verkeerd begrijp en doe om een hoger niveau te bereiken, want ik voel me niet gelukkig.
Ik vrees dan ook dat ik opnieuw zal moeten reïncarneren om de les te begrijpen maar ik wens geen nieuw leven meer op aarde.
Het leven op aarde moet toch een andere bedoeling voor ons hebben dan angst en lijden?
Wat moet ik doen? Wat doe ik fout?
Waar maak ik eventueel volgens jullie denkfouten in deze redeneringen?
« Laatst bewerkt op: 05-08-2017 10:52 door Hawarden »

Offline Franciscus

• Actief Lid
  • **
  • Mahayana
    • Bekijk profiel
Re: Levensmoeheid
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2017 13:28 »
Eigenlijk had ik hier afgelopen week al afscheid genomen van dit forum. De reden daarvan kun je elders lezen, als je daarin geïnteresseerd bent. Maar ik zal je er verder niet mee vermoeien hier. Ik hoop ook dat deze allerlaatste bijdrage, die ik volledig op persoonlijke titel schrijf en uitsluitend plaats om hulp te bieden aan een medemens, mag blijven staan. Anders stuur ik je de tekst extra via de personal mail van dit forum nog wel toe.

Ik meen uit wat je schrijft op te kunnen maken dat je geestelijke problemen hebt. Je schrijft dat je het liefst verenigd zou willen zijn met een goddelijk iets. Ik denk dat er velen onder ons zijn die dat wel graag zouden willen. Want dan zouden we van onze problemen verlost zijn, menen we. Helaas moeten de meesten, zo niet allen, onder ons deels voortmodderen in dit bestaan. Wat het boeddhisme stelt, de Boeddha, is dat het leven zoals wij dat leiden, vol is van pijn en lijden. Je kunt dat zelf nalezen wat betreft de prediking over de Vier Edele Waarheden.

Het is volstrekt onmogelijk om volledig gelukkig te zijn en nooit meer ongelukkig. Val alsjeblieft niet in de “val van het geluk”, zoals de (reclame)wereld ons maar al te vaak wil voorspiegelen. Er is eenmaal lijden in dit leven en pijn (niemand ontkomt er aan, zelfs niet de gelukkigste mens op aarde). Maar dat is één kant van de medaille. Niemand is altijd ongelukkig, echter, sommige mensen hebben dermate last van neerslachtige buien, dat ze niet meer goed kunnen functioneren. Ik weet niet in hoeverre dat bij jou het geval is.

Ik ben zelf maatschappelijk werker, dus ik weet een beetje wat er te koop is in het land van de hulpverlening. Ik raad je aan om – als je het gevoel hebt er zelf niet meer helemaal uit te komen – hulp te zoeken en niet te blijven rondmalen (als dat al het geval is). Het is moeilijk te bepalen wat je precies nodig hebt, maar het begin is een bezoek aan je huisarts om je problemen op tafel te leggen. Hij of zij zal je dan doorverwijzen. Je kunt ook direct contact leggen met het maatschappelijk werk in je gemeente. Zij kunnen dan naar aanleiding van je persoonlijke verhaal bepalen wie of wat je het beste zou kunnen helpen.

Het is niet aan te raden om lukraak in het boeddhisme e.a. te blijven grasduinen (als je dat al doet), op zoek naar de oplossing voor je geestelijke moeilijkheden. Meditatie kan tot op zekere hoogte – als je problemen ernstig genoeg zijn – zelfs verkeerd uitpakken. Neerslachtigheid werkt als een soort blokkade, vaak drukkend op onbewust of verborgen verdriet. Als je met zo’n blokkade gaat mediteren, kan het zodanig uitpakken, dat je de emoties die opeens los kunnen komen niet goed kunt hanteren. Ik wil er niet te dramatisch over doen, want meditatie kan uiteraard ook zeer heilzaam zijn, maar met geestelijke problemen is het raadzaam altijd op te blijven passen.

Ik herhaal dat het misschien beter is om professionele hulp te zoeken. Blijf er liever niet mee rondlopen, want meestal worden de geestelijke problemen op den duur alleen maar erger.

Hopelijk helpt dit je een beetje om actie te ondernemen. Ik wens je heel veel sterkte.

Vriendelijke groet,

Franciscus 😊
« Laatst bewerkt op: 05-08-2017 13:30 door Franciscus »

Offline Hawarden

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2017 15:19 »
Franciscus, bedankt voor je reactie.
Mijn excuses voor de onvolledigheid van mijn informatie:
ik ben midden vijftig en consulteer al bijna veertig jaar diverse psychologen en psychiaters. Met tussenpozen, sommige jaren gaat het beter, andere jaren gaat het bar slecht. Zo slecht dat mijn baan er onder lijdt en dat ik werkloos wordt.
Ik ben er al achter (via klinische testen) dat mijn vatbaarheid voor geestelijk lijden aangeboren en waarschijnlijk zelfs overgeërfd is.
Van huis uit was ik Christen, maar ik ben verwijderd geraakt van “Godsdienst”. Ik denk niet dat het een goed idee is om een God te moeten dienen. Ik geloof ook niet zo in een antropomorfe God.
Sinds enkele jaren ben ik geïnteresseerd geraakt in het boeddhisme omdat dat nauwer aansluit bij mijn visie over het leven en het universum.

Ik onthou je tip om niet lukraak in het boeddhisme en andere te blijven grasduinen, en om op te letten met meditatie.
Ik heb nog maar weinig gelezen over het boeddhisme, enkel de basics.
Ik zal daarom de prediking over de Vier Edele Waarheden eens opzoeken.

Bedankt voor je reactie.
Het doet me deugd dat er mensen zijn die de moeite doen om anderen te helpen.
Ik hoop op nog meer reacties.
Ook over hoe we het leven op de “juiste” manier moeten invullen om het rad van de wedergeboorte en dus het lijden op aarde te kunnen doorbreken.
Of toch tenminste om het volgende leven aangenamer te maken.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2017 23:31 »
Hallo Hawarden,

Ik denk zelf dat het goed is te proberen realistisch te kijken naar wat voor soort neigingen bij jou sterk ontwikkeld zijn. Boeddhisme beschrijft nogal wat onheilzame neigingen die je als mens kwellen, tarten, zoals agressieve neigingen, verslavingsneigingen (gehechtheid), neigingen om vijandig te worden ipv vriendelijk, neiging zaken op te blazen etc.

Boeddhisme nodigt uit, vind ik, hier innerlijk oog voor te krijgen en hier neutraal, dus niet jezelf veroordelend, naar te kijken. Welke neiging er ook zijn, slecht of goed, oordeel er niet streng of negatief over. Onderzoek liever hun effect op jezelf en anderen is meer de juiste instelling.

Als je de onheilzame en heilzame neigingen weet te identificeren, zie je misschien goed wat je echt kwelt.
Wat dus echt letterlijk je grootste kwelgeest is. Wat echt onheilzame neigingen zijn bij jezelf.
Men zegt vaak dat je moet beginnen bij je sterkste neiging.

Boeddhisme biedt instructies om te leren omgaan met zulke onheilzame neigingen zodat ze je minder kwellen of je er zelfs van bevrijden.

Als je bijvoorbeeld, zoals ik, veel last hebt van agressie of neigt naar vijandigheid, dan kun je metta meditatie doen en je geest leren richten en doordrenken met liefdevolle vriendelijkheid. Zo bestaan er allerlei raadgevingen om onheilzame neigingen om te buigen en zelfs te benutten om te groeien in liefde, mededogen en wijsheid.

Mijn eigen ervaring, als iemand die ook bekend is met psychische problemen, is ook op te passen met meditatie. Ik deel wat Franciscus hierover zegt. Ik hou sessies bewust kort omdat ik merk dat lange sessies mij helemaal niet goed doen. Mijn stress-niveau stijgt dan alleen maar.

Het beste he!

groetjes,
Siebe