Auteur Topic: Over Bewustzijn (Vinnana)  (gelezen 10900 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2146
    • Bekijk profiel
Re: Over Bewustzijn (Vinnana)
« Reactie #50 Gepost op: 11-11-2016 21:47 »
Na alle studie is het denk ik toepasselijk terug te gaan naar waar alles om draait; realisatie, bevrijding.
Het is denk ik mooi dit onderwerp af te sluiten met de woorden van een gerealiseerd meester:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1499.msg11480.html#msg11480

hartelijke groet,
Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2146
    • Bekijk profiel
Re: Over Bewustzijn (Vinnana)
« Reactie #51 Gepost op: 10-04-2017 17:43 »
Volgens mij geeft het onderricht aan dat bewustzijn, als een moment bewustzijn-van-iets, een moment gewaar-worden, voorwaardelijk ontstaat, het bestaat heel kort en eindigt weer. Dit gaat in enorm tempo.
Het is kennelijk niet zo dat 1 continue aanwezig bewustzijn dan weer eens een geur gewaarwordt, dan weer eens een kleur/vorm, dan weer eens een smaak, geluid etc.

Het schijnt zo te zijn dat zulke primaire gewaarwordingen niet direct in elkaar kunnen overgaan. Geest schijnt na een bepaalde gewaarwording eerst terug te vallen in een voor/onbewuste staat (bhavanga), en van daaruit ontstaat door nieuwe zintuiglijk input weer een nieuwe moment van gewaarworden. Het schijnt dan ook dat nieuwe moment van bewustzijn te zijn dat gewaarwordt.

Het tempo waarin geest weer terugvalt in een voorbewuste staat en er vervolgens weer een primair bewustzijn ontstaat dat iets gewaarwordt, schijnt enorm te zijn. Dit zou verklaren waarom wij de indruk hebben dat er 1 continue aanwezig bewustzijn is, steeds hetzelfde bewustzijn, dat dan weer eens dit, dan weer eens dat waarneemt.

Zo bezien bestaan voor/onbewuste staten niet alleen tijdens diepe droomloze slaap, tijdens narcose, tijdens bewusteloosheid maar ook vele tijdens waken.

groet,



Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2146
    • Bekijk profiel
Re: Over Bewustzijn (Vinnana)
« Reactie #52 Gepost op: 08-06-2017 17:48 »
Ik kwam deze mooie en volgens mij rake opmerkingen tegen:

"Zonder bewustzijn kunnen wij niet leven, maar het bewustzijn kan zich op twee belangrijke manieren verschillend ontwikkelen: met begeerte of zonder begeerte. Wanneer bewustzijn zonder begeerte is, noemen we het 'gewaarzijn' hetgeen de functie van bewustzijn is. Een 'lege geest' hebben betekent in diepere zin dat er geen spoor is van een op persoonlijkheid gefundeerd bewustzijn."
Peter van Loosbroek, www.sleuteltotinzicht.nl

Dit lijkt me de essentie ja. Een-op-persoonlijkheid-gefundeerd-bewustzijn dat komt met de indruk dat dat bewustzijn een mentaal wezentje is. Een ego. Het komt met de indruk dat er een soort mentale entiteit bestaat, Ik of Zelf of Ego genaamd. Dat mentaal wezentje heeft ook noden. Dit mentaal wezentje hunkert ook naar liefde, waardering, contact, aanzien, erkenning, status, lof. Het wil gezien en gehoord worden ook. Het wil het ene wel en het andere niet.

Wat is nu precies de aard van dit mentaal wezentje? Is het iets anders dan een soort constructie die het brein/geest voortbrengt zoals een projector en een doek filmfiguren voortbrengt?

Is het ego enkel maar een projectie op het scherm van de geest?

Kan het ego wel zonder noden zijn?

groet,







Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2146
    • Bekijk profiel
Re: Is er bewustijn buiten ruimte en tijd, dat geen aggregaat is, slot
« Reactie #53 Gepost op: 17-12-2017 20:56 »
Vinnanam anidassanam heb ik vertaald zien worden als: tekenloos bewustzijn, niet-manifesterend bewustzijn, onzichtbaar bewustzijn, bewustzijn dat zich niet toont en bewustzijn-zonder-oppervlak. In het onderstaande heb ik geprobeerd te beschrijven hoe dit thema op dit moment bij me leeft.

Ik wilde jullie hierbij op de hoogte stellen van het volgende:

"wanneer de geest gezuiverd wordt, wordt vinnana, "anidassana vinnana". Dit is het vinnana van een arahant (ook panna genaamd). Hier is geen associatie van de geest zelfs met fijne rupa's geassocieerd met "gati" (gewoonten, character, Siebe); de geest is volledig onthecht van rupa. De geest wordt zuiver en vrij. Wanneer men Arahantschap realiseert, leeft men tot de dood nog altijd met het "solide lichaam" van een mens. Bij PariNibbana wordt de geest volledig vrij van rupa".
[https://puredhamma.net/dhamma/what-is-buddha-dhamma/what-are-rupa-relation-to-nibbana/]



Offline nico70+

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
Re: Over Bewustzijn (Vinnana)
« Reactie #54 Gepost op: 27-02-2018 23:39 »
Beste,

Ik heb geschreven dat het doel van de leer van de Boeddha is om het bewustzijn vrij te maken. Dat vrije bewustzijn is het enkelvoudige bewustzijn. En ook het enkelvoudige bewustzijn is geen eenheid is die op zichzelf bestaat, maar dat bewustzijn is iets dat ontstaat en vergaat, afhankelijk van voorwaarden.

Hier heb ik een fout gemaakt. De Pali woorden viññana en citta worden in de woordenboeken beide vertaald met bewustzijn. Maar de eerwaarde Thaise leermeester, arahant  Maha Bua Nyanasampanno maakte duidelijk dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen deze woorden.
Viññana is dat deel van de geest dat ontstaat en vergaat als bewustzijn, het zich bewust worden van iets door contact van de zintuigen met een zintuiglijk waarneembaar object.
De citta daarentegen is bewustzijn, het weten, “degene die weet”. En dat deel van de geest sterft niet. Zijn uitleg van de citta is anders dan wat gebruikelijk is.
Ik hoop later in een afzonderlijk topic hier meer over te kunnen posten.

Nico

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2146
    • Bekijk profiel
Re: Over Bewustzijn (Vinnana)
« Reactie #55 Gepost op: 28-02-2018 12:28 »
Bedankt Nico. Ik kijk uit naar dat onderricht.

groet,
Siebe