Auteur Topic: dwalende boeddha zoekt wat hulp  (gelezen 1043 keer)

Boeddha

• Gast
dwalende boeddha zoekt wat hulp
« Gepost op: 18-01-2018 14:45 »
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier maar niet in het boeddhisme ik zie mij zelf als een ervaren boeddhist sinds mijn geboorte.
Ik ben al wat jaren zoekende naar wat duidelijkheid en hoop hier mensen te vinden die me verder kunnen helpen op mijn pad en eigenlijk specifieker mijn afkomst.

bijna 43 jaar geleden werd ik geboren in een gezin en omgeving waar niets bekend was over boeddhisme. ik wist echter af dag 1 dat ik anders was. (begrijp me niet verkeerd bedoel dat niet als beter of iets dergelijks) maar ik kan me alles zeer bewust herinneren vanaf mijn geboorte, nam kennis op als een spons, kon al volledig spreken vanaf 5 maanden en niet onbelangrijk ik herinner me zeer specifiek een aantal vorige levens. hoewel ik zeer nuchter en down to earth ben heb ik gezocht of het niet een fantasie of droom was maar kwam er al snel achter dat mijn kennis en locaties van specifieke Tibetaanse boeddhistische kennis te toevallig zou zijn om dat allemaal goed te benoemen. voor mij dus een on doordrongen feit dat ik een incarnatie ben van een ingewijd iemand. de kennis moet immers ergens vandaan gekomen zijn en is in elk geval niet in dit leven tot me gekomen.

hoewel ik enerzijds als boeddhist leef en mijn ervaringen deel (heb +- 10 jaar heel Europa rondgereisd en specifieke meditatie en kundalini kennis gedeeld) is er altijd een leegte blijven zitten. begrijp me niet verkeerd ik ben zeer tevreden over wie ik ben maar ik zou graag willen weten wie ik ben zeg maar of beter gezegd wie ik was. dit niet alleen voor me zelf maar ook om de tijdslijn van overdracht zoals deze belangrijk en gebruikelijk is in het Tibetaanse boeddhisme te laten kloppen en niet zomaar ergens op te laten houden.

hoop dat er mensen en wellicht een lama meeleest die me verder zou kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2018 10:30 door Boeddha »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: dwalende boeddha zoekt wat hulp
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2018 11:26 »
Hoi hoi,

Welkom. Hopelijk dat er iemand je verder wil en kan helpen, vanuit mijn traditie is dit echt, sorry, bijzaak en is het veel belangrijker om je op je Pad van ontwikkeling te richten voor dit leven (en vandaaruit weer volgende levens, al is er beslist geen gegarandeerde 1-op-1 koppeling met de huidige persoon).

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2018 11:45 »
Hallo,

Ik kan je er ook niet verder mee helpen. Maar is het niet een idee om contact te zoeken met een Tibetaans dharmacentrum, daar leraren te spreken en je situatie voor te leggen aan hen? Maar misschien heb je dat al gedaan?

ik hoop dat iemand je verder kan helpen.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2018 11:54 »
Ujikarin,

ik begrijp wat je zegt en de kans om te vinden wie ik was is wellicht nihil zo niet vrijwel onmogelijk. maar nooit geschoten is altijd mis luidt het gezegde dus vandaar mijn hulp vraag.

natuurlijk kan ik er vrede mee hebben als ik het antwoord nooit zal weten en het betekend natuurlijk ook dat ik gewoon verder ga met het bewandelen van mijn pad en het helpen van anderen daar waar ik kan.
dat is immers de boeddha natuur.

ik hoop echter dat mijn vraagstelling duidelijk is en meer bedoelt is zodat ik mijn leraren kan danken of naar hen kan verwijzen. dit is immers een lange traditie waar ik graag naar zou kunnen verwijzen.

en natuurlijk ben ik blij met mijn herinneringen ik zie het als een voorrecht welke mij en hopelijk ook andere verder helpt op hun pad.
ik overweeg zelfs de kennis te delen met de westerse wereld in een wat meer leesbare en praktische vorm.

Boeddha

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2018 11:58 »
Siebe,

ik heb al een paar keer contact gehad met Lama's maar het is altijd lastig om even de tijd te vinden om je verhaal uit te leggen en verder te komen. ik snap dat ook wel de lama's zijn vaak op doorreis met een volle agenda en of een bepaald onderwerp op de agenda etc. dus vandaar dat ik het nu eens hier probeer.

in elk geval toch bedankt voor je reactie

Borobudur

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2018 22:40 »
Hoi Boeddha,

Welkom!
Een bijzonder verhaal.
Ben benieuwd wat voor jou het correcte antwoord zou zijn op de koan "wat was jouw ware gezicht voordat je ouders geboren waren?"
Ik hoop dat je de leraren vindt die je kan bedanken, en dat we elkaar kunnen inspireren op dit forum.

Hartelijke groet,
Borobudur.

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2018 11:25 »
Welkom! Dat is een interessant verhaal.

Ik kan je niet helpen met uitvinden wie je was. Ik wil je wel graag meegeven dat de leegte die je ervaart wellicht te vergelijken is met andere leegtes die anderen ervaren. In meditatie kunnen we mild, open en niet oordelend observeren en dat gevoel welkom heten. Waarom ervaar je een leegte, zou je in contemplatie kunnen onderzoeken.

Het komt in me op dat als je hierdoor meer rust vindt, je wellicht verder komt op het pad. Herinnering van vorige levens komt bij bepaalde stadia, volgens de Pali Canon. Ik vermoed ook wel aan de Tibetaanse kant. Zo kom je aan de kennis nadat je de zucht ernaar hebt losgelaten.

Zie dit niet als kritiek. Het was een moment van inspiratie en ik wilde dit met je delen.

Wees welkom. Ik hoop dat je jouw inzichten met ons wilt delen.

Met warme groet,

Maarten

Boeddha

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2018 12:24 »
Maarten
Dankje voor het verwelkomen. Vanzelfsprekend zal ik hier en daar van me laten horen en mijn ervaringen delen. Daar is immers deze digitale sangha voor lijkt me zo.