Auteur Topic: Boeddha als westerse mythe, zo zen als westerlingen denken zijn boeddhisten niet  (gelezen 846 keer)

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
Een interessant artikel, over de voortdurende Rohingya-ellende maar ook over hoe het boeddhisme in het Westen gezien wordt en beleeft wordt.

Geweld en seksueel misbruik: boeddhisten zijn niet zo zen als we denken in het Westen (Volkskran, 8 januari 2018)

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel

remie

• Gast
Beste Maarten,

Hoe zie jij dit gebeuren allemaal?

grt Remie

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
remie, bedoel je te vragen hoe ik denk dat dit soort vreselijke dingen gebeuren of wil je mijn mening of het artikel in de Volkskrant?

Hoe dit kan gebeuren? Simpel. Boeddhisten zijn gewoon mensen, met alles waar daarbij hoort.

Het artikel zelf is voor de niet-boeddhistische lezer mogelijk best van belang want je moet de religie ook niet idealiseren. De gemiddelde forum-lezer hier weet dat al wel.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
maarten,

ik doel eigenlijk op de berichtgeving. in mijn optiek elk mens heeft het recht op leven en geen enkel ander mens mag een leven beeindigen. ik denk dat de meesten het hierover wel eens zijn.

ik kan me maar moeilijk losmaken van het idee dat de mm een eenzijdig verhaal plaatst. ik heb mezelf eigenlijk een beetje nieuws vrij gemaakt maar heb me toch weer laten verleiden om dit te stuk te lezen. (door mezelf uiteraard).

het is ook niet dat ik boeddhisme wil idealiseren, zoals bijv de volkskrant dit wel probeert met de islam.
het stuk komt voor mij meer over als kijk eens weer een geloof/religie die niet deugd. dit soort media altijd betoogd na weer een vreselijke aanslag. zo zijn niet alle moslims. waarom zijn dan ineens alle boeddhisten niet zo zen als wij denken in het westen??

ik moet dit ook eigenlijk niet lezen pfffffff het wekt iets op wat ik nu juist wil vermijden.

grt remie

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
Als de Boeddha sprak dan sprak hij vaak tegen een heel bepaald publiek (of bepaalde persoon) en over een bepaalde kwestie. Het is goed dit in de gaten te houden als je de sutta's leest.

Zo is het ook met krantenartikelen. De VK richt zich op een volgens hen bestaand westers publiek dat het boeddhisme idealiseert. Die luchtspiegeling willen ze doorprikken door te wijzen op de donkere kanten die toch ook wel ontstaan. Ik denk dat dat publiek ook bestaat.

Zeggen ze dat de hele religie waardeloos is? Nee. Zeggen ze dat Ajahn Chah allemaal leugens verkocht op basis van wat ze zien gebeuren in de wereld? Nee.

Een krantenartikel is een sprekende stem. De Boeddha heeft ons ook verteld hoe we om moeten gaan met kritiek. Of de kritiek is waar en we kunnen er dankbaar voor zijn (en wat mee doen) of het is niet terecht en we kunnen het naast ons neerleggen. Harde woorden van een ander zeggen vooral iets over diens geest, niet over de onze.

Neem het ter kennisgeving aan. Kun je met de informatie je oefening verbeteren? Doe dat dan. Nee? Ook geen probleem.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
beste maarten,

ik laat me ook weer veel te veel meeslepen.
en idd wat een ander over je zegt, zegt vaak iets over diens denkwijze.

dank je weer voor je visie, altijd leuk beetje gedachtes uitwisselen.
prettige gesprekspartner die maarten  ;D

grt remie