Auteur Topic: juist gevoeliger na meditatie  (gelezen 1216 keer)

MaartenD

• Gast
juist gevoeliger na meditatie
« Gepost op: 02-02-2018 12:25 »
Zelf heb ik uitstekende ervaringen met meditatie op het gebied van concentratie en prikkelverwerking.

Een boeddhistische vriendin van mij meldt echter het tegenovergestelde. Haar familie komt uit oorspronkelijk uit Vietnam. Haar recitaties doet ze ook in het Vietnamees. Ik weet niet of het uitmaakt maar ik zeg het er maar bij; het is ook de reden dat ik dit topic onder Mahayana plaats.

Zij zegt dat ze sinds ze mediteert en dat is al meer dan tien jaar geleden juist nog gevoeliger is geworden voor geluid en andere prikkels. Zelfs een tikkende klok komt bij haar zeer 'hard' over.

Ik vraag me of of dit effect bekend is en vooral hoe zij hulp kan vinden of zichzelf kan helpen hierbij. Ik heb voorzichtig gevraagd naar hoe ze mediteert en ze lijkt inderdaad een goede mate van mildheid te tonen tegenover de impulsen zowel van buitenaf als van binnenin.

Heeft iemand ideeën?

Alvast erg bedankt.

Met warme groet,

Maarten

Boeddha

• Gast
Re: juist gevoeliger na meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2018 18:31 »
He Maarten,

dit lijkt me een vrij normaal verschijnsel eigenlijk. je zintuigen worden nu eenmaal scherper tijdens meditatie. ik zelf merk altijd dat na een meditatie bv de volume knop van de stereo fors omlaag mag en naar +-1/3 van het oorspronkelijk niveau gaat.

Ook medische kun je je snel aan zaken "ergeren"na een meditatie. denk hierbij aan zaken die te snel gaan, te luidruchtig zijn etc. Tijdens een meditatie gaat onze biologische klok op langzaam en alles wat nog steeds net zo snel gaat als anders lijkt nu af te wijken van wat we gewoon zijn en valt daardoor meer op.
Tevens zijn bij meer ervaren mediteerders de hersenen anders opgebouwd waardoor bepaalde functies dichter bij de hersenstam komen te liggen en hierdoor sneller aangesproken dan wel geprikkeld worden.

Het moeilijke is het in jou verhaal om aan te geven of het hier om een ervaren persoon gaat waarbij bovenstaande het geval kan zijn of juist om een beginner die zich stoort aan de stilte etc. want ook dit laatste komt met name bij beginners frequente voor.

MaartenD

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2018 12:52 »
Het gaat hier zeker niet om een beginner. Zij mediteert al meer dan tien jaar.

Ik vraag me af of de zintuigen scherper worden.. we letten waarschijnlijk gewoon beter op. Er zal, alleen omdat we mediteren, vast niks beter worden in onze oren. Maar goed, dat is een detail.

Meditatie, in mijn ervaring tenminste, zou ons juist moeten helpen met de prikkels die er zijn gewaar zijn zonder meer, dus zonder er 'mee bezig te gaan'. Dit gebeurt bij mijn vriendin dus niet of onvoldoende.

Zijn er tips voor haar?

Boeddha

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2018 13:22 »
He Maarten,

ok laat ik wat duidelijker zijn. de zintuigen zijn nog steeds de zintuigen en nemen waar wat ze waarnemen. de processing van de signalen gebeurt in ons brein. Naarmate ons brein stiller word (vergelijk het met een vijver zonder rimpels op het oppervlak) zal iedere input hoe klein dan ook direct voor beroering van het oppervlak zorgen. dit is volkomen normaal.
naarmate ze verder mediteert zal ze vanzelf ontdekken dat ook het brein stiller word en minder snel monkey mind in beweging brengt. ze zal dan vanzelf de leegte gaan ervaren en dieper komen.

hoop dat dit helpt

MaartenD

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2018 13:34 »
Beste mensen,

Vermoedelijk is voor een boeddhiste die al meer dan tien jaar mediteert de basistheorie wel bekend. Ze loopt alleen vast. Ze is mild tegenover zichzelf en de verschijnselen, althans dat zegt ze, en oefent ijverig. Toch blijven sensorische impulsen heel 'hard' binnenkomen voor haar.

Wellicht is er een bepaalde techniek te vinden die haar baat geeft?

Boeddha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 05-02-2018 13:58 »
Maarten, misschien is het goed om wat meer bezig te zijn tijdens de meditatie voor haar.
laat haar eens starten met g-tummo meditatie (mocht je hier vragen over hebben dan hoor ik het wel) mijn ervaring is dat tijdens g-tummo of een van de andere 6 meditatie vormen uit de 6 yoga's van Naropa je focus en concentratie minder snel geneigd is om af te dwalen door zintuiglijke verstoringen.

MaartenD

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 05-02-2018 16:20 »
Is tummo niet geheim volgens de vajrayana?

Ik moet wat verduidelijken. Het gaat haar niet om de gevoeligheid tijdens de sessies zelf maar om de blijvende hogere gevoeligheid in het dagelijkse leven.

Boeddha

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05-02-2018 18:44 »
Maarten, sinds de jaren 80 of zo begon o.a. lama Yeshe tummo naar buiten te brengen en zelfs aan beginners te leren. Er zijn meer leraren welke dit zijn gaan kopiëren. Sinds de inval van de Chinezen zijn ze meer tot inzicht gekomen dat voor het behoud van de cultuur ze openheid moeten gaan geven van zaken. geheimhouding bleek totaal niet nodig te zijn want een leek kan weinig met de lering aanvangen.

wat betreft de hogere gevoeligheid na meditatie. zoals ik al eerder aangaf houd de bliss na een meditatie soms nog uren en bij sommige nog dagen aan. sommige voelen dat hun zintuigen scherper zijn andere voelen of hun lichaam schud of gonst.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06-02-2018 19:54 »
Beste mensen,

Vermoedelijk is voor een boeddhiste die al meer dan tien jaar mediteert de basistheorie wel bekend. Ze loopt alleen vast. Ze is mild tegenover zichzelf en de verschijnselen, althans dat zegt ze, en oefent ijverig. Toch blijven sensorische impulsen heel 'hard' binnenkomen voor haar.

Wellicht is er een bepaalde techniek te vinden die haar baat geeft?

Is het ook bepaalde sensorische input? Geluiden, beelden, geuren?

Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2018 08:12 »
Siebe,

Excuus voor het zo laat reageren. Ik heb je antwoord gemist op de een of andere manier.

Het gaat haar volgens mij vooral om geluid maar in bredere zin alle input.

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2018 12:22 »
Zou het maken kunnen hebben met spanning en/of wellicht te sterke concentratie? Ze is een geoefend iemand maar misschien dat de snaren toch wat te strak staan?

Soms ben je niet zo goed geaard en dan komt alles sterker binnen vind ik.

siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2018 13:07 »
Maarten,

als je het mij vraagt zouden er twee mogelijkheden zijn.

mogelijkheid 1

De persoon denkt te mediteren maar stoort zich aan van alles en lichaam en gedachte stuiteren als het ware alle kanten op door geluiden en wellicht andere invloeden van buitenaf.

Mogelijkheid 2

De persoon mediteert diep en de zintuigen voelen met name tijdens en na de meditatie scherper. ( ik legde dit al eerder uit)

Maar hoe weet je nu of mogelijkheid 1 of 2 het geval is?
Hoewel totaal niet gebruikelijk in boeddhisme zijn er vormen van "biofeedback" en kun je testen of iemand mediteert of niet. Met name in een Japanse zen vorm heb ik dit nog wel eens zien gebeuren.
Hoe werd er hier getest? als iemand mediteert en hij doet het juist dan zit hij/ zij als een rots en is er geen beweging in die persoon te krijgen. In Japan plaatst de tester zijn hand op het borstbeen of de schouder en bouwt geleidelijk een druk op. Ervaren mediteerders waren zelfs met 2 of meer mensen niet om te duwen.
zo weet je meteen waar het gezegde zitten als een rots vandaan komt.
zit de persoon te veel in zijn hoofd, en mediteert dus niet en bij spanning in het lichaam dan zal je de persoon met een lichte druk al omver tippen. Het klinkt nogal hocus spocus maar het werkt echt.

Natuurlijk zijn er ook veel andere methodes.
wat veel mensen niet weten is dat de hand positie (vingers op elkaar en duimtoppen tegen elkaar in de vorm van een ui) ook bedoelt is als biofeedback voor zowel de leraar als de student. voel je je duimtoppen inzakken en is de vorm van de ui weg dan mediteer je dus niet meer.
Dit is de juiste vorm

en dit is als de aandacht verslapt. de duimen zakken als eerste  en de ui vorm is weg. vaak zakt ook daarna het hoofd, ontstaat er een bochel op iemand zijn rug .

Ik zeg niet dat de persoon in kwestie hier last van heeft of niet mediteert maar om iemand verder te helpen zonder deze te kennen kunnen we beter wat zaken uitsluiten.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2018 14:10 door Boeddha »

MaartenD

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2018 14:01 »
Dank voor de toevoegingen!

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05-11-2018 15:41 »
Hoe is het nu met die vriendin?

maak er geen punt van

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06-11-2018 10:13 »
Wat attent dat je dat vraagt, ekayano.

Ik zal het eens vragen binnenkort als ik haar zie. Ik vermoed dat er niet veel veranderd is.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 06-11-2018 15:43 »
Het is dan wel geen geluid van binnenuit zoals tinnitus,
maar misschien is de tip die Borobudur voor die persoon van Zumbido had ook wel geschikt voor die vriendin
waar jij over spreekt hierboven, was een gedachte.

Wat mij opviel is dat die vriendin, daar zij al zeker tien jaar mediteert, al behoorlijk lang last daarvan moet hebben aangezien geluiden sterker bij haar binnenkomen sinds ze begon met mediteren.

Bij mij komen geluiden vaak ook erg hard binnen,
maar ik kan natuurlijk niet zeggen of dat even hard,
minder hard of harder is.
« Laatst bewerkt op: 06-11-2018 15:45 door ekayano maggo »

maak er geen punt van

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 07-11-2018 08:58 »
Inmiddels heb ik het nagevraagd en het wordt niet beter. Nou is het wel zo dat ze hoe dan ook al gevoelig is voor van alles en nog wat. Het is werkelijk deerniswekkend. Televisie kijken doet ze ook al niet meer omdat het teveel is 's avonds. (Nou is dat geen groot verlies, lijkt me, maar toch.)

Ik heb voorzichtig geprobeerd wat tips te geven - waaronder Borobudur's verhaal - maar ze lijkt nog niet echt open te staan voor nieuwe ideeën. De stress-reactie die optreedt als je maar begint over dit onderwerp is behoorlijk en dat denkt natuurlijk niet makkelijk.

Het lijkt alsof niemand haar ooit heeft duidelijk gemaakt dat meditatie gepaard gaat met mildheid. Ik probeer daar binnenkort weer eens met haar over te spreken.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 07-11-2018 10:24 »
Mijn indruk op afstand: hele meditatieverhaal maar even vergeten.
Eerst beetje tot rust komen. Goed hulpmiddel daarbij is volgens mij
( tijdelijk) seroquel......maar goed ze zit aardig in verzet/overspanning
lijkt het dus zo'n tip zal waarschijnlijk helemaal niet aankomen.

De tv is er bij mij recentelijk  voor de zoveelste keer uit gegaan.
Ik mis daar inderdaad alleen maar een hoop ellende mee.
Wat een rust.
« Laatst bewerkt op: 07-11-2018 10:26 door ekayano maggo »

maak er geen punt van

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 07-11-2018 19:43 »
Het is zeer zeker mogelijk dat sommigen erg sensitief worden van mediteren. Het mediteren kan je meer open maken, en op zich is dat geen probleem, het is zelfs onvermijdelijk en zelfs goed. Het kan wel een probleem worden als die openheid zich eenzijdig ontwikkelt, enkel van buiten naar binnen, dan kan wat binnenkomt niet door je heen stromen, maar blijft het zitten of moet het langs dezelfde kant weer weg, en dat is lastig.

Je kan het vergelijken met een emmer t.o.v. een buis. Een emmer is langs ene kant open, maar is aan de andere kant gesloten. Door de openheid kan het veel ontvangen, wat goed is, maar wat ontvangen is, kan, kan niet zomaar weg. Terwijl je stil zit te mediteren is dat nog niet zo'n probleem, maar als je er mee begint rond te lopen, met zo'n emmer, dan ondervind je al snel weerstand. Het vangt veel wind en de wind kan er niet doorheen. Maar als je rond zou lopen met een buis, een tube, dan doet deze weerstand zich niet voor, zo'n buis is even open langs de ene kant, het vangt evenveel op, maar het is ook open aan de andere kant, het laat alles wat het opvangt ook weer naar buiten stromen. Het glijdt als het ware probleemloos door de lucht, zelfs al vangt het erg veel wind.

Zo'n openheid langs beiden kanten zowel langs voor waar alles binnenkomt, als langs achter waar alles weer buiten kan, ontwikkel je door transparanter te worden, opener in alle richtingen, je openheid kan dan groeien, zonder dat het een belemmering hoeft te zijn, wat binnenkomt blijft dan niet meer zo kleven, het gaat als het ware door je heen. Het is net als bij meditatie: het verhoogt je gewaarzijn, maar als dit het effect heeft dat je alles dat je gewaar bent gaat vasthouden, dan geraak je niet verder in je meditatie. Maar als je als de ruimte bent waarin alles verschijnt zonder dat de ruimte daar enig oordeel, mening of aantrekken/afstoten tegen heeft, dan is dit verhoogd gewaarzijn geen enkel probleem meer.

Als dit moeilijk is in het begin kan je dit zelfs zo letterlijk visualiseren. Als je op straat wandelt, of je bent aan het werken, en er komen teveel prikkels binnen dat het je gemoed begint aan te tasten, dan kan je dit ook echt zo gaan visualiseren, nl. dat de prikkels bij je binnenkomen, dat je er voor open staat, net als de ruimte open staat voor wat er maar in verschijnt, zonder meer, maar dat je ook open bent langs de andere kant, dat het door je heen gaat. Elke ergernis die dan toch nog opkomt, kan je dan zien als kleverig aanwezig zijn, niet transparant genoeg zijn, maar niet als veroordeling van jezelf, maar als herinnering aan jezelf: "ohja, ik ben niet meer als de ruimte, ik laat het niet doorstromen, kan ik mijzelf nog iets transparanter voorstellen?".

Ochja, ik weet niet of het bij anderen zo ook werkt. Wie weet...

Adyashanti krijgt hier ook vaak veel vragen over van zijn leerlingen, blijkbaar is het een veel voorkomend iets, hier wijdt hij er bijvoorbeeld even over uit:
https://youtu.be/DK4Fwf2Q83E

Prettige avond, veel transparantie toegewenst aan iedereen en zeker ook aan die vriendin.

Dorje.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 08-11-2018 05:17 »
Wat je zegt over die transparantie herken ik wel.
Van voor naar achter.
In ontspannen staat gaat dat voorspoedig, meestal vanzelf.
Er zijn echter ook momenten dat geluid vooral van de
zijkant via de oren binnenkomt.
En dan is het helaas niet altijd
het ene oor in en het andere oor uit.
Dan vindt er letterlijk een soort bombardement
van de hersenen plaats. En dat is niet altijd
zo gemakkelijk te handelen. Ontspannen gaat dan niet
altijd zo gemakkelijk. Vroeger had ik wel verzet ertegen.
Dat werkt natuurlijk helemaal averechts. Het is een harde
leerschool. Soms vang ik ook gesprekken op dat mensen
zeggen van hoe kun je dat nu horen op die afstand.
Maar goed das dan niet zo hinderlijk das meer een kwestie
van wel of niet afstemmen.

Hetzelfde verhaal gaat eigenlijk wel op voor kijken.
« Laatst bewerkt op: 08-11-2018 06:20 door ekayano maggo »

maak er geen punt van

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 08-11-2018 12:25 »
Wat je zegt over die transparantie herken ik wel.
Van voor naar achter.
In ontspannen staat gaat dat voorspoedig, meestal vanzelf.
Er zijn echter ook momenten dat geluid vooral van de
zijkant via de oren binnenkomt.
En dan is het helaas niet altijd
het ene oor in en het andere oor uit.
Dan vindt er letterlijk een soort bombardement
van de hersenen plaats. En dat is niet altijd
zo gemakkelijk te handelen. Ontspannen gaat dan niet
altijd zo gemakkelijk.

Dat dat niet altijd zo gemakkelijk is, dat kan ik beamen. Hoe het bij jou gaat, dat weet ik niet.
Ik wil alleen wel aanvullen dat het niet zo letterlijk bedoeld was: van voor naar achter is beeldspraak die ik passend vond om het uit te drukken, maar het is eerder bedoeld als volgt:

Zo'n openheid [...] zowel langs [het binnenkomen], als langs [het buiten gaan], ontwikkel je door transparanter te worden, opener in alle richtingen

Of prikkels nu langs achter, opzij, van onder of van boven bij ons binnenkomen, langs de oren, of de ogen, of de neus of de tast, of de algehele sfeer die je opneemt, als het enkel binnenkomt en niet zo gemakkelijk weer naar buiten kan, dat botst het als een bombardement in het rond.

Even concreet, tot voor kort werkte ik op een landschaps-bureau, een grote ruimte met verschillende eilanden waar verschillende mensen aan het werken waren, maar alles open, er werd daar veel getelefoneerd en getetterd, misschien voor mij gelijkaardig als een gewone gebeurtenis voor jou, die blijkbaar auditief sterk binnenkomt. Mijn collega werd hier echt stapelzot van soms, hij ergerde zich aan de anderen die soms nogal luid zaten te bellen, zijn aandacht kleefde steeds weer aan alles wat bij hem binnenkwam met ergernis tot gevolg en nog meer prikkelbaarheid. Bij mij kwamen evenveel auditieve prikkels binnen, en als de aandacht er aan kleefde, was daar hetzelfde effect. Maar als de aandacht bleef bij waar ik mee bezig was, en de auditieve prikkels gewoon door mij heen waaiden, raasden soms ja, maar zonder densheid die deze prikkels niet doorlieten en dus weerkaatsen en een bombardement deden ontstaan, dan viel dat allemaal best mee. Hoewel ik moet toegeven dat dit niet altijd lukte.

En ik spreek in verleden tijd, want ik heb ondertussen een nieuwe werkplek, waar het veel rustiger is, en ja, dat is wel een stuk gemakkelijker.

Zo'n soort transparantie bedoel ik, wat binnen komt, hoe sterk ook, laten doorwaaien. Dit lukt natuurlijk niet altijd, en soms doet het ook fysiek pijn (geluid kan ook fysiek pijn doen) en dan wordt het nog moeilijker, maar... misschien toch niet onmogelijk, misschien onmogelijk op dit moment, maar dan is er iets waar je mee kan oefenen.

Vroeger had ik wel verzet ertegen.
Dat werkt natuurlijk helemaal averechts.

Ja, precies, het verzet is het toegevoegd lijden. Er is al lijden (pijn, ongemak) op zich, maar het meeste lijden zit meestal in het toegevoegde lijden (het niet willen, verzet). Ik heb dit zeer sterk gehad met mijn werk. Ook door die situatie, want, toegegeven echt ontspannen kon ik daar ook niet. Maar ook dat "ik moet ontspannen" kan je dan weer laten doorwaaien en dat lukte wel... Het lichaam bleef gespannen reagern op de situatie, maar de geest bleef er op het moment wel rustig bij.
Alleen daarna bleef ik met die spanning zitten, ongemak, niet goed kunnen slapen en dergelijke, en daar was ik dan erg veel mee bezig. Ik kon het niet accepteren, met Boeddhisme bezig zijn, en dan toch zo gespannen rondlopen... en ja dat werkt natuurlijk ook helemaal averechts. het verzet tegen het niet altijd ontspannen zijn. :)

Sinds ik dat door heb, kan ik het ook laten zijn, is het verzet weg, en daarmee is de helft van het probleem al opgelost, maar nog niet de andere helft. Die heb ik opgelost door weer te beginnen hardlopen, 's avonds even lekker de spanning uit mijn lijf gaan lopen, dat werkt ook. Ok, het is een doekje tegen het bloeden, voorlopig toch, ik ben voorlopig niet in staat mijn lichaam helemaal ontspannen te houden tijdens het werk, zelfs niet nu het rustiger is. Maar in plaats van mij er tegen te verzetten en nog eens een pak lijden toe te voegen, heb ik dit geaccepteerd en probeer ik het curratief aan te pakken, als ik daar stabiel in word, kan ik het ook misschien preventief aanpakken. Alles op zijn tijd.

Soms vang ik ook gesprekken op dat mensen
zeggen van hoe kun je dat nu horen op die afstand.
Maar goed das dan niet zo hinderlijk das meer een kwestie
van wel of niet afstemmen.

Jee, dat heb ik niet, daar kan ik niet van meespreken. Ik heb wel zo'n dochter, maar die val ik nog niet teveel lastig met transparantie. "Dat kan ik niet", is altijd het antwoord, en misschien is het echt zo, of is het "nog" niet. Alles op zijn tijd.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 08-11-2018 12:43 »
Ja. Transparantie is alle richtingen.
Soort bolvormig ( niet letterlijk) zeg maar.

maak er geen punt van

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 08-11-2018 13:16 »
Of gewoon: open en doorlaatbaar lang alle kanten.
:)

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 08-11-2018 13:30 »
Zonder tochttrek.

maak er geen punt van

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 08-11-2018 14:01 »
Dat is de ideale situatie, maar dan ben je al verlicht.
Alles op zijn tijd hee...
:D

Offline Old Bhikkhu

• Boeddha Forum Favoriet
  • Oud, en (eigen)wijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 08-11-2018 19:10 »
Allemaal plausibele verklaringen. Maar het kan ook gewoon zijn, dat de dame in kwestie hoogsensitief van aard is. En als je dan gaat mediteren, kan die hoogsensitiviteit zich voluit openbaren. Zowel positief als nadelig. En ik spreek dan uit eigen ervaring...

Met beleefde groet,

[Old Bhikkhu]
"Veel kennis verschaft nog geen inzicht" - Heraclitus

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 08-11-2018 19:45 »
Het lijkt er op, vind ik, dat informatie ook een soort voedsel is. Het komt binnen en het moet dan verteerd worden. En volgens mij verschillen mensen erg in wat binnenkomt maar ook flink in dat verteren van informatie. Wat bij iemand het ene oor of oog of oor ingaat, gaat er meteen ook weer uit en bij een ander zingt die info eindeloos rond in die persoon, alsof het maar geen plaats kan krijgen, alsof het maar niet goed verteerd kan worden.

Ik weet niet precies wat hier speelt. Is het aanleg, iets anders? Ik denk wel dat meespeelt dat sommige mensen ook alles willen be-grijpen. Dat vergt het uiterste van het verteringsproces. Grijpen, beheersen, controleren. Dat is toch wat anders dan innemen en ook weer loslaten. Maar volgens mij gebeurt dit toch ook allemaal niet zo doelbewust. Je zit zo in elkaar denk ik.

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 08-11-2018 21:41 »
Kan het dat deze honger naar kennis, het willen begrijpen, grijpen, beheersen, controleren ook een vorm van gehechtheid is? Net als de honger naar ervaringen ook een vorm van gehechtheid is? En is het niet zo dat in het heilige leven beide gehechtheden worden bloot gelegd en uiteindelijk opgegeven?

Zit het probleem dan niet eerder in het veel willen verteren, dan in de vertering zelf? Of anders gezegd: ontstaat het verteringsprobleem niet door een te grote honger naar kennis of ervaring, waardoor wat binnenkomt men binnen wilt houden, verteren, niet loslaten voor alle kennis waar een honger naar is er uit is gezogen en enkel een bruin stinkend goedje overblijft dat dan wel losgelaten kan worden?

En zeker gebeurt dit alles niet zo doelbewust, eerder onbewust, maar het kan wel bewust worden door het te onderzoeken, niet kennis onderzoeken, niet verteren, controleren, mentaal begrijpen, maar rechtstreeks (zonder kennis en concepten) onderzoeken of je wel zo of zo in elkaar zit, onderzoeken of dat het iets vast is, of juist veranderlijk en dus mogelijkheden heeft... Misschien kan je dan juist ontdekken dat die honger het probleem is, niet de moeilijke vertering en dat ook dat geen vast gegeven is zoals het nu eenmaal is, maar juist potentie is tot een heiligere omgang ermee?

Ik weet niet hoor, ik wil het ook niet weten, ik oefen gewoon naarstig verder, met vallen en.opstaan, en wens dat ook aan iedereen toe. Ook al lijdt ik ook vaak aan kennis indigestie.

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 08-11-2018 22:10 »
En ik spreek dan uit eigen ervaring...

Ben dan benieuwd te horen, uit jouw eigen ervaring, hoe je dan om gaat met die hoogsensitiviteit. Is misschien nuttiger dan er nog een plausibiliteit aan toe te voegen?

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 09-11-2018 09:28 »
Mijn indruk is dat Old Bhikkhu de spijker op z'n kop slaat: hoogsensitiviteit in een zeker vorm zal vast wel meespelen. Natuurlijk is het gevaarlijk om als leek diagnoses te gaan stellen en dan nog op afstand maar het lijkt er wel op. Ook de suggestie van Dorje dat de neiging te willen grijpen, onder controle brengen en zo voort ook een soort hechting is.

Wat ik ga proberen is om haar wat basistheorie bij te brengen. Dat lijkt op de een of andere manier vergeten te zijn in haar eigen omgeving. Langzaam aan.

Spreek rustig verder door in dit topic natuurlijk maar ik laat wel weten dat ik niet vaak kan updaten.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 09-11-2018 12:17 »
Ik zie de Boeddha als een een uiterst sensitief persoon maar vermoedelijk leed hij toch niet onder die sensitiviteit maar had hij daar eerder voordeel van. Daarom denk ik niet dat sensitiviteit op zichzelf een probleem is. Iets anders is denk ik het probleem.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 09-11-2018 12:25 »
Kan het dat deze honger naar kennis, het willen begrijpen, grijpen, beheersen, controleren ook een vorm van gehechtheid is? Net als de honger naar ervaringen ook een vorm van gehechtheid is? En is het niet zo dat in het heilige leven beide gehechtheden worden bloot gelegd en uiteindelijk opgegeven?

Ja, ik denk het wel.

Offline kundalini

• Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: Gisteren om 18:23 »
Hoi

Ik lees iets over gevoeligheid. We zijn allemaal spirituele wezens. Dat kan ook niet anders als we uit dezelfde stof zijn ontstaan. We zijn allemaal gevoelig. Mensen die onverschillig doen, hun schouders ophalen zijn mensen die iets wegstoppen van wat ze zelf zijn. Als er gevoelige onderwerpen aan bod komen dan lijkt of mensen zich ongevoelig opstellen, maar dat is een illusie. Ze reageren door te zeggen: dat het ze niks uitmaakt, boeien, we herkennen dit toch wel? Ze kunnen niet met gevoelige typen omgaan dat is hun bedekking van hun gevoeligheid.

Prikkels verwerken doen mensen door hun dominante omgeving te verslaan. Ze verwerken om om te gaan met dominante mensen. Gelukkig heb ik officieel de diagnose HSP, maar we zijn het allemaal. Ik zeg gelukkig, omdat ik dacht dat het voor toen bij mij hoorde. Ik voel dat er iets niet klopt en dat leg ik graag uit. Ik kan dat op afstand voelen. Dat is helemaal niet engeltjes, hartjes dat is gewoon zo. Die gave kan iedereen hebben. De ander kan heel goed met klankschalen om gaan. De ander denkt dat de onderdrukking yoga goed is. Laat aub klankschalen in een tempel liggen en yoga bedrijven door mensen die daar jaren in hun leven hebben gecultiveerd.

Op het moment zie ik ook in de maatschappij mensen coachingburo's hebben, reiki doen. Mensen coachen op hun hogere zelf. Dat kan allemaal, maar daar is wel een spiritueel ego bezig. Iemand die goed Reiki kan, voelt namelijk heel goed en je voelt dat die persoon juiste intenties heeft.

Linkse mensen zijn of spiritueel en doen onjuist vriendelijk of ze rollen met hun intellect wat niks met spirituele mensen kan. 

Wegkijken en negeren is wat kinderen ook doen

Terug naar God is zeggen": terug naar jezelf.

Hoe je denkt over het leven is dezelfde energie als hoe je over gevoelige zaken denkt. Alles is energie, dus ook alles wat uit je mond komt en denkt.

We zijn allemaal gevoelig, we zijn namelijk allemaal geboren in natuur.

Het brein bemoeit zich namelijk graag met je gevoelens.

Gevoelens denken namelijk niet. Mensen die mediteren kunnen dat voelen, letterlijk.

Het is een ilussie dat je gevoelens namen hebben zoals: rot, slecht, bah. Dan komt er een gevoel vrij en dan blijk je gewoon gelijk te hebben

We hebben ongemakkelijke en gemakkelijke gevoelens, dat is toch bekend? Ook ik benoem ze om het uit te leggen

Over gevoeligheid kan je eigenlijk niet praten. Gevoel is gewoon energie in je lichaam

Groet Moesa

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: Gisteren om 18:35 »
Dag Moesa,

Wat een energie.
Ik voel het
uit je schrijven komen.
Dankjewel

maak er geen punt van

Offline kundalini

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: Gisteren om 18:50 »
Hoi Ekayano

Dank je wel voor dit mooie compliment. Dit voelt heel fijn. Mijn wet van geven en ontvangen is in balans voel ik

Welkom

warme groet,

Moesa

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 08:02 »
Beste Moesa,

Citaat
Linkse mensen zijn of spiritueel en doen onjuist vriendelijk of ze rollen met hun intellect wat niks met spirituele mensen kan.

Voor ik het mogelijk verkeerd begrijp.. verklaar je nader?

Met warme groet,

Maarten

Offline kundalini

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 09:50 »
Hoi Maarten,
Bedankt voor je mooie vraag.

Al maanden doe ik veel aan stilteoefeningen en ik begreep totaal niet waar ik zo'n last van had. Ik floepte er zomaar uit: Als je geen wereldbewustzijn hebt, kun je, jezelf niet leren kennen. Oke.
Mijn vriendin zei vaak; O Moesa gaat weer internationaal. Ik heb altijd een drang ( mijn ego) om te wereld te leren doorgronden. Dan kom je dingen te weten. je ontmoet dan mensen die hun schouders ophalen als er ergens een conflict is. Dan maak ik mij meteen zorgen. Ja Moesa, maar Mali hebben wij niks mee van doen toch? Nou stel die vraag eens: wat moet ons leger daar dan doen? Dat weten ze niet

Als er vredesmissies zijn, dan ben je gewoon karmisch aan het meewerken. waarom komt er zoveel PTTS voor? Omdat soldaten machteloos zijn. Ze worden uitgespuugd door de "vijand"en uitgelachen. Moet je, je voorstellen wat er met iemand gebeurd om naar vreselijke conflicten te kijken. Nee, wij mogen niets doen, want dat is onaardig.

Ergens moet er eens een Boem is ho verhaal komen, anders stopt het niet. Nee, ik ben voor vrede, maar wat is dat dan? Dat is niet vriendelijk doen en uit angst het eigenlijk niet menen. Dat hebben we gewoon allemaal gecreëerd.

Maarten? het is een heel lang verhaal om dit zo uit te leggen. Het enige wat ik kan zeggen. We hebben door de jaren zoveel aan links te danken en ben daar heel dankbaar voor, maar het wordt tijd voor een ander geluid.

Links is gewoon te dominant aanwezig. Die intenties van hun voelen gewoon niet goed.
Klimaathysterie is hysterisch doen, dat is een vorm van energie. Klimaathysterie is verbergen waar het eigenlijk allemaal om draait.

Links rolt zich nu in spirituele dingen, wil voetbalkantines met gezonde voeding, vega worden, goed voor het milieu zijn, goed voor een bepaalde religie zijn en noem maar op.

Of links rolt in het intellect. Dus geen intuïtie gebruiken, want dan kan het zomaar zijn dat je intellect aangetast wordt. Dan willen we niet dom overkomen. Intellect verzint dat gewoon en spreekt niet de waarheid. De waarheid wil ik ze graag vertellen, meteen worden je woorden verbetert, want ze hebben dan geen fundament. Ze verliezen iets en dat nooit. Dan gaan ze messen steken in je rug. Heel eng hoor.

Ach wat zielig, weet je wat we gaan doen: we gaan MBOers een titel geven. Volgens mij maak je dan gewoon ego's groter en wat mij betreft weet ik dan genoeg.
We willen rust, maar hollen van yogaschool naar de sauna, van workshop mandala tekenen en weten totaal niet waar we mee bezig zijn. Ik heb er ook vaak gezeten en als ik dan iets zeg van: dat is een bedenksel dat is de waarheid. Nou dan is er totaal geen vrede meer bij die mensen. Jij mag dat gewoon niet zeggen, weet je hoe akelig dat is?

Kijk heel lief dat mensen je basischakra willen openen, maar je voelt dat er iets niet klopt. ik ken spirituele mensen die dagen bezig zijn om alles te laten zijn voor wat het is. Dat is een heel zwaar proces voor mensen. Nou dan gaat intellect die mensen uitlachen en ze vertellen dat ze liegen. Reiki laten doen is echt weggelegd voor mensen die weten wat er kan gebeuren. iemand hand opleggen kan echt gedaan worden door mensen. Maar de wetenschap is daar gewoon voorzichtig mee. Dat is toch wel te begrijpen?

Tijdschriften als de Happinezz laten precies zien welke spiritualiteit er speelt
Een columnschrijfster schrijft dat ze haar kinderen niet in laat enten, dat prikje vind ze afschuwelijk. Ze heeft zelf ook kinderziektes gehad en zo erg is dat niet. Dan komt er bij iets op: je kind gewoon bijv kinkhoest gunnen noem ik dat. Dat prikje ja gaat als moeder en vader door merg en been. Vreselijk, maar wat telt zwaarder? neem wel je verantwoordelijkheid van wat dan precies spiritualiteit is. Dat is spiritueel doen. Kinkhoest is gewoon besmettelijk, dan neem je voorzorgsmaatregelen.
En zo rollen we en dat is vreselijk.
Sorry dat ik het misschien niet beter uit kan leggen, maar dit is nu in mijn mogelijkheid

ja er is een spiegel voor mij. Wel hebben we een waarheid die ons leven doorkruist, je kan daar onmogelijk voor wegkijken.

Warme groet,

Moesa

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 12:15 »
Aha. Je hebt een politieke mening. Dat is best natuurlijk. Die is je van harte gegund. We dwalen nu behoorlijk ver af van het oorspronkelijke topic dus ik zal er hier en nu niet verder op in gaan.

Eén ding: Als we iemand aanraden om van een spoorwegovergang af te gaan omdat de bellen al rinkelen en die niet reageert, roepen we misschien harder. De bomen komen al omlaag! Daar is de trein! Schiet op!! Dat kun je hysterie noemen. Je kunt het ook niet doen.

Met warme groet,

Maarten

Offline kundalini

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 12:48 »
Hoi maarten,

je het lijkt mij een vorm van kracht om daar gewoon op te gaan zitten in een meditatiehouding en dan maar kijken waar het schip strandt. Beetje gevaarlijk lijkt mij met een trein

Wat ik denk misschien is; na meditatie wordt je gevoeliger of je voelt gewoon dingen sneller en is dat een vorm van waarschuwen.

Ik wandel en zie een koe naar mij toe komen. Dat kan gewoon een waarschuwing zijn om jou bewust te maken van natuur.

Bewustwording kan het ook genoemd worden

of is dat al veel teveel woorden?

Moesa