Auteur Topic: doel van boeddhisme  (gelezen 8066 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
doel van boeddhisme
« Gepost op: 15-02-2018 18:27 »
Wat is volgens jullie het (uiteindelijk) doel van boeddhisme?

groet,
Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: doel van boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2018 18:51 »
Hmmm... zet je schrap voor de Vraag achter de 1e vraag  :-X

Verlichting als woord is een dooddoener. Ik zou het meer omschrijven als 'Beduidend meer Wijsheid en Compassie ontwikkelen dan je nu hebt'. En dat is iets wat je niet voor je huidige Zelf/Ego doet, en evenmin voor zoiets als persoonlijk Karma; nee je doet het omdat je vindt dat de afbakening zelf/ander in je dagelijks leven veel te zwartwit is. Die extra Wijsheid en Compassie doet je inzien in welke mate je een bent met alle andere levende wezens...

With folded palmz,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2018 09:32 »
Wat is volgens jullie het (uiteindelijk) doel van boeddhisme?

Vrede

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2018 12:04 »
Het zou een beetje flauw zijn om nu simpel 'nibbana' te antwoorden.

Ik zou willen zeggen.. dat gevoel dat er iets niet klopt, dat je niet genoeg hebt, niet goed genoeg bent, dat geluk bereikbaar is.. dat soort gevoelens zit niet rotsvast ingebakken in de menselijke geest. We kunnen daaraan ontsnappen.

Het doel van 'het boeddhisme' in de zin van de dhamma-vinaya is dan om mensen te helpen die ontsnapping te bereiken.

Het doel van 'het boeddhisme' in de zin van de min of meer georganiseerde religie is dan deze boodschap verspreiden en mensen helpen de oefening in te passen in hun dagelijkse leven.

Zoiets? Het lijkt me genoeg.

Boeddha

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2018 12:27 »
Sybe, er is denk ik niet een eenduidig antwoord op je vraag omdat deze sterk afhangt van wie hem beantwoord en hoever deze persoon is op zijn/ haar pad.
Voor de een zal het antwoord zijn (trachten) om verlichting te bereiken/ te ontsnappen uit samsara. voor de ander welke nog meer aan het begin staat kan dit een ander antwoord zijn.

Het antwoord is dus sterk afhankelijk hoever iemand zijn karma ontwikkeld is.
zolang iemand dus in samsara zit zal naarmate de tijd vordert en de ontwikkeling toeneemt iemand zijn antwoord bijstellen daar er meer inzichten bijkomen.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16-02-2018 17:58 »
En wat is jouw antwoord?

Boeddha

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2018 18:08 »
Dirkjan,

naar mijn beleving is jalus (rainbow body stadium) de hoogst haalbare vorm om uit samsara te komen. dat zou mijn inziens dus de ultime laatste stap zijn. Dit is echter denk ik ook een antwoord wat je van weinig mensen zal horen omdat niet veel mensen er bekend mee zijn en het fenomeen word slechts 1x in de 10 tot 30 jaar vastgelegd.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16-02-2018 20:16 »
Ik ben er nog altijd niet uit omdat ik eigenlijk niet weet wat het betekent dat op enig moment iemand realiseert (of de realisatie opkomt in de geest) dat 'geboorte is vernietigd, gedaan is wat gedaan moest worden, het heilige leven geleefd'. Wat betekent het dat geboorte is vernietigd? Ja dat je nergens meer in de 31 bestaansvormen van samsara wordt wedergeboren. Maar wat betekent het nog meer? Continueert er nog iets? Ik begrijp van sommigen van niet. Alles houdt gewoon op. Ik vind dat nog altijd moeilijk aanvoelbaar als een edel doel of het doel van het heilige leven. 

Wat het betekent om met een regenboog lichaam samsara te verlaten zoals B zegt, weet ik ook niet. Wat betekent zoiets B? (vind het wat raar je aan te spreken als 'Boeddha', vandaar B. ).

Kunnen we sowieso wel samsara verlaten als een uniek individu of is het beeindigen van het ontstaan van weer een unieke levensvorm, een Siebe-2.0, een Ujukarin-3.1, een DirkJan-1.8 het doel van boeddhisme?

Ik moet zeggen dat de beschrijving van Ujukarin mij wel aanspreekt. Ik heb op dit moment heel weinig met het beeindigen van wedergeboorte maar met het doen toenemen van wijsheid en mededogen voel ik me zonder enige moeite verbonden. Ook dat je zoiets niet doet voor hogere wedergeboorte of kamma spreekt me aan.

Vrede is volgens mij inderdaad waar de Boeddha echt op gericht was. Vrede is wat anders dan geluk, of liever, vrede was voor de Boeddha kennelijk het ultieme geluk. Ik weet niet of er ooit een mens is geweest die in zo'n subtiele vrede wist door te dringen dat ie eigenlijk elk geconditioneerd verschijnsel, zelfs genoegen, vreugde, enthousiasme, plezier, aangenaam gevoel en zelfs waarnemingen zag als verstoringen. 

Wat Maarten schrijft vind ik ook erg mooi. Het doet mij denken aan het, voor mij, onvermijdelijke besef dat ik iemands bezit ben en principieel onvrij ben. Dat gevoel heb ik heel sterk. Ergens wil je misschien ook van iemand zijn? Of ik nu toebehoor aan de buurt, bedrijf, land, regering, Uwv, vrienden, God, maar er is iets waardoor ik zelden tot nooit het gevoel heb vrij te zijn. Het is een soort knagende gewetenswerking die alleen weggaat als je je inspant, als je iets doet voor anderen, als je verdienstelijk bezig bent. Bij mij is het een heel sterk gevoel.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2018 23:22 »
Sybe
Jalus is het worden van licht. Dat is het hoogste en valt in vrijwel iedere religie terug te zien. Overal ter wereld worden ringen van licht of regenbogen achter personen getoond. Het ware doel is dus dat je geen stoffelijk lichaam nodig hebt. En is het vrede wat nagestreefd word in jalus. Ik ervaar zelf meer een acceptatie van alles. Ultiem gezegd een worden met je omgeving. Er niet meer tegen verzetten. Acceptatie dus.

En waarom moeite om boeddha uit te spreken. Als je boeddhist bent geloof je toch dat er mensen zoeken naar en dus ook zullen vinden. Met zoveel mensen op een planeet is de kans aanwezig dat je meer dan eens een boeddha vind. Denk je dat het niet zo is dan zit je nog steeds vast in de illusie van samsara.

Borobudur

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17-02-2018 00:26 »
Hoi allen,

Goeie vraag!
Ik zal hem vertalen naar "Wat is op dit moment je doel in het volgen van je boeddhistische pad?"
Mijn antwoord daarop is een meer koud-rationele/boerenverstand versie van die van jullie, naar mijn bescheiden mening.

Voorgaande jaren was het mijn doel om geen slaaf te zijn van mijn eigen emoties.
Gelijkmoedigheid.
Vrijer zijn om keuzes te maken.
Dat is al aardig gelukt, en nu probeer ik die vrijheid te gebruiken om goede relaties te onderhouden.
Op die manier werk ik van binnen naar buiten.

Hartelijke groet,
Borobudur.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2018 00:31 door Borobudur »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17-02-2018 08:46 »
Sybe
En waarom moeite om boeddha uit te spreken. Als je boeddhist bent geloof je toch dat er mensen zoeken naar en dus ook zullen vinden. Met zoveel mensen op een planeet is de kans aanwezig dat je meer dan eens een boeddha vind. Denk je dat het niet zo is dan zit je nog steeds vast in de illusie van samsara.

Ja maar het probleem, waarde makker, is dat je dat zelf claimt zonder tot op heden enige online indicatie dat je door hebt wat dat is. Sterker nog, in de eerdere discussie toonde je zeker 4-5 harde aanwijzingen van een Ego zo groot als de berg Meru, grijpen naar erkenning door anderen (vandaar ook deze erg op grijpen/hebzucht lijkende forumnaam), jezelf afrekenen op bepaalde ervaringen gehad hebbend inplaats van op Wijsheid en Compassie uitstralen en noem maar op. Dat je bij een sangha niet op 'jouw niveau'  wordt binnengelaten qua doorlopen van leergangen omdat je die kennis al hebt opgedaan, sois, is op zichzelf een terechte klacht. Maar die kennis wordt keihard ongedaan gemaakt door dat simpele claimen, dat betekent gewoon echt dat je vanuit de maatstaven van hedendaags boeddhisme nog gigantisch veel te leren hebt.
Het is alleen een uitleg dat ik goed begrijp dat mensen in het forum hier je niet willen aanspreken als 'Hallo Boeddha', Sybs alternatief klinkt prima. Voor de rest is dit herhalen van een eerdere draad dus hoeft niet perse hier als on-topic vervolgd te worden...

With folded palms,

<Ujukarin> - niet verlicht maar wel wat verlichter dan toen ie met Dharma begon...

Boeddha

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17-02-2018 09:19 »
Sybe

Ja maar het probleem, waarde makker, is dat je dat zelf claimt zonder tot op heden enige online indicatie dat je door hebt wat dat is. Sterker nog, in de eerdere discussie toonde je zeker 4-5 harde aanwijzingen van een Ego zo groot als de berg Meru, grijpen naar erkenning door anderen (vandaar ook deze erg op grijpen/hebzucht lijkende forumnaam), jezelf afrekenen op bepaalde ervaringen gehad hebbend inplaats van op Wijsheid en Compassie uitstralen en noem maar op. Dat je bij een sangha niet op 'jouw niveau'  wordt binnengelaten qua doorlopen van leergangen omdat je die kennis al hebt opgedaan, sois, is op zichzelf een terechte klacht. Maar die kennis wordt keihard ongedaan gemaakt door dat simpele claimen, dat betekent gewoon echt dat je vanuit de maatstaven van hedendaags boeddhisme nog gigantisch veel te leren hebt.
Het is alleen een uitleg dat ik goed begrijp dat mensen in het forum hier je niet willen aanspreken als 'Hallo Boeddha', Sybs alternatief klinkt prima. Voor de rest is dit herhalen van een eerdere draad dus hoeft niet perse hier als on-topic vervolgd te worden...

With folded palms,

<Ujukarin> - niet verlicht maar wel wat verlichter dan toen ie met Dharma begon...

Beste Ujikarin,

ben je nou echt serieus? is er ooit een boeddha geweest die een online indicatie kon geven, een brevet of diploma kon overhandigen dat hij/ zij verlichting bereikt heeft? Nee dit heeft nooit iemand kunnen laten zien en dat zal ook nooit iemand kunnen laten zien.
Het niet uit kunnen of willen spreken van boeddha maakt mij inziens dat je niet in het boeddhisme geloofd. nastreven van verlichting kan zoals we eerder zagen zeker als doelstelling gezien worden. als je werkelijk niet geloofd dat mensen kunnen ontsnappen uit samsara ben je dan wel een boeddhist vraag ik me dan af. en ik vraag me dit niet af of je wel of niet geloofd wat ik bereikt heb maar je stelt daarmee de hele leer van de grondlegger in twijfel.

Daarnaast stel je nog veel meer in twijfel als ik werkelijk zo'n groot ego zou hebben dan zijn alle stappen die ik uit eigen ervaring beschrijf niet haalbaar. ego brengt immers de mind dusdanig in beroering dat zaken als tummo en overige zaken die ik besprak elders op dit forum niet haalbaar zijn.

tot slot en dit mag iedereen voor zich zelf beantwoorden, handel je zelf als boeddhist als je continu loopt te wijzen dat iemand nep is? Ik zie hier in elk geval uit jou mond en ook elders veel vinger gewijs. wil je adviseren wat meer te verdiepen in samma vaca. en dan met name onzinnig gepraat en laster en leugens. het is behoorlijk onboeddhistisch om andere terecht te wijzen wat zij bereikt hebben, geloven of wat dan ook. Overal waar ik jou teksten lees geef je af op mensen die hun pad net anders bewandelen dan dat jij dat doet. dat moet je niet doen. een ieder van ons heeft zijn/ haar eigen pad en bewandeld deze op zijn haar eigen manier. het niet meer wijzen of je gedachte laten beroeren door keuzes welke andere maken brengt je een stuk dichter bij het verlaten van samsara.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2018 10:33 »

Hoi misplaatst-denker-die-zichzelf-onterecht-Boeddha-noemt,

Beste Ujukarin,

ben je nou echt serieus? is er ooit een boeddha geweest die een online indicatie kon geven, een brevet of diploma kon overhandigen dat hij/ zij verlichting bereikt heeft? Nee dit heeft nooit iemand kunnen laten zien en dat zal ook nooit iemand kunnen laten zien.
Het niet uit kunnen of willen spreken van boeddha maakt mij inziens dat je niet in het boeddhisme geloofd. nastreven van verlichting kan zoals we eerder zagen zeker als doelstelling gezien worden. als je werkelijk niet geloofd dat mensen kunnen ontsnappen uit samsara ben je dan wel een boeddhist vraag ik me dan af. en ik vraag me dit niet af of je wel of niet geloofd wat ik bereikt heb maar je stelt daarmee de hele leer van de grondlegger in twijfel.

Daarnaast stel je nog veel meer in twijfel als ik werkelijk zo'n groot ego zou hebben dan zijn alle stappen die ik uit eigen ervaring beschrijf niet haalbaar. ego brengt immers de mind dusdanig in beroering dat zaken als tummo en overige zaken die ik besprak elders op dit forum niet haalbaar zijn.

tot slot en dit mag iedereen voor zich zelf beantwoorden, handel je zelf als boeddhist als je continu loopt te wijzen dat iemand nep is? Ik zie hier in elk geval uit jou mond en ook elders veel vinger gewijs. wil je adviseren wat meer te verdiepen in samma vaca. en dan met name onzinnig gepraat en laster en leugens. het is behoorlijk onboeddhistisch om andere terecht te wijzen wat zij bereikt hebben, geloven of wat dan ook. Overal waar ik jou teksten lees geef je af op mensen die hun pad net anders bewandelen dan dat jij dat doet. dat moet je niet doen. een ieder van ons heeft zijn/ haar eigen pad en bewandeld deze op zijn haar eigen manier. het niet meer wijzen of je gedachte laten beroeren door keuzes welke andere maken brengt je een stuk dichter bij het verlaten van samsara.
Wel, je kiest er zelf voor dat debat opnieuw aan te gaan. En om zetherhaling te voorkomen geef ik slechts de hoofdpunten wederom weer:
  • Nee echte boeddhas hebben geen diploma. Maar houden zich i.h.a. aan regels zoals bescheidenheid, wie dat niet doet zet zichzelf faliekant buitenspel en bewijst Grijpen.
  • Het niet uit kunnen of willen spreken van boeddha maakt mij inziens dat je niet in het boeddhisme geloofd.
Faliekante onzin. Jij plaatst jezelf op een gigantisch voetstuk door de naam Boeddha te claimen en gebruiken, een serieus boeddhist zal die naam nooit voor een ander gebruiken zonder eerst serieus onderzocht te hebben of die ander wel verlicht is. Alle bewijs tot nog toe online wijst een hele andere kant uit, dus terecht dat er scepsis is.
  • Daarnaast stel je nog veel meer in twijfel als ik werkelijk zo'n groot ego zou hebben dan zijn alle stappen die ik uit eigen ervaring beschrijf niet haalbaar.
Nee, Spiritueel Materialisme zit diep in je genen zo te zien en slaagt er in ook die stappen ondergeschikt te maken aan het Ego. Over 2 weekends staat m'n praatje over dat topic online op Boeddhistisch Dagblad en dan zal ik er zonodig wel vanuit hier naar verwijzen.

• het is behoorlijk onboeddhistisch om andere terecht te wijzen wat zij bereikt hebben, geloven of wat dan ook.
Totale onzin. M'n naam is niet voor niets Ujukarin, doel dat mij door de naamgever geschonken is om allerlei kromdenken en kromspraak (van mezelf en anderen) door te zagen en te vervangen door Rechtschapen interpretatie van Dharma. Ik geef consequent, in al mijn praatjes en teksten, aan wat Dharma is; en het meeste wat de officieele sanghas en leraren zeggen (en hopelijk ook doen) valt daar helemaal onder. Maar veel, heel veel, ontspoort ook en dat is vaker bij mensen die geen klankbordgroep dus sangha hebben - en daarmee het 3e juweel van het Boeddhisme missen.
[/list]

With folded palms,

<Uju-karin> - Hij die (de Geest) recht maakt

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2018 13:12 »
Sybe
Jalus is het worden van licht. Dat is het hoogste en valt in vrijwel iedere religie terug te zien. Overal ter wereld worden ringen van licht of regenbogen achter personen getoond. Het ware doel is dus dat je geen stoffelijk lichaam nodig hebt. En is het vrede wat nagestreefd word in jalus. Ik ervaar zelf meer een acceptatie van alles. Ultiem gezegd een worden met je omgeving. Er niet meer tegen verzetten. Acceptatie dus.

Ik heb begrepen dat er onstoffelijke rijken bestaan waar wezens geen stoffelijk lichaam hebben. Maar dat zijn gewoon nog rijken binnen samsara. Zie op de volgende site de arupa loka: https://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sagga/loka.html .

Dat je geen stoffelijk lichaam nodig hebt is denk ik daarom ook niet gelijk te stellen aan het hoogste in boeddhisme, bevrijding van samsara.

Ik noem je liever geen 'Boeddha' omdat ik je niet ken. Ik vind het een titel om niet lichtzinnig mee om te gaan. Misschien ben je verlicht, of heb je een niveau van verlichting bereikt, dat is mogelijk, maar dan nog, dat wordt binnen boeddhisme ook weer niet gezien als  hetzelfde als 'een Boeddha' zijn.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 17-02-2018 16:26 »
Heren toch, moet dit nou echt zo?

ik vind het zelf dus nogal onboeddhistisch om met een vinger te wijzen wat iemand anders nu wel of niet bereikt heeft. je kijkt naar je eigen vorderingen maar wijst een ander niet terecht. een ieder bewandelt ten slotte zijn/ haar eigen pad. er zijn in boeddhisme geen eenduidige antwoorden. de eerste boeddha vond zijn verlichting omdat hij inzicht kreeg in dat wat hem bezig hield. toen het antwoord kwam had hij rust en vrede. als zijn antwoord universeel was en voor alle mensen zou gelden dan had hij de sleutel tot verlichting voor iedereen gevonden. dat is niet gebeurt omdat iedereen zijn mind net weer door andere dingen word bezig gehouden en dus word verstoort.
De een lijd immers onder financiële zorgen, de andere onder een ziek familie lid, de ander verliest een geliefd persoon.

wat betreft jalus, mijn inziens is er wat verwarring hier maar het zou kunnen zijn dat er diverse vertalingen en/ of ervaringen lijden tot het antwoord zoals Sybe dat geeft.
Mijn inziens is een leven zonder lichaam een leven zonder lijden. een ontsnapping uit samsara dus.

vingergewijs en openbaar anders gelovende mensen aan de kaak stellen als onwaar, onecht etc heeft totaal niets met boeddhisme te maken.
een ware boeddhist laat mensen ongeacht hun opvattingen in hun waarde. karma rekent op het einde wel af met iemand zijn ware intenties en je hoeft zelf niet op die stoel te gaan zitten.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2018 16:54 »
Heren toch, moet dit nou echt zo?

ik vind het zelf dus nogal onboeddhistisch om met een vinger te wijzen wat iemand anders nu wel of niet bereikt heeft. je kijkt naar je eigen vorderingen maar wijst een ander niet terecht.
Nee dat zal ook zeker geen standaardgedrag zijn van andere boeddhisten naar elkaar toe. TENZIJ deze persoon
a] Zelf het raar vindt dat andere boeddhisten (de sanghas) niet zijn geclaimde verlicht-zijn erkennen
b] Het eveneens raar vindt dat andere boeddhisten hem op deze plaats niet als 'Beste Boeddha'  willen aanspreken.

Dan is het toch niet meer dan logisch dat die anderen, in dit geval minstens twee, melden dat je dit niet raar zou moeten vinden maar juist kan verwachten. Nogmaals we laten beslist open dat je een stuk Verlichte ervaringen bereikt hebt, maar je huidige gedrag hier maakt dat m.i. in ieder geval niet aannemelijk en dan zijn zowel je keuze van forumnaam als je commentaar op de sanghas toch erg vreemd om aan te horen. En door de keuze van forumnaam krijg je dit soort reacties, ik hoop voor je dat je in volgende discussies niet meer reageert op hoe we je aanspreken.

Verder dit punt maar laten rusten dus, ik zal je keurig als Makker ofzo blijven aanspreken en Siebe als ' B.' en dat past bij onze percepties toch?

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17-02-2018 19:00 »
Ujukarin,

kom nu eens een keer met feiten beste man. ik heb nergens gezegd dat andere boeddhisten mijn verlichting niet herkennen/ erkennen. in tegendeel ik heb eerder aangegeven door heel Europa al lezingen te hebben gegeven in diverse sanghas over dit feit en nooit is er iemand opgestaan om zijn twijfel uit te spreken. Ook heb ik hier aangegeven dat een lama het ook erkend heeft. in totaal honderden mensen dus door vele jaren aan reizen door Europa.
Ik verbaas mij er alleen over, zonder van de toren te blazen dat als je ergens aanklopt dat je genoegen mag nemen met een beginnerscursus en anders weg mag blijven. Ik constateer dat gedrag vooral in Nederland.

En laten we eerlijk zijn aan de buitenkant zie je niet wat iemand wel of niet heeft bereikt. Maar mag een ander bepalen waar jij bent op je pad? jij weet zelf het beste waar je aan toe denkt te zijn. zou toch te zot voor woorden zijn als jij een spiritueel boek koopt en de verkoper bepaald dat je boek X niet meekrijgt omdat je daar nog niet aan toe zou zijn. en hoewel de verkoper gelijk kan hebben is het niet aan hem. waarde van een  boek of wat dan ook welke niet aansluit is useless. dat betekend dat je je eigen tijd verdoet. 
zou een sangha openstaan en me de kans geven en ze komen dan tot een conclusie dat ik beter in klas x, y , z zou thuishoren dan is dat een ander verhaal. Echter zoals ik dus stel er word als je binnenstapt al een keuze voor je gemaakt zonder je te kennen en dat is slecht. Dat is in andere woorden gewoon keihard oordelen over iemand die je niet kent zonder je te verdiepen in die persoon. Dat heeft niet alleen niets met boeddhisme te maken maar zeer veel met een te vol ego dat je iemand anders mag beoordelen en in een hokje cq beginnersklasje mag plaatsen of zelfs compleet de deur mag wijzen. 

En nee het gaat mij er niet om dat mensen mij met b of wat dan ook willen aanspreken het ging mij erom dat er nogal angstig gedaan word om überhaupt andere boeddhas in het algemeen te herkennen/ erkennen.
Dit brengt mij dan ook terug waarom volgen we allen de leer van boeddha maar als iemand deze op dusdanige manier toepast en verlichting bereikt en dus ook een boeddha word waarom behandelen we dan deze persoon als fantast en willen we hem/ haar zo snel als mogelijk wegwerken. Dit gedrag heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met boeddhisme. en ben je dan een boeddha dan moet je maar vooral je mond maar houden want de sangha trekt je in twijfel en wil bij voorkeur zo snel als mogelijk van je af. Ja dan ben je echt een goed boeddhist als je dit gedrag vertoont en ja dan heb je het echt helemaal begrepen.

En voor jou Ujukarin:
ik schreef het al eerder je duld geen vreemde eend in de bijt en alleen jou weg is de ware. Niemand moet jou iets vertellen want jij verwerpt zaken onmiddellijk.  Alleen jij kent blijkbaar met jou uitgebreide ervaring de ware weg van alle levende wezens en bent als een god die over een ieder mag oordelen.
Dit gedrag beste Ujukaring heet EGO en gebruikt jouw. Dit voert je ver weg van verlichting en zelfs de basis van boeddhisme. en ik bedoel het niet kwaad maar gaf al in mijn vorige post aan lees terug en zie wat je ego met je doet. je verdraait mijn posts, maakt ze tot jou waarheid en probeert er een ander belachelijk mee te maken. doe er je voordeel mee en tracht je ego en Mara te leren herkennen zou ik zo zeggen.

Voor de duidelijkheid ik ben niet boos, ik ben niet teleurgesteld ik constateer alleen het bovenstaande. En waarom dit in Nederland anders is dan elders ik weet het niet. Vandaar dus ook oprecht mijn vraag.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 17-02-2018 19:20 »
Je klinkt in ieder geval ERG boos. En roept over Verlichting en sanghas weer allerlei dingen die niets te maken hebben met boeddhisme.

Dus als je kunt accepteren dat een aantal van ons je hier niet aanspreken met Boeddha, want dat vinden we een uit de lucht gegrepen claim, wees welkom hier verder gedachten uit te wisselen.

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 17-02-2018 20:20 »
Ujukarin,

ik probeer je iets duidelijk te maken maar blijkbaar valt het kwartje niet.
Ik zij duidelijk in mijn post:
"Voor de duidelijkheid ik ben niet boos, ik ben niet teleurgesteld ik constateer alleen het bovenstaande."

Ik constateer dus ook nu weer dat je steeds zoals ik ook in mijn vorige post melde woorden verdraait.
waarom je dat doet geen idee. is het boeddhistisch om leugens de wereld in te helpen, laster te verspreiden etc zeker niet. ik wees je er al eerder op vandaag om je eens te verdiepen in het edele achtvoudige pad
Ik ken jouw beweegredenen niet waarom je je af begin zo gedraagt. wellicht ben je altijd zo tegen iedereen ik weet het niet.

dan nog even terugkomend op een ander misverstand wat je eerder vandaag de wereld in trachten te helpen. boeddha is geen naam of een verwijzing dat ik Gautama Boeddha zou zijn want dat ben ik niet.
Dat is de eerste boeddha of de grondlegger van boeddhisme zo te zeggen. Echter daar boeddha geen naam is is het goed om te weten wat het wel is. om een lang verhaal kort te maken vond ik deze korte uitleg van wikipedia erg goed passen.

Strikt genomen is een Boeddha iemand die op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt is, en zijn of haar kennis deelt met anderen zodat die ook kunnen ontwaken. Breder genomen is elke volledig ontwaakte persoon een Boeddha.
Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'. De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van ontwaken, maar is beslist geen titel.
Zoals ik dus eerder aangaf is dat exact wat ik al die jaren doe sinds mijn verlichting. Ik heb zonder enig winstbejag Europa afgereisd om dat te doen wat een Boeddha behoort te doen. Ook hier tracht ik exact dat te doen. ik blijf me dus niet langer bezighouden met wat jij vind ik ben hier om andere te helpen en om te kijken of ik wellicht een spoor van mijn vroegere leraar terug kan vinden. ben hier af de eerste post duidelijk in geweest. 

hier voor de duidelijkheid  maar het edele achtvoudige pad Ik denk dat je dit goed kan gebruiken alvorens je weer iemand bejegend met beschuldigingen welke enkel in jou mind bestaan en welke niet uit mijn mond komen.

1 juiste begrip / juiste inzicht (pali: samma ditthi)

Begrijpen wat lijden is (dukkhe ñana).
            De oorzaak van lijden begrijpen (dukkhasamudaye ñana).
            De opheffing van lijden begrijpen (dukkhanirodhe ñana).
            Het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden (dukkhanirodhagamini patipadaya ñana).

2 juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen (pali: samma sankappa)

Gedachten van het verzaken van zelfzucht (nekkhamma sankappa).
            Gedachten van welwillendheid, liefdevolle vriendelijkheid (avyapada sankappa).
            Gedachten van geweldloosheid, harmonie of mededogen (avihimsa sankappa).

(Deze eerste twee waarheden vormen samen de groep van wijsheid. Pali: paññakkhandha)

3 juist spreken (pali: samma vaca).

Onthouding van het vertellen van leugens (musavada veramani).
            Onthouding van het spreken van lasterende taal (pisunaya vacaya veramani).
            Onthouding van het spreken van harde woorden (pharusaya vacaya veramani).
            Onthouding van onzinnig gepraat (samphappalapa veramani).

4 juist handelen (pali: samma kammanta)

Onthouding van doden (panatipata veramani).
            Onthouding van nemen wat niet gegeven is (adinnadana veramani).
            Onthouding van seksueel wangedrag (kamesu micchacara veramani)

5 juiste wijze van levensonderhoud (pali: samma ajiva)

Geen handel in wapens.
            Geen handel in slaven en prostitutie.
            Geen handel in levende wezens voor vleesproductie en slachterij of iedere andere handel in wezens.
            Geen handel in vergif.
            Geen handel in bedwelmende middelen.

(De waarheden drie, vier en vijf vormen samen de groep van moraliteit. Pali: Silakkhandha)

6 juiste inspanning (pali: samma vayama)

Slechte gedachten en heilloze (akusala) zaken die nog niet opgekomen zijn vermijden (samvara padhana).
            Het overwinnen van slechte gedachten en heilloze zaken die reeds opgekomen zijn (pahana padhana).
            Het opwekken en ontwikkelen van heilzame (kusala) zaken en goede gedachten die nog niet opgekomen zijn (bhavana padhana).
            Het tot groei brengen van heilzame zaken en goede gedachten die reeds opgekomen zijn (anurakkana padhana).

7 juiste indachtigheid / juiste meditatie (aandacht, bewustzijn, concentratie, pali: samma sati)

Bewustzijn van het lichaam (kaya nupassana).
            Bewustzijn van gevoelens (vedana nupassana).
            Bewustzijn van de geest (citta nupassana).
            Bewustzijn van mentale objecten (dhamma nupassana) namelijk:

De vijf hindernissen (pañca nivarana).

(zinnelijk verlangen, kwade wil, luiheid of traagheid, rusteloosheid of bezorgdheid, sceptische twijfel)

De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).

(materie, gewaarwording, perceptie, intenties, bewustzijn of aandacht)

De zes innerlijke en zes uiterlijke zintuigsferen (salayatana)

(oog, oor, neus, tong, lichaam, geest en vorm, geluid, reuk, smaak, het tastbare, mentale objecten)

De zeven factoren van verlichting (bojjhanga).

(indachtigheid, onderzoek naar waarheid, energie, vreugde, kalmte, concentratie, gelijkmoedigheid)

De vier edele waarheden (cattari ariya sacca).

8 juiste concentratie (pali: samma samadhi)

Suta mayã pañña, ontvangen wijsheid, 1e transformatie.
            Cintã-mayã pañña, wijsheid vanuit ervaren, 2e transformatie.
            Bhãvanã-mayã pañña, wijsheid vanuit zelfinzicht, 3e transformatie.

« Laatst bewerkt op: 17-02-2018 20:24 door Boeddha »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 17-02-2018 20:42 »
B. wat gebeurt er volgens jou na de dood van een volledig verlichte (arahant)? Valt hier iets over te zeggen?
Continueert er nog iets na de dood van een volledig verlichte of houdt eigenlijk alles gewoon op?

groet,
Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 17-02-2018 22:12 »
Ujukarin,

Dat is nu precies waarvan ik jou beschuldig, makker - inclusief van verdraaien en verkeerd weergeven van het meeste dat ik hier meld.
Hij die verlicht zijn claimt is het volgens Asanga's bodhisattva-geloften NIET maar heeft een ego zo groot als Mount Meru. Dat is het eerste punt waarop je totale verwarring en onbegrip van Dharma uitstraalt. Einde oefening, is blokkerend voor verder iets menen te kunnen bijdragen aan boeddhisme c.q. er iets van te begrijpen. Is ook nadrukkelijk in strijd met de Gotami Sutta die eerder in de draad nog even geciteerd werd.

Alle andere tekenen van Grijpen, Jaloezie etc heb ik ook al vaker geprobeerd duidelijk te maken maar ook dat kwartje valt niet bij je. Dus als je er verder in doorzet kan ik niets anders dan de term Charlatan herhalen. Gelukkig hoop ik dat het niet nodig is en dat je er nu tegen kunt als mensen hier je niet als Boeddha aanspreken.

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 18-02-2018 09:11 »
B. wat gebeurt er volgens jou na de dood van een volledig verlichte (arahant)? Valt hier iets over te zeggen?
Continueert er nog iets na de dood van een volledig verlichte of houdt eigenlijk alles gewoon op?

groet,
Siebe

Siebe,
in de hoogste staat van jalus word veelal omschreven dat het lichaam krimpt of op wat haren en nagels na volledig verdwijnt en overgaat in licht. dit fenomeen gaat vaak gepaard met het zien van een regenboog en deze kan soms volgens getuigenverklaringen weken aanhouden. Het idee is dat de persoon als licht verder gaat en je hoort vaak dat je karma en jou ware identiteit uiteindelijk licht is.
Je komt daarna niet meer in een stoffelijk lichaam en dus niet meer in samsara terug in een fysiek lichaam.

Hoewel bovenstaande ook overeenkomt met wat ik denk dat juist is omschrijven andere stromingen een wedergeboorte in een fysiek lichaam waarin je direct verlicht bent.
Hoewel dit zeer goed mogelijk is vermoed ik dat dit meer hoort bij stadia 1 en 2 van jalus maar in stadia 3 wat als hoogste gezien word vermoed ik dat het permanent is als boven omschreven.

hoop dat je er wat aan hebt.

Boeddha

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 18-02-2018 09:23 »
Ujukarin,

Dat is nu precies waarvan ik jou beschuldig, makker - inclusief van verdraaien en verkeerd weergeven van het meeste dat ik hier meld.
Hij die verlicht zijn claimt is het volgens Asanga's bodhisattva-geloften NIET maar heeft een ego zo groot als Mount Meru. Dat is het eerste punt waarop je totale verwarring en onbegrip van Dharma uitstraalt. Einde oefening, is blokkerend voor verder iets menen te kunnen bijdragen aan boeddhisme c.q. er iets van te begrijpen. Is ook nadrukkelijk in strijd met de Gotami Sutta die eerder in de draad nog even geciteerd werd.

Alle andere tekenen van Grijpen, Jaloezie etc heb ik ook al vaker geprobeerd duidelijk te maken maar ook dat kwartje valt niet bij je. Dus als je er verder in doorzet kan ik niets anders dan de term Charlatan herhalen. Gelukkig hoop ik dat het niet nodig is en dat je er nu tegen kunt als mensen hier je niet als Boeddha aanspreken.

With folded palms,

<Ujukarin>

je begrijpt het helemaal Ujukarin, als jij vind dat jij als boeddhist je vooral moet bezig houden met beschuldigen en je focus op andere legt ipv op je eigen innerlijke pad dan heb je het helemaal begrepen. reciteren van andermans teksten zonder zelf de boeddha de darma en de sangha te volgen helpt je geen steek verder. ik ga in elk geval geen aandacht meer aan je besteden maar wens je oprecht veel succes toe.
tot slot wil ik je vragen om hier andere gewoon zijn/ haar visie te laten delen zonder steeds na iedere post ongepast je mening gebaseerd op aannames te posten.  blijft het forum wel zo leesbaar van en wellicht ook een stuk boeddhistischer maar in elk geval een stuk meer on-topic.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 18-02-2018 10:37 »
je begrijpt het helemaal Ujukarin, als jij vind dat jij als boeddhist je vooral moet bezig houden met beschuldigen en je focus op andere legt ipv op je eigen innerlijke pad dan heb je het helemaal begrepen. reciteren van andermans teksten zonder zelf de boeddha de darma en de sangha te volgen helpt je geen steek verder. ik ga in elk geval geen aandacht meer aan je besteden maar wens je oprecht veel succes toe.
tot slot wil ik je vragen om hier andere gewoon zijn/ haar visie te laten delen zonder steeds na iedere post ongepast je mening gebaseerd op aannames te posten.  blijft het forum wel zo leesbaar van en wellicht ook een stuk boeddhistischer maar in elk geval een stuk meer on-topic.
Zoals je al kon raden makker: het antwoord is 'kijk eens in de spiegel' (in dit geval over wat je allemaal zelf hier schrijft wat weinig of niets met serieus boeddhisme te maken heeft).
En ik zou in ieder geval even kijken naar deze draad: de enige, herhaal enige, aanleiding om deze exercitie-uit-andere draad min of meer te herhalen was Sybs melding dat hij je liever niet als 'Beste Boeddha'  aanspraak. De tirade die jij daarna begon wat daar allemaal wel niet on-boeddhistisch aan zou zijn (dat gebrek aan respect voor JOU) was reden voor me om nog eens fijntjes te herhalen waar je allemaal lichtelijk de draad kwijt lijkt te zijn. Als je voortaan stopt om zo lichtgeraakt te reageren, en accepteert dat anderen anders denken over je titel dan jij, dan valt hier verder over allerlei Dharma-onderwerpen te discussieeren...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 18-02-2018 11:45 »
in de hoogste staat van jalus word veelal omschreven dat het lichaam krimpt of op wat haren en nagels na volledig verdwijnt en overgaat in licht. dit fenomeen gaat vaak gepaard met het zien van een regenboog en deze kan soms volgens getuigenverklaringen weken aanhouden. Het idee is dat de persoon als licht verder gaat en je hoort vaak dat je karma en jou ware identiteit uiteindelijk licht is.
Je komt daarna niet meer in een stoffelijk lichaam en dus niet meer in samsara terug in een fysiek lichaam.

Hoewel bovenstaande ook overeenkomt met wat ik denk dat juist is omschrijven andere stromingen een wedergeboorte in een fysiek lichaam waarin je direct verlicht bent.
Hoewel dit zeer goed mogelijk is vermoed ik dat dit meer hoort bij stadia 1 en 2 van jalus maar in stadia 3 wat als hoogste gezien word vermoed ik dat het permanent is als boven omschreven.

hoop dat je er wat aan hebt.

Bedankt voor je antwoord. Heb je hiervoor ook een bron?
Ik ben dit in de Pali Sutta's niet tegengekomen.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 18-02-2018 12:32 »
Siebe,
in google vind je heel veel voorbeelden van jalus. google maar eens op rainbow body en dan afbeeldingen en dan zie je diverse voorbeelden van gekrompen personen voor en na hun overlijden.
Tevens vind je ook door heel Azië afdrukken van mensen welke opeens tijdens hun verlichting in rotsen wegzakte. Hand en voetafdrukken op plaatsen waar een guru in de bergen zat te mediteren en verlichting vond zijn zeer gewoon en overal te vinden.
hier in elk geval een paar voorbeelden https://soonyata.home.xs4all.nl/Soruba%20samadhi/tashi%20lamo%20rainbow%20body.jpg
http://www.buddhism.uk/sites/default/files/styles/600/public/forum/image/rainbow%20body%205.jpg?itok=UcbREZP1
als je wat verder zoekt op teksten rond dit onderwerp dan zie je dat er meer dan 150000 ooggetuigen verslagen, imprints en dergelijke te vinden zijn uit recente tijden vaak inclusief video en foto materiaal.
hoewel het dus niet dagelijks voorkomt word het gemiddeld eens in de 10 jaar gespot. Dit brengt me dan ook bij mijn eerdere antwoord dat verlichting bereiken dus met grote regelmaat gebeurt. daarom dus ook het punt wat ik probeerde te maken dat verlichting door veel personen gevonden word en niet zo exclusief is als de meeste denken.
google er maar eens op en dan zal je zien dat het zelfs in de afgelopen +-60 jaar barst van de verslagen, foto's etc. alleen als je al ziet dat in veel van die kleine schreins in Tibet daadwerkelijk een overleden meester zit dan zie je dat er 100e aanwezig zijn.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2018 19:20 »
Ik heb wel eerder over zulke verschijnselen gehoord als het regenbooglichaam. Jouw foto's had ik nog nooit gezien.

Voor mezelf probeer ik te achterhalen wat de Boeddha onderwezen kan hebben over wat er na de dood gebeurt bij een arahant. Dat geest vrij wordt en zonder lichaam continueert, of dat men verder gaat als licht, dat ben ik niet tegengekomen (nog). Als het ook zo zou zijn als je zegt, snap ik niet dat dit niet in talloze sutta's wordt besproken.

Zoals ik het nu begrijp-ik hoop dat iemand me corrigeert als ik dit fout zie-leert theravada dat er na de dood van een arahant niks continueert, geen geest, geen lichaam, geen gevoel, geen waarneming, geen licht, geen bewustzijn, geen mentale formaties, geen stroom van citta's, geen gandhabba, geen ziel, geen zelf, geen persoonlijke vrede. 

Maar dan kom je er dus op uit dat het (uiteindelijk) doel van boeddhisme is om uit te gaan als een kaarsvlam. Die vlam ging ook nergens heen maar hield gewoon op te bestaan.

Klopt dit?

Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 18-02-2018 20:09 »
Zoals ik het nu begrijp-ik hoop dat iemand me corrigeert als ik dit fout zie-leert theravada dat er na de dood van een arahant niks continueert, geen geest, geen lichaam, geen gevoel, geen waarneming, geen licht, geen bewustzijn, geen mentale formaties, geen stroom van citta's, geen gandhabba, geen ziel, geen zelf, geen persoonlijke vrede. 

Maar dan kom je er dus op uit dat het (uiteindelijk) doel van boeddhisme is om uit te gaan als een kaarsvlam. Die vlam ging ook nergens heen maar hield gewoon op te bestaan.

Klopt dit?

Siebe
Tja,

Hier moet ik je vooralsnog de tekst-bronnen schuldig blijven, maar
a] Dit is een der kernpunten van kritiek van het Mahayana, toen het ontstond maar ook nu nog wel, op de klassieke Theravada-benadering: dat het te eenzijdig op negatief-stoppen en niet op positief-opbouwen gericht is in zijn wijze van redeneren. Met zelfs risico op nihilisme.
b] Maar dat is vooral een kwestie van welke teksten de meeste nadruk krijgen. De  positive nidanas bijvoorbeeld, zie bronnen als www.purifymind.com/StagesPath.htm, zijn wel degelijk ook in de Pali Canon te vinden en tonen een opbouwend pad aan kwaliteiten culminerend in verlichting (enigszins vergelijkbaar met de persoonlijke  'statussen'  zoals stroombetreder, oncereturner, nonreturner). En dan is het logisch dat er niet na de verlichting alleen grote leegte zou achterblijven. Als persoonlijk karma, jazeker, bij een Arahat is dat opgelost. Maar je hebt ook je bijdragen aan het Grotere geheel, karma van de wereld; en als je in dit leven Totale Wijsheid en Totale Compassie bereikt hebt oftewel verlichting dan blijft daar echt wel iets van hangen. (Naast in de memorie van zij die jou gekend hebben.)
c] En bij hedendaagse Theravadins, zoals Bikkhu Bodhi en Goldstein/Kornfield van IMC, zie je ook deze 'positieve'  kant terug. Bronnen zullen o.a. die positieven nidanas zijn.

Hopelijk helpt het een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 18-02-2018 20:56 »
Ik heb wel eerder over zulke verschijnselen gehoord als het regenbooglichaam. Jouw foto's had ik nog nooit gezien.

Voor mezelf probeer ik te achterhalen wat de Boeddha onderwezen kan hebben over wat er na de dood gebeurt bij een arahant. Dat geest vrij wordt en zonder lichaam continueert, of dat men verder gaat als licht, dat ben ik niet tegengekomen (nog). Als het ook zo zou zijn als je zegt, snap ik niet dat dit niet in talloze sutta's wordt besproken.

Klopt dit?

Siebe
Siebe
Uiteindelijk is het karma een met het universum. Geen strijd maar volledig acceptatie dat alles vergankelijk is.

Het idee dat licht en karma een zijn is zo gek nog niet en komt ook in veel medische wetenschappelijk beschrijvingen terug als de zogenaamde body of light.

Ook buddha omschreef dit perfect. Het is de middenweg. Niet leven in extremen maar in het midden en accepteren.

Leef je volgens bovenstaande wijze dan lijd je niet. Verdiep je maar eens in de tcm traditionele chines medicine
Men word enkel ziek wanneer er te veel dan te weinig chi door de meridianen stroomt. Dit lijd tot onbalans in de chackras en dat maakt dat we wegdrijven van verlichting. Ook zintuigen maken dat je mind beroerd word en zorgen voor een afdrijven. Zorg je voor balans in je lichaam en ben je je gedachte meester dan is de stap niet meer zo groot.

Tevens zul je zien dat alles wat we nu kennen als mens vooral een illusie is.

Ook wetenschappelijk staan er veel achter dit idee omdat licht in een universum eindeloos doorgaat

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 18-02-2018 22:08 »
Ik zit op het moment wat in een spirituele crises. Ik wil graag bij mezelf blijven, niet te ver wegdwalen in vergezichten over hoe 'een boeddhist' het behoort te zien etc.

Lijden vind ik eigenlijk wel bij het leven horen. Niet dat je dat bewust moet opzoeken natuurlijk en niet waar mogelijk het moet verzachten, maar eerder in de zin dat als je om iets of iemand geeft, dan lijdt je ook onder dat juk/binding.

De vraag is alleen, is dit erg? Ik vind zelf van niet. Het zou erger zijn als je niet zou lijden.

Ik ben ook niet zo op zoek naar een ultiem soort vrede, onthechting, onaangedaanheid.

Op dit moment zie ik ook het beeindigen van wedergeboorte niet als een edel doel van het heilige leven. Voor mij leeft dat op het moment anders.

Bij het heilige leven denk ik meer aan fundamentele goedheid. 

Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 18-02-2018 22:42 »
Siebe
Kan je enkel aanraden te blijven oefenen en niet te verzanden in filosofie en ander mind vullend spul. Even koppie leegmaken envanaf de basis weer verder gaan

MaartenD

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 19-02-2018 12:15 »
Mede-boeddhisten,

We zijn verregaand off-topic. Ik stel voor dat waar nodig de gemoederen bedaren en dat in elk geval we in deze draad terugkeren naar de vraag van de topic starter.

We hebben last van het feit dat communiceren via een forum geen kans geeft om iets uit te stralen, om te tonen of om gewoon te zijn.

Er is een bijzonder sterke claim gemaakt. In algemene wetenschappelijke zin kan een bewering die gratis gedaan wordt ook gratis worden ontkend. Wie stelt, vertelt, zogezegd. Op het forum kunnen we niet anders dan vertellen. B kan ons dus ook niks anders bieden dan tekst. Dit gaat natuurlijk nooit enige graad van heiligheid aantonen hoewel een duidelijk vertoon van woede of eerzucht natuurlijk wel de bewering zwakker maakt.

In iets meer geraffineerde, Bayesiaanse zin is er sprake van een stroom van geloofwaardigheid tussen twee of meer hypotheses. B kan gelijk hebben, B kan liegen, B kan misleid zijn, zichzelf misleid hebben.. al die posities zijn mogelijk. Het is natuurlijk waar dat het niet aardig is op z'n minst om gewoon maar te ontkennen. Moeten we dan echter maar elke stelling gelijk behandelen?

Nee. Elke (bayesiaanse) stelling heeft een a priori waarschijnlijkheid. Aangezien je je deerlijk kunt vergissen als het gaat om Verlichting, is het dan waarschijnlijker dat iemand die beweert Verlicht te zijn dat is of dat hij/zij zich vergist?

We weten uit de Vinaya dat het bhikkhu's verboden is over spirituele vorderingen te rapporteren (vanaf de eerste jhana in sommige interpretaties) maar er is natuurlijk zoiets als de 'lion's roar'. Als je verlicht bent dan heb je de Vinaya niet meer nodig, niet? Ziet iedereen de valkuil?

Dit is geen bewering over B's gelijk al of niet. Het is louter een schets over hoe je op rationele wijze met stellingen hoort om te gaan. Ook ik heb persoonlijk moeite met iemand als Boeddha aanspreken. Die naam gebruik ik normaal alleen voor Gotama Boeddha. Ik weet ook wel dat het woord een bredere betekenis heeft.

Ik raad werkelijk iedereen hier aan om erbij stil te staan dat de ware, levende Dhamma een leer is de de passies beteugelt, die de gemoederen tot bedaren brengt, die verheldert, niet vertroebelt, die vrede brengt en geen woede. (Anguttara Nikaya 8.53, dank Sybe!)

Iemand zegt iets. Dat is waar of niet waar, meer of minder plausibel. Raakt het ons? Alleen als wij dat voor elkaar brengen. B, je stelling is inderdaad wel erg krachtig. Die kan eigenlijk niet zomaar gedaan worden zonder bewijzen. Verder verwacht de traditie van een arahant dat die bepaalde kenmerken heeft. Heb je die? Dat is iets dat je zelf zult moeten uitvinden. Anderen.. wij weten het niet, het zou waar kunnen zijn. Terughoudendheid is terecht maar openheid en een verwelkomende houding ook.

Met warme groet,

Maarten
« Laatst bewerkt op: 19-02-2018 12:18 door MaartenD »

Boeddha

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 19-02-2018 13:27 »
Maarten,

bedankt voor je mooie tekst. Het is geenszins mijn bedoeling geweest om boos of kwaad over te komen. ik poste al eerder dat ik dat absoluut niet ben.

En ja ik begrijp de ophef best daarom publiceerde ik ook al eerder dat ik ongeveer 15 jaar gewacht heb om er mee naar buiten te treden. Maar , probeer me hier te volgen, als je dan het pad hebt gevonden naar verlichting kom je voor een keuze te staan houd je het voor je zelf of wil je er andere mee dienen? Dat laatste is gebruikelijk maar dat betekend ook meteen dat je geen keuze hebt om er mee naar buiten te treden.
Treed je er niet meer naar buiten dan zullen mensen zich afvragen waarom ze je zouden moeten volgen.
Daar verlichting voor allen de wens is heb je gewoon domweg geen keuze om er mee de openbaarheid in te treden. Ook Buddha (ik gebruik even de Engelse naam voor de grondlegger zodat er geen spraakverwarring ontstaat) heeft ook voor deze keuze gestaan en dat valt in diverse geschriften te lezen.

Maar Maarten ik ben blij dat je het mooi verwoord hebt. Ik trachtte eerder mensen uit te nodigen om door te vragen naar wat ik heb bereikt of bereikt denk te hebben (dit laatste laat ik vooral aan jullie over want ik hoef me zelf niet te overtuigen want anders zou mijn claim kant nog wal slaan)
En totaal niet om me zelf op een voetstuk te plaatsen of wat dan ook gaf ik al eerder aan mijn leer te hebben verspreid in vrijwel heel Europa. Ook heb ik in deze tijd lama's gesproken welke geen twijfel hebben aan wat ik claim.
Natuurlijk is het lastig om via tekst hier tot overtuiging te komen. Dat vraag ik overigens ook niet van niemand niet. Ik probeer alleen op mijn manier hen die hulp vragen met bepaalde onderwerpen bij te staan.
Daarnaast leer ik hier ook van jullie. Hoewel ik mijn pad zelfstandig bewandeld heb heeft dat ook een nadeel. Hoewel ik weet hoe ik het bereikt heb mis ik vaak bepaalde termen. Tevens ontdek ik dat ik doordat ik mijn eigen pad bewandelde van alle stromingen bepaalde claims herken.
In mijn eerste draadje haakte ik hier ook al zijdelings op in.
En hoewel ik niet iemand ben van het reciteren van andermans teksten is dat wat ik hier schrijf gebaseerd op eigen ervaring. Je mag dit niet boeddhistisch vinden of wel dat laat ik aan een ieder zelf over.

Mijn ervaring, ongeacht wat die nou mogen zijn, is er eentje die heeft laten zien dat hij werkt voor mij en zoals ik eerder vertelde voor 100e mensen door Europa. Ik denk dat ik door de bijna 43 jaar dat ik hier mee bezig ben goed heb geleerd om nuttig van opsmuk te onderscheiden. Dit is ook waarom ik voornamelijk op de westerse mens focus.

Tot slot heb ik 0 kwade bedoeling, wil me zelf totaal niet in de picture zetten of wat dan ook. Als ik dat gewild had had hier ook wel mijn echte naam gepubliceerd. Ik zit niet te wachten op een media circus. Ik wil gewoon mensen helpen die er voor open staan.
Vind je een andere stroming beter bij je passen even goede vrienden. Ik geef niet af op iemand anders zijn stroming en ik hoop dat andere mij in mijn waarde laten voor het pad wat voor mij gewerkt heeft.
Ik zij het al eerder we moeten waken dat we niet in de valkuil vallen met zijn allen die ook bij diverse kerken tot haat en nijd en zelfs erger hebben gezorgd. op een of andere manier streven we allemaal na een goed mens te zijn en nirwana te bereiken.

Als laatste wil ik ook zeggen dat mijn manier van schrijven misschien mensen op een verkeerd been zet. Ik ben niet bijster taalkundig laten we het daar maar op houden. Mijn intenties zijn als gezegd goed maar wellicht dat ik verkeerde woorden / termen heb gebruikt. als mensen zich daar door aangevallen, gekwetst of wat dan ook voelen dan spijt me dat oprecht.

Tot slot mijn naam boeddha hier is nogmaals geen enkele verwijzing naar dat ik de eerste Buddha zou zijn of iets dergelijks. Ik heb deze naam mijn inziens zorgvuldig gekozen met het volgende in mijn achterhoofd:
-ik wilde een naam gebruiken die iets zegt over wat ik bereikt heb
-een naam gebruiken die past bij het zelfstandig vinden van verlichting
-ik zocht daarbij een naam die gebruikelijk is en overal bekend is
-ik vond dat gezien ik ook les geef en schrijf (in andere talen) dat ik verlichting uitdraag aan andere.
Als ik al die criteria naast elkaar leg dan kom ik op exact dat wat Wikipedia toont zeer goed aansluiten bij wie ik ben of op zijn minst me zelf in herken.
Strikt genomen is een Boeddha iemand die op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt is, en zijn of haar kennis deelt met anderen zodat die ook kunnen ontwaken. Breder genomen is elke volledig ontwaakte persoon een Boeddha.

Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'. De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van ontwaken, maar is beslist geen titel.

en waarom zou ik dan verlicht zijn? Ik heb door de jaren laten zien dat ik mijn spirit zo getraind heb dat ik zelfs in zeer extreme omstandigheden mijn mind onberoerd kan laten . Dit is een claim die fysiek te toetsen was en door veel mensen is waargenomen en ook door medische biofeedback apparatuur. En nee deze apparatuur zegt niet dat je verlicht bent maar laat wel zien dat je volledige controle hebt over body mind and spirit.
als ik niet waar kon maken wat ik claim dan was ik al voor 100e mensen, medici, lama's en andere finaal doorgezaagd.
Bedenk goed dat ik dit in dit leven bereikt heb op eigen kracht en mijn ervaringen welke ik in mijn eigen woorden met jullie deel mijn ervaringen zijn. Als ik werkelijk een fantast was of het mis zou hebben waarom komen mijn ervaringen dan volledig overeen met de zaken welke andere verlichte personen in het verleden hebben omschreven? Bedenk hierbij ook dat ik eerste de ervaring had en pas later me ben gaan verdiepen of anderen ook soortgelijke ervaringen hebben opgedaan. Voor mij staat het in elk geval als een paal bovenwater wat ik bereikt heb. als jullie twijfelen prima. Als jullie meer inhoudelijk zaken willen weten die zich hebben gemanifesteerd dan moeten we dat maar in een ander draadje behandelen want dit inmiddels lange stuk is redelijk off topic maar wellicht wel goed om gezegd te hebben.
boeddha of b het maakt mij niet uit wat je gebruikt.

ps. sorry voor dit lange stuk maar hoop dat het wat verhelderend werkt voor een ieder.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 19-02-2018 16:19 »
Okay fijn dat je nog wat nadere toelichting geeft. Het beeld verandert echter, helaas, niet. Ik heb er best vertrouwen in dat je niet BEWUST jezelf op een voetstuk plaatst, maar onbewust is bijna even erg ;-)

Eerst even terug naar hoe het in het boeddhisme werkt volgens alle huidige scholen
1] Het is niet aan de student zelf om te beoordelen of zhij de ervaringen en inzichten heeft gehad die tot (een niveau van) verlichting leiden. Dat is aan de lerarenressen. En neen, die inzichten en ervaringen zitten voor 50% of meer ‘in de wijsheid tussen de regels van de tekst’  dus dat is algeheel niet door jezelf te beoordelen.
2] Vervolgens wordt dat (niveau van) verlichting erkend door die anderen. Jouw claim dat geen lama in Nederland dat wilde maar buitenlandse lamas wel is vooralsnog zonder enige referentie dus daar wachten we dan maar nader bewijs/namen af. Met dat bewijs/namen zou je zonder probleem op meer-dan-beginnerscursussen bij NL centra gezet zijn dus het klinkt al redelijk verdacht.

Dan de weg van de ‘would-be verlichte buiten de sanghas’.

Wel ten eerste zal zhij op enige wijze duidelijk moeten maken aan de boeddhisten dat ie Verlichting bereikt heeft. Zoals Gautama dat in het Hertenpark aan de 5 asceten deed. En vervolgens helpen kwaliteiten zoals bescheidenheid/nederigheid, tevredenheid enzo (zie Gotami soetra) dan erg; daarnaast melden diezelfde boeddhistische teksten naar je waar verwijst, zoals o.a. Maarten citeert, dat Arahats (en Bodhisattvas) inderdaad in principe niet van de toren blazen wat ze bereikt hebben. En zeker niet klagen dat wij in het Westen geen respect hebben voor meditanten-met-lange-ervaring zoals in Azie wel, dat is echt appels met peren vergelijken; juist een leraarloos would-be-verlichte zal dat respect zelf moeten verdienen, part of the game ;-)
Aangezien je niet voor het pad met leraar kiest is dan in ieder geval onduidelijk wat je bij de boeddhistische sanghas meent te willen zoeken. En het pad zonder leraar is vooralsnog een lastig pad zolang je de genoemde kwaliteiten niet vertoont. Dus wat je ook bereikt meent te hebben, ik zie vooralsnog niet de verenigbaarheid met wat Boeddha predikte en neerzette laat staan wat daaruit aan traditie ontstaan is.

Ik wens je veel sterkte op je pad makker, maar ik herken aan dat pad zonder nadere informatie, en bijvoorbeeld erkennen dat je zelf niet op basis van boeken kunt beoordelen welk niveau je bereikt hebt, niet als serieus boeddhisme. Eerder als wat amateuristisch bijeen geshopt gebeuren, en als je dat aan anderen wilt overdragen dan wordt dat al snel een charlatan.  Sorry.

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 19-02-2018 17:49 »
Ujukarin,

iemand een oplichter noemen, want ja dat is wat charlatan betekend, zonder deze in persoon te kennen vind ik nogal wat. Dat laat zien dat je nogal weinig empathie hebt voor mensen met andere opvattingen. Heel boeddhistisch in elk geval.

Maar wel fijn dat je dit doet want dit is dus precies waar ik op doel als ik zeg dat sommige mensen hier in sanghas hier in Nederland al een mening klaar hebben en in een label opplakken zonder kennis te nemen wie ze voor zich hebben.
Oordelen, veroordelen, bedriegen, verdraaien, lasteren is niet bepaald boeddhistisch en nogal in strijd met het edele achtvoudige pad.

En hoewel ik wellicht door omstandigheden niet ben aangesloten geweest bij een vaste sangha wil dat niet zeggen dat ik er door de jaren geen bezocht heb. In tegendeel ik gaf al eerder aan dat ik 100e mensen les heb gegeven over verlichting door Europa en ja dat vond plaats in sanghas.

En waarom zoek ik nu een vaste sangha simpel omdat mijn leven aardig veranderd is. Ik reis niet zo veel meer en ben wat honkvaster geworden. lijkt mij een prima en legitieme reden om je ergens aan te willen verbinden.

Tot slot Eric jij hoeft niet te bepalen of iemand fake of real is dat zal zijn/ haar karma eind van de rit wel bepalen. Ik kan er prima mee leven dat als ik het echt mis mocht hebben en toch niet dat blijk te zijn wat ik denk te zijn om nog een ronde meer door samsara te moeten. Ik kan me zelf in elk geval recht in de spiegel aan blijven kijken.

Maar dan word ik nieuwsgierig. Wie is Ujukarin dan wel niet. zoveel ervaring dat hij mensen zonder ze te kennen kan terechtwijzen? En waarom valt jou titel wel in goede aarde? Je praat helemaal niets recht je zet enkel mensen tegen elkaar op. Alleen die woorden gebruiken en in andere context plaatsen is laster.
Ook op BD valt het me al jaren op dat je vaak met onzinnige en buitensporige uitspraken komt die niet alleen onboeddhistisch maar soms zelfs onethisch zijn.

Dus Eric doe geen moeite mij of andere te overtuigen van je gelijk want niemand kent mij beter dan ik zelf dacht ik zo. En als mensen meer over me willen weten dan kunnen ze dat net als andere forumgangers al dan niet prive gewoon doen.  Daarnaast wil ik je een wijze raad geven. Nederland heeft al jaar en dag een vrijheid van meningsuiting en die mag ook openbaar geventileerd worden. Jouw gedrag om mensen die anders denken de mond te snoeren is dus niet alleen merkwaardig voor iemand die moderator is maar ook nog eens bij wet verboden.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2018 19:47 »
Dirkjan,

naar mijn beleving is jalus (rainbow body stadium) de hoogst haalbare vorm om uit samsara te komen. dat zou mijn inziens dus de ultime laatste stap zijn. Dit is echter denk ik ook een antwoord wat je van weinig mensen zal horen omdat niet veel mensen er bekend mee zijn en het fenomeen word slechts 1x in de 10 tot 30 jaar vastgelegd.

Ik geloof wel dat dit fenomeen bestaat maar ik ben in de Pali Canon nog niet tegengekomen dat een regenboog lichaam een manier is om uit samsara te komen.

Ik blijf dit een heel lastig punt vinden. Het valt nauwelijks te achterhalen, vind ik, wat de Boeddha nou precies onderwezen heeft. Je kunt de teksten lezen, zoals de Pali Canon. Maar dan nog, de ene leest er dit in, de ander dat. Je komt er nog niet uit samen wat de Boeddha nou eigenlijk onderwezen heeft en wat nou eigenlijk de kern is van diens leer. Het kan niet anders of er ontstaan scheuren, afsplitsingen, allerlei scholen met hun eigen trainingen, accenten, uitleg.

Natuurlijk heb je ook mensen die weten het allemaal zeker. Die weten precies wat de Boeddha heeft onderwezen en bedoeld. Dat trekt vervolgens ook weer mensen aan want dat oogt deskundig, ter zake, zonder twijfel etc. Het is me allemaal wat.

Het lijkt alsof sommige boeddhisten redeneren dat er maar 1 uitweg is uit samsara. Dat is door een beëindiging van die oorzaken die opnieuw zorgen voor een wedergeboorte. In de kern begeerte. Als begeerte echt totaal is beeindigd, zodat het zelfs niet meer kan ontstaan in de toekomst, dan zal niet weer een nieuwe lichaam ontstaan, nieuwe gevoelens, nieuwe waarnemingen, nieuwe mentale formaties en niet bewustzijn. Er vormt zich, zeg maar, niet weer een nieuwe bestaansvorm. Er vindt geen geboorte meer plaats.

Zelf neig ik meer naar de interpretatie dat de natuur van geest eigenlijk al vanaf beginloze tijd vrij is van samsara, in de zin van ongeboren, niet verouderend, vrij van ziekte en doodloos.
Het besef van individualiteit dat we nu hebben, dat verklaart de Boeddha als het gevolg van een eindeloos lang proces van hechten, verkeerd identificeren, verkeerde identiteitsvisies ontwikkelen. Het is die begeerte en onwetendheid die ons nu het idee geeft dat we een bepaald lokaal bestaand wezen zijn, met een lichaam, gevoelens etc.

Ontsnappen aan samsara is in deze visie die mij het meest aanspreekt niet nodig. Het enige wat nodig is, is ons ongeboren gezicht zien en onze diepzinnige natuur begrijpen.

Nou ja, als je dit bespreekt met sommige andere boeddhisten dan verklaren ze je voor een idioot, of nog erger, een dwalende mahayanist die totaal van het Padje is geraakt en niet de zuivere dhamma ziet, die zielepoot.

Het zal allemaal wel. Uiteindelijk, wat kun je meer doen dan de zaken zo open mogelijk onderzoeken, studeren, mediteren, trainen, en jezelf en anderen gebruiken als een klankbord? Moet ik day maar prijsgeven waarvan ik aanvoel dat het waar is, omdat een ander duidelijk maakt dat het niet-Dhamma is en niet overeenkomt met Boeddha's bedoelingen?

Het is me wat

Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2018 21:01 »
Ik zou zeggen: doe dan ook geen moeite om mij te overtuigen dat je een iota van boeddhisme snapt. En evenmin van ethiek, iemand spreek je in de Dharma-context met zijn Dharmanaam en niet met de (ook nog eens fout gespelde) burgernaam.

With folded palms,

<Ujukarin>
PS Het feit dat ik die naam gekregen heb betekent dat een aanzienlijk aantal mensen me juist WEL ethisch vindt. En jouw twijfels zeggen dus wederom meer over jouw gedraai en grootspraak dan over anderen ;-)

Boeddha

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2018 21:28 »
Siebe
Wat ik al aangaf een ieder komt zijn eigen hordes tegen op zijn pad. Alleen jij bewandelt je pad en weet wanneer je er bent.

Ujikarin mag wezen dat Eric fout gespeld is maar zo staat het toch echt online onder je foto. Daarnaast was mijn verhaal voor hen die er interesse in hadden uitgezonderd het stuk waar ik expliciet je naam noem. Anyway reageer gewoon niet reageer ik ook niet op jou en zijn we klaar.

MaartenD

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 19-02-2018 21:56 »
Mensen, kalmte alstublieft.

We gaan niet uit deze discussie komen. Er is vast een antwoord - de werkelijkheid is nu eenmaal, onafhankelijk van onze mening - maar lijdt ons zoeken ernaar tot het Pad? Dempt onze discussie de passies, zuivert het de geest, brengt het vrede? Als het antwoord nee is dan kunnen we beter nu direct mee ophouden.

Beste "dwalende mahayana van het padje geraakte" Sybe, wij hebben een vergelijkbare discussie gehad. Zoals jij het hierboven beschrijft zou ik het niet zeggen. Maar, zo moet ik ook mezelf voorhouden, waartoe leidt een discussie richting gelijk voeren voor jou en voor mij? Nu ik je woorden opnieuw lees zie ik vooral de overeenkomsten hoewel als het ware in een andere taal gezegd.

De tijd is kort. Nu nog kunnen wij oefenen en nu nog kunnen wij anderen helpen voor zover we daar klaar voor zijn. In dit menselijke leven kunnen we dichter bij de Dhamma komen en/of er anderen heen helpen.

Laten we dat dan ook maar doen.

Aan het werk.

Boeddha

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 19-02-2018 22:22 »
Maarten dat was dus ook mijn eerdere advies aan siebe. Vergeet de rest en blijf gewoon oefenen en je pad bewandelen.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 19-02-2018 22:36 »
Ik ga gewoon door,

groeten,
Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 20-02-2018 18:33 »
Mee eens.
We hebben allemaal tot op zekere hoogte de vrijheid om wel of niet met de monkey mind mee te gaan.

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #42 Gepost op: 23-02-2018 11:39 »
Citaat
Ik heb door de jaren laten zien dat ik mijn spirit zo getraind heb dat ik zelfs in zeer extreme omstandigheden mijn mind onberoerd kan laten . [...]
Bedenk goed dat ik dit in dit leven bereikt heb op eigen kracht 

beste meneer die zich zelf "Boeddha" noemt.
Door het gebruik van die naam heb je op dit forum veel onrust doen ontstaan.
Ik begrijp de gemoedsgesteldheid van de een of ander wel die het niet met je eens is.
Je noemt jezelf "Boeddha" omdat je van mening bent dat je de volmaakte verlichting verwerkelijkt hebt.
Volgens het Theravada kan er maar één Boeddha ontstaan in een wereldperiode. En die Boeddha is de Boeddha Gotama, de wijze der Sakyas.
Een Boeddha is iemand die helemaal op eigen kracht, zonder leraar, de volmaakte Verlichting bereikt heeft.
Jij beweert dat je datgene wat je nu bereikt hebt, op eigen kracht bereikt hebt, dus zonder leraar.
Maar is dat ook zo? Heb je nooit iets gehoord of gelezen over de leer van de Boeddha Gotama? Ben je op eigen houtje je "spirit" gaan trainen, zonder enige leraar of leidraad? 
Heb je je "mind" geoefend zonder enige leiding?
Door bepaalde meditatie-oefeningen kan men de geest zo oefenen dat die onberoerd blijft. Ook de Boeddha Gotama heeft vóór zijn Verlichting dergelijke oefeningen gevolgd bij enkele leraren. Maar zij brachten hem niet tot het hoogste inzicht en daarom is hij op pad gegaan zonder leraar totdat het hoogste inzicht bereikt werd.
Heb je inderdaad zonder enige leiding, helemaal alleen, bereikt wat je nu bereikt hebt?

Ik hoef op deze vragen geen antwoord. Maar je moet jezelf hierop een eerlijk antwoord geven.

Verdraagzaamheid is de hoogste ascese. Je zou aan de onrust op dit forum een einde kunnen maken door hier een andere naam te gebruiken.

Je wilt anderen helpen door je kennis te publiceren. Dat kan niet alleen via dit forum, maar ook via gratis e-boeken, via een eigen website, en via sociale media.    

Verder mijn antwoord op de vraag wat het doel is van het Boeddhisme. Voor mij is het doel te komen tot een gemoed dat onder alle omstandigheden in vrede is, een gemoed dat niet meer bewogen wordt door wat dan ook. Dat doel zal ik in dit leven wel niet meer bereiken, maar ik blijf ernaar streven.

Groeten
Nico

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 23-02-2018 14:31 »
Misschien weet B. het wel of misschien of niet, maar misschien is het ook nuttig de verschillen te bestuderen tussen:

pacceka-buddha
samma-sambuddha
arahant
anagami
sakadagami
sotapanna
siebe:-)

groet

Boeddha

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 23-02-2018 14:37 »
Hallo Nico,
welkom in dit draadje.

Als eerste zie ik hier dat er hier veel stromingen bij elkaar komen. Iedere stroming, maar ook ieder individu, met zijn eigen opvattingen. Zoals bv jouw stroming die blijkbaar maar 1 Buddha kent en andere stromingen die verwijzingen maken naar 1000e verlichte personen zowel voor als na Gautama Buddha.

Mijn persoonlijke mening is dat een ieder, al dan niet in dit leven, uiteindelijk verlichting kan vinden, en dat al dan niet, zelfstandig.
Ik zeg dit niet om tegen mensen aan te schoppen maar omdat het gebaseerd is op mijn eigen ervaring opgedaan tijdens het bewandelen van mijn pad.
We komen daarbij terug op de oorspronkelijke vraag van dit draadje het doel van Boeddhisme.
Voor de een is het dit voor de ander is het dat. Er is geen goed of fout.

boeddhisme leert dat het brein in het beste geval een soort van lachspiegel is die jou zintuiglijke waarnemingen verdraait. Dit vormt dan jou waarheid waar jou "Ik "achterstaat. Je ego zal jou ik hierbij supporten en met allerlei bewijs komen dat jij de waarheid ziet en andere het fout hebben. Dat is ook waarom we mediteren. om je waarnemen met je spirit en je mind te kunnen onderscheiden en de echte waarheid te leren zien.
Iemand die dit kan onder alle omstandigheden is verlicht, vrij van een vervormde blik, in staat om de waarheid te zien.
Ik constateer dat dat hier nu ook gebeurt. Veel mensen hier raken van slag als ze het woord boeddha zien.
En ja ik heb er best begrip voor dat het voor sommige zacht gezegd nogal vreemd overkomt maar voor mijn opvattingen welke ik hier eerder publiceerde sluit het juist prima aan bij mijn ervaring. boeddha is voor mij geen titel, naam of verwijzing naar een historisch figuur of wat dan ook het is voor mij niets meer dan een naam in Pali over iets wat je bereikt hebt of waar je je zelf in herkent.

Over het zelfstandig bewandelen van het pad kan ik het volgende zeggen Nico.

In mijn geval was er eerst de verlichting na jarenlang zelfstandig gemediteerd te hebben idd zonder enige leraar. Doordat ik nieuwsgierig was naar wat dit nu precies was en of andere mensen dit fenomeen ook in hun leven tegen waren gekomen kwam ik er achter dat dat niet zo was. Ik kwam er achter dat mijn ervaring zeer veel overeenkomsten met het boeddhisme heeft.
Echter ik moet er wel bij zeggen zoals ik al eerder publiceerde dat ik vanaf hele jonge leeftijd tijdens wat ik het beste kan beschrijven als een soort lucide droom/meditatie toestand continu zaken doorkreeg van Tibet. Ik was altijd eerst in de veronderstelling dat dit slechts een droom was tot de dag dat ik tot ontdekking kwam dat deze cultuur echt bestond. En dit ging zo ver dat alles wat ik gezien had ook echt bleek te bestaan. van bouwwerken, muziek, mantras tot bepaalde gebruiken ik heb het allemaal terug weten te lijden tot een bepaalde tijd en regio. Voor mij maar ook voor lama's uit de betreffende regio staat het vast dat ik een of andere reïncarnatie moet zijn van iemand die ingewijd was. De specifieke kennis kan nooit op andere wijze tot me gekomen zijn.
Helaas loopt de zoektocht zoals ik eerder opmerkte alleen vast. ik heb nooit specifiek kunnen achterhalen wie ik nu exact geweest ben.
Dus ja in dit leven zonder leraar in een vorig leven dus volgens de lama's welke zich er over gebogen hebben, specifieke kennis opgedaan van zaken die normaal voorbestemd zijn aan hogere ingewijden en guru's.

En misschien maar goed dat we deze discussie nu hebben. Ik ben namelijk van mening door mijn ervaring dat lichaam en daarmee ook het brein totaal vergankelijk is. Het gaat slechts een leven mee waar de werkelijke kennis schuilt in je karma/ spirit en meeverhuisd. Ware wijsheid en kennis moet daar in zitten en het feit dat ik terug kan blikken en bepaalde kennis ongefilterd weer naar boven kan krijgen maakt dat ik erin geslaagd ben de vervuiling van ego, brein en Mara te overwinnen. Dat is waarom ik, zeker na de gesprekken met andere ingewijde durf te beweren dat ik ben wie ik zeg dat ik ben.
Als ik daaraan zelf zou twijfelen namelijk zou meteen maken dat ik niet ben wie ik zeg dat ik ben.

Tot slot ben ik van mening dat als je verlicht bent of dit beweert dat dit niet alleen een claim is die je doet naar je zelf.  Verlichting heeft mijn ziens ook te maken met eenwording met je totale omgeving. Totaal een worden betekend dus ook geen last meer ondervinden van bv koude, hitte of wat dan ook. Iemand die verlicht is snapt automatisch hoe hij omgaat met gtummo, glung maar is ook "wakker" gedurende zijn slaap. Het fysieke lichaam, de gedachte, maken geen deel meer uit van je pad. Mijn werkelijke inzicht ontstond na 4.5 dag buiten in meditatie te hebben gezeten op een grindtegel. Totaal niet de bedoeling om te mediteren belande ik in meditatieve staat. Voor mij gevoel was het een paar minuten maar in de praktijk dus dagen. Fysiek geen centje pijn, geen honger, dorst, slaap of wat dan ook. Al deze verschijnselen zijn niet te faken of simpel ondoenlijk. En dat is waarom ik durf te beweren waarom deze naam bij me past.
Tevens behoort een boeddha mijn inziens zijn kennis door te geven zodat andere er van kunnen profiteren. Dat is dan ook waarom ik rond heb gereisd, schrijf, workshops en sangha's heb bezocht en nu ook hier ben.

Maar beste mensen er zullen hier, en overal, altijd mensen zijn die sceptisch zijn. dat is goed die mensen hebben recht op hun eigen mening en volgen gewoon simpelweg een ander pad zonder mij.
Je hoeft hier niet te lezen wat ik schrijf maar als je het wel wilt lezen doe er dan je voordeel mee.

Boeddha

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 23-02-2018 14:57 »
Siebe,

Ik denk dat iedere boeddha in eerste instantie een pacceka boeddha is. Ik heb zoals eerder vermeld +-15 jaar het stil gehouden alvorens er mee naar buiten te treden.
Echter gaf ik net al aan dat je als boeddha een taak hebt je inzicht te verspreiden zodat minder wezens lijden.
Ook van Gautama Buddha is bekend dat hij na het bereiken van verlichting zich zelf deze vraag heeft gesteld.

Ik denk nooit dat je meteen naar buiten treed. Dit omdat de impact van het inzicht eerst een plaats moet krijgen. Daarnaast realiseer je je ook dat je op eenzame voet staat en het uitdragen, net als hier gebeurt, voor veel argwaan zorgt. je moet dus eerst "ballen"krijgen om het te durven uit te dragen en alle voor en tegens tegen elkaar af hebben gewogen.  Nu kun je stellen dat als je verlicht bent dat dat heel makkelijk is maar bedenk goed dat dit soort uitspraken in onze maatschappij teweegbrengen. Je zit niet te wachten om als een pop idool ontvangen te worden of een media circus te ontketenen maar je hebt wel de wil om andere te helpen. Ik heb daarvoor behoorlijk wat keuzes moeten maken om het toch op zo n manier in  mijn leven een plaats te geven. ipv rondreizen kies ik daarom op dit moment voor wat anoniemere hulp hier en ben ik gestart met boeken te schrijven.

tot slot vind ik al die benamingen niet zo veel zeggend vanuit oogpunt van de verlichte. Het is de buitenwereld die behoefte heeft om etiketten te plakken.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 23-02-2018 20:25 »
Als ik de teksten mag geloven dan zocht de Boeddha het geboorteloze, het ziektevrije, niet verouderende en doodloze, ook wel Nibbana genoemd.

Toch, alleen al zoiets verstaan mensen weer heel verschillend. Ik heb mensen gesproken die weten zeker dat dit alleen maar betekent dat er na de fysieke dood niet weer een geboorte plaatsvindt. Men gaat als het ware uit als een kaars. Na de dood continueert niks. Het geboorte en doodloze is dus volgens hen, zeker wetend, niet iets wat je nu in dit leven kunt realiseren maar het geboortevrije en doodloze verwijst er naar dat je zo'n staat hebt bereikt dat je na de dood uitgaat als een kaars en dus niet weer geboren wordt en dus niet meer sterft, vandaar geboorteloos en doodloos (in de toekomst dus!).

Andere mensen geloven juist dat het geboortevrij en doodloze in dit leven als mens gezien en gerealiseerd kan worden. Het is een doodloze staat, een doodloze sfeer, het ongeconditioneerde element, Nibbana.
In feite is dit geest zonder enige gehechtheid. Als geest zonder enige gehechtheid is, heeft die geest dan een besef van lokatie? Van individualiteit? Van lichamelijkheid? Kan geest zonder gehechtheid aangeduid worden als...het is zus of zo? Binnen deze visie, waartoe ik me meer aangesproken voel, is het ongeborene en doodloze, zeg maar, niks anders dan je eigen ware en meest intieme zelf, geest zonder gehechtheid (en dus zonder begeerte en bezoedelingen). In Zen zouden ze denk ik zeggen, je gezicht voordat je geboren werd.

Waar dus de ene mens gelooft dat het geboorteloze en doodloze alleen kan verwijzen naar iets wat in de toekomst, na de dood, niet meer zal plaatsvinden, gelooft een ander juist dat in dit leven het geboorteloze en doodloze gezien en gerealiseerd kan worden. Ik neig meer hiertoe. Theravadisten niet, heb ik gemerkt.

Ik weet onderhand wel, op basis van de teksten kom je er echt niet uit. Het is gewoon niet zo dat je teksten maar op 1 bepaalde manier kunt lezen. Teksten kunnen gewoon niet beslissen wat de Boeddha precies bedoeld heeft, is mijn conclusie geworden.

Dat het doel van boeddhisme is om na de dood uit te gaan als een kaars, zonder dat iets continueert, heb ik ontmoet als een visie. Ik vind het uiterst armoedig. Ik vind het een soort spirituele euthanasie. Oke, je doodt niet jezelf want je doodt eigenlijk niks, maar je zorgt dat er gewoon nooit weer een nieuw begin van individueel leven ontstaat. Je ontmantelt alle oorzaken van wedergeboorte en niks, helemaal niks continueert.

Ik zie het mensen verdedigen die al jaren boeddhisme bestuderen en beoefenen. Ze geloven echt dat dit het uiteindelijk doel is van boeddhisme en iedereen die denkt dat het anders zit, ziet het verkeerd. Het zal wel, ik kan dit geen bevrijdingsleer noemen. Er wordt immers helemaal niks of niemand bevrijd. Het is een beeindigingsleer.

Ik kan wel zien, natuurlijk, dat bevrijding altijd samengaat, volgens de teksten dan he!, met de realisatie dat geboorte is beeindigd en dat er niet weer een nieuwe staat van bestaan komt. Volgens mij komt dat omdat het geboorte en doodloze in dit leven gezien en gerealiseerd is als je ware zelf. Geen persoonlijk zelf natuurlijk, geen Ik, maar als het ongeconditioneerde element.

Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 24-02-2018 11:37 »
Siebe,

er zijn echter ook teksten te vinden die anders omschrijven.
Natuurlijk stopt het lichaam en de mind aan het einde van het menselijke leven maar de spirit/ karma is dat wat doorleeft. Dit is ook in jalus uitvoerig omschreven.
Mijn gevoel zegt dat de vertaling wat ongelukkig is en dat het leven ophoud als een vlam die uitgaat. Echter je leest ook dat hierna de spirit doorleeft in het universum weg van samsara dus. spirit houd niet op volgens de teksten die ik gezien heb maar leeft oneindig door.

De levels in jalus gaan hier ook op in en omschrijven dat enkel licht is wat overblijft. een zoektocht op jalus/ rainbow body en je vind meer over dit onderwerp.

dit sluit ook goed aan bij jou beleving als ik het zo hoor.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 24-02-2018 12:11 »
Hallo B.

Ik weet het niet.

Het idee dat er na de dood iets bevrijd wordt of vrijgemaakt wordt, een ziel, lichtlichaam, mentaal lichaam, spirit, (of noem maar op) dat gaat toch nog altijd uit, lijkt me, van het bestaan van een eeuwig uniek en persoonlijk-zelf. Dit zou dan geketend zijn aan het lichaam ofzo en bevrijd worden?  Het zou daarna dan eeuwig, zelfstandig, gelukkig voortleven. In hoeverre verschilt zoiets nou van een bevrijding van een eeuwige en persoonlijke ziel?

Zo'n visie op bevrijding zie ik niet in de leer van de Boeddha. 

Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 24-02-2018 12:57 »
Siebe,
in de jalus teksten zie je dus wat meer wat je erna kan verwachten.
en dan zie je dus ook dat de verlichte persoon een paar opties heeft.
als eerste lees je dat je al dan niet met een lichaam verlicht kan terugkeren in samsara om andere te helpen op hun pad.
optie twee is dat je in het universum blijft als spirit/ karma / licht.

Dan je vraag over eeuwigheid.
Maar wat is eeuwig. tijd is in mijn ogen iets aards en daar heb je dus als spirit niets meer mee. Dat vormt dus geen belemmering.

Daarnaast kan ik je adviseren om ook dit soort vraagstukken mee te nemen in je meditaties. Er zijn in Tibet meditatie vormen waarbij je al een "kijkje" kan nemen en kan "ervaren" wat je kan verwachten tegen de tijd dat je lichaamsloos bent of ergens tussen samsara en nirwana in zit. Dit is mijn inziens het moment dat mensen hun verlichting ervaring ondervinden en antwoorden krijgen op dit soort zaken.
Je kan dit soort meditaties het beste vergelijken met een soort van out of body experience waarbij je lichaam en mind totaal weg zijn. Om dit te bereiken is mijn ervaring dat je minstens een uur of 2 je aandacht op je meditatie moet kunnen houden en de wil hebt om zo diep te komen.
Dit type meditatie maakt dat je de ware boeddha natuur kan ontdekken.
Er zijn echter ervaringen omschreven dat beoefenaars van deze techniek tijdens deze meditatie bewust de stap maken om hun body en mind op te geven en dus in feite sterven in samsara.
Ook zijn er veel ooggetuigen verklaringen dat het lichaam van de mediteerder transparant werd (translucent body), begon te zweven (iddhi-vidha) of kromp (jalus/ rainbow body effect)

Mijn ervaring is dat kijken naar teksten niet altijd duidelijkheid geeft in boeddhisme. Gelukkig kent het boeddhisme meditatie vormen waarmee je van a tot z de hele leer zelf kan ervaren en je tot inzicht kan brengen.

hoop dat dit je wat duidelijkheid bied over dit onderwerp