Auteur Topic: doel van boeddhisme  (gelezen 4979 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: doel van boeddhisme
« Reactie #50 Gepost op: 24-02-2018 13:27 »
Ja, ik behandel het als informatie en voel me niet perse gedwongen een standpunt in te nemen.
Ik kan er ook niet over oordelen.

Ik ben zelf niet op zoek naar speciale ervaringen of out of body experiences, lucide dromen, wonderbaarlijke zaken etc. Wat komt dat komt, maar ik ga er niet een beoefening van maken.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 24-02-2018 13:56 »
Siebe,

natuurlijk ben je niet verplicht er een standpunt over in te nemen of er op dit moment een beoefening van te maken. Sommige zaken melden zich vanzelf aan als je er aan toe bent is mijn ervaring.

Ik maak soms het vergelijk met een triatlon. Sommige deelnemers zijn nog aan het zwemmen terwijl andere al over de eindstreep zijn. We beoefenen het pad allemaal naar beste eer en geweten en in ons eigen tempo en dat je voor dan wel achterloopt op andere doet totaal niet terzake. het is jou race en niemand anders.

Waarom ik de termen benoemde is omdat ik gezien heb dat er lastig goede informatie over te vinden is in de westerse wereld. Dit maakt voor hen die er aan toe zijn het hopelijk een klein stukje makkelijker.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 24-02-2018 19:16 »
Zoals ik het begrepen heb, moedigde de Boeddha het nou niet bepaald aan om speciale vermogens ten toon te spreiden of je daar speciaal op te richten. Ik meen zelfs dat de Boeddha het tentoonspreiden van speciale vermogens een soort kermisattractie vond die hij zijn bhikkhu's verbood. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Zelf vertoonde de Boeddha wel enkele keren speciale vermogens. Maar ik denk toch dat het grootste wonder voor de Boeddha, het wonder van onderricht was. Het wonder van transmissie, de leer overdragen op een manier dat een ander ook Nibbana realiseert.

Volgens het onderricht is het ook niet zo dat als je speciale vermogens hebt ontwikkeld, dat je dan wel uitgeleerd bent of dat je dan wel een echte Boeddha moet zijn.
Devadatta bijvoorbeeld had speciale vermogens. Hij kon zich transformeren bijvoorbeeld tot een jong iemand.  Maar juist het hebben van zulke vermogens sterkte hem ook in het idee dat hij wel een soort gelijke was van de Boeddha en zelfs met de Boeddha kon concurreren. Het dreef hem tot wandaden waarvoor hij, naar men zegt, zeer lang zal boeten in de meest vreselijke hel.

Devadatta werd, ondanks die speciale vermogens van hem, door de Boeddha ook gezien als iemand die ergens middenin de training ermee was gestopt. Dus speciale vermogens bezitten, is niet perse hetzelfde als bevrijding of Boeddhaschap  of realisatie.

Ik herinner me ook een dhammatalk te hebben meegemaakt in Cadzand waarin iemand vroeg of het zien van aura's een soort teken was van realisatie of verlichting. Die persoon zag aura's bij mensen. Dat werd ontkend door de lesgevende lama. Dat was even slikken voor die persoon.

Het lijkt me heel lastig als je speciale vermogens hebt, om je ook geen speciaal persoon te gaan voelen, zoals Devadatta kennelijk deed. terwijl het Pad eigenlijk verbeelding zou moeten doorbreken, zouden speciale vermogens verbeelding zomaar kunnen aanwakkeren. In die zin zijn ze misschien wel gevaarlijk.

Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 24-02-2018 20:22 »
Siebe
Ik ben geen voorstander van de new age aanpak en denk dan ook dat de lama in cadzand juist gehandeld heeft.
Er zijn echter in boeddhisme een paar fenomenen bekend die geen doelstelling zijn maar wel voorkomen. Hier vind je er een overzicht van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zes_Bovennatuurlijke_Krachten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 24-02-2018 23:44 »
Hallo B.

Ja, ik ken ze. Ze worden in de pali sutta's ook genoemd.

Een Boeddha kan naar wens leviteren, zich op meerdere plekken tegelijkertijd manifesteren, communiceren met goden of andere wezens, vliegen, over water lopen, astraal reizen naar andere bestaansrijken etc. Een Boeddha kan alle jhana's naar wens doorlopen. Maar dit geldt niet voor elke verlichte/ontwaakte of zelfs voor elke arahant.

Een Boeddha is veel meer dan alleen een ontwaakt of verlicht mens. Een Boeddha is ook volledig ontplooid, d.w.z. dat alle vermogens, dus ook de bijzondere vermogens, volledig ontplooid en ontwikkeld zijn. Dit is trouwens ook de gebruikelijke definitie van een Boeddha in Varjayana en de Tibetaanse taal, Sangye. Ontwaakt en volledig ontplooid.

Het is kennelijk ook voor iemand mogelijk om een volledig verlichte of arahant te worden zonder dat iemand de hele subtiele meditatieve staten kent. Het is dus niet zo dat je alle staten van de geest moet kennen om volledig verlicht te zijn maar wel om een Boeddha te zijn.

Het kan niet zo zijn dat iemand bijvoorbeeld spreekt over de meditatieve sfeer van oneindigheid van bewustzijn en dat een Boeddha geen idee heeft wat wordt bedoeld. Maar om volledig bevrijd te zijn is dit soort kennis niet perse nodig.

Je bent volledig bevrijd bent als alle asava's zijn geeindigd en niet wanneer je alle meditatieve staten hebt doorlopen en kent, of wanneer je allerlei speciale vermogens hebt.

Zo heb ik het althans begrepen uit de teksten.

siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 26-02-2018 11:53 »

Een Boeddha kan naar wens leviteren, zich op meerdere plekken tegelijkertijd manifesteren, communiceren met goden of andere wezens, vliegen, over water lopen, astraal reizen naar andere bestaansrijken etc. Een Boeddha kan alle jhana's naar wens doorlopen. Maar dit geldt niet voor elke verlichte/ontwaakte of zelfs voor elke arahant.

[/quote]
Siebe,

zoals je stelt kunnen dit soort zaken zich manifesteren maar het is geen essentieel punt om verlicht te zijn.
Maar daarbij kom ik bij het volgende punt waar jij blijkbaar een andere zienswijze hebt.
In mijn beleving zijn boeddha, verlichte, ontwaakte en arahant synoniemen van elkaar. Blijkbaar zie jij of ziet jou stroming dit anders en zijn er verschillende subtiele verschillen.
Ik denk dat het kunnen aanwijzen van deze verschillen, wat deze ook moge zijn, meteen het "probleem" van mijn naam hier kunnen aanpakken.
Voor mij zijn het synoniemen voor andere blijkbaar niet. Dat betekend van mijn zijde niet een bewuste trap onderwater maar een weloverwogen keuze die strookt met mijn stroming maar blijkbaar not done is in andere.

Denk dat het openstaan van de visie hierin tussen verschillende stromingen in elk geval meer duidelijkheid verschaffen en de strijd onderling laat ophouden.

MaartenD

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 26-02-2018 12:07 »
B,

Met alle respect voor wat je gerealiseerd hebt.. dit is allemaal niet hetzelfde. Ongeacht de traditie die wij allemaal wel of niet volgen is er een duidelijk verschil tussen een sammasamboeddha en een arahant (en een paccekaboeddha). Er gebeurt namelijk in de werkelijkheid iets anders. Dat deze of gene traditie het verschil niet belangrijk vindt of om andere redenen hetzelfde woord gebruikt voor al die zaken is immaterieel.

Vraag niet wat het juiste woord is, zou ik willen zeggen. Vraag in plaats daarvan wat er gebeurt. Een arahant bereikt de Verlichting in een periode waarin de Dhamma bekend is. Een sammasamboeddha doet hetzelfde in een periode waarin de Dhamma niet bekend is en kan die ook nog effectief onderwijzen. Hoe je het ook wendt of keert, hier zijn duidelijke verschillen aan te wijzen.

Let wel, ik doe geen uitspraak over of je je status juist inschat of niet. Ik merk alleen op dat onze specifieke traditie nooit iets kan veranderen aan wat er in de werkelijkheid gebeurt.

Boeddha

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 26-02-2018 12:51 »
Hi Maarten,

begrijp me niet verkeerd het is niet dat ik zeg dat ik zaken niet belangrijk vind. In tegendeel ik hoor graag hoe jullie als gevestigde orde hier tegen aan kijken.
Dit om de volgende reden. ik had als eerder aangegeven eerst verlichting bereikte en ben pas later gaan kijken of er andere zijn met een vergelijkbare ervaring. Daar ik zeer veel overlappen zie met het boeddhisme ben ik me zelf als boeddhist gaan beschouwen. mogelijk compleet het omgekeerde van hoe de meeste erin rollen maar wel hoe het bij mij gegaan is.
dus tja in mijn geval is voor mij de zelfstandige verlichting duidelijk en lees in het boeddhisme zoveel overeenkomsten.
Ik kan natuurlijk hier of tegen me zelf het gaan ontkennen maar is dat de juiste weg? Omgekeerd is het ook niet de bedoeling om mijn pad los te laten of erger nog tegen mensen aan lopen te trappen die het anders zien. Links of rechts om dus noem het een tweestrijd.

Echter ik zie ook de voordelen ervan in. Ik kan in mijn eigen woorden zaken waar hier vaak over gediscussieerd word vanuit mijn eigen ervaring belichten. Dit kan beoefenaars van het originele pad( laat ik het zo maar noemen) inzichten geven hoe bepaalde zaken wellicht bedoelt zijn. Boeddha of niet vind ik minder belangrijk we kunnen onder de streep van elkaar leren en dat is ook precies waar deze digitale sangha voor bedoelt is mijn inziens.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 26-02-2018 13:06 »
Hallo B,

Ja ik had al gezien dat jij 'arahant', 'verlichte', 'Boeddha' etc gebruikt als synoniemen. Dat is echter niet zo gebruikelijk. Er valt heel veel over te zeggen. Om het kort te houden, ik ben tegengekomen dat zowel in de pali canon als de sanskriet mahayana teksten er gradaties worden onderscheiden in hoeverre iemand echt spiritueel gerijpt is. Er worden allerlei niveau's onderscheiden. In mahayana verwijst het boeddhaschap naar volledig ontwaken en ontplooien. Het is het ultieme niveau. In theravada ligt het weer wat anders.

Ik heb trouwens het idee dat als je zoekt naar je spirituele wortels dat je het beste kunt zoeken in de (karma)-kagyu traditie die begint met leraren als Tilopa, Naropa, Marpa, Milarepa, Gampopa. De dingen die jij kennelijk vanzelf hebt ontwikkeld, zoals tummo en lucide dromen, spelen in die lineage een rol.
Deze traditie wortelt oa in Hantum (Friesland) en in Huy, Belgie bij het Tibetaans Instituut. Er is ook het diamantweg boeddhisme dat ook wortelt in deze kagyu lineage: http://www.diamantweg-boeddhisme.nl/

Het zou best kunnen dat je op de een of andere manier een spirituele connectie hebt met deze lineage.
 Ik vermoed dat in die lineage toch antwoorden voor je te vinden moeten zijn of misschien iets van herkenning of...? Het is trouwens ook een lineage waar ik eigenlijk de meeste affiniteit mee voel.

groet,
Siebe

Boeddha

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 26-02-2018 13:49 »
Siebe,

ontzettend bedankt voor de linkjes ik ga me daar eens verder in verdiepen want wellicht brengt me dat weer een beetje ontrack wat betreft mijn zoektocht.