Hallo Remie,
Wat je beschrijft is eigenlijk al een topic op zich.
Boeddhisme (wij spellen het meestal zo hier) is samen te vatten op een heleboel verschillende manieren en elke manier heeft wel sterke en zwakke punten, elke manier benadrukt iets en slaat weer andere aspecten over. In het kort: de Boeddha was niet erg geïnteresseerd in gelukkig worden. Hij predikte de complete ontsnapping aan alle lijden. (Gelukkig kan je dit stapje voor stapje doen en heb je er vrij snel ook in de praktijk veel aan.)
We zouden kort kunnen zeggen met de Boeddha: doe het goede, laat het verkeerde en zuiver je geest. Maar ja, wat betekent dat in de praktijk? We kunnen kort naar het Nobele Achtvoudige Pad kijken en zien dat moreel gedrag, vervolgens concentratie en inzicht de sleutel vormen tot juiste ontwikkeling. Wat is moreel gedrag? De vijf morele praktijken geven daar een voorzichtig antwoord op. Of het begin daarvan.
Het is samen te vatten volgens de Vier Nobele Waarheden. Ruwweg komt dat erop neer dat de Boeddha ons oproept om heel nauwkeurig te kijken naar waarom wij niet volmaakt gelukkig zijn. De eerste Waarheid is die van het lijden (of de schaduw van lijden), dukkha. De tweede Waarheid vertelt waarom er lijden is, heel in het kort omdat er hunkering is en daaronder een onbegrip van hoe de wereld echt werkt. De derde Waarheid stelt dat dit lijden niet verplicht is, niet zo ingebakken in de geest dat er geen ontsnappen aan mogelijk is. Die ontsnapping is er wel: nibbana/nirvana. De vierde Waarheid vertelt hoe je dat dan aanpakt: het Nobele Achtvoudige Pad. En zo zijn we weer rond.
In elk geval gaan de leer en de discipline hand in hand, dingen geloven en dingen doen betekent eigenlijk ongeveer hetzelfde. Maar dan is er nog een hele mythologie en cosmologie die je kunt leren kennen en zelfs voor waar aannemen als je dat wilt, afhankelijk van in welke traditie je terecht komt.
Mahayana, Theravada en Vajrayana (de zoekmachine is je beste vriend) hebben allemaal verschillende visies over al deze dingen, hoewel als het om de leer gaat de verschillen denk ik vooral verschillen in nadruk zijn. Dan is er ook nog Zen/Chan natuurlijk en weer andere vormen. Die ken ik ook niet zo goed.
Een en ander heb ik voor mezelf geprobeerd uit te werken op het topic
boeddhistisch kladblok. Ik ga er binnenkort wel eens mee verder als ik de energie vind.
Denk in elk geval niet dat je iets moet. Je moet ook zeker geen boeddhist worden. Dat mag wel.
Als laatste wil ik je waarschuwen over meditatie. Ik geloof dat het goed en heilzaam is maar het kan gevaarlijk zijn als je niet lekker in je vel zit. Een goede leraar kan je hierbij helpen. Maar laat je door mij niet tegenhouden.