Auteur Topic: hallo  (gelezen 1302 keer)

Marcel

• Gast
hallo
« Gepost op: 19-02-2018 16:13 »
Hallo,

Ik ben Marcel.
Voorheen onder de namen:
Lord rainbow, Dirk Knol en Dirkjan.

Mijn naam was verbonden met het moderator schap.
Dat vind ik niet langer gepast omdat ik geen moderator meer ben.

Vandaar.

@ Ujukarin: succes.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: hallo
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2018 22:47 »
Komt er nog eens een einde aan al die wedergeboorten van je :D

groet,
Siebe

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2018 08:11 »
Hallo Marcel,

Dank voor je werk als moderator.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2018 20:32 »
moesa.

zelfverzonnen jaren terug en een naam die ineens bij mij opkwam

remie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2018 10:25 »
Hallo allemaal.

Ik ben Remie en ik wil me verdiepen in Boedisme.
Ik ben toe aan een vredelievende leidraad in mijn leven.
En hoop dit te gaan vinden in het Boedisme.

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2018 11:48 »
Hallo Remie en welkom hier.

Zoals je in het nieuws hebt kunnen zien zijn zeker niet alle boeddhisten zo enorm vredelievend. Ik weet wel zeker dat de leer je kan helpen om vredelievend(er) te worden.

Je vertelt niet wat je al wel weet en wat nog niet. Je vertelt ook niet of je een voorkeur hebt voor één van de vele stromingen. Als je compleet nieuw bent en je beheerst het Engels dan is What the Buddha taught, van Walpola Rahula volgens veel mensen een goede inleiding.

Deze site staat vol met allerlei informatie en discussies. Voel je echter vrij om toch zelf (opnieuw) vragen te stellen. Ook dat is welkom. Je weet trouwens maar nooit of deze keer er geen nieuwe inzichten ontstaan.

Remie, wat verlang je precies en wat denk je dat het boeddhisme daaraan kan doen?

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2018 11:58 »
@maarten,
Dank je wel, misschien had ik beter kunnen zeggen vredelievender als mens. Ik hoop door boedisme zo tot inzichten naar mezelf als naar de wereld te kunnen komen om zodoende met wat meer innerlijke vrede te kunnen te kunnen zijn.

Grt Remie

remie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2018 12:08 »
@maarten,

ik heb een aantal eigenschappen die me geen goed gevoel geven, voor zover je gevoel een naam kunt geven, ik hoop door inzichten in het boedisme tot inzichten te komen die me hierbij gaan helpen.

grt remie

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2018 12:18 »
Hallo remie,

welkom hier.

een groet,
Siebe

remie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2018 12:20 »
@siebe,

dank je

grt remie

moesa

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2018 12:21 »
Hoi Remie

Hopelijk vind je de inzichten die je nodig hebt op je levenspad. Ook al zit je naast mij als "mobiele laptop brigade', wens ik je dit toe

Gr,

Moesa

Offline MaartenD

• Sangha lid
  • sabbe saṅkhārā aniccā
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2018 12:58 »
Hallo Remie,

Wat je beschrijft is eigenlijk al een topic op zich.

Boeddhisme (wij spellen het meestal zo hier) is samen te vatten op een heleboel verschillende manieren en elke manier heeft wel sterke en zwakke punten, elke manier benadrukt iets en slaat weer andere aspecten over. In het kort: de Boeddha was niet erg geïnteresseerd in gelukkig worden. Hij predikte de complete ontsnapping aan alle lijden. (Gelukkig kan je dit stapje voor stapje doen en heb je er vrij snel ook in de praktijk veel aan.)

We zouden kort kunnen zeggen met de Boeddha: doe het goede, laat het verkeerde en zuiver je geest. Maar ja, wat betekent dat in de praktijk? We kunnen kort naar het Nobele Achtvoudige Pad kijken en zien dat moreel gedrag, vervolgens concentratie en inzicht de sleutel vormen tot juiste ontwikkeling. Wat is moreel gedrag? De vijf morele praktijken geven daar een voorzichtig antwoord op. Of het begin daarvan.

Het is samen te vatten volgens de Vier Nobele Waarheden. Ruwweg komt dat erop neer dat de Boeddha ons oproept om heel nauwkeurig te kijken naar waarom wij niet volmaakt gelukkig zijn. De eerste Waarheid is die van het lijden (of de schaduw van lijden), dukkha. De tweede Waarheid vertelt waarom er lijden is, heel in het kort omdat er hunkering is en daaronder een onbegrip van hoe de wereld echt werkt. De derde Waarheid stelt dat dit lijden niet verplicht is, niet zo ingebakken in de geest dat er geen ontsnappen aan mogelijk is. Die ontsnapping is er wel: nibbana/nirvana. De vierde Waarheid vertelt hoe je dat dan aanpakt: het Nobele Achtvoudige Pad. En zo zijn we weer rond.

In elk geval gaan de leer en de discipline hand in hand, dingen geloven en dingen doen betekent eigenlijk ongeveer hetzelfde. Maar dan is er nog een hele mythologie en cosmologie die je kunt leren kennen en zelfs voor waar aannemen als je dat wilt, afhankelijk van in welke traditie je terecht komt.

Mahayana, Theravada en Vajrayana (de zoekmachine is je beste vriend) hebben allemaal verschillende visies over al deze dingen, hoewel als het om de leer gaat de verschillen denk ik vooral verschillen in nadruk zijn. Dan is er ook nog Zen/Chan natuurlijk en weer andere vormen. Die ken ik ook niet zo goed.

Een en ander heb ik voor mezelf geprobeerd uit te werken op het topic boeddhistisch kladblok. Ik ga er binnenkort wel eens mee verder als ik de energie vind.

Denk in elk geval niet dat je iets moet. Je moet ook zeker geen boeddhist worden. Dat mag wel.

Als laatste wil ik je waarschuwen over meditatie. Ik geloof dat het goed en heilzaam is maar het kan gevaarlijk zijn als je niet lekker in je vel zit. Een goede leraar kan je hierbij helpen. Maar laat je door mij niet tegenhouden.

remie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2018 13:27 »
@maarten,

dank je voor je uitgebreide reacties, ik heb voor mezelf al navraag gedaan om me bij een sangha aan te sluiten zodat ik er niet alleen in sta.
wil mezelf toch graag de kans geven om me in het boeddhisme eens goed te gaan verdiepen/beleven. mijn idee is echter dat geluk een vanzelfsprekendheid is als ik met mezelf in het reine kom. wie wat waarom ben ik. ik hoop dat het boeddhisme me een aantal inzichten kan bieden zodat ik tot deze staat kan komen.

grt remie

Borobudur

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2018 22:34 »
Ben een beetje laat, maar alsnog: welkom Remie!

remie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2018 10:33 »
dank je, Borobudur