Auteur Topic: Heeft een hond boeddha-natuur?  (gelezen 493 keer)

Offline Borobudur

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Heeft een hond boeddha-natuur?
« Gepost op: 20-02-2018 18:53 »
1) Heeft een hond boeddha-natuur?
2) Kan een hond boeddha worden of zijn?
Warme groet,
Borobudur.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice." (Scooter)

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Re: Heeft een hond boeddha-natuur?
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2018 09:29 »
Borobudur,

ieder levens wezen heeft een boeddha natuur en maakt deel uit van samsara. Je kan groeien van een kleine worm tot een verlicht individu.

op je tweede vraag lopen de meningen meer uiteen denk ik. Mijn ervaring is dat we onszelf als mens niet altijd voorop moet plaatsen en denken dat we hoger/ beter zijn dan andere levende wezens. En wellicht strookt dit niet met opvattingen in het traditionele boeddhisme maar laat ik je dit zeggen.
Dieren welke normaal nogal vals reageren zijn in de nabijheid van een meer verlicht persoon zeer kalm en vriendelijk. je kan er alles mee doen dus.
Misschien leuk om te weten dat mijn eigen huisdieren graag bij me komen zitten als ik mediteer. Ook zij gaan met hun ogen dicht zitten en je merkt een nogal opmerkelijke staat van bewustzijn bij ze die niet standaard hoort bij hun soort.
Ik heb dit gedrag gezien bij duiven, papagaaien, honden en katten.

Echter ik heb ook gezien dat als ik buiten mediteer dat wilde dieren zoals bv vogels gewoon naast je komen zitten. Ik heb wel eens teksten gelezen dat Gautama Boeddha ook soortgelijke ervaringen heeft gehad.

Kan een hond zelf verlichting bereiken?
definieer eerst verlichting en wat het voor jou betekend en stel je zelf die vraag nog eens. dan heb je meteen je antwoord denk ik.