Auteur Topic: welke titels bestaan er in het boeddhisme?  (gelezen 1079 keer)

moesa

• Gast
welke titels bestaan er in het boeddhisme?
« Gepost op: 24-03-2018 18:12 »
ben benieuwd welke titels er bestaan in het boeddhisme

Hiermee doelend op titels als: eerwaarde, gevestigde sanga

kan dit niet op Internet vinden

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: welke titels bestaan er in het boeddhisme?
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2018 18:47 »
Hoi Moesa,

Er is op deze site kennelijk ingebouwd dat afhankelijk van je aantal berichten je een titel krijgt. Naarmate je meer post verandert de titel mee. Ik heb zoveel gepost dat ik inmiddels ben opgeklommen tot eerwaarde.  Het gaat nergens over. Ik heb al eens gevraagd of dit niet veranderd kan worden. Van mij mag het zo snel mogelijk weg maar kennelijk nogal moeilijk, volgens Ujukarin.

Eerwaarde is wel een gebruikelijke titel of blijk van respect  in boeddhisme maar wordt volgens mij vrijblijvend gebruikt.

De titels die je hier ziet zijn dus puur gekoppeld aan het aantal berichten.

siebe

« Laatst bewerkt op: 24-03-2018 20:36 door Sybe »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 26-03-2018 05:37 »
Klopt als een bus. Is ooit zo ingesteld door Kathinka en ik heb in ieder geval niet gevonden waar en hoe het aanpasbaar is ;-)

Gewoon niet alteveel aan tillen, en als je titel je te zwaar wordt net zoals Marcel zo af en toe een nieuwe BF-identititeit aannemen dan staat de teller weer op nul  8)

With folded palms,

<Ujukarin> - een der weinigen hier met een titel van buiten het forum (Dharmachari) maar voor al dat soort titels zijn er evenvele systemen als dat er sanghas zijn....

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26-03-2018 14:01 »
Het klopt als een zwerende vinger. Het sluit als een bus.  ;D

In het kort komt het erop neer dat verschillende tradities verschillende titels gebruiken, soms zelfs per land. Ajahn is een Thaise titel voor een monnik die tien of meer regentijden heeft meegemaakt als monnik. De titel voelt aan als voor iemand die goed les kan geven.

Veel belangrijker dan titels zijn de stadia, mijns inziens. De stadia van heiligheid echter, hoor je niet te bespreken als het over jezelf gaat. Je moet je er zeker niet op laten voorstaan. Voor de toehoorders hoort het niet uit te maken en er is een levensgroot risico dat je je vergist.

Persoonlijk zie ik die termen bij de gebruikersnamen als humor, misschien een korte les in de betrekkelijkheid en zinloosheid van maatschappelijke structuren die wij bedenken.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26-03-2018 17:19 »
Ja zie er ook de humor van in.

Misschien een paar nieuwe "titels' verzinnen  ::)