Auteur Topic: mezelf niet als goed mens zien  (gelezen 1100 keer)

remie

• Gast
mezelf niet als goed mens zien
« Gepost op: 26-03-2018 16:06 »
beste iedereen,

ik ben me nog maar kortstondig wat serieuzer bezig gaan houden met boeddhisme. En nu kom ik tot de conclusie dat hoe meer ik lees hoe minder fijn ik mezelf zie. ik weet niet of dit meer mensen is overkomen? ik probeer dan het 8voudig pad weer eens goed te lezen maar kom toch iedere keer terug in die negatieve swung. vraag me dan af wat mijn karma dan is? ik merk dat mijn gedachten lastig in bedwang zijn te houden. Kan iemand mij alstublieft helpen met een inzicht?

dank jullie allen

remie.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: mezelf niet als goed mens zien
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2018 10:20 »
Hoi Remie,

Wat maakt dan precies dat je jezelf niet als een goed mens ziet?

Dat gedachten lastig in bedwang te houden zijn is herkenbaar. Dat op zichzelf lijkt me een goed inzicht.

groet,
Siebe

remie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2018 11:43 »
hoi Siebe,

als ik naar het 8voudige pad kijk kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik me op bijna elk punt (enkele daargelaten) schuldig heb gemaakt/maak, sterker enkele misschien nog bijna dagelijks. Ik vraag me dan echt af "hoe ga ik dit in hemelsnaam na 51 levensjaren nog op orde krijgen". Ben ik dan de enige die dit zo ervaart? Op die manier voel ik me slechter. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.

grt Remie

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2018 13:19 »
Ja, duidelijk, bedankt. Het is normaal volgens mij. Het doel van het achtvoudige pad is om het te ontwikkelen, dus langzaam maar zeker meer en meer in de praktijk te brengen en te stoppen met liegen, stelen, doden, bedriegen, etc. Het goede zoveel mogelijk doen, het kwade laten en de geest zuiveren.

Ja, boeddhisme kan wel schrikken zijn, vind ik ook. Als je je eigen gedrag spiegelt aan de voorschriften en het achtvoudige pad, dan zijn er denk ik weinigen die kunnen zeggen dat ze zich niet schuldig maken aan immoreel gedrag. Er zijn heel wat slechte neigingen bij ons als mens. Maar ook goede.

Waar ik zelf erg in geloof is dat ieders ware natuur niet verslechtert door wandaden en niet verbetert door morele daden. Maar het is volgens de leraren wel nodig om op te houden met immorele daden, en nu een heilzaam pad in te slaan.

Een nogal extreem voorbeeld is Angulimala. Hij wordt in de boeddhistische teksten aangehaald als een moordenaar. Hij vermoordde mensen en sneed ze hun vinger af. Die reeg hij aaneen en droeg hij om zijn nek als een ketting. Er wordt gezegd dat hij al 999 mensen had vermoord. Als duizendste mens wilde hij de Boeddha vermoorden maar dit lukte hem niet. Sterker, de Boeddha wijdde hem tot zijn leerling. Angulimala, notabene iemand die dus zoveel mensen had vermoord, en doden is een van de sterkste wandaden, bereikte desondanks toch volledige heiligheid, hij werd een arahant. Dus ook al heb je wandaden begaan de weg naar verlichting is hierdoor niet afgesloten.

groet,
Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2018 13:33 »
Beste remie,

Je bent zeker niet de enige met dit soort vragen.

Traditioneel gezien heb je stapels donkere kamma maar je hebt ook bergen lichte kamma. Je bent hooguit de code van de kluis kwijt.  ;) Maak je geen zorgen over iets in het verleden. De Boeddha is vrij duidelijk over het feit dat we kamma niet als een complete verklaring voor alles moeten zien. Er zijn meer oorzaken. Kamma is de centrale boeddhistische manier van nadenken over oorzaak en gevolg als het gaat om wilshandelingen. Niets minder maar ook niet meer.

Wat het Pad inhoudt is dat je oefent. Als ik je één inzicht mag geven dan zou het deze zijn: boeddhisme is een training, geen examen.

Als we toch traditioneel bezig zijn dan zou je kunnen concluderen dat er enorm veel levens zijn geweest en mogelijk er nog enorm veel levens komen. Je bent nu hier, als mens, in dit leven en dat alleen al is een teken van fantastisch goed kamma. Alleen mensen kunnen verlicht worden en mensen zijn bij uitstek geschikt om daarvoor te oefenen. Wees dus blij dat je mens bent! Het is een fantastisch goed teken.

In de sutta's raken meerdere mensen verlicht die behoorlijk wat op hun kerfstok hadden. Dat hoeft dus niet per se een beletsel te zijn. Heb jij 999 moorden op je geweten? Vast niet. Als we het toch hebben over goed en kwaad dan moeten we opmerken dat het boeddhisme eerder spreekt in termen van kundig (kusala) en niet kundig (akusala). Jouw doel is (onder meer) een goed mens te zijn. Dat is een heel goed doel. Nu kun je dingen doen om dat te bereiken die handig zijn en dingen die.. minder handig zijn.

Oefen. En probeer wat milder te zijn voor je arme geest. Natuurlijk zijn je gedachten moeilijk onder controle te brengen, hoe zou dat ook anders zijn. Ze draaien al je hele leven hun rondjes en alleen omdat jij nu besluit serieus te zijn gaat dat niet opeens anders. Je hoeft zelfs niet al je gedachten weg te drukken, ook niet tijdens meditatie. Dat zou niet kundig zijn.

Met warme groet,

Maarten
« Laatst bewerkt op: 27-03-2018 13:45 door MaartenD »

remie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2018 13:56 »
dank je Siebe en Maarten,

Denk dat ik het begrijp, het gaat er niet om wie je was het gaat erom wie je bent en wat je wil zijn,
en idd het geeft de burger moed om te mogen zien dat dit een misschien wel vrij logische gedachte is als je wat bewuster naar je daden kijkt met 8 voudig pad als trainingstool (dank je voor de uitleg Maarten). het is me nu ook duidelijk dat ik teveel naar het 8voudig pad keek als een boete/schuld tool (zoals ik ook nog te vaak kamma zie).
ik merkte dat ik in mijn denken elk woord op een weegschaal probeerde te leggen en als dat dan even niet lukt "omg daar ga ik weer. het zien van het 8voudig pad als trainingstool ipv boete/schuld (zoals de katholiek opgevoede onder ons het denk ik zien). dank jullie voor de inzichten dit geeft de burger moed  :).

siebe en maarten, dank

MaartenD

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28-03-2018 07:53 »
Excellent, remie. Excellent!  :D

Wat ik nog vergat te zeggen is dat - als we toch over kamma praten - intentie verschrikkelijk belangrijk is. Het zijn wilsacties die een kammatische lading hebben, niet elke willekeurige handeling. Dat vrijwaart je niet dan maar onoplettend door het leven te gaan natuurlijk maar het is een belangrijk onderscheid.

De vraag of je iets wel of niet moet doen is vaak niet makkelijk te beantwoorden met een simpele ja of nee. Iedereen kent wel die gedachtentestjes waarin je voor een heel rare keuze komt te staan. Een goede boeddhistische vraag om dan te stellen is wat je dacht te bereiken en waarom je iets doet.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28-03-2018 08:47 »
dank je Maarten voor je reactie,

heb ik een vraagje nav "Een goede boeddhistische vraag om dan te stellen is wat je dacht te bereiken en waarom je iets doet."

hypothetisch gesproken, je hebt geen eten je steelt een brood om je kinderen te voeden. de intensie is dan goed denk ik, wat je ermee wil bereiken is dat je kinderen niet verhongeren.
Maar stelen is niet de weg. Moeilijk moeilijk moeilijk.

Misschien dat jij een zinnig antwoord weet.   :-\

grt Remie

MaartenD

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2018 11:58 »
Hallo Remie,

Stelen is een overtreding van de vijf morele praktijken en is dat niet voor niets. De omstandigheden doen er natuurlijk wel degelijk toe. Iets meer dan tien jaar geleden kwam toen bisschop Muskens in het nieuws omdat hij had gezegd dat je van hem een brood mocht stelen als je arm was. Heel Nederland in rep en roer.

Wat mij betreft zit het antwoord erin niet te zoeken naar een ja/nee-beslissing. Het is heel goed mogelijk om te kijken naar handelingen die meer of minder grijs zijn. Het is het recht dat moet zeggen: strafbaar ja/nee. Wij hoeven daar niet in vast te zitten. Zelfs een rechter houdt overigens rekening met de omstandigheden als het gaat om de strafmaat.

Misschien moet je het zo ongeveer zien. Hoewel, kamma is nooit straf. Er is alleen oorzaak en gevolg.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28-03-2018 12:14 »
hoi Maarten,

dank je voor dit inzicht weer. ik begrijp wat je bedoelt (denk ik)  :)
ik ben degene ook die het oorzaak gevolg aspect nog veel te vaak in het goed slecht perpectief plaatst.
ik hoop ook echt hier ooit eens vanaf te komen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om de rechter van het leven te spelen.
ik ga hiervoor toch maar eens wat meer jou inzicht proberen te gebruiken van het waarom en wat wil ik ermee. ik zeg daarmee niet dat ik dan al direct los kom van het goed/slecht gedachtegoed maar probeer het dan op deze manier aan een ander te koppelen in de geest wat zou mijn actie bij een ander teweeg brengen en wat zou ik ervan vinden als dit bij mij gedaan werd.

grt Remie