Auteur Topic: zwaar  (gelezen 836 keer)

moesa

• Gast
zwaar
« Gepost op: 27-03-2018 21:13 »
Is het normaal dat je gevoelens en gedachten hebt en het heel zwaar hebt. Zo begin ik aan dingen te twijfelen. Leg ik alle gedachten en uitingen daarbij op een weegschaal.

Onder andere;

- kan humor wel?
- Doe ik dit wel goed en welke intentie zit erachter
- Is boeddhisme de waarheid? En daar weer vragen over hebben
- Veel dingen doe ik met volle aandacht

Kijk, Geloven doe ik het boeddhisme wel en heb het idee en gevoel dat het bij mij past.

Stel dat ik veel zelfonderzoek heb gedaan, wordt men dan een "zuur"mens en geniet je dan wel van dingen?

Als ik mijzelf dan zie ( als ik gedachten aan het plannen ben), zie ik een neutrale vrouw. Ik weet helemaal niet of ik dit wel wil zijn. Mijn "goede'dagen zijn vaak neutraal en de rest hangt er depressief bij

Iemand ervaringen hiermee?  of hoe hier mee om te gaan?

MaartenD

• Gast
Re: zwaar
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2018 08:22 »
Hallo moesa,

Je hebt het zwaar, zoveel is duidelijk.  ;)

- Humor moet. Humor is best belangrijk. Kijk maar rond op het forum, er staan wel een paar boeddhistische grappen. Ajahn Brahm (op youtube makkelijk te vinden) vertelt het liefst in elke dhamma-toespraak een grap, hoe slechter hoe liever. Lachen om jezelf helpt direct om het ego te verminderen en het is hoe dan ook goed voor je. Mogen grappen over het boeddhisme zelf? Natuurlijk wel. Zolang ze maar grappig zijn.

- Definieer waarheid. Of geef het op. Het boeddhisme is vooral een trainingsprogramma en geen catechismus waarvan je de inhoud moet geloven. Saddha, 'geloof' of misschien beter 'vertrouwen', is geen universeel goed. Het kan dogmatisme worden en dat moet je vermijden, net als alle extreme visies. Laat in plaats daarvan je vertrouwen stijgen naarmate je oefent. Dat laat je gewoon gebeuren, je hoeft daar niks voor te doen. Als je vertrouwen niet merkbaar stijgt, wacht dan gewoon af. De geest is een weerbarstig ding en is niet simpel te voorspellen.
Heb je verder nog vragen? Dat mag. Daar is niks mis mee. Kijk gewoon eens naar die vragen. Als je er één in je aandacht houdt, lost hij dan op? Vervliegt weer? Komt er een andere vraag uit tevoorschijn?

- Als je echt veel dingen met volle aandacht doet dan ben je verder dan ik. Bravo.

In mijn ervaring wordt je alleen maar milder van verder (zelf-)onderzoek. Begrijpen waarom iets gebeurt betekent begrip en dat stemt tot meer begrip.

Als je jezelf ziet en dat is maar matig dan is dat oordeel op zich niks meer dan een gedachte. Ik weet als depressie-patiënt - al vijftien jaar in remissie nu! - heel goed hoe dat is. De ingesleten sporen in je brein daar krijg je je geest niet zomaar meer uit. Daarom zijn er gelukkig therapeuten en zo. Je verdient in elk geval alle hulp die je kan krijgen. Tenslotte lappen we mensen met een gebroken been ook zo weer op zonder dat ze gaan zitten kniezen of dat spiritueel gezien wel mag.

Mildheid is het antwoord hier, vermoed ik. Mildheid vooral tegenover je eigen geest. Dat arme beestje werkt al je hele leven hard genoeg en mag ook wel eens lekker in een mandje bij de kachel.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2018 11:25 »
Ja, dat is denk ik toch wel iets kernachtig. Dat we een bepaald iemand willen zijn. Dat geeft denk ik constant onrust omdat je eigenlijk steeds het innerlijk signaal/teken krijgt/hebt dat je die voorgestelde iemand die je wilt zijn ook moet neerzetten: de optimist, de vrolijke vrouw, de wijze, de rustige, de Boeddha, de baas, de verzorger, de trouwe vriend, de loyale medewerker etc.

Dat schept vervolgens ook weer verwachtingen voor morgen. Je kunt toch niet, terwijl je gisteren nog zo'n  optimistisch persoon was, de volgende dag als de depressieve verschijnen? Wat moeten die anderen wel niet denken? Dus zet je maar weer jezelf neer. En op een gegeven moment dan bouwt zich op deze manier een soort wereld op die eigenlijk steeds onwaarachtiger wordt en niks meer deugt. Een wereld waarin je misselijk wordt van jezelf en anderen. Een wereld waarin je niet meer wilt leven. Het gaat je zo tegenstaan allemaal.

Ik denk dat dat alleen maar een goed teken is.

Maar wat is dat toch voor programma dat we altijd maar iemand willen neerzetten of een bepaald iemand willen zijn?

Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2018 11:30 »
Hoi Siebe,

Waarom we iemand neer moeten zetten en onszelf?  ik denk door het brein en de daarbij conditioneringen. Het lijkt wel een "Pavlov effect".  Dat denk ik, maar weet nog niet of dit de waarheid is.  :-\

remie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2018 11:46 »
Ik denk dat deze programma's veelal onstaan zijn uit onze maatschappij. als kind werd je al snel bijgebracht je op een bepaalde manier te gedragen omdat de buitenwereld er zomaar iets van zou kunnen vinden. ik vind dat media hierin ook een grote rol speelt, deze zet voor mijn gevoel altijd een ideaal beeld van mensen neer, totaal niet in ogenschouw houdend of dit uberhaupt klopt met de werkelijkheid en/of dit haalbaar is. zo lijkt het of je in iedere omgeving een rol moet spelen, supermarkt, werk, vrienden, partner, kinderen etc etc. Ik denk ook dat dit zoveel onrust in een mens veroorzaakt. Je zou je toch eens vergissen en de werkrol bij je vriendenrol neer zetten, ramp is nu al niet te overzien. Vrienden flabbergasted, jij spijt en daar gaan we weer terug het denken in. men verwacht,  en een wijze vrouw zei ooit tegen mij "verwachtingen scheppen teleurstellingen"

ik weet het, ook wat ik nu typ staat bol van de oordelen. Ik zou willen dat ik anders kon. ik weet ook wel dat je het niet buiten jezelf moet zoeken alleen is dit echter heel makkelijk gezegd en een stuk lastiger gedaan. althans voor mij.

remie

moesa

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2018 15:34 »
Beste Remie,

Wat de ander wel niet denkt "angst geval"is dit

Klopt dat ik het ooit zei: verwachtingen scheppen teleurstellingen. Had niet verwacht dat je dit zou zeggen, maar teleurstellend is het niet, meer een compliment.  8)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28-03-2018 22:41 »
Volgens mij is het een goede oefeningen om regelmatig te contempleren over de vruchteloze aard van bepaalde neigingen die je bij jezelf (of anderen) ziet. Anders wordt je er nooit moe van. Dan geef je ze niet op.

Zo gaat mijn geest de laatste tijd nogal uit naar de bij mezelf totaal vruchteloze, pijnigende, niks dan ellende opleverende, gretigheid. Wat heeft het voor nut allemaal? Wat wil die gretigheid nou? Wat komt die gast doen?

Het is werkelijk totaal nutteloos om zo gretig te zijn. Het is alleen maar gekweldheid en levert niks op. Hoe kun je nou heil verwachten van die gretigheid? Gretigheid is als gedreven worden om te rennen terwijl je eigenlijk voor je eigen en andermans welzijn veel beter ontspannen kan wandelen. Het is echt waanzin.

Mijn ervaring is dat gretigheid wel komt, ook al nodig je die gast niet uit. Ik durf wel te stellen dat vrijwel iedereen, misschien een hoge uitzondering, die mentaal flink lijdt, teveel gretigheid heeft. Gretigheid zie je bijvoorbeeld als je het wortelstelsel ziet aan de oppervlakte van een boom. Gretig klampt het zich vast. Gretigheid is als de klauwen van een roofdier die zich in diens prooi vastzetten.

Ik ben het helemaal eens met de Boeddha dat die gretigheid, die honger of dorst, tanha, dat verlangen naar vastklampen, waar dan ook aan. helemaal niet in mijn eigen voordeel is.
Het zit wel heel erg in mijn systeem maar het is een systeemfout te denken dat gretigheid heilzaam is. Net zoals het idee dat je gelukkig zou kunnen worden van drugs, drank, roes.

Gretigheid is als een kind die het vooruitzicht heeft van een lekker ijsje. Het ziet heil in iets wat uiteindelijk helemaal geen heil brengt.

De wereld wil ons op het spoor van gretigheid, passie, begeerte, vastklampen, hechten. De wereld is echt geen betrouwbare meester.

Nu ben ik inmiddels zover gekomen met gretigheid dat ik merk dat het er eigenlijk elke dag wel is in mijn geest. De wil die die gretigheid is, nee, die wil krijgt niet meer zijn zin. Het moet maar eens afgelopen zijn.
Gretigheid is zinloos, waardeloos, voor niks, zelf en ander kwelling is het. Meer niet.

grrrr...etig

Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2018 18:39 »
Ja inderdaad. Ben helemaal moe van dat geneuzel in mijn hoofd. Mijn hart maakte overuren

MaartenD

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30-03-2018 13:25 »
Hoe is dat nu?

moesa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30-03-2018 17:21 »
Beste Maarten,

zoals ik het zie? door je drama's heen. Gevoel en het brein

MaartenD

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2018 12:24 »
Beste moesa,

Maakt je hoofd nog steeds overuren? Accepteer het maar, zou ik zeggen. Wegdrukken of verbieden is niks dan een andere variant van ergens mee bezig zijn. Je brein heeft rust verdiend maar moet niks. Snap je?

Of het boeddhisme de waarheid is.. is geen kundige vraag. Laat dat maar zitten.

Ik blijf hopen dat je vraag over humor beantwoord is. Vertel eens een grap!  ;D

Met warme groet,

Maarten