Auteur Topic: Hoe mild zijn naar jezelf en anderen  (gelezen 668 keer)

moesa

• Gast
Hoe mild zijn naar jezelf en anderen
« Gepost op: 28-03-2018 16:41 »
Hoi

Mild zijn is voor mij sinds een paar dagen bijv, boos zijn vervangen door irritatie. Dit uit ik dan in mijzelf. Dit door tegen de boosheid te zeggen dat ik mij irriteer. Het lukt mij namelijk niet om vriendelijk te zijn naar mijzelf en anderen ( in gedachten tijdens Metta).

Mild zijn is voor mij een onverklaarbaar concept. Wat is de definitie van mild zijn?

weet iemand dit? Of hebben anderen er ervaringen mee?

MaartenD

• Gast
Re: Hoe mild zijn naar jezelf en anderen
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2018 18:36 »
Hallo moesa,

Het woordenboek zegt bij mild 'iemand minder streng of boos maken' en geeft bij mildheid een hele reeks andere concepten die er wel op lijken.

Citaat
1) Clementie 2) Compassie 3) Edelmoedigheid 4) Generositeit 5) Goedertierenheid 6) Goedgeefsheid 7) Gulheid 8) Milddadigheid 9) Royaliteit 10) Suaviteit 11) Toegeeflijkheid 12) Vrijgevigheid 13) Welwillendheid 14) Zachtheid

Metta-meditatie kan best moeilijk zijn. Heb je een basis van laat ik maar zeggen normale aandachtsmeditatie? Steeds je gedachten en gevoelens zien opkomen en weer verdwijnen zonder er echt iets mee te doen is eigenlijk al een milde houding. Als dat redelijk gaat dan kun je weer eens 'echte' metta oefenen. Sommige mensen vinden het vreselijk moeilijk om metta te voelen jegens zichzelf. Voor hen kan het makkelijker zijn om met iemand anders of met een dier te beginnen, zoals ik pas nog elders schreef.

Hoofdproject: niet overal een mening over hebben. Niet overal iets mee doen.

Boosheid is een optie, geen plicht. Je mag een mening hebben maar je moet het niet. Daarin zit een enorme vrijheid, zodra je dat eventjes 'pakt' als het ware.

Als je tijdens meditatie je boos voelt, noteer dan in gedachten 'boosheid'. Als je dan weer boosheid voelt, noteer dan weer 'boosheid'. Het is beter om alleen dat woord te gebruiken. Snap je het verschil tussen 'ik ben  boos' en 'er is boosheid'? Daar gaat het nu om. Als je je irriteert over die boosheid dan geeft dat niks. Noteer in gedachten 'irritatie'. Laat die irritatie er maar even zijn. Die hoeft niet per se nu meteen weg. Nodig hem uit om even te gaan zitten, zou ik zelfs zeggen.

Als laatste verwijs ik je naar Ajahn Brahm, bij mij redelijk geliefd en niet alleen om zijn erg flauwe moppen.

The anger eating demon as told by Ajahn Brahm (YouTube)
« Laatst bewerkt op: 28-03-2018 18:40 door MaartenD »

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2018 18:43 »
Beste Maarten,

Vandaag bij de psycholoog over het benoemen van gedachten en de daarbij behorende emotie (s), met name de fantasiebeelden van de toekomst (projectie)

Heb het nog over jou manier mbt metta gehad met de psycholoog ( puppie en/of kitten). De psycholoog vond het een goede uitleg om zo metta bij je zelf toe te passen.

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2018 18:45 »
Sadhu, moesa, sadhu. Heel goed gedaan.

moesa

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2018 18:48 »
Hoi maarten

Dank je wel