Auteur Topic: Als Boeddha het welzijn van alle levende wezens bevorderen?  (gelezen 3281 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
En binnen het mahayana is geluks gevoel een motivatie om te streven naar een gunstige wedergeboorte,dwz als mens in goede gezondheid en in kontakt komend met de dharma.

de tweede motivatie is dan de drang naar bevrijding.Dat je ziet dat zo wedergeboren worden het ook niet echt is.

de derde mtivatie is dan het streven naar boeddhaschap,teneinde het welzijn van alle levende wezens te bevorderen.

Hoe kan je als Boeddha het welzijn van alle levende wezens bevorderen?

De Boeddha is geen Jezus die mensen weer kan laten lopen of hun van hun fysieke ziekten af kan helpen. De Boeddha kan, slechts, de dhamma verkondigen. De magische kunstjes die hij zou moeten kunnen volgens de geschriften worden nooit aangewend om mensen fysiek te helpen. Boeddha Gotama hielp de mensen die een discussie met hem aangingen of hij ging naar grote leiders toe om daar mee te spreken. Maar vaak genoeg sprak hij alleen tot zijn monnikenschare. 

De Boeddha is toch een Arahant die zelfstandig tot dit inzicht is gekomen. Om dan te streven naar Boedda-wording is dan toch onmogelijk? Of is dit een verschil in interpretatie van de verschillende stromingen? En hoe bevordert een Boeddha het welzijn van alle levende wezens volgens het Mahayanisme?

Met metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

lord rainbow

• Gast
Re: Als Boeddha het welzijn van alle levende wezens bevorderen?
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2007 18:17 »
2e concilie te vaisali:

Ongeveer honderd jaar na het para-nirwana van de boeddha,vindt het eerste schisma plaats.(2e concilie).
Van de sthaviravadins=theravadins of 'de ouden'(interpreteren de leer meer in kloostertermen en regels),scheiden zich de mahasangikas(meer aandacht voor leken) af.
Aanleiding voor de afsplitsing waren de 10(of 5) punten,naar voren gebracht door mahadeva.Deze gaan over disciplinaire/doctrinaire zaken.Zelf wordt hij door theravadins beschuldigt van vadermoord,incest en schisma.
  De theravadins vervallen in conservatisme.De geest van de leer zou volgens hen het best bewaard blijven,door het bewaren van de letter.Het voortbestaan van de leer was voor hen onafscheidelijk verbonden met de onveranderlijkheid van diens uiterlijke vorm.
(overigens hebben zij die zelf samengesteld,na het paranirwana van de boeddha,op het eerste concilie).

Na het 2e concilie onstaan ook de sarvastivada.Deze bloeide nog in india,lang nadat het rigide theravada hier was verdwenen.
Het is de meer 'liberale' vleugel van het theravada.Naast het arhat ideaal kennen zij ook   het pratyeka -en samyak samboeddhaschap.
De geschriften over het bodhisattva pad zagen zij niet alleen als een beschrijving van de vorige levens van d boeddha(theravadins),maar tevens als een verwijzing naar een universeel geldend spiritueel ideaal.

De mahasangikas menen dat de geest van de leer het best bewaard kan blijven door een bereidheid deze te veranderen en aan te passen en eraan toe te voegen,in overeenstemming met veranderende omstandigheden en psychologische behoeften.

De term yana:
In het vroege boeddhisme erkennen alle scholen de drie yanas:

1) sravakayana.Hij die alle vier de stadia van heiligheid bereikt,inclusief het arhatschap,dmv horen over het pad door een boeddha of een leerling ervan.

2) pratyeka boeddhayana.Deze bereikt het arhatschap in volledige onafhankelijkheid van uiterlijke aanmoedigingen.Doet geen pogingen zijn verworvenheden te delen met anderen.Vandaar e naam'stille' of 'prive boeddha.'

3) boddhisattvayana.wil verlichting bereiken ten bate van alle levende wezens.

In de loop der tijd gaan deze vormen,die verwijzen naar hetzelfde,een eigen leven leiden,in de vorm van een eigen na te streven spiritueel ideaal.

In de tijd dat het mahayana ontstond,waren de beschuldigingen naar het hinayana:
a) conservatief en letterlijk van geest.houden zich meer aan de letter dan aan de geest van de leer.weigeren van verandering.
b) scholastisch/rationeel.teveel bezig met de analyse en classificatie van mentale staten.
c) eenzijdig negatief in het concept van nirwana en de weg.
d) overdreven hang naar de voornamelijk formele aspecten van het kloosterleven.
e) spiritueel individualisme.

Het verschil tussen hinayana en mahayana zit hem niet zozeer in de leer of de methode,als wel in de houding die men hiertegenover inneemt:letterlijk en als doel,of symbolisch en als middel.

Een boeddha bevordert het welzijn van alle wezens door de dharma te onderwijzen.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2007 19:36 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2007 22:24 »
Mooie uitleg over het verschil  :).

De punten van kritiek die ze toen opperde zijn zeker terecht.

De kritiek vind ik ook een belangrijke rede om voor het theravada te kiezen. Ik vind namelijk dat ze zo dicht mogelijk bij de bron moeten blijven, in hoeverre dat mogelijk is.

Als men allerlei andere dingen toevoegt, is een groot deel zeker positief maar het deel dat negatieve gevolgen heeft, is ook van belang. Onzin kan ook de wereld in komen. Bijvoorbeeld over tien vraagstellingen die de Boeddha in DN:9 geen antwoord op wil geven. De vragen zijn:
1. Is de wereld eeuwig?
2. Is de wereld niet-eeuwig?
3. Is de wereld eindig?
4. Is de wereld oneindig?
5. Is het leven hetzelfde als het lichaam?
6. Is het leven ??n ding en het lichaam iets anders?
7. Komt een Voleindigde na de dood weer tot bestaan?
8. Komt een Voleindigde na de dood niet meer tot bestaan?
9. Komt een Voleindigde na de dood zowel wel als niet meer tot bestaan?
10. Komt een Voleindigde na de dood noch wel noch niet tot bestaan?

Het maakt het ook moeilijker om eruit te halen wat nou echt Waar is en wat nou tegen de waarheid aanzit.

Met metta,
Django

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2007 07:37 »
Bij mijn weten zijn dit de 'onbesliste kwesties' die gedeeld worden door veel mahayana boeddhisten.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2007 14:54 »
Bij mijn weten zijn dit de 'onbesliste kwesties' die gedeeld worden door veel mahayana boeddhisten.

Misschien een slecht voorbeeld maar het gaat om het idee.

Wanneer kom je zo dicht mogelijk bij wat de Boeddha heeft verkondigd? Ik doel hier niet alleen op het gesproken woord maar ook over de beoefening. In hoeverre mag er worden geknutseld aan de dhamma zodat iedereen hem kan begrijpen. Begrijp je dan nog wel de dhamma of is het slechts een middel om tot een klein deel van de leer te komen? Wat of wie moet er aangepast worden, de verkondigde dhamma aan het publiek of het publiek aan de dhamma?

Betrouwbaarheid, logica, de dhamma in conventionele begrippen, de dhamma op de Abhidamma wijze, enzovoort.  Er zijn veel veranderingen mogelijk die zich op verschillende gebieden concentreerd, maar om het nog complexer te maken door het meer aan te passen aan leken lijkt me een moeilijke keuze.

Ik zelf heb een hekel aan dat we op school steeds weer een beetje meer waar leren. Begin gelijk met de waarheid en leg vanuit daarzo de rest uit. Maar nee, steeds kleine beetjes meer. Dit komt ook naar voren in mijn wijze waarop ik het Boeddhisme benader. Zo veel mogelijk de waarheid in zo weinig mogelijk tijd ;).

Met metta,
Django

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2018 09:53 »
Viriya
ik ben het helemaal met je eens dat "het woord of de leer" zo spoedig mogenlijk verspreid dient te worden aan allen. waar ik dus ook mee worstel is dat veel mensen na Boeddha zaken voor hen zelf gehouden hebben ipv de ware lessen onder een ieder die het horen wilde te verspreiden. dit staat mijn inziens haaks op elkaar. als je werkelijk de woorden van boeddha volgt dan zou je het beste met alle levende wezens voor hebben en deze leerweg ook willen delen met andere. houd je het voor je zelf wat hier ook de reden van mogen zijn dan kan je mijn inziens nooit het beste voor hebben met alle levende wezens omdat je niet alles deelt. wensen dat ieder wezen verlichting bereikt maar hen niet de tools geven is als een gehangene niet ondersteunen om te voorkomen dat hij stikt. boeddhisme gaat mijn inziens vaak de kant op van een filosofie en de basis, boeddha, darma sangha het mediteren en op de juiste wijzen beoefenen word vaak vergeten. Ik ken mensen die al jaren sangha's beoefenen en nog nooit 1 minuut gemediteerd hebben. voor mijn gevoel een beetje een vergelijk als een piloot zonder vliegtuig zeg maar. die kan zich ook geen piloot noemen omdat simpelweg het een niet zonder het ander kan.

wat mij ook opvalt is dat we altijd refereren naar de "eerste" boeddha. we weten allemaal dat er meer mensen boeddha zijn geworden maar je hoort vrijwel nooit iets over hun verlichtingen de weg die ze volgde etc.

soms krijg ik het gevoel dat een bepaalde onwetendheid gunstig is omdat je zo langer volgelingen hebt en dus giften. dus voor het voortbestaan van een geloofsgemeenschap kan ik er helemaal inkomen dat niet alles in een keer naar buiten gebracht word. en dit zie je natuurlijk ook in onderwijs en dergelijke terug. vanuit het oogpunt wat is het beste voor alle levende wezens zie je dus een ander antwoord.

Dat er bepaalde vraagstukken nog openstaan zoals de 10 eerder in dit topic vind ik overigens niet verwonderlijk. ik denk dat deze stukken totaal niet belangrijk zijn en haast on boeddhistisch zijn. immers aan alles komt een eind in de vorm zoals wij dit kennen en dat betekend ook in de vorm van onze planeet bv. blijven we voortbestaan ja natuurlijk maar wel in een andere vorm. immers de materie waar we uit zijn opgebouwd is onderdeel van het universum en zal dit altijd blijven.
In Japanse boeddhistische geschriften vind je hiervoor de term "mu" dit betekend zoveel als er moest iets zijn waaruit het iets voortgekomen is. voorbeeld wat vaak aangehaald word is vuur. zonder vlam kun je geen kaars aansteken maar waar komt de eerste vandaan. dit is dus mu, of te wel een on aanwijsbaar iets waarvan we allemaal weten dat het iets heeft voortgebracht.
mu word ook wel gebruikt voor wat we geest noemen (geest is shin in het japans) zonder geest is een lichaam levenloos of dood en niets meer dan een stuk vlees wat bederfelijk is (en daarmee weer terug gaat naar de oorspronkelijke bouwstenen). ongeacht onze vergevorderde staat van bewustzijn en medische kennis weten we allemaal dat je een lichaam niet meer kan reanimeren na een x periode. de geest is verdwenen. als je in oud japans de weg naar verlichting uitdrukt dan is dat geschreven als "san shin do" vrij vertaald 3 geest weg. en beter uitgesproken de weg waarbij men leert om lichaam geest en gedachte te verenigen. pas in de staat van verlichting zul je tot bepaalde inzichten komen die anders op geen enkele wijzen uit te leggen zijn aan een leek.

Natuurlijk ben ik het eens dat je aan een leek de tools moet geven om het pad te bewandelen maar antwoorden op bepaalde vragen komen vanzelf tijdens het beoefenen. het spirituele pad binnen boeddhisme beter bekend als tantra is vaag en niet zonder juiste beoefening te snappen.

maw ik kan iemand leren hoe te ademen, mediteren, etc maar het leren zien en herkennen van het pad en wanneer men verlicht is ontdekt men vanzelf na lange tijd beoefenen.

tot slot ben ik van mening dat gekibbel binnen verschillende stromingen niets meer is dan een spel van het ego. wij zijn de ware stroming want wij hebben bla, bla, bla.

we weten allemaal dat iedere stroming verlichte personen heeft opgeleverd. geen der wegen is dus het beste. de juiste weg is voor ieder individu anders en een ware boeddha zal zijn les methodiek aanpassen en begrijpbaar maken aan zijn leerling. een leraar die stof niet kan overdragen is immers geen leraar, een kapitein zonder boot geen kapitein etc.
tot slot vinden veel stromingen het onacceptabel als iemand met bv een jaar kennis zich opstelt als leraar.
een ieder die een ander ook tot het pad van verlichting kan aanzetten is mijn inziens juist bezig en ik denk dat dit het ware doel van de sangha is. het verspreiden van de leer ongeacht hoever je bent. er zijn altijd mensen die profiteren van jou. al is het er maar 1 dan profiteer je daar karmisch gezien toch al enorm van.