Auteur Topic: leven in de filosofie van het boeddhisme  (gelezen 472 keer)

moesa

• Gast
leven in de filosofie van het boeddhisme
« Gepost op: 01-04-2018 17:03 »
Beste forumgangers,

Hoe komt het toch dat boeddhisme "' zo binnenkomt"? Eigenlijk weet ik al jaren waar ik naartoe wilde, maar het kwam maar niet. Is het dan zo dat we eerst lijden, eer we tot bezinning komen?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: leven in de filosofie van het boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2018 22:21 »
Ik denk wel dat het vaak zo is dat  je wel aanvoelt dat iets niet klopt maar toch luister je daar dan niet of onvoldoende naar.

Dat is misschien ook wel de betekenis van 'niet mijn wil maar uw wil geschiede'. Mijn-wil verwijst dan wellicht naar begeerte, naar sankhara's, wilsactiviteiten die constant in jezelf opkomen in reactie op wat je ziet, hoort, proeft etc. Uw-wil is misschien dat je juist daar niet aan toegeeft. Niet toegeeft aan het momentum van die conditioneringen. Je volgt niet je reactieve natuur die hier staat voor mijn-wil.

Ik zie meer en meer dat er eigenlijk maar weinig tot niks deugt aan conditioneringen, ook niet aan reacties die je goed of moreel kunt noemen. Je kunt bijvoorbeeld ook als een soort gewoonte of reactie gaan zorgen voor mensen maar dat is ook vaak overdreven en begoocheld kan ik wel zien bij mezelf.

Siebe
« Laatst bewerkt op: 02-04-2018 14:29 door Sybe »

MaartenD

• Gast
Re: leven in de filosofie van het boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2018 12:13 »
De ene mens reageert hier op en de andere mens reageert daar weer op. Op dit forum hebben we een prachtig voorbeeld van zelf-selectie: vrijwel alleen maar mensen die het boeddhisme op z'n minst boeiend vinden.

Waarom is dit voor jou zo? Ik denk dat het heel inzichtelijk is om dit voor jezelf te onderzoeken!

Ik weet niet of het boeddhisme op zich intrinsiek meer binnenkomt bij mensen dan andere religies. Ik betwijfel het zelfs. Er zijn verder verschillende scholen en stromingen die aanmerkelijk van elkaar verschillen. Hét boeddhisme voor mij is de Thaise woud-traditie of in elk geval theravada. Voor anderen zal het vajrayana zijn specifiek het Pure Land. Ik probeer het Nobele Achtvoudige Pad praktisch gezien zo diep mogelijk te integreren in mijn dagelijkse leven. Anderen herhalen de nembutsu heel erg vaak en zien dat als hun geloofsbeleving.

Wat is 'het boedhisme'?

Met warme groet,

Maarten