Auteur Topic: is mindfull bezig zijn ook niet een beetje de dingen ontlopen?  (gelezen 2139 keer)

remie

• Gast
beste forumleden,

ik probeer sinds heeeeel kort mijn dagelijkse bezigheden wat mindfuller te doen. nu vraag ik me af, ontloop ik zo ook niet mijn gedachtes/problemen/strubbelingen enz enz.
ik denk dus dat zolang ik mindfull bezig ben, in het nu, dan ben je dus met niets anders bezig.
ik loop dus ik focus op het lopen het bewegen van de voeten het ademhalen, ik eet ik focus op het eten.
alleen mijn denken zegt nu weer tegen mij, ja lekker bezig remie zo ontloop je alles doe maar lekker of het er allemaal niet is.
ik begrijp het niet.
waar sla ik de plank mis?

misschien dat jullie mij een duwtje de goede richting in kunnen geven.

dank remie

moesa

• Gast
Re: is mindfull bezig zijn ook niet een beetje de dingen ontlopen?
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2018 13:58 »
Beste Remie,

Zoals ik heb geleerd van de psycholoog, ontkom je niet aan je dwingende gedachten. Ik denk dat je het 'ik moet het goed doen manier" aan het doen bent. Ik heb zelf geleerd dat je sommige dingen namelijk niet kan ontlopen, het komt toch wel. De manier van in je geest kijken zou je daarop kunnen trainen.

Is dat de last waar je tegenaan loopt?

remie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2018 14:05 »
lieve moesa,

ik begrijp niet hoe je mindfull bezig kunt zijn en tegelijkertijd in mijn geest kijken?
wat ik probeer te zeggen is, ik zie mindfull als het hier en nu, het in mijn geest kijken zie ik als naar mijn ego kijken, mijn ego is een kletskont want die verzint nogal eens wat.

ik ervaar het mindfull zoals ik het zie dus een beetje als wegblijven alles behalve het hier en nu?
als ik dus in het hier en nu ben tja dan is er dus niets anders.

beetje moeilijk voor mij om het heilzame ervan te zien.

dank

remie

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2018 14:34 »
remie en moesa,

Mindfulness is niet hetzelfde als 'zen' zijn of geen gedachten hebben. Kort gezegd en vrij naar Kabatt-Zin is mindfulness 'een open, niet-oordelende, milde aandacht voor alles wat zich voordoet'.

Je kunt mindful aardappels schillen of stofzuigen. Het is helemaal niet nodig om te mediteren hoewel dat natuurlijk wel erg helpt.

In ieder geval is mindfulness niet vluchten uit de werkelijkheid. Je wordt juist vrij hard geconfronteerd met de werkelijkheid als je mindfuller wordt. Eerder is het proberen om bij zijn te blijven en wat weg te komen van doen, of in andere woorden: je mag heus wel gedachten hebben maar probeer wat minder te vinden van van alles.

Een fietser rijdt linksaf door rood zonder richting aan te geven. Dat feit kun je best waarnemen. Moet je er ook wat van vinden? Eén van de grote vrijheden die je krijgt door mindfulness is het besef dat het antwoord nee is. Je moet niks.

Als je oefent en je merkt dat je wel iets vindt, dat je wel boos wordt of verdrietig, dan kun je mindful zijn over dat gevoel. Je bent niet net gezakt of zoiets voor de mindfulness-test. Dat kan namelijk niet.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2018 14:52 »
beste maarten,

aha mijn perceptie, interpetatie, over mindful is dus de verkeerde. als ik het goed lees haal ik zen en mindful door elkaar.
mindful zou ik dus kunnen zien als kijken met compassie?

pfieuww wat heb ik nog een hoop te leren  :)

Borobudur

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2018 22:19 »
Hoi Remie,

Wat zo fijn is aan mindfulness dat je geest op een gegeven moment flexibel en creatief genoeg wordt om te kiezen uit verschillende meningen die in je opkomen.
Eigenlijk is 'houding' een beter woord dan 'mening'.

Voordat je begon met mediteren, als je toen iemand door rood zag rijden, dan was het eerste wat in je opkwam voor jou de waarheid.
"Jemig, wat een asociale eikel (of trut)."

Als je genoeg hebt geoefend dan zie je dat er oneindig veel meningen over mogelijk zijn, en dat ze allemaal even waar zijn (en even onwaar).
"Misschien komt die persoon bijna te laat voor een sollicitatiegesprek."
"Wat sneu voor die persoon dat ie niet kan opletten."
"Ik hoop dat ie geen ongelukken veroorzaakt."
"Wat heeft die persoon een mooie auto/fiets/brommer/motor."

Je bent dan veel minder slaaf van je monkey mind.
Je kunt meer kiezen.

Je zegt "mijn perceptie, interpretatie, over mindful is dus de verkeerde".
Wat je leert met mindfulness is hoeveel interpretaties je hebt, hoeveel iedereen heeft, en dat besef is juist goed.
Je leert sneller te herkennen wanneer er geinterpreteerd wordt.
En het is goed om je bewust te zijn van interpretaties, daardoor kun je beter met jezelf en met mensen omgaan.

Je bent niet je gedachten.
Je bent niet je emoties.
Gewoon blijven oefenen, dan kom je er wel achter hoe bevrijdend dat is.

Succes ermee!
Borobudur.

remie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2018 08:43 »
beste borobudur,

dank je voor je reactie, ik blijf het proberen.
haalde het alleen een beetje door elkaar.
ik ben een beetje Tich Nhat Hana aan het lezen en kijken op yt. daar verteld hij met enige regelmaat door mindfulness te beoefenen kun je uiteindelijk compassie gaan ervaren voor iedereen in iedere situatie.
omdat ik mindful en zen doorelkaar haalde, dacht ik, dit gaat hem niet worden ik hang hier maar een beetje in het nu.

ben blij dat jullie mij weer wat duidelijkheid hebben kunnen verschaffen.

Borobudur

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12-04-2018 09:30 »
beste borobudur,

dank je voor je reactie, ik blijf het proberen.
haalde het alleen een beetje door elkaar
ik ben een beetje Tich Nhat Hana aan het lezen en kijken op yt. daar verteld hij met enige regelmaat door mindfulness te beoefenen kun je uiteindelijk compassie gaan ervaren voor iedereen in iedere situatie.
omdat ik mindful en zen doorelkaar haalde, dacht ik, dit gaat hem niet worden ik hang hier maar een beetje in het nu.

ben blij dat jullie mij weer wat duidelijkheid hebben kunnen verschaffen.

Hoi Remie,

Graag gedaan hoor.
Mijn ervaring is dat mensen die aan meditatie doen, een betere versie van zichzelf worden.
Ze kunnen beter concentreren dan eerst, helderder denken, worden bewuster bij wat ze doen en meemaken.
En dan kan ik alleen spreken over mindfulness en zen, want daar ken ik mensen persoonlijk van.
Dus je maakt de juiste keuze door ermee te beginnen.

Het is goed voor te stellen dat zen en mindfulness door elkaar gehaald worden.
Beide leggen namelijk de nadruk om los te komen van je monkey mind en het leven direct te ervaren zonder tussenkomst van oordelen, labels, en interpretaties.

Niet dat het de bedoeling is om geen oordelen, labels en interpretaties te hebben (ze hebben een praktisch nut).
Maar meer om ze te doorzien en minder van afhankelijk te zijn.
Te leren switchen tussen je ervaringen interpreteren en je ervaringen beleven zonder te interpreteren.

Ik zelf doe formeel zazen en buiten meditatiesessies mindfulness om mijn verbeterde aandacht toe te passen op het dagelijks leven.
Meestal noem ik het geen mindfulness maar aandachtig zijn.

Tich Nhat Hanh heeft een goede naam als leraar, en niet alleen binnen boeddhistische kringen maar ook daar buiten.
Hij kan vredelievende boodschappen erg goed brengen en plant over de hele wereld vredelievende zaadjes.
Hij belichaamt vrede.

Ik zie je graag groeien op je pad.

Hartelijke groet,
Borobudur.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2018 21:28 door Borobudur »

remie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2018 10:39 »
best Borobudur

het milder oordelen probeer ik al langere tijd, valt niet altijd mee.  :)
vreemd genoeg is het bij de mensen die het dichtst bij je staan het lastigst.
je zou denken daar houd ik onvoorwaardelijk van en toch haal je vanalles in je monky-brain zoals jij het zo mooi zegt.

maar zoals boeddha zegt niets is permanent. dus ga ik ervan uit dat dat bij mij ook wel gaat verdwijnen zolang ik maar blijf oefenen.

ik vind Tich Nhat Hanh een enorme ispirerende man. lijkt me heerlijk om zo kalm en vredig te zijn.

maar goed maybe one day.

MaartenD

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2018 12:36 »
Hoi remie,

Om nog even door te gaan op wat jij en Borobudur bespreken.. mindfulness geeft je ook in die zin vrijheid dat je monkey mind niet volautomatisch van waarneming springt naar mening of houding. Je leert of eigenlijk je ondervindt - want dit is iets dat je gaat ervaren - dat er vrijheid is in die losse seconde tussen iets waarnemen of denken of voelen en daar mee verder gaan. Of misschien is het maar een kwart seconde. Dat is genoeg. Je hoeft geen mening te hebben of een conclusie te trekken.

Wat ook voortkomt uit mindfulness is het verschil tussen jouw gedachten en jou. Strikt genomen moet je volgens de Boeddha niet denken in termen van 'ik', 'mij' of 'mijn' maar in de tussentijd is het maar wat fijn dat we gedachten en gevoelens niet als ons zelf hoeven te zien. Er is ergernis in je geest, er is liefde in je geest er is nieuwsgierigheid.. maar dat is niet jou.

Dat kleine beetje ruimte dat schept lucht en het geeft je op den duur de mogelijkheid, zoals Borobodur, zo mooi zegt om meer mogelijkheden te zien dan één interpretatie.

Dat is trouwens ook de reden dat ik in andere berichten zo hamer op rationaliteit. Eén onderdeel daarvan is doorzien wat onze geest allemaal uithaalt aan drogredeneringen, heuristieken en vertekeningen.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2018 12:50 »

Wat ook voortkomt uit mindfulness is het verschil tussen jouw gedachten en jou. Strikt genomen moet je volgens de Boeddha niet denken in termen van 'ik', 'mij' of 'mijn' maar in de tussentijd is het maar wat fijn dat we gedachten en gevoelens niet als ons zelf hoeven te zien. Er is ergernis in je geest, er is liefde in je geest er is nieuwsgierigheid.. maar dat is niet jou.

Beste maarten,

het is toch zo dat het mijn gedachtes zijn? of zouden dit aangeleerde gedachtenpatronen zijn? die je dus ook weer af kunt leren, aangezien ze aangeleerd zijn.
ik begrijp dat je altijd de keuze kunt hebben naar meerdere wijzes van kijken naar een situatie. zou ook erg vreemd zijn als men ten alle tijde 1 kijkwijze heeft.
als ik jullie goed begrijp dan zou mindful tot gevolg kunnen hebben dat je een nog bredere kijk kunt ontwikkelen?
dat zou natuurlijk niet wegnemen dat ook het oude patroon nog in de toegenomen verzameling keuzes blijft hangen?
is het zo dat je door mindful misschien sneller geneigd bent om een compassievolle keus te maken?

:) antwoorden roepen meer en meer vragen op.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2018 12:55 »
Hoi,

Ik denk wel dat je een _beetje_een onderscheid kunt maken in activiteiten met volle aandacht doen, helder bewust, én mindfulness.

Bij het eerste oefen je om alles met volledige aandacht te doen. Je eet met volledige aandacht, helder bewust, je fietst met volle aandacht, je stofzuigt, poept etc. Je oefent dan om echt aanwezig te zijn wat je doet. Dat kan van alles zijn. Ook een gesprek met iemand. Het betekent ook dat je niet zomaar alles op routine doet. Je probeert er echt bij te zijn.

Mindfulness is vooral gericht op het opmerken van er wat in jezelf op het moment omgaat aan gevoelens, aan lijfelijke sensaties, aan mentale formaties zoals hebzucht, woede, agressie, verbeelding etc. en opmerkzaamheid over de staat van je geest. Is je geest op het moment ruim of bekrompen, soepel of stug, afgeleid of aanwezig, geconcentreerd of ongeconcentreerd. Dat soort dingen. Je bent op actuele wijze steeds opmerkzaam wat er zich bij je afspeelt. Als in contact met iemand opeens ergernis opkomt dan weet is je dat. Je signaleert dat en je herkent ook het als ergernis.

Dit wordt traditioneel onderwezen als de vier domeinen van mindfulness: lichaam, gevoelens, mentale formaties en geest. Mindfullness vestigt zich op die domeinen.

Mindfulness is volgens mij een cognitieve functie waarbij ook zaken spelen als herkenning en herinnering.
Je leert bijvoorbeeld eerst wat boosheid is. Je leert het zien opkomen bij jezelf als verschijnsel in de geest. Je herkent het en via herinnering weet je...aha er is nu boosheid.
Gewaarworden is iets anders. Dat is nog basaler en de primaire functie van bewustzijn. Je moet bijvoorbeeld eerst het verschijnsel boosheid gewaarworden om het überhaupt te kunnen opmerken, herkennen als boosheid en benoemen als boosheid. Maar herkennen en benoemen is niet een primaire functie van bewustzijn. Althans zo wordt dit gezegd.

groet,
Siebe

« Laatst bewerkt op: 12-04-2018 12:58 door Sybe »

remie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2018 13:00 »
beste siebe,

gaat het er dan om om te kijken wat er achter de boosheid schuil gaat?
welke gedachte, emotie, onbegrip of whatever dan ook onder zit?

remie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2018 13:02 »
beste maarten,

ik heb in mijn vorige reactie na jou er een vreemde brij van gemaakt alles staat nu als citaat.

sorry daarvoor.

MaartenD

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2018 13:34 »
Beste remie,

Je vraag is een goede! Wat is het verschil...? Natuurlijk zijn het jouw gedachten want van wie anders zouden ze moeten zijn. Toch.. er is een verschil tussen 'jou' en wat je denkt. De vraag is dus: vereenzelvig je je gedachten en gevoelens met je zelf?

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 12-04-2018 13:54 »
beste maarten,

vooralsnog, denk ik, eerlijk toegevend, dat ik mijn gedachtes nog vaak zie als wie "ik" ben. Ik kan dit nog niet volledig van mezelf los koppelen.
ik heb er ook altijd in de stelling geleefd "men weet donders goed wat goed of fout is". ja ik weet het niet al te sterke gedachte als je wat dieper nadenkt. zo dus gold dit uiteraard zeker voor mezelf anders zou het een vreemde uitspraak zijn.
om Borobudur zijn voorbeeld te gebruiken.

iemand rijd door rood en ik vind er wat van.
eikel, whatever.
borobudur geeft dan wat voorbeelden hoe je ook zou kunnen kijken. allemaal waar.
dan nog zoals ik dus altijd dacht, je weet donders goed dat je niet door rood moet rijden.
natuurlijk zijn er omstandigheden dat deze persoon door rood rijd, zelfs die van "het niet gezien hebbende".
maarja kan ik weer roeptoeteren, ja let dan op ezel.

en dit soort gedachtes is nu precies waar ik wat meer los van wil komen.
ik blijf, nu ik er meer en meer over nadenk, toch steeds weer terug komen op compassie.
en door mijn verwarring van zen en mindful dacht ik dus, naja mijn neus in het "nu" rondhuppelen geeft me nul inzichten.

maaaaar dankzij jullie ben ik weer een piepklein beetje wijzer geworden. piepklein beetje ligt dan aan mij en niet aan jullie uitleg. 
 :)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 12-04-2018 14:41 »
beste siebe,

gaat het er dan om om te kijken wat er achter de boosheid schuil gaat?
welke gedachte, emotie, onbegrip of whatever dan ook onder zit?

Hoi Remie,

Bij het ontwikkelen of cultiveren van mindfulness draait het er om dat je zaken die je ervaart recht aankijkt, onverbloemd, niet door een bril van een theorie. Dus als er haat opkomt in je geest dan zie en herken je dat ook als haat en niet als oprechte liefde of betrokkenheid oid. Als er trots is dan herken je dat als trots en niet als geluk. Als je partner naar je zin net iets te lief is voor een ander, en er komt jaloezie op, dan herken je dat als jaloezie en niet als 'teken van liefde'.  Dus vanuit de mindfulness praktijk ga je niet theoretiseren. Je kijkt niet als psycholoog, theorie-beladen, naar wat in je geest opkomt. Tenminste dat vind ik. Je merkt alles zo direct, theorieloos, mogelijk op.

Neem jaloezie en boosheid. Je kunt bijvoorbeeld de jaloezie die in je opkomt zien als teken van je liefde voor je partner, en eventuele opkomende boosheid (of zelfs geweld) zien als een teken van liefdevolle betrokkenheid, en zo eigenlijk deze verschijnselen in een positief daglicht stellen, maar ik begrijp het zo dat de Boeddha dit niet zo deed. Hij zag jaloezie en boosheid en geweld gewoon als onheilzame zaken.
Daar speelt ook mee, volgens mij, dat de Boeddha ook verder keek dan dit leven alleen. Het kan soms wel lijken alsof in dit leven bijvoorbeeld haat verdienstelijk kan uitpakken, op lange termijn is dit nooit zo. In een volgend leven kan die haat en alle wandaden er aan gekoppeld je wel in de hel storten.

Dus mindfulness is mijns inziens vooral een praktijk waarbij het draait op theorieloos te kijken naar wat in jezelf opkomt. Je ziet haat als haat, trots als trots, jaloezie als jaloezie etc.

Inzicht ontwikkelen onder welke voorwaarden bijvoorbeeld jaloezie en boosheid opkomen is ook bevorderlijk op het Pad. Maar dat is dan in de vorm van ...als dit gebeurt dan gebeurt dat, en geen gespeculeer.

groet,
Siebe

remie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 12-04-2018 15:51 »
Dus mindfulness is mijns inziens vooral een praktijk waarbij het draait op theorieloos te kijken naar wat in jezelf opkomt. Je ziet haat als haat, trots als trots, jaloezie als jaloezie etc.

beste siebe,

hoe kun je theorieloos kijken? haat als haat benoemen is toch al een theorie? boos als boos benoemen is toch al een theorie? etc etc
die benamingen die ik aan mijn gevoel geef zijn toch allemaal theorieen van mij?
misschien zou jij hetzelfde gevoel anders benoemen. in mijn beleving zijn het dan allemaal subjectieve theorieen.
of sla ik de plank nu volledig mis? en maak ik het weer ingewikkelder als het is?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 12-04-2018 16:58 »
Hallo Remie,

Als iedereen wat anders bedoeld met woorden als jaloezie of boosheid dan kunnen we toch totaal niet met elkaar communiceren? In de regel bedoelen we toch met die woorden te verwijzen naar iets specifieks, iets wat we gemeenschappelijk kunnen ervaren als mensen?

Stel dat je een vogel ziet. Dan is het toch helemaal geen theorie om die vogel 'koolmees' te noemen? Dat is toch gewoon maar een afspraak? Er verandert toch niks aan die vogel als je die koolmees noemt of specht?  Er is toch iets wat als basis dient voor de benoeming 'koolmees'. Volgens mij werkt het net zo met wat wij ervaren.

siebe

remie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12-04-2018 17:10 »
beste siebe,

ik snap hem, ik denk dat ik meer bedoelde wat voor jou hooguit een irritatie is zou zomaar voor mij een woede kunnen betekenen.
ik ben het met je eens dat we wel de woorden zouden moeten gebruiken zoals we ze kennen.
ik snap nu ook, ook al is het voor jou een irritatie dan kijk jij er mindful naar als irritatie en ik bijv. als woede zoals ik net voorstelde.

dank je, duidelijk.

grt

Borobudur

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 12-04-2018 22:24 »
het milder oordelen probeer ik al langere tijd, valt niet altijd mee.  :)

Als het niet altijd meevalt, dan is het vast de moeite waard  ;)

Begin anders met milder oordelen over jezelf.
Zodra irritatie, woede, angst of andere mentale kwalen opkomen, wees dan lief tegen jezelf.
Beter gezegd: wees lief tegen de mentale kwalen.
Het milder oordelen over de rest van je (sociale) omgeving komt vanzelf als je lief tegen jezelf kan zijn.

Als ik de reacties op je vragen lees, dan zie ik dat over mindfulness specifiek en boeddhistische meditatie over het algemeen ook veel interpretaties mogelijk zijn, en ze zijn allemaal erg waardevol.
En eigenlijk komen al die verschillende interpretaties op hetzelfde neer.

De volgende Tibetaanse Rinpoche weet het ontzettend goed uit te leggen en met humor. Toegegeven, hij gebruikt ademhalingsmeditatie als voorbeeld, maar zijn verhaal over omgaan met monkey mind klopt precies:
https://www.youtube.com/watch?v=GLjelIPg3ys

Verder wil ik je nog twee dingen meegeven:

1) Laat je niet uit het veld slaan als je niet snel genoeg resultaten boekt, maar begin het ook rustig aan. De een is van nature verslaafd aan denken (net als ik), en voor zo'n persoon is het goed om los te komen van zijn gedachten met de techniek 'ademhalingen tellen'. De ander heeft veel onrust/activiteit in het lichaam, en voor die persoon kan het beter zijn om eerst te beginnen met een meer beweeglijke vorm van meditatie. Er zijn echt heel veel verschillende soorten meditatie, en niemand reageert als beginner even goed op allemaal.

Wil je serieus groeien door meditatie, kies er dan 1 en oefen het minimaal 3 of 4 maanden elke dag. In het begin is het beter om elke dag een beetje te oefenen dan af en toe heel intensief te oefenen.

Pas na 3 of 4 maanden weet je of je gekozen vorm van meditatie goed voor jou is om mee verder te gaan, of niet. De enige reden waarom je eerder zou mogen (en moeten) stoppen met je gekozen techniek, is als je dagelijks leven ontregeld raakt door je gekozen meditatietechniek (gebeurt bij sommigen als ze een techniek te intensief doen terwijl de techniek niet bij ze past, bijvoorbeeld: voor mensen die middenin een mentale crisis zitten is mindfulness te confronterend om mee te beginnen).

Neem vooral een gekwalificeerde leraar bij de arm die je kan begeleiden en kan adviseren als je twijfels krijgt.

2) Rust zoeken is een mooie motivatie om te beginnen met meditatie, maar wees vooral lief voor je onrust. En met onrust bedoel ik ook: woede, angst, irritatie, maar ook verlangens zoals impulsaankopen willen kopen. Druk het niet weg, vecht er niet tegen, want dan wordt het alleen maar erger. Volg je onrust ook niet blindelings, want dan wordt je onrust de baas over je. Deze twee dingen maken dat je meer en meer gevangen raakt in het verhaal wat je onrust met zich meedraagt. Maar wees lief voor je onrust wanneer het opkomt, en observeer het met liefde. Sluit er vrede mee.

Als je meer ervaren wordt, dan kun je rustig zijn terwijl er stress in je lichaam is. Persoonlijk heb ik geleerd om liefdevol te blijven terwijl ik me ongemakkelijk voel. De oprichter van mijn meditatieschool zei ooit "hoe meer je de ondergrens van geluk uitrekt naar beneden, hoe gelukkiger je over het algemeen wordt." Oftewel: hoe toleranter je wordt voor ongemakken, hoe gelukkiger je wordt. En daar heeft hij volgens mij volkomen gelijk in.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan. Zelf kan ik er eindeloos over typen, maar uiteindelijk is het het beste als je zelf ervaart welke meditatietechniek voor jou goed is om mee te beginnen.

Nogmaals, je hebt de juiste keuze gemaakt door ermee te beginnen. Ik lees graag meer over je ervaringen!

Hartelijke groet,
Borobudur.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2018 22:41 door Borobudur »

Borobudur

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 12-04-2018 22:34 »
Bij het ontwikkelen of cultiveren van mindfulness draait het er om dat je zaken die je ervaart recht aankijkt, onverbloemd, niet door een bril van een theorie.

Ik mediteer alles bij elkaar opgeteld al zo'n drie jaar, en meestal lukt het me slechts enkele seconden om niet door een bril van een theorie te kijken. Dan kijk ik naar een boom, en zie ik hem een paar seconden staan. Of dan neem ik een slok thee, en enkele seconden dan is er alleen maar de geur, de warmte, de smaak. Vervolgens dan denk ik "hey, een boom" of "ik drink thee".

Heel soms lukt me dat langer, misschien een minuut. Maar het lukt me dankzij meditatie wel bijna altijd om los te komen van de waan van het moment en nuchter te blijven.

remie

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 13-04-2018 09:35 »
beste borobudur,

jee ik wen al aan het typen van je naam  ;)
ik probeer het wel maar het lukt me amper. misschien moet ik er een vast patroon in aan gaan brengen, iedere dag zelfde tijd bijv.
ik houd het nu amper 25 sec vol. mijn gedachtes nemen zo snel de overhand.
ik kan ook mijn ogen niet gesloten houden, sterker nog ik doe ze niet eens dicht, geeft me een erg onbehaaglijk gevoel. ik heb een beetje vervelende jeugd gehad denk dat het daar ontstaan is.
en natuurlijk oordeel ik daar weer over met jeeee flapdrol is 40jaar geleden zeur niet zo. wat dus betekent bij aanvang zit ik al in de denkmodus.
dus dacht ik weet je wat ik ga maar eens proberen mijn aandacht bij de dagelijkse bezigheden leggen. aandachtig lopen etc.
dit gaat iets beter, maar mag amper een naam hebben. zoals je in mijn vorige reacties hebt kunnen lezen vind ik er nogal snel iets van. pffffffff het hoofd het hoofd
ik ga begin volgende maand voor de eerste keer naar een sangha misschien dat die tips en tools hebben.
ik geloof ook zoals jij zegt het milder kijken naar jezelf naar anderen naar situaties dat dat het lijden verzacht.
ik houd je zeker op de hoogte van de resultaten

dank je voor je reactie en tips

MaartenD

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13-04-2018 13:19 »
Beste remie,

25 seconden lang geen gedachten of theorieën hebben in je hoofd tijdens meditatie is behoorlijk goed. Praat jezelf niet omlaag. Het constant afgeleid raken en dan weer terugkeren is volkomen natuurlijk en helemaal niet erg. Het oefenen zit juist in elke keer weer dat je merkt dat je afgeleid bent weer terugkeren naar je adem. (Of wat dan ook.) Je kunt jezelf een mentaal schouderklopje geven want nu ben je er weer bij. Gewoon doorgaan. Tienduizend keer, honderdduizend keer.

Mediteren doen we niet om er beter in te worden of om rustiger te worden of om onze geest te zuiveren. Dat is heel belangrijk. We mediteren omdat het goed is om te mediteren.

De vrucht van meditatie is dat je op de langere duur wel degelijk rustiger wordt, dat het makkelijker gaat meestal en dat het de geest zuivert. Dat merk je meestal pas achteraf en soms pas als iemand anders het opmerkt. Let op het verschil tussen doel en gevolg. We hebben als het even kan geen doel met meditatie maar heeft levert wel gevolgen op.

Als je gaat zitten op je kussen of je bankje en je denkt 'nu ga ik rustig worden' dan mislukt het vrijwel meteen. Dat is normaal. Snap je waarom het onverstandig is om te mediteren met een doel?

Als je merkt dat je oordeelt, merk dan simpel weg die gedachte op. Merk het gevoel op. Wees er even bij en laat het gaan. Als je je toch ergert daarover - wat eigenlijk niet de bedoeling is - dan merk je gewoon dat weer op. Daarna keer je rustig terug naar je adem. Steeds weer. Keer op keer.

Samen werken en samen mediteren met anderen is zeer aan te raden. Wij kunnen ook niet alles via een forum en zo wijs zijn we meestal niet.

Siebe schrijft over 'theorieloos kijken' en dat vind ik erg mooi. De oordelen die je noemt over jezelf zijn ook weer theorieën. Goed, je zit in een denkmodus. Laat maar zijn. Kijk ernaar. Zolang je je ertegen verzet ben je er toch mee bezig.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 13-04-2018 13:51 »
Als je gaat zitten op je kussen of je bankje en je denkt 'nu ga ik rustig worden' dan mislukt het vrijwel meteen. Dat is normaal. Snap je waarom het onverstandig is om te mediteren met een doel?

beste maarten,

om je vraag proberen te beantwoorden, ik denk zoals jij het zegt het mislukt je dan daar weer over gaat zitten mijmeren? misschien zelfs ergeren.

ik begrijp dat het forum niet alwetend is maar vooralsnog haal ik er een hoop prettige zaken uit.
het feit dat men de moeite neemt om een ander te helpen op zijn/haar weg is al benoemenswaardig genoeg, wat mij betreft.
een kijk van een meerdere personen om daaruit zelf een route samen te stellen vind ik persoonlijk erg prettig.

ik ga zeker al jullie tips proberen toe te passen.

dank je weer voor je bijdrage

Borobudur

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 14-04-2018 12:03 »
Mediteren doen we niet om er beter in te worden of om rustiger te worden of om onze geest te zuiveren. Dat is heel belangrijk. We mediteren omdat het goed is om te mediteren.

In deze sluit ik me aan bij Maarten, maar wil hier nog wel een belangrijk verschil aanduiden tussen het einddoel en het doel tijdens de oefening.

Eerlijkheidshalve was ik vroeger wel aan meditatie begonnen om rustiger te worden en meer in balans (= einddoel).
Dat is me gelukt omdat ik tijdens de meditatie niet probeerde rustiger te worden, maar vol vertrouwen focuste op de oefening (= weg naar het doel).
Na een paar maanden oefenen ervaarde ik in het dagelijks leven wel meer balans dan daarvoor.
Er zijn ook genoeg mensen die al na 2 weken verbetering ervaren, of anders merkt hun omgeving wel vaak na 2 weken verandering bij de beginnende mediteerders.

Dat was de oefening 'ademhalingen tellen', waarbij ik mijn aandacht richtte op mijn in- en uitademen, het op- en neergaan van de buik.
Bij elke uit ademing telde ik: eeeeeeeen.... tweeeeeee.... drieeeee....
En vaak merkte ik bij 3 of 5 of ergens anders dat ik afgeleid was, en dan was het de oefening om terug te gaan naar 1.

De oefening zat hem voor mij in het teruggaan naar 1 met mildheid, zonder mezelf te verliezen in frustratie.
Soms dan werd ik afgeleid door heel zwaarmoedige, angstige of neerslachtige gedachten.
Ik ging dus in het begin al die maanden zitten met een houding van "al die gedachten en emoties zijn allemaal best en prima, maar ik ga nu weer verder met mijn ademhalingen tellen."

Juist door duizenden en duizenden keren geoefend te hebben in het opmerken van afleiding en dan teruggaan naar 1, met mildheid, trainde ik in mildheid naar mijn gedachten.
Dat opmerken werd op een gegeven moment meer automatisch, en de mildheid werd onderdeel van mijn persoonlijkheid.
Mijn relatie met mijn gedachten en emoties werd anders: harmonieuzer, stabieler, en helderder.
Zoals kalm, transparant en helder water.

Het mooie aan deze oefening zit hem er ook in dat je je ademhaling loslaat en observeert.
Je ademhaling is 1 van de weinige dingen die vanzelf kan gaan maar ook waar je invloed op kan uitoefenen.
Het bewust loslaten van het sturen van de ademhaling was dus ook een oefening in loslaten van je innerlijke processen in het algemeen.

Dus in een notendop: als het je doel is om rustiger te worden, dan is dat een prachtig en nuttig (eind)doel.
Maar tijdens de oefening focus je je niet op je einddoel maar op de oefening (= de weg naar het einddoel).
Vergelijk het met als je een Ikea kast in elkaar zet.
Je hebt de instructies, en als je je focust op elke stap van de instructies (1 stap per keer), bereik je vanzelf het einddoel: je mooie kast.
Maar om tijdens het bouwen alleen maar bezig te zijn met het laatste plaatje van de instructies (= einddoel), is niet productief, want dan verlies je de weg naar het doel uit het oog.

Natuurlijk is het zinvol om rekening te houden met het einddoel om jezelf te motiveren en om te weten waarom je het allemaal doet.
Maar tijdens de oefening is je doel: de oefening zelf.

Warme groet,
Borobudur.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018 14:16 door Borobudur »

Borobudur

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14-04-2018 14:17 »
25 seconden lang geen gedachten of theorieën hebben in je hoofd tijdens meditatie is behoorlijk goed.

Ja inderdaad!
Ligt natuurlijk ook aan iemands persoonlijkheid.
De ene is meer gevoelsmens en voelt veel, en de ander is meer een denker met veel gedachten.
Dan heb je nog de doeners.
En de zijners.
Beetje zwart-wit weergegeven, maar dat is om de variatie duidelijker aan te geven.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018 14:23 door Borobudur »

remie

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 15-04-2018 10:06 »
Beste borobudur,

Ik kijk het maar aan voorlopig, iedere dag oefenen dan moet het uiteindelijk lukken.

Grt