Auteur Topic: Stoicisme en mindfulness  (gelezen 537 keer)

Borobudur

• Gast
Stoicisme en mindfulness
« Gepost op: 11-04-2018 22:41 »
Hoi allen,

Af en toe dan verneem ik wat van andere filosofieen.
Zo ook het stoicisme uit de Griekse en Romeinse oudheid.
Ik zie verschillen met mindfulness, maar ook veel overeenkomsten.
Hier, kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=w-RJQdjN4Ag

Cheers,
Borobudur.

MaartenD

• Gast
Re: Stoicisme en mindfulness
« Reactie #1 Gepost op: 12-04-2018 13:19 »
Borobodur,

Dat is best interessant. Ik zie vergelijkbare ideeën tussen stoïcisme en boeddhisme in het algemeen. Ik wil je wijzen op De Brevitate Vitae van Seneca. Er zijn vertalingen genoeg te vinden online.

Welke overeenkomsten zie je zelf?

Met warme groet,

Maarten

Borobudur

• Gast
Re: Stoicisme en mindfulness
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2018 23:16 »
Hoi Maarten,

Treffend, he?
Ik zie niet alleen overeenkomsten, maar ook verbanden.
Zou me niet verbazen dat ideeen van Siddharta als zaadjes zijn meegevoerd via de Zijde Route naar het westen, om enkele eeuwen later te ontkiemen op Griekse bodem als het Stoicisme.

Tja, de overeenkomsten?
Het zijn er zo veel, waar moet ik beginnen.
Het idee dat het huidige moment het enige leven is wat er is.
Waarde hechten aan gelijkmoedigheid: als een berg standhouden onder goede omstandigheden en onder slechte omstandigheden.
Je bevrijden van je materiele hechtingen om zo beter in staat te zijn om (compassievolle) keuzes te maken.
Geluk en ongeluk zit hem niet in omstandigheden, maar in hoe je reageert op die omstandigheden.
Wat de Grieken 'eudaimonia' noemden lijkt heel erg op het zeer ervaren zijn in het Achtvoudig Pad.
Mediteren op de dood is iets wat Tibetanen later ook deden.

Een verschil is echter dat klassieke stoicisten de nadruk legden op de Natuur, de orde der dingen.
Als ik me niet vergis, noemden de Grieken het Logos, de Joden Het Woord van God wat aan het begin van alles was, en de eerste christenen De Heilige Geest.

Iets als Logos ben ik nog niet tegengekomen in boeddhistische teksten.
Die noemen dan De Drie Juwelen: buddha, dharma, sanggha, De Vier Edele Waarheden, en het Achtvoudig Pad.
Maar dat wordt meer gepresenteerd als een voorschrift om te genezen van de kwalen van het lijden, dan als goddelijke orde der dingen.

Seneca belichaamt het Stoicisme inderdaad ook, voor zover ik over hem heb kunnen lezen.

Zoiets?

Hartelijke groet,
Borobudur.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2018 23:18 door Borobudur »