Auteur Topic: waarom wierook?  (gelezen 1337 keer)

moesa

• Gast
waarom wierook?
« Gepost op: 13-04-2018 16:10 »
Beste forumleden,

wat betekent eigenlijk het ritueel van wierook branden? Ik dacht dat dit te maken had met de zintuigen, klopt dat?

Ook vernam ik dat rituelen, rituelen zijn in plaats van dat het ook iets kosmisch is. Hiermee doel ik op boeddhabeelden, die de mens vereert en dat is dan ook weer niet de bedoeling. Heeft dit dan ook met begoocheling te maken?

MaartenD

• Gast
Re: waarom wierook?
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2018 16:34 »
Interessante vraag. Ik voeg mij erbij.

remie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2018 18:27 »
ik lees overal dat het als offer dient

Borobudur

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2018 13:02 »
Omdat goede wierook, wierook van goede kwaliteit, lekker ruikt.

moesa

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2018 13:39 »
Hoi Borobodur,

Dat klopt, heb altijd de nag champa en brand lang, maar wat is het doel van het branden?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 14-04-2018 13:51 »
De associatie is met de zuivere kwaliteit van de Dharma die je hele leven doordringen kan. Net zo doordringt wierookgeur snel een heel huis.

Aldus staat het in een aantal poejateksten en waar die dan weer hun bron vandaan hebben, kweenie...

WFP Ujukarin

Borobudur

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2018 13:54 »
Diezelfde vraag zou je eigenlijk ook kunnen stellen aan katholieken, die ook wierook in de kerk branden.

Zelf heb ik ook wierook thuis voor bij het mediteren, maar die gebruik ik eigenlijk bijna nooit.
Als ik het gebruik, dan is het om heerlijk te kunnen genieten aangezien ik toch al tijdens meditatie gefocust ben op ademhaling.

Goed om te weten: ik zie mezelf niet als boeddhist, al heb ik wel veel boeddhistische trekjes.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018 13:56 door Borobudur »

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2018 22:23 »

Wierook / boeddhabeelden

Het branden van geurstokjes of van  wierook voor een Boeddhabeeld is een uiting van devotie. Devotie nu is een zich te binnen brengen van de Verhevene, van zijn leer of van zijn heilige volgelingen (de Ariyasangha). Het is ook een uiting van eerbied, eerbetoon. En daardoor nemen lang leven, schoonheid, geluk en kracht toe. Door vertrouwen wordt het gemoed kalm en rustig. En zó verkrijgt men door eigen streven - en niet door de macht of genade van iemand anders - geestelijk en lichamelijk welzijn.

Een beeld van de Boeddha is voor een Boeddhist enkel een symbool, een voorstelling die helpt om de Verhevene in herinnering te brengen. Het beeld dient hem als een object voor concentratie, voor meditatie. Voor een Boeddhist is een beeld op zichzelf géén voorwerp van aanbidding. Maar het is een hulp bij het nadenken over de verheven eigenschappen van de Boeddha.
Het aanbieden van bloemen, reukwerk of het aanbieden van licht (kaarsen of olielampjes) is voor een Boeddhist een daad van aanbidding, verering, hoogachting, dankbaarheid. De offergaven op zich hebben geen innerlijke waarde. Er is geen smeken om gunsten, geen verzoek om bescherming.
Verder spreken deze gaven tot hem of haar ook over de vergankelijkheid (anicca) van alle samengestelde dingen, over het onvoldane en het lijden (dukkha) ervan en over het feit dat zij geen zelfstandigheid hebben (anattā). Ook hier is de leer zichtbaar.
Wierook ruikt goed en wordt gebrand om ons eraan te herinneren dat het licht van de Dhamma alleen gevonden kan worden met behulp van deugdzaam gedrag (sīla). Wanneer men drie reukstokjes aanbiedt, vertegenwoordigen zij het Drievoudige Juweel: de Boeddha, Dhamma en Ariyasangha.

Bij het branden van wierook kan men eventueel het volgende overwegen:

Met geurige wierook,
samengesteld uit welriekend materiaal,
vereer ik de Verhevene die eerbied waard is,
die een vruchtbare bodem is voor offergaven.

Sandelhout, wierook, lotus of jasmijn:
boven al deze soorten van geuren
is de geur van deugdzaamheid
de allerbeste.

Groeten
Nico

Borobudur

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2018 22:21 »
Weet niet of dit de reden is, maar het zou kunnen:
Als ik na een dag hard werken om 19:50 de zendo (zen-lokaal) binnen kom druppelen, dan trek ik mijn schoenen uit en dat ruikt niet altijd naar madeliefjes.
De zenleraar brandt elke lesavond wierook, en dan ruikt het wel weer lekker.