Auteur Topic: Ik neem mijn toevlucht tot de Boeddha.  (gelezen 1831 keer)

MaartenD

• Gast
Ik neem mijn toevlucht tot de Boeddha.
« Gepost op: 17-04-2018 14:30 »
Beste allen,

Recitatie is reflectie, bedacht ik plots toen ik Now is the Knowing van Ajahn Sumedho weer eens herlas. (Het is een fijn werkje.) Hij doet de volgende prikkelende uitspraak:

Citaat
Merely taking refuge verbally in the Buddha doesn't mean you take refuge in anything: a parrot could be trained to say 'Buddham saranam gacchami', and it would probably be as meaningful to a parrot as it is to many Buddhists.

Dat lijkt me een uitdaging. Daarom wil ik van iedereen hier weten: wat betekent toevlucht nemen tot de Boeddha (en de Dhamma en de Sangha) voor jou zelf?

Ik zoek geen discussie in dit geval, ik ben alleen benieuwd naar hoe iedereen dit beleeft. Misschien ben je er nog niet aan toe om je toevlucht te nemen. Dat kan. In dat geval: spreekt het je wel aan? Waarom of waarom niet en hoe?

Zelf zal ik wat later antwoorden.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
Re: Ik neem mijn toevlucht tot de Boeddha.
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2018 15:07 »
Beste Maarten,

Zelf heb ik toevlucht gezocht, omdat ik niet meer zo met mijzelf bezig wilde blijven. Met spiritualiteit was ik al jaren bezig, maar het was meer een spiritueel attractiepark. Toen ik het forum las zag ik van mijzelf in dat ik in een bepaalde magie zat met mijzelf. Ik dacht een groot deel dat ik hulp kreeg van iets buiten mij, iets wat ik zeker nu niet herken in het boeddhisme. Dit was zeker niet altijd zo, maar voor een groot deel maakte ik mij nogal een 'schuldig'aan iets buiten mij.

Eigenlijk wist ik goed wat ik 'beter"kon doen. innerlijk speelt zich namelijk veel af en er bestaat een mogelijkheid dat dit mijn uiterlijke wereld weerspiegelt. Met dit item ben ik ook bezig en of dit klopt, zeg maar.

Boeddhisme is ook trainen voor mij. Je brein trainen, je emoties doorleven en er niet in proberen te zwelgen. ik bemerk ook dat ik soms ergens moe van moet worden om in te zien wat er werkelijk gebeurd. Daar krijg ik dan vertrouwen door, zo van: zie je wel, heb mij druk gemaakt en het tegendeel kwam naar voren. Waarschijnlijk wordt er ( als het buiten mij is en bestaat?) gereageerd op een dieper verlangen wat onder de angsten zit. Angsten zie ik ook als de beginnende emotie en verdriet als laatste. Hiertussen zit: tobben, boosheid en onrust.

Misschien bemerk je ( zo zie ik het nu) dat ik van alles door elkaar vertel en wat onsamenhangend geheel is. Omdat ik het toepas nu en ermee train is het nog geen verhaal eigenlijk, maar wel iets waar ik naartoe wil

Met warme groet,

Moesa

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2018 17:35 »
Ik heb niet samen met een leraar of meerdere mensen (gaat vaak in groepen) deelgenomen aan een officiële toevluchtceremonie. Maar voor mij betekent toevlucht in de Boeddha op dit moment vooral toch maar doorzetten, doorgaan, de lessen en instructies in praktijk brengen, ondanks moeilijkheden.

Ik denk dat de sutta's aangeven dat bij toevlucht je ook de Boeddha ziet als de meest uitmuntende leraar, perfect in wijsheid en gedrag. Met allerlei andere kwaliteiten, kenner van alle werelden, leraar van zowel mensen als goden. Zo neem ik wel elke dag toevlucht ook.

Maar er is wel regelmatig ook nog altijd opstand in me, protest, twijfel. Dan is er de neiging om er maar de brui aan te geven. Dit is vooral zo als bijtende innerlijke wormen me pijnigen.

Voor mij betekent toevlucht in de Boeddha ergens ook, hoewel nog niet zo indringend, dat verbeelding niet het ware zelf is, en dat alles wat via verbeelding wordt beleefd als waar en werkelijk, ten diepste begoocheling is. Ik geloof dat een Boeddha volledig door verbeelding is heen gebroken, arahants trouwens ook.

Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2018 20:56 »
Beste siebe,

Wat jij zegt, is dat niet het normale leven hier in de maatschappij? prima, maar ik snap dat gedoe hier namelijk niet.In azie is dit namelijk niet. Daar leeft de grote meerderheid in harmonie met elkaar.

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2018 21:02 »
Citaat
wat betekent toevlucht nemen tot de Boeddha (en de Dhamma en de Sangha) voor jou zelf?

Net zoals Siebe heb ik mijn toevlucht tot de Boeddha, Dhamma en Ariyasangha alleen genomen, voor mijzelf. Dat gebeurde nadat ik veel over het Theravada gelezen had.
Door gelukkig omstandigheden kwam ik in Sri Lanka terecht waar ik kennis maakte met de "Buddhist Publication Society" in Kandy. De publicaties ervan waren heel begrijpelijk geschreven en ik vond dat de leer van de Boeddha voor mij heel goed was. Niet alleen legde de Boeddha uit wat wij moeten doen, maar ook het hoe en het waarom.
Toen vond ik het tijd om mijn toevlucht tot het Drievoudige Juweel te nemen. Steeds verder verdiepte ik mij in de leer, maar vooruitgang ging langzaam. Werk en huiselijke bezigheden namen veel tijd in beslag.
Nu, na meer dan 30 jaar is er resultaat te merken en wordt de leer begrepen, hoewel nog niet ten volle.

Citaat
Citaat van Siebe: ...  voor mij betekent toevlucht in de Boeddha ...  doorzetten, doorgaan, de lessen en instructies in praktijk brengen, ondanks moeilijkheden.

Aan Siebe de raad: blijf doorgaan met oefenen. Resultaat komt zeker.

De dhamma is als een plattegrond die de weg wijst naar de uitgang van het park dat vol is van de vele problemen die er zijn. Wie de plattegrond niet gebruikt, vindt de uitgang niet. Door lezen of  redeneren alleen bereikt men de uitgang niet. Maar wie de weg die op de plattegrond is aangegeven, goed volgt, komt ook aan de uitgang aan.
De weg begint met deugdzaamheid, dan eventueel metta-meditatie als middel om haat, afkeer te verwijderen.Ook kan men nog de deugd van medevreugde beoefenen, het zich verheugen dat het goed gaat met anderen.  Tegelijkertijd kan men inzicht-meditatie beoefenen of de een of andere vorm van meditatie of  contemplatie. Na veel oefenen ziet men van verre de uitgang. Dan wordt het vertrouwen dat men had, bevestigd. Men weet dan: "ja, dit is de juiste weg."
Dat is het gevolg van het vertrouwen in de Boeddha, Dhamma en Ariyasangha.

Groeten
Nico
« Laatst bewerkt op: 17-04-2018 23:02 door nico70+ »

moesa

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2018 21:16 »
Lieve forumleden,

Dit bericht heb ik veranderd
« Laatst bewerkt op: 18-04-2018 08:24 door moesa »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2018 03:23 »
Beste siebe,

Wat jij zegt, is dat niet het normale leven hier in de maatschappij? prima, maar ik snap dat gedoe hier namelijk niet.In azie is dit namelijk niet. Daar leeft de grote meerderheid in harmonie met elkaar.

Hmmm... dat durf ik na maand Azie (vrijdag weer terug) toch te betwijfelen. In Sri Lanka bestrijden 'boeddhisten'  elkaar met grof geweld vanwege politieke meningen en gaat een minderheid nog verder door echt Christenen en Moslims te terroriseren en vermoorden. En in India is het een constant touwtrekken tussen alle 4 religies, maar ook onder boeddhisten onderling heb je de meer serieuzen die tenminste nog Metta en Karuna proberen te volgen en de schreeuwlelijken voor wie Boeddhist gewoon een nieuw label is maar hun gedrag niet verandert. Ze redeneren vooral in rechten naar de samenleving toe en niet in bijbehorende plichten.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2018 13:57 »
Aan Siebe de raad: blijf doorgaan met oefenen. Resultaat komt zeker.

De dhamma is als een plattegrond die de weg wijst naar de uitgang van het park dat vol is van de vele problemen die er zijn. Wie de plattegrond niet gebruikt, vindt de uitgang niet. Door lezen of  redeneren alleen bereikt men de uitgang niet. Maar wie de weg die op de plattegrond is aangegeven, goed volgt, komt ook aan de uitgang aan.
De weg begint met deugdzaamheid, dan eventueel metta-meditatie als middel om haat, afkeer te verwijderen.Ook kan men nog de deugd van medevreugde beoefenen, het zich verheugen dat het goed gaat met anderen.  Tegelijkertijd kan men inzicht-meditatie beoefenen of de een of andere vorm van meditatie of  contemplatie. Na veel oefenen ziet men van verre de uitgang. Dan wordt het vertrouwen dat men had, bevestigd. Men weet dan: "ja, dit is de juiste weg."
Dat is het gevolg van het vertrouwen in de Boeddha, Dhamma en Ariyasangha.

Bedankt Nico.

Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2018 13:58 »
Beste siebe,

Wat jij zegt, is dat niet het normale leven hier in de maatschappij?

Hallo Moesa,

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat verbeelding normaal is in de maatschappij, of...?

Siebe

remie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18-04-2018 15:38 »
Beste allen,

maarten goede vraag,

als ik er goed over nadenk dan denk ik dat ik op zoek ben naar een weg die me enige leidraad geeft in mijn ontwikkeling als mens, voor mezelf als voor mijn buitenwereld. ik vind het erg moeilijk om in een "God"te geloven. zeker gezien het lijden wat de mens hier op aarde heeft. ik kan me niet voorstellen dat als er een "God"zou zijn deze dit zou laten gebeuren.
ik heb ook het gevoel (idee) dat een geloof als bijv. christendom, islam ooit bedacht is om de gewone mens in het gareel te houden.

van wat ik nu weet van Boeddhisme (en dat is minimaal) is om het leven dat je lijdt (lange ij is natuurlijk een hele flauwe woordspeling) niet buiten jezelf te plaatsen maar meer in jezelf als mens te zoeken. het idee dat je als mens je probeert het goede te doen voor je medemens en niet voor een zogenaamde "God" trekt me daarin veel meer.
bovendien mensen als Thigh Nhat Hang vind ik ook enorm inspirerende mensen. deze geven mij het gevoel dat het heerlijk zou zijn als je met zoveel medeogen kunt kijken naar ..... vul maar in.

de Dharma is voor mij nog veel te onbekend om daar nu al iets zinnigs over te zeggen.

Sangha ga ik binnenkort beleven.

ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk is.

MaartenD

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2018 16:09 »
Mensen,

Denk eraan dat dit topic vooral bedoeld is zodat ieder zich kan uiten. Discussie is natuurlijk niet verboden maar ook niet het doel van dit topic.

Ook ik heb nooit formeel mijn toevlucht genomen tot het Drievuldig Juweel. Ik reciteer het eigenlijk zelden, mogelijk omdat ik nog niet goed weet wat ik er mee moet of wat het betekent voor mij.

Toevlucht nemen betekent eerst en vooral dat ik nergens anders m'n toevlucht toe neem. Niet in zinnelijk genot, niet in succes of prestige, niet in nog iets moeten bereiken. Gek genoeg dus ook niet in sotapanna worden. Dat is echt weer een van die typische koan-achtige dingen die je vaak in het boeddhisme tegenkomt: grijpen naar, verlangen naar, smachten naar stroom-intreding is natuurlijk ook weer taṇhā en geen chanda. In de praktijk betekent toevlucht nemen voor mij continu en steeds weer terugkeren naar de oefening.

Ik struikel voortdurend, tijdens meditatie en in het dagelijks leven. Dat is niet erg. Ik blijf maar oefenen. Tegelijk studeer ik soms en probeer ik door kritische vragen te stellen tot meer begrip te komen.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2018 19:53 »
MaartenD neemt zijn toevlucht in de ratio...nananananana :P

wel mooi wat je zegt over geen toevlucht nemen in zintuiglijk genot etc.

nadenkend over je vraag bedacht ik me dat het toevlucht nemen tot de Drie Juwelen voor mij ook betekent dat ik erken dat de oorzaak van lijden bij mezelf zit. Daar probeer ik zoveel mogelijk naar te leven en op te anticiperen...neem veel drank & drugs etc ;D

Siebe, melige bui

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2018 00:25 »

Dat lijkt me een uitdaging. Daarom wil ik van iedereen hier weten: wat betekent toevlucht nemen tot de Boeddha (en de Dhamma en de Sangha) voor jou zelf?

.

Met warme groet,

Maarten
Vertrouwen hebben ervaar ik als een spirituele kracht. De basis van die spirituele kracht is vertrouwen hebben in het onbekende. Maar ik kan ook zeggen vertrouwen hebben in het leven of in het heilige.

Boeddha is voor mij de aardse realisatie/manifestatie van de Dharma. Maar ik kan ook zeggen : "het komt goed".
In vertrouwen kan ik alles loslaten.
Wanneer ik zie hoe vreselijk de wereld kan zijn, dan ben ik gerustgesteld : "het komt goed".

De Dharma is de heilige eeuwige wet, en zoals sommige boeddhisten zeggen : "ze leeft".
Naarmate ze meer en meer tot leven komt krijgt het bestaan een andere klank, kleur, smaak, glans, rijkdom. Ze moet tot leven komen in hart en geest.

De Sangha dat zijn de mensen waarin de Dharma tot leven is gekomen. En misschien nog correcter , ze is dusdanig tot leven gekomen dat er geen weg terug meer kan zijn want je hebt ze tot in je binnenste gezien en je kunt ze nooit meer kwijtspelen.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.