Auteur Topic: verlichting/ontwaken? past/kan dit wel in ons dagelijkse leven  (gelezen 6459 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: verlichting/ontwaken? past/kan dit wel in ons dagelijkse leven
« Reactie #50 Gepost op: 03-05-2018 22:20 »
Blijf wel verschil zien tussen verzen die voor monniken bedoeld zijn en verzen die voor leken bedoeld zijn. De Boeddha verwachtte van de pijdragers heel veel meer dan van leken.
We moeten geen monnikje spelen en tegelijkertijd huishouder zijn en ons dagelijks leven leiden. Ook daar heeft de Dhammapada een vers over.

Die dhammapada verzen die ik eerder aanhaalde zijn wat mij betreft voor leken en monniken even waar. Zelfs voor dieren, goden, jaloerse goden, hongerige geesten, voor iedereen zijn ze wat mij betreft waar.

groet,
siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 04-05-2018 08:21 »
Hmmm... ik kan het niet ontkennen, natuurlijk. De reactie van monniken en leken verschilt echter van nature en dat is wat mij betreft terecht.

De Boeddha sprak vrijwel altijd voor een bepaald publiek en met een bepaalde bedoeling. Het is soms lastig om los te komen van de Westerse idee van een sluitend filosofisch systeem. Dat is het niet. De bedoeling van dit vers kan denk ik niet zijn dat romantische/seksuele relaties afgekeurd moeten worden. Monniken leven uiteraard wel celibatair en niet in paren.

De leek moet inderdaad inzien dat liefde en genegenheid en verbondheid met een ander tot lijden lijdt. Dat konden we al weten natuurlijk want er is zoiets als annica. Alles gaat voorbij. En als je je toch vastklampt dan is dukkha het gevolg. Let op: de wortel van dukkha is gehechtheid en begeerte, niet de relatie zelf!

Ik laat me vertellen dat zeer geoefende leerlingen romantiek, relaties en zeker seks steeds minder belangrijk gaan vinden. Er zijn zelfs echtparen die als een monnik en een non (of een monnik en een monnik, non en non?) gaan leven in een huishouden dat eigenlijk net zo goed een tempel zou kunnen zijn. Dit is goed en juist en in overeenstemming met de leer. Echter, de verminderde belangstelling is een gevolg van de oefening, niet het doel ervan.

Als we zo'n vers lezen in de Dhammapada, moeten we dan besluiten dat de Boeddha romantische liefde afkeurt en geen relatie nemen omdat dat niet boeddhistisch zou zijn? Zeker niet. We moeten de gevaren van vastklampen en gehechtheid zien en de donkere kant aan liefdesgeluk zien aankomen, wat het accepteren ervan veel makkelijker maakt. Het is zinloos om weg te rennen van moeilijkheden en je in een tempel schuil te houden. Tempels ren je alleen naartoe. Als we vanuit onszelf niet verlangen naar een relatie dan is dat natuurlijk best. Meer tijd om te oefenen. Vergeet echter niet dat ook een huishouder met een relatie een leven van dienstbaarheid en zelfloosheid aan de dag kan leggen, met schitterende verdienste als gevolg.

Ik bied op voorhand mijn excuses aan want ik merk dat ik met passie schrijf, wat als hard of scherp opgevat kan worden. Zo is het echter niet bedoeld. Ik zie veel leed ontstaan doordat beginnende boeddhisten menen dat ze nu direct het gele gewaad moeten omslaan. Dat wil ik graag voorkomen.

Met warme groet,

Maarten

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #52 Gepost op: 04-05-2018 15:43 »
Beste Maarten,

Heel goed geschreven.

Ik heb zojuist nog een tekst gevonden die ik wel passend vind in dit topic waarin de vraag gesteld werd of Verlichting/ontwaken wel past of kan in het dagelijkse leven.

AN.II.41.  (AN.II.4.9)  Gezinshoofd en thuisloze
   "Bij geen van beiden prijs ik het slechte gedrag, noch bij het gezinshoofd noch bij de thuisloze. Wanneer iemand van hen zich slecht gedraagt, een slecht leven voert, dan heeft hij geen succes in de leer van het heilzame pad, juist vanwege zijn slecht gedrag.
   Bij beide prijs ik het goede gedrag, bij het gezinshoofd en bij de thuisloze. Wanneer iemand van hen zich goed gedraagt, een goede levenswandel heeft, dan heeft hij succes in de leer van het heilzame pad, juist vanwege zijn goed gedrag."

Het is zeer zeker mogelijk in het dagelijkse leven zich goed te gedragen. Of Verlichting ook past in het dagelijkse leven in deze moderne tijd die vol met gejaagdheid zit, weet ik niet. Maar ik denk dat het wel kan. Of ten minste een leven op de weg ernaar toe.
Na een leven vol stress ben ik naar Brazilië gegaan en heb er gewoond op de granjas van mijn jongere broer. Daar was het leven zonder stress. De mensen hadden er tijd. Om bepaalde redenen zijn de granjas verkocht en ben ik weer naar Nederland teruggekeerd. Maar het leven zonder gejaagdheid heb ik hier voortgezet. Het kan, wel soms met enig onbegrip van de anderen.

Nico

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 04-05-2018 17:58 »
Als we zo'n vers lezen in de Dhammapada, moeten we dan besluiten dat de Boeddha romantische liefde afkeurt en geen relatie nemen omdat dat niet boeddhistisch zou zijn? Zeker niet. We moeten de gevaren van vastklampen en gehechtheid zien en de donkere kant aan liefdesgeluk zien aankomen, wat het accepteren ervan veel makkelijker maakt. Het is zinloos om weg te rennen van moeilijkheden en je in een tempel schuil te houden. Tempels ren je alleen naartoe. Als we vanuit onszelf niet verlangen naar een relatie dan is dat natuurlijk best. Meer tijd om te oefenen. Vergeet echter niet dat ook een huishouder met een relatie een leven van dienstbaarheid en zelfloosheid aan de dag kan leggen, met schitterende verdienste als gevolg.

Ik bied op voorhand mijn excuses aan want ik merk dat ik met passie schrijf, wat als hard of scherp opgevat kan worden. Zo is het echter niet bedoeld. Ik zie veel leed ontstaan doordat beginnende boeddhisten menen dat ze nu direct het gele gewaad moeten omslaan. Dat wil ik graag voorkomen.

Duidelijk MaartenD.

Ik vind dat remie goede vragen stelt, vragen die ik mezelf ook stel. Ik heb er geen definitief antwoord op ook. Wegrennen voor moeilijkheden klinkt heel negatief maar ik kan er wel wat positiefs in zien ook.
Het is maar waar je je leven aan wilt besteden. Je kunt je hele leven besteden aan het oplossen van problemen.

Siebe

remie

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 05-05-2018 10:35 »
Citaat
Ik vind dat remie goede vragen stelt, vragen die ik mezelf ook stel. Ik heb er geen definitief antwoord op ook. Wegrennen voor moeilijkheden klinkt heel negatief maar ik kan er wel wat positiefs in zien ook.

beste allen,
de enige reden waarom ik de vragen stel die ik stel is niet om ook maar iemand in twijfel te trekken maar om te kunnen begrijpen, en niet omdat ik eigenwijs ben of de illusie heb het beter te weten.
zoals ik al eerder zei, ik lees stukken die ipv duidelijkheid meer twijfel veroorzaken, vandaar de vragen om inzichten.
en als er nu dus gezegd wordt, er zit verschil in verzen voor leken en monniken schept dit bij mij nog meer verwarring.

ik heb ook al in eerdere topics vermeld ik vind het prettiger om naar mensen te luisteren als het vreten van boeken.
als ook maar iemand het vervelend vind dat ik de vragen stel die ik stel, sorry hiervoor.
ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat er ipv een gezond gesprek het geheel een beetje uit draait op een vervelend welles nietes gebeuren. dit is zeker niet mijn bedoeling.
hopelijk is dit slechts mijn gevoel, dan laat ik het hierbij.
grt humble me.
« Laatst bewerkt op: 05-05-2018 10:43 door remie »

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #55 Gepost op: 05-05-2018 16:07 »
Beste,

Het is de bedoeling van dit forum dat men vragen kan stellen in de hoop dat iemand er een antwoord op kan geven.
Dus maak je daarover geen zorgen.

Dat niet steeds een antwoord gegeven wordt waarmee jij geholpen bent, ligt niet alleen aan jou.

Nico
« Laatst bewerkt op: 05-05-2018 16:19 door nico70+ »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 05-05-2018 21:12 »
In ieder geval is via teksten overgeleverd dat volgens de Boeddha het gewone huishoudelijke leven, met gezin, baan, veel bezit (wat eigen is aan het leven van een huishouder) komt met bezoedelingen. Het is stoffig. Je besmeurt jezelf heel snel en gemakkelijk. Ik vind dat dit zo is.

Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 07-05-2018 12:19 »
Beste remie,

Zoals Nico70+ al opmerkt.. ga vooral door met je vragen. Je krijgt antwoorden en soms maken die het er allemaal niet beter op maar vragen staat vrij. Zeker op dit forum. Ik zal het je nooit verwijten.

Het enorme geheel aan boeddhistische teksten is ook lastig te overzien. Teksten zijn echter wel degelijk vaak gericht aan een bepaald publiek of aan een bepaalde persoon zelfs. Misschien nog wel meer dan bij de Bijbel is het erg lastig om één of enkele zinnen uit een tekst te lichten en dan te zeggen: dit is wat de Boeddha zegt.

Het is soms lastig maar het is niet anders.

Als mensen het oneens zijn hier - en met Sybe en mij wil dat wel eens voorkomen bijvoorbeeld - dan zit het 'm er vaak in dat we de nadruk op verschillende plekken leggen. Komt het dagelijkse leven van een huishouder met bezoedelingen? Ja, natuurlijk. Wil dat zeggen dat de Boeddha het dagelijks leven afwijst? Nee. Het ene sluit het andere niet uit.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 08-05-2018 20:21 »
Als mensen het oneens zijn hier - en met Sybe en mij wil dat wel eens voorkomen bijvoorbeeld - dan zit het 'm er vaak in dat we de nadruk op verschillende plekken leggen.

Ja, ik leg de nadruk op de goede plekken :P, Geintje, echt waar!

als we maar geen animositeit ervaren toch? Dat ervaar ik naar jou helemaal niet MaartenD.

Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 08-05-2018 22:38 »
Hoi Sybe,

Ik vroeg me eens af. En je hoeft er geen antwoord op te geven als je niet wil...
Welke neiging beschouwt neigingen als negatief en bezoedelend?

Als je niet wil, hoef je er geen antwoord op te geven.
Maar ik vroeg het me gewoon af.

Warme groet,
Borobudur.

remie

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 09-05-2018 09:11 »
Citaat

euhhh, iedere neiging denk ik.
mits je neiging net als ik zie als lichte voorkeur.
puur theoretische gezien is dit hechting.
althans in mijn perceptie.

« Laatst bewerkt op: 09-05-2018 11:47 door remie »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 09-05-2018 12:06 »
Hoi Sybe,

Ik vroeg me eens af. En je hoeft er geen antwoord op te geven als je niet wil...

Als je niet wil, hoef je er geen antwoord op te geven.
Maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik denk dezelfde neiging die ook roken bestempeld als onheilzaam of ongezond, bezoedelend. Er zijn gewoon dingen die zijn niet heilzaam en die bezoedelen je. We worden uiterlijk vies maar innerlijk kunnen we onszelf ook besmeuren. Ik geloof dat inzicht daarin nuttig is.

groet,
Siebe

remie

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 15-06-2018 12:10 »
Wie alle ketens doorbroken heeft,
En werkelijk geen verlangen heeft:
Wie gehechtheid voorbij, onthecht is:
Hem verklaar ik een Brahmaan.

Vond deze vers, denk dat het past in de topic.
Grt Remie
« Laatst bewerkt op: 15-06-2018 12:14 door remie »