Auteur Topic: Vegetarier  (gelezen 86749 keer)

ronaldjohn

• Gast
Vegetarier
« Gepost op: 31-03-2007 22:50 »
iedereen een goede dag toegewenst
wie van jullie is er vegetarier, en wat zijn dan de beweegredenen hiervoor? Zelf ben ik nu 2 jaar veg. en voel me hier
prima bij.

mvrg
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 19:52 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: vegetarier
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2007 11:29 »
Hey, jij ook!

Ik ben zelf geen vegatari?r. Ik zit zelf nog in twijfel. Heeft het nut om vegatarisch te zijn? Wat voor invloed heeft het op je gezondheid, vooral in verband met intensief sporten? Helpt het iets of is het slechts illusie?

Ik ben wel benieuwd naar wat de problemen zijn die je hebt ondervonden met het vegatari?r zijn?

Met metta,
Django
« Laatst bewerkt op: 19-06-2012 17:01 door lord rainbow »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

ronaldjohn

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2007 20:31 »
mooie dag allemaal,

Django, het helpt in ieder geval het onnodig doden van dieren tegengaan.
Elke handeling heeft toch immers gevolg?
Ik ervaar het vegetarisch leven probleemloos, voel me zelfs veel fitter (lichter).
intensief sporten blijft goed gaan mits je e.e.a. aanpast in je voedsel

mvgr

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2007 09:49 »
mooie dag allemaal,

Django, het helpt in ieder geval het onnodig doden van dieren tegengaan.
Elke handeling heeft toch immers gevolg?
Ik ervaar het vegetarisch leven probleemloos, voel me zelfs veel fitter (lichter).
intensief sporten blijft goed gaan mits je e.e.a. aanpast in je voedsel

mvgr

In directe zin heeft het als gevolg dat het het doden van dieren tegengaat. Maar als er sprake is van gebruik van vervangers, hoe komen deze tot stand, wie ondervinden daar leed van, wat gebeurt er door transport, wat gebeurt er met het afval, enzovoort?
Het eten van meer planten als vervanger valt ook onder het doden van meer levende wezens. En hoe komen deze planten tot stand? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het wegnemen van leefgebied van dieren of het gebruik van vergif op deze planten.

De indirecte gevolgen zijn ook belangrijk.

ronaldjohn

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2007 21:18 »

In directe zin heeft het als gevolg dat het het doden van dieren tegengaat. Maar als er sprake is van gebruik van vervangers, hoe komen deze tot stand, wie ondervinden daar leed van, wat gebeurt er door transport, wat gebeurt er met het afval, enzovoort?
Het eten van meer planten als vervanger valt ook onder het doden van meer levende wezens. En hoe komen deze planten tot stand? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het wegnemen van leefgebied van dieren of het gebruik van vergif op deze planten.

fijne avond

helemaal mee eens, een groentetuin helpt hierbij, ik doe wat binnen bereik ligt.

mvgr

« Laatst bewerkt op: 02-04-2007 21:19 door DjangoVaal »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2007 17:04 »

fijne avond

helemaal mee eens, een groentetuin helpt hierbij, ik doe wat binnen bereik ligt.

mvgr

Waarom ben jij vegetari?r geworden?

ronaldjohn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2007 20:12 »
ieder mooie dag toegewenst.

Django,
vegetarier ben ik geworden nadat een veel te hoog cholesterol gemeten werd. later ben ik wat meer hierover gaan
nadenken, zoals de directe en indirecte gevolgen van vlees eten. ik vind nog steeds dat ik dit veel eerder had moeten
doen. sinds kort '"verdiep" ik mij in het boeddhisme, dit voelt als thuiskomen na een lange reis. Dit is voor mij een extra
stimulans om geen vlees te eten.

mvgr

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2007 20:11 »
De boeddha is gestorven na het eten van een stuk bedorven vlees....
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2007 07:58 »
Wat jij hier even expliciet zegt is toch nog een punt dat eigenlijk niet zo zeker is. In de Nederlandse vertaling van DN16 vertalen ze de de laatste maaltijd die de Boeddha heeft gegeten als truffels. Het woordje dat er vertaald moet worden betekent letterlijk: "varkensmalsheid". Dit verwijst naar iets dat varkens graag eten of wat varkensvlees is. In de/een Chinese versie van de Pali Canon werd dit vertaald als paddestoelen. Maar ergens anders in de Canon is "varkensmalsheid" zeker varkensvlees. Maar omdat ze in het commentaar op de vertaling in de Nederlandse versie eigenlijk de nadruk erop leggen dat het net zo goed een soort groenten is, is het niet zo ??n-twee-drie mogelijk om te zeggen dat het bedorven vlees was. In ieder geval was het wel zijn laatste maaltijd.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2007 08:00 »
laat ik dan deze vraag stellen: zegt de boeddha ergens in de canon dat het eten van vlees verkeerd is?

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2007 10:01 »
Mijn beweegreden om vegetarisch te eten is niet omdat Boeddha het wel of niet gezegd zou hebben, maar omdat m'n eigen gevoel het zegt. Ik ben tegen de bioindustrie en hoe 'wij' omgaan met levende wezens. En als ik vlees zou eten zou ik dus direct meewerken aan iets waar ik helemaal niet achter sta. Ik moet wel zeggen dat ik 100% vegetarisch ben, maar als ik vlees eet, is het wel biologisch vlees.
Voor mij (ik spreek dus niet voor anderen) past dit wel helemaal binnen mijn boeddhistische visie m.b.t. anderen zo min mogelijk 'schaden' met mijn verlangens.

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2007 10:04 »
Herstel tikfout: ik ben dus niet 100% vegetarisch....

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2007 14:10 »
Herstel tikfout: ik ben dus niet 100% vegetarisch....
Hoi Esta,
Ten eerste over je beweegreden, daar heb je helemaal gelijk in.
Ten tweede, typefouten en dergelijke in je post kan je veranderen door rechtsboven je post te drukken op "Verander" waardoor je verbeteringen of wijzingen kan toevoegen ;).
Ten derde, wat is biologisch vlees?

laat ik dan deze vraag stellen: zegt de boeddha ergens in de canon dat het eten van vlees verkeerd is?
Ik durf deze vraag niet met zekerheid te beantwoorden maar ik denk dat hij nergens echt heeft gezegd dat vlees eten verkeerd is.
Het is wel verkeerd als je weet dat het slachten van het dier speciaal voor jou gebeurd is. Maar ik denk dat dit geldt voor het meeste voedsel die gegeven wordt door huishoudens. Dat je het niet mag aannemen als dit speciaal voor jou is gemaakt, tevens mag je je eten ook niet verdienen door iets er voor te doen. Eten weigeren, zonder dat je dit eten hebt verdient, zonder dat je duidelijk ziet dat het ziek makend is en zonder dat het speciaal voor jou is gemaakt, mag (volgens mij) niet geweigerd worden. Dit geldt (natuurlijk) alleen voor monniken en nonnen.

In de Singalovada-Sutta (DN31) wordt het eten van vlees niet verboden in tegenstelling tot bijvoorbeeld sterke drank drinken, gokken of rondhangen in de nacht. Dus ik denk dat met slechts het eten van vlees, niks mis mee, maar dan ook alleen de handeling van eten.

Met metta,
Django

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2007 22:36 »
Wat biologisch vlees is?? Kijk bijvoorbeeld eens op www.wakkerdier.nl
Biovlees komt dus niet uit de bioindustrie maar van biologische bedrijven die oog hebben voor het welzijn van de dieren. Ook krijgen de dieren niet allerlei troep zoals antibiotica door hun voedsel. Nou ja..en zo zijn er nog tig van dingen..kijk maar eens op internet, je kan er veel over vinden. Daarbij heeft het niet/minder eten van vlees verstrekkende gevolgen: denk maar eens aan de derde wereldlanden...een groot deel van hun oogst gaat maar onze varkens, zodat wij hier lekker veel vlees kunnen eten...tja..en zij maar verhongeren.
Goed..er valt ongetwijfelt veel over te lezen op internet..ga maar eens googlen. Voor mij is dit een essentieel punt binnen mijn 'boeddistische visie'. Ik wil zo veel mogelijk voorkomen dat anderen lijden onder mijn verlangens. Ik word al misselijk bij de gedachte dat ik een stuk (niet biologisch) vlees zou moeten eten..puur omdat ik weet wat een onnodig verschrikkelijk leed erachter zit..voor mens en dier. Ik wil daar niet aan meewerken..ach..en dan is het heel simpel om zoiets te laten.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2007 22:59 »
Wat biologisch vlees is?? Kijk bijvoorbeeld eens op www.wakkerdier.nl
Biovlees komt dus niet uit de bioindustrie maar van biologische bedrijven die oog hebben voor het welzijn van de dieren. Ook krijgen de dieren niet allerlei troep zoals antibiotica door hun voedsel. Nou ja..en zo zijn er nog tig van dingen..kijk maar eens op internet, je kan er veel over vinden. Daarbij heeft het niet/minder eten van vlees verstrekkende gevolgen: denk maar eens aan de derde wereldlanden...een groot deel van hun oogst gaat maar onze varkens, zodat wij hier lekker veel vlees kunnen eten...tja..en zij maar verhongeren.
Goed..er valt ongetwijfelt veel over te lezen op internet..ga maar eens googlen. Voor mij is dit een essentieel punt binnen mijn 'boeddistische visie'. Ik wil zo veel mogelijk voorkomen dat anderen lijden onder mijn verlangens. Ik word al misselijk bij de gedachte dat ik een stuk (niet biologisch) vlees zou moeten eten..puur omdat ik weet wat een onnodig verschrikkelijk leed erachter zit..voor mens en dier. Ik wil daar niet aan meewerken..ach..en dan is het heel simpel om zoiets te laten.

Ik was niet meer zo helder volgens mij op dat moment ;). Ik vroeg mij af wat biologische dieren waren, aangezien er zo veel wordt gesproken over biologisch dit en biologisch dat, dat ik even niet meer wist wat het was. Scharreldieren klinkt trouwens leuker... :P

Maar, het is zeker zo, als je er over na gaat denken, dat je geen hap meer door je keel krijgt.

Ricky Fitts

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 02-05-2007 21:11 »
Ook ik ben vegetarier (pas sinds de laatste jaarwisseling). Ik volg al een tijdje de weblog van Moby die het volgende over vlees eten :

Citaat
ok, so you know that there are about 18,245,287 reasons not to eat meat, right?
the generalities:
a-it's bad for you(fat, hormones, causes cancer, antibiotics, pesticides, etc)
b-it's bad for the animals(have you ever been to a factory farm or a slaughterhouse?)
c-it's bad for the environment(animal production is responsible for 24% of greenhouse gas emissions according to the un, and animal production is the #1 cause of deforestation in the 3rd and developing world).
d-it's bad for our drinking water(animal production is the #1 cause of water pollution in the united states)
e-it's bad for workers(again, have you ever been to a factory farm or a slaughterhouse?)
and so on.
but i just read a report about arsenic being used in chicken feed in the u.s(it's a process that has long been banned in europe).
since the 40's and 50's chicken farmers in the u.s have been adding arsenic to their chicken feed.
so, if you're eating chicken or eggs you're also eating arsenic(to name just one of hundreds of toxic chemicals approved for animal production).
here's a quote:

"According to the Environmental Protection Agency, long-term exposure to inorganic arsenic can cause bladder, lung, skin, kidney, and colon cancer, as well as deleterious immunological, neurological, and endocrine effects. Low-level exposures can lead to partial paralysis and diabetes. "None of this was known in the 1950s when arsenicals were first approved for use in poultry," says Ellen K. Silbergeld, a toxicologist at Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health."

so i guess you have a simple choice: eat chicken and eggs and ingest arsenic, or, uh, don't.
oh, arsenic is also an additive in cigarette tobacco(along with lead and other toxic ingredients).
so if you really want to have an awesome arsenic party you could eat fried chicken while smoking cigarettes(maybe wrap the cigarettes in bacon beforehand. or dip them in nail polish remover. for that extra carcinogenic 'oomph').
the upside to this is that you'll be the center of attention when people come to visit you in the hospital when you're 445 years old and a minute away from dying after enduring a long and slow and painful battle with cancer.
and everyone likes to be the center of attention, even if it involves having cancer of the everything.
sorry for being so grim.
-moby

En vandaag nog :

Citaat
most of my friends eat meat. that's their choice.
but i don't quite understand 2 things.

1-when people say that meat is delicious. if meat is delicious then why do people have to do so much to it, and cover it up with so much stuff in order to eat it? you know what's delicous? an orange. what do you have to do to make an orange delicious? peel it and eat it. in order to make pork delicious you have to grind it up and and process it with tons of spices and chemicals and then stuff it into a tube and cook it over an open flame and cover it with mustard and relish and ketchup. if pork(or chicken or beef)is truly delicious then why don't i see people snacking on baggies of raw pork when they're sitting in the park on a warm summers day? did you ever think that meat is made delicious by the non-meat things that often accompany it? my challenge to the 'meat is delicious' camp: go to your supermarket and buy an orange and some ground beef. put them both on your kitchen counter and eat them both raw. is the meat still delicious?

2-when 'manly' men eat meat. now, let me ask a question: how is eating a docile vegetarian animal that someone else killed and processed for you 'manly'?
cows and pigs and chickens and lambs are about the least violent creatures on the planet.
the only way a cow could ever hurt a human being would be if it accidentally slipped and fell on you. i've never understood the 'manly' steak house, or the 'manly' bar-b-que.
i would understand giving macho points to some guy who was eating a lion that he had wrestled and killed with his own hands. but, again, what is macho about eating a docile and frightened vegetarian animal that some underpaid migrant worker killed in a slaughterhouse? is the act of going to the supermarket and buying a piece of beef that's been wrapped in plastic and styrofoam somehow 'manly' or macho?

ok, that's all from me for now.
oh, and it's too bad that styrofoam is such a nasty substance, cos as a name it's pretty cool. 'styrofoam'. it makes me think of people in the 50's going to expo's and looking at 'the kitchen of tomorrow' where the robot refrigerator wore a jet pack and flew to the supermarket to buy groceries.

-moby

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 19-07-2007 13:52 »
Hallo allemaal,

Leuk punt. 'De canon' is een relatief begrip. In het Pali Canon is er, inderdaad, naar mijn weten geen verbod op vlees (zolang het niet voor de monnik/non geslacht is, etc). Wel laat Shakyamuni Boeddha in het Pali canon merken dat hij het doden van wezens niet goedkeurd. Ik weet niet uit mijn hoofd welke het was maar er is een pali sutta waarin een paar jongetjes een slang, of een vis, aan het pesten en doden zijn, waarop de Boeddha zich best negatief uitlaat over het doden van dieren.
Hierom zou de overweging vegetarier te worden voor een boeddhist die de Pali Canon volgt niet onlogisch zijn, hoewel niet verplicht.

De Mahayana canons echter hebben wel een flink aantal Sutras die over het eten van vlees negatieve uitspraken doen. Een paar titels: De Lankavatara Sutra, de Shurangama Sutra. In de Brahma Net Sutra, waarin de Bodhisattva voorschriften worden uiteengezet, wordt het eten van vlees ook verboden. (Wat d?s betekent dat alle Mahayana monniken/nonnen geen vlees (behoren) te eten in het meest gunstigste geval).

Ik ben overigens niet zozeer vegetarier..... ik eet gewoon geen vlees.  ;) Ik heb geen behoefte aan nog meer naamplaatjes en 'muren' om onszelf af te scheiden van de rest van de wereld.

Naast het ethische aspect van het geen-vlees-eten zouden ook mee kunnen tellen:
-Het millieubewuste aspect: doordat we vleeseten vernielen we het milieu
-Het gezondheids aspect: het is gewoon, eigenlijk, niet gezond om vlees te eten.
    (op verzoek kan ik die argumenten wel uitwerken)

moge alle wezens gelukkig zijn (en zonder vrees voor hun leven)!

bows,
Qian Yong

Mila

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19-07-2007 21:14 »
Na 5 jaar vlees noch vis ben ik om gezondheidsredenen weer dieren gaan eten.
Maar toch weet ik dat het ergens niet klopt. Daarom weer geminderd.
Dieren zijn levende wezens, simpel. Als we ons best doen kunnen we in een omgeving met gevarieerd aanbod van voedsel zonder.
Trouwens, weet iemand waar ijzertabletten van worden gemaakt?

groeten,
Mila

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #18 Gepost op: 20-07-2007 09:24 »
Als ik zelf kan kiezen eet ik geen vlees maar aangezien er nog veel eten voor mij wordt klaargemaakt met vlees, krijg ik nog wel genoeg binnen. Sowieso eet ik ook vlees als het anders moet worden weggegooid.

Nathan

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 20-07-2007 10:44 »
Een stukje uit eigen werk, De Stank van Zen:

Vlees eten

Ik ben geen vleeseter. Daar heb ik ooit voor gekozen.

Gautama Boeddha at weleens vlees, ook al leerde hij het vegetarisme.
Een boeddhist is gewend om eten bij elkaar te bedelen. En een gegeven paard kijk je dan niet in de bek. Maar een boeddhist zal wel vlees weigeren wanneer er aan hem de keus nog bestaat het dier niet te doden.
Gautama leerde geweldloosheid.

Er gaat zelfs een oud verhaal dat Gautama stierf aan voedselvergiftiging. Hij had gegeten van een gevarieerde schotel* met bedorven varkensvlees. En omdat zijn ingewanden er op dat moment al niet zo goed aan toe waren, gaf dit stukje bedorven vlees hem net de genadeklap. Arme Boeddha, hij was zo vriendelijk geweest om de schotel niet af te wijzen. Omdat deze hem met veel liefde was aangeboden.

*(Men vertaalt de schotel ook met groenteschotel met een verkeerde paddenstoel.)

Batman

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 19-08-2007 19:30 »
Dit zijn nou van die broodje aap-verhalen die nog steeds de ronde doen. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat hij dat ooit gedaan zou hebben. Het vlees niet (de man was immers een en al mededogen) en bedorven eten ook niet. Bedorven vlees heeft een nogal pentrerende geur. Wie kan ooit zoiets per ongeluk eten? Is het niet aannemelijker dat hij van ouderdom stierf? Hij immers al 80.

Batman

Batman

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 19-08-2007 19:36 »
wie van jullie is er vegetarier, en wat zijn dan de beweegredenen hiervoor? Zelf ben ik nu 2 jaar veg. en voel me hier
prima bij.

mvrg
Hallo,

Ik ben lacto-ovo vegetari?r. Mijn beweegredenen zijn o.a. dierenleed, gezondheid en milieu. Wat mij zo verbaast is dat vegetari?rs het altijd maar over ijzertabletten hebben, terwijl ik alleen in mijn vleesetende periodes bloedarmoede gekend heb.
De enige problemen die ik ken is dat ik de winkels altijd heel nauwkeurig de etiketten van ingredi?nten moet gaan zitten lezen.

Batman

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 21-08-2007 11:44 »
Hallo, vlees lijkt inderdaad redelijk ongezond spul als je een beetje onderzoek verricht. Zelf eet ik ook geen vlees.

Maar..... het broodje aap verdient ietsjes meer onderzoek::

Citaat van: batman
Is het niet aannemelijker dat hij van ouderdom stierf?

Nee. Voedselvergiftiging, ten minste voor hen die de Suttas/Sutras als gezaghebbend beschouwen. Maar vlees is niet zeker. En dan nog, geeft dat geen uitsluitsel voor een Mahayanist.

Enkele passages uit de Maha Parinibbana Sutta, http://www.sleuteltotinzicht.nl/d16.htm

~

4.17. Toen de nacht ten einde was, had Cunda de smid in zijn eigen woning, heerlijk vast en zacht voedsel bereid, inclusief een hoeveelheid sukara maddava[34], en kondigde de Heer de tijd voor het maal aan, met de woorden: "Het is tijd, Eerwaarde Heer. Het eten is klaar."

4.18. Toen, nadat de Heer zijn pij in de voormiddag had aangedaan en zijn bedelnap en bovenpij genomen had, ging hij samen met de orde van monniken naar de woning van Cunda de smid. Toen hij daar aankwam, nam hij plaats op de zetel die voor hem in gereedheid was gebracht, en zei tegen Cunda de smid: "Cunda, bedien mij met het sukara maddava dat je bereid hebt, en bedien de orde van monniken met het vaste en zachte eten."

( snip )

4.20. En nadat de Heer het voedsel van Cunda de smid gegeten had, kwam er een vreselijke ziekte in hem op; dysenterie vergezeld met het vloeien van bloed en vreselijke pijnen alsof hij er aan zou sterven. Maar de Heer verdroeg dit alles oplettend en in helderheid van begrip, zonder te klagen. Toen zei de Heer tegen de Eerwaarde Ananda: "Kom, Ananda, laat ons naar Kusi?ara gaan." -- "Goed, Heer", was het antwoord van Ananda.

~

[34] Sukara maddava: een controversi?le term die daarom onvertaald is gebleven. Sukara = zwijn; maddava = zacht, teer, fijn. Vandaar dat er twee alternatieve aanspraken op deze samenstelling mogelijk zijn: 1. de zachte delen van een zwijn of varken; 2. wat is genoten door zwijnen en varkens. In het laatste geval is er over gedacht om te verwijzen naar eetbare paddestoelen of truffel, of een broodwortel of een knol.

Het Com. op onze tekst geeft drie alternatieve verklaringen: 1. het vlees van een pasgeboren (wild) zwijn dat noch te jong noch te oud is en dat op natuurlijke wijze verkregen is, d.w.z. zonder het bewust te doden; 2. een bereiding van zacht gekookte rijst dat is bereid met 5 producten van een koe; 3. een soort van alchemistisch elixer (rasayanavidhi). Dhammapala geeft als toevoeging in zijn Com. op Udana 8:5, 'jonge bamboe scheuten vertrapt door zwijnen' (sukarehi maddit vamsa kaliro).

Sorry voor de aanvankelijk zeer onduidelijke post, i.v.m. de quotes.

Namo Gwan Shr Yin Pusa

Buigend,
Qian Yong
« Laatst bewerkt op: 21-08-2007 21:12 door Qian_Yong »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2007 19:45 »
prima bij.

mvrg
Hallo,

Ik ben lacto-ovo vegetari?r. Mijn beweegredenen zijn o.a. dierenleed, gezondheid en milieu. Wat mij zo verbaast is dat vegetari?rs het altijd maar over ijzertabletten hebben, terwijl ik alleen in mijn vleesetende periodes bloedarmoede gekend heb.
De enige problemen die ik ken is dat ik de winkels altijd heel nauwkeurig de etiketten van ingredi?nten moet gaan zitten lezen.

Batman
Gebedeld of gegeven voedsel wordt niet zo gauw afgewezen. Dus als dit toevallig vlees bevat wordt dit gewoon opgegeten.

Batman

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 21-08-2007 20:09 »
prima bij.

mvrg
Hallo,

Batman
Gebedeld of gegeven voedsel wordt niet zo gauw afgewezen. Dus als dit toevallig vlees bevat wordt dit gewoon opgegeten.
Ehm... weet je nou wel zeker dat je op mij reageert? Ik heb het helemaal niet over bedelen of iets dergelijks gehad? Maar ik ben verder wel bekend met de bedelmonikken hoor.

Batman

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #25 Gepost op: 22-08-2007 09:07 »
Ehm... weet je nou wel zeker dat je op mij reageert? Ik heb het helemaal niet over bedelen of iets dergelijks gehad? Maar ik ben verder wel bekend met de bedelmonikken hoor.

Batman
Hey Batman,

Het was een reactie op de post boven de post die ik had geciteerd. Namelijk op dit stukje:
Citaat
Dit zijn nou van die broodje aap-verhalen die nog steeds de ronde doen. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat hij dat ooit gedaan zou hebben. Het vlees niet (de man was immers een en al mededogen)
Ik wou hiermee aangeven dat ook de Boeddha vlees eet als hij dit voorgeschoteld kreeg, behalve als dit speciaal voor hem was bereid dan at hij het niet.

Met Metta,
Django

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22-08-2007 15:54 »
Subtiel puntje maar bedoel je niet geslacht (i.p.v. bereid)?
De Boeddha en zijn Sangha worden nogal vaak uitgenodigd en dan wordt het eten speciaal voor hen bereid. De Vinaya schijnt echter te zeggen dat men (:de monnik) geen vlees moge eten wanneer men weet dat het speciaal voor hem geslacht is, toch?

( Ach, wat zou ik ook weten... )

buigend,
Qian Yong

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #27 Gepost op: 22-08-2007 22:42 »
Subtiel puntje maar bedoel je niet geslacht (i.p.v. bereid)?
De Boeddha en zijn Sangha worden nogal vaak uitgenodigd en dan wordt het eten speciaal voor hen bereid. De Vinaya schijnt echter te zeggen dat men (:de monnik) geen vlees moge eten wanneer men weet dat het speciaal voor hem geslacht is, toch?

( Ach, wat zou ik ook weten... )

buigend,
Qian Yong
:) Je hebt helemaal gelijk.

Maar wat je aankaart is ook zo'n punt waarvan ik mij af vroeg van dit klopt toch eigenlijk niet.
De Boeddha laat zich speciaal uitnodigen voor het eten. Hoe staat dit ten opzichte van tevredenheid en het hebben van weinig wensen. Er is ook een toespraak waar de Boeddha de ene monnik prijst omdat deze liever een dag zonder eten zit dan het aannemen van het overgebleven voedsel van een andere monnik. In een andere toespraak preekt de Boeddha de Dhamma tegen een boer (o.i.d.), voor de preek viel de boer de Boeddha aan over zijn leven op de kosten van anderen (met betrekking tot voedsel, kleding en onderkomen) terwijl na de preek de boer de Boeddha eten aanboodt. De Boeddha wijst dit af omdat als hij het zou aannemen het verdient zou hebben. Maar aan de andere kant wordt het geven aan wijze en goede mensen aangemoedigd omdat het eenvoudig op een goede wijze gegeven kan worden wat goed karma aanmaakt voor de gever ?n het veroorzaakt niet meer lijden voor anderen. Dus we hebben tevredenheid in wensen voor de monnik ten opzichte van het geven van lekevolgelingen.

Met Metta,
Django

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 23-08-2007 09:30 »
Hee, leuk, interessant punt.

Zeker de moeite waard om een keer wat dieper op in te gaan. Maar misschien verdient het een aparte topic?

buigend
qian yong

Qian_Yong

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 25-08-2007 12:50 »
Hmmm,, ik was eerder misschien iets te snel.

(nog) niet gelezen, maar voor ieders info:

how the Boeddha died:

http://www.budsas.org/ebud/ebdha192.htm

Mijn excuses voor enig ongemak,

buigend,
Qian Yong
« Laatst bewerkt op: 19-06-2012 17:09 door lord rainbow »

Batman

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 08-10-2007 18:55 »
Wellicht dat het vegetarisme wat meer bij het Hindoe?sme en Ja?nisme past dan bij het Boeddhisme? In het Boeddhisme blijft het toch vaak tot de Shanga beperkt, ?ls die er al aan doet, want dat hangt weer af van de traditie natuurlijk.

Vriendelijke groeten,
Batman

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #31 Gepost op: 08-10-2007 19:08 »
ieder zal het voor zichzelf uit moeten maken,hoe belangrijk het item voor hem/haar is,en hoe men het inhoudt en vorm geeft.

Het is een interessant thema.
als je het eenmaal aangeraakt hebt,blijft het terugkomen.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #32 Gepost op: 22-08-2008 10:43 »

Zou nu alleen het verschil in advertentiebudget het verschil vormen?

Bij het bodybuilden vormt vlees het grote verschil. Wil je meer sterker en krachtiger worden heb je meer spieren nodig. Voor spieren heb je heel veel eiwitten nodig en die haal je vooral uit vleeswaren en melkproducten. Het lichaam groeit op vlees. Ook sommige monniken en nonnen wijzen geen vlees af.

En hoe zijn de mogelijkheden om gezond te blijven zonder vlees?

Nathan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 22-08-2008 11:37 »
Je kunt prima leven zonder vlees en vis.
Eiwitten komen voor in vlees produkten maar ook in kaas, melk, eieren; bonen, noten (zit veel in), granen, vleesvervangers van AH, pindakaas, ...

Sterke dieren als het paard, een en al spier, zijn vegetarier.
De olifant is sterker dan de vlees etende leeuw.

Sommige boeddhisten roken ook maar dat zegt natuurlijk niets over wat Gautama werkelijk zelf heeft onderwezen. Respect voor al wat leeft.

Mvgroet

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #34 Gepost op: 22-08-2008 11:46 »
..
je hebt gelijk,

mooi voorbeeld van de olifant en het paard.

helaas ben ik geen olifant en ook geen paard.

ik heb het een jaartje gedaan,eiwitten halen uit de bronnen die jij vermeld.

maar mijn lichaam schreeuwt op gegeven moment om vlees.

nu eet ik weer regelmatig vlees.

probeer het wel biologisch te houden(weet eigenlijk niet of dat beter is voor het beest..)

grt

Nathan

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 22-08-2008 12:03 »
Misschien leuk hier een lijstje van bekende niet-vlees-eters:
- Pamela Anderson
- Georgina Verbaan
- Mahatma Gandhi
- Osho
- Jiddu Krishnamurti
- ...

PS Niet alleen bepaalde voeding houdt ons gezond maar ook bepaalde beweging en voldoende rust. Je gezond voelen vraagt meer dan een bordje vol met ...

RandoMike

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 22-08-2008 15:36 »

Bij het bodybuilden vormt vlees het grote verschil. Wil je meer sterker en krachtiger worden heb je meer spieren nodig. Voor spieren heb je heel veel eiwitten nodig en die haal je vooral uit vleeswaren en melkproducten. Het lichaam groeit op vlees. Ook sommige monniken en nonnen wijzen geen vlees af.

Volgens mij drinken die bodybuilders ook vaak één of meerdere proteine shakes gedurende dag waar geloof ik ook eiwitten in zitten die nodig zijn voor de spieropbouw. Natuurlijk zal vlees daarbij effectiever zijn. Maar als de persoon zelf geen vlees eet en toch zoveel mogelijk eiwitten wilt binnen krijgen dat zo’n shake wel handig is naast de melk producten enzo.

Nathan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 23-08-2008 08:58 »

http://vegetarianbodybuilder.com/index2.html

The Vegetarian Bodybuilder ®

Welcome. My name is Steve Holt and this is my bodybuilding site. I was born and raised in Canada, and I have been a vegetarian for 25 years. I began to seriously train as a bodybuilder some eight years ago, when I was well into my forties. I completed my first series of bodybuilding competitions during the year 2000.
8)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #38 Gepost op: 23-08-2008 10:37 »

Volgens mij drinken die bodybuilders ook vaak één of meerdere proteine shakes gedurende dag waar geloof ik ook eiwitten in zitten die nodig zijn voor de spieropbouw. Natuurlijk zal vlees daarbij effectiever zijn. Maar als de persoon zelf geen vlees eet en toch zoveel mogelijk eiwitten wilt binnen krijgen dat zo’n shake wel handig is naast de melk producten enzo.
;D Ik weet al genoeg over shakes.

@Lord Rainbow
Mooie link, knap dat hij het zo voor elkaar krijgt. Hij is een van de weinige, dat is zeker. Maar ik heb ook gekeken naar zijn diets en dan moet je wel zoveel eten van die vegaburgers om genoeg caloriën binnen te krijgen.

Ik heb het even geprobeerd om vegetarisch te eten en moreel gezien is het correct maar praktisch vond ik het te moeilijk.

Mettaya,
Django

Nathan

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 23-08-2008 19:38 »
Ik heb het even geprobeerd om vegetarisch te eten en moreel gezien is het correct maar praktisch vond ik het te moeilijk.
Dit komt oprecht aan mij over.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #40 Gepost op: 23-08-2008 22:52 »
allemaal waar.

grote vis eet

kleine vis

leeuw eet antilope

mens eet koe

bio industrie vind ik

wel wat minder dan

.
« Laatst bewerkt op: 23-08-2008 23:02 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 24-08-2008 07:35 »
allemaal waar.

grote vis eet

kleine vis

leeuw eet antilope

mens eet koe

bio industrie vind ik

wel wat minder dan

.
Hoi lord rainbow,

Een mens kan toch nadenken over zijn of haar daden?

Mvgroet

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #42 Gepost op: 24-08-2008 09:32 »
.
jawel.

en daar kun je nogal

wat kanten mee uit..

die van de zonde

die van de schuld

die van de moraal

die van het karma

die van het gegeven

die van de natuur

die van de vrijheid

die van de veroordeling

die van de acceptatie

enz.

bio industrie vind ik erg moeilijk

te verteren..

maar een koe die in de wei heeft gestaan,kalveren heeft gebaard,

gras heeft gegeten,in groeps verband

met andere koeien heeft kunnen leven..

kortom:

het eten van een koe die koe heeft kunnen zijn..

dat levert mij even geen bezwaren op...

tenzij ik er toch op de een of andere manier over na ga denken.

van de andere kant worden er nogal wat insekten vermoord

bij het telen van groenten ed...

het is een thema dat mij sinds de middelbare school

bezig houdt.

heb een aantal keren voor vegetarisch gekozen(met vis en ei,zonder vis en ei enz)

allerlei compensatie toestanden met soja en eiwitcombinaties als

granen en bonen en noten

wel altijd kaas gegeten(want daar hoeft de koe dan weer niet voor geslacht te worden enz..

maar op gegeven moment hunkert mijn lichaam werkelijk naar vlees.

bovendien lees je dan om de zoveel tijd weer berichten dat soja dan ook weer kanker verwekkend zou zijn enz.

je zou er echt gek van kunnen worden ik zweer het je.

mijn lichaam vraagt vlees.

moet ik dat dan negeren..

« Laatst bewerkt op: 24-08-2008 18:17 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 24-08-2008 18:50 »
mijn lichaam vraagt vlees.

moet ik dat dan negeren..
Ik zeg niet tegen jou wat je moet doen.
Ik kom alleen maar op voor het zogenaamde lekkere dier.

Mvgroet

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #44 Gepost op: 24-08-2008 19:26 »
..

maar ik zet mezelf wel af en toe in de schuldklem..

ik wil het niet..

maar kom er ook niet onderuit..

vandaar dat ik hier rust in wil creeeren voor mezelf

ik eet dus gewoon vlees.

.

Nathan

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 24-08-2008 19:34 »
ik eet dus gewoon vlees.
Zou je dat ook nog doen, 'gewoon', wanneer je zelf de dieren moest slachten?

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #46 Gepost op: 24-08-2008 19:38 »
Weet ik niet...

mijn lichaam heeft het nodig.

kijk,als ik die filmpjes zie over bio industrie en dergelijke moet ik ook braken.

maar na verloop van tijd moet ik toch weer vlees..

en dat is niet zomaar omdat ik het gewend ben,zoals met bijvoorbeeld roken.

die stoeipartij kan ik gemakkelijk aan.

ik eet zoveel als het kan biologisch vlees,

en dan een a twee keer in de week

voor mij is dat

..de middenweg..

.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013 09:09 door lord rainbow »

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #47 Gepost op: 27-08-2008 16:37 »
Hallo,

In 2006 heb ik de Vijf Aandachtsoefeningen aangenomen tijdens de transmissie van Thich Nhat Hanh die plaatsvond aan het eind van de retraite die toen in Papendal was.

De eerste Aandachtsoefening luidt:

DE EERSTE OEFENING
Bewust van het lijden veroorzaakt door de vernietiging van het leven, beloof ik van ganser harte om mededogen te beoefenen en het leven van mensen, dieren, planten en mineralen te leren beschermen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te doden, niet toe te laten dat anderen doden en geen enkele daad van geweld, in de wereld, in mijn gedachten of in mijn manier van leven, goed te praten.

Sindsdien eet ik geen vlees meer, dat is mijn keuze, maar soms komt het nog voor. Als ik bijvoorbeeld ergens op bezoek ben, men weet niet dat ik vegetariër ben, en ik krijg vlees geserveerd, dan eet ik het op. Het gaat er mij niet om dat ik me fanatiek aan mijn vleesloze dieet houd, maar op dat moment wil ik degene die voor mij heeft gekookt niet teleurstellen; zij (of hij) heeft zich voor mij uitgesloofd en ik ben daar dankbaar voor, bovendien vind ik het dan ook nog erg lekker. Maar ik ben me wel bewust van het lijden én het is nog steeds mijn voornemen niet te (laten) doden. Je kunt nooit helemaal niet doden; op het moment dat je je groenten kookt (of eet) dood je al organismen, maar je kan er echter wel rekening mee houden, het je aandacht geven. Het is voor mij een oefening, een oefening in aandacht.
« Laatst bewerkt op: 27-08-2008 16:39 door Pieter »

Nathan

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 27-08-2008 18:35 »
Je kunt nooit helemaal niet doden; op het moment dat je je groenten kookt (of eet) dood je al organismen, maar je kan er echter wel rekening mee houden, het je aandacht geven. Het is voor mij een oefening, een oefening in aandacht.
Hoi Pieter,

Dat doet me een beetje denken, aan het verkeer deelnemen. Dat hoor je ook met aandacht te doen. Liefs met weinig of geen alcohol. Leven en laten leven.

Mvgroet

Y1010

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 30-08-2008 21:47 »
Vorige week kwam ik een vrachtwagen volgeladen met varkens, bedoeld voor het slachthuis tegen. Dat doet pijn.
Mss had ik me moeten houden aan dat vegetarisch dieet.

G :)
« Laatst bewerkt op: 08-03-2011 21:41 door Y1010 »