Hallo,
In 2006 heb ik de Vijf Aandachtsoefeningen aangenomen tijdens de transmissie van Thich Nhat Hanh die plaatsvond aan het eind van de retraite die toen in Papendal was.
De eerste Aandachtsoefening luidt:
DE EERSTE OEFENING
Bewust van het lijden veroorzaakt door de vernietiging van het leven, beloof ik van ganser harte om mededogen te beoefenen en het leven van mensen, dieren, planten en mineralen te leren beschermen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te doden, niet toe te laten dat anderen doden en geen enkele daad van geweld, in de wereld, in mijn gedachten of in mijn manier van leven, goed te praten.
Sindsdien eet ik geen vlees meer, dat is mijn keuze, maar soms komt het nog voor. Als ik bijvoorbeeld ergens op bezoek ben, men weet niet dat ik vegetariër ben, en ik krijg vlees geserveerd, dan eet ik het op. Het gaat er mij niet om dat ik me fanatiek aan mijn vleesloze dieet houd, maar op dat moment wil ik degene die voor mij heeft gekookt niet teleurstellen; zij (of hij) heeft zich voor mij uitgesloofd en ik ben daar dankbaar voor, bovendien vind ik het dan ook nog erg lekker. Maar ik ben me wel bewust van het lijden én het is nog steeds mijn voornemen niet te (laten) doden. Je kunt nooit helemaal niet doden; op het moment dat je je groenten kookt (of eet) dood je al organismen, maar je kan er echter wel rekening mee houden, het je aandacht geven. Het is voor mij een oefening, een oefening in aandacht.