Auteur Topic: loslaten  (gelezen 556 keer)

moesa

• Gast
loslaten
« Gepost op: 29-04-2018 12:06 »
Beste forumleden,

Al lang ben ik bezig met het item: loslaten. Niemand heeft mij ooit kunnen vertellen hoe je dat precies doet. Volgens mij is loslaten een proces en individueel, klopt dit? ik zeg dit omdat je omgeving je met name vaak verteld dat je "iets naast je neer moet leggen" of los moet laten. Ik weet wel dat niet loslaten iets van het ego is en niks wil verliezen, maar soms weet ik helemaal niet wat ik eventueel kwijt zou kunnen raken.

Loslaten is voor mij ook een moeilijk iets om te doen. Ik probeer deze methode:

Bij ongemakkelijke gevoelens, doorvoel ik die, zonder gedachten. Dit dan doorgaans een paar keer op een dag.

Hebben jullie tips?

Met warme groet, Moesa

remie

• Gast
Re: loslaten
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2018 12:36 »
Beste forumleden,

Ik weet wel dat niet loslaten iets van het ego is en niks wil verliezen, maar soms weet ik helemaal niet wat ik eventueel kwijt zou kunnen raken.

lieve moesa,

als je niet weet wat je zou kunnen verliezen dan denk ik dat je angst voor het onbekende groter is als het loslaten van iets, zou dit kunnen?
en ja hoe moet je iemand vertellen niet bang te zijn voor het onbekende? misschien omdat het onbekende wel eens mooier zou kunnen zijn als hetgene wat je nu krampachtig vasthoudt?
tja ik denk dat je toch al snel aan het onthechten moet denken. en inderdaad dan rijst de vraag hoe doe je dit?
misschien dat zen-meditatie je hierbij kan helpen? probeer het hier en nu.
hopelijk kunnen andere forumleden nog wat tips geven, succes.
hopelijk kun je hier iets mee.

grt

Borobudur

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2018 21:52 »
als je niet weet wat je zou kunnen verliezen dan denk ik dat je angst voor het onbekende groter is als het loslaten van iets, zou dit kunnen?

+1
Heel mooi gezegd, en zit een knoeperd van een kern van waarheid in.

moesa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2018 11:06 »
Beste Remie en Borobodur,

Ja, ik weet wel wat ik zou kunnen verliezen en dat maakt het onbekend. En ja, misschien is het angst voor het onbekende. Toch klopt er iets niet wat mij betreft. Loslaten is ook ( denk ik) dingen naar je toehalen die je niet wil. Misschien is het iets vanuit een oud patroon, maar mijn ervaring is dat het ( wat ik niet had verwacht) dan net naar mij toekomt. Het is voor mij moeilijk uit te leggen. Vaak komen bij mij de dingen naar mij toe waar ik mij zo druk over heb gemaakt en juist het mooie dan naar mij toekomt.

Dat betekent dan, dat ik veel stress ervaar en dat die stress er eigenlijk moet zijn om het goede er te laten zijn.

zoals ik al zeg, het is moeilijk uit te leggen voor mij

Groet,

Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-05-2018 15:42 »
Beste Moesa,

Als we het hebben over loslaten dan bedoelen we daar meestal niet mee dat we dingen uit de weg moeten gaan of weg moeten doen. Blijf vooral genieten van gezelschap, muziek, eten en drinken, seks..

Loslaten is veel eerder het opgeven van begeerte ernaar, afhankelijkheid ervan en het is juist die begeerte die volgens de Boeddha lijden veroorzaakt.

Als er muziek is.. mooi, geniet ervan. Als er eens geen muziek is, laat dat dan zijn. Dit is niet hetzelfde als alles maar over je kant laten gaan. De wereld accepteren zoals zij is betekent zeer zeker niet dat we alles goedkeuren! Echter, ook emoties kun je laten zijn zonder dat je je hoeft te laten prikkelen tot weer meer denken en meer voelen en acties ondernemen. Het kan, het mag maar het hoeft niet.

Zie je de ontzaglijke vrijheid die nu beschikbaar komt?

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2018 16:13 »
Lieve Maarten,

Op het moment ben ik niet zo omarmend met de wereld, zo was ik wel, en als het niet hoefde, dan was ik het niet. ik keurde iets ook af, maar ook goed. Voor mij is denk ik de tijd gekomen dat mijn oude denkpatronen mij niet meer dienen. Ze leren mij op het moment om ze los te laten. Ze willen maar niet op vakantie of met pensioen, zoals ik dit met een metafoor zeg. Van heel veel situaties ben ik dankbaar dat ik toen die gedachten had en hoe ik heb mogen ervaren. Het heeft mij ook ergens gebracht, maar daar waar ik mij in bevond, wil ik niet meer zijn. Als ik dat af ga wijzen, dan wijs ik delen van mijzelf af. Ik wil er een mooi afscheid van maken. En hoe mooi is het als je kan zeggen: Ga maar genieten van vakantie of ga met pensioen?

Zo denk ik Maarten dat dit zo voor mij werkt. Iets wat ik zelf eigenlijk ben om er zo ook afscheid van te nemen. Het leven als een weg zien en wat je niet meer nodig hebt, niet zomaar afwijzen, maar het ook heel overdreven ( ik hou van feestjes en partijen) afscheid van te nemen als een dankbaarheid. het heeft mij namelijk ook op sommige momenten gediend en ik vind dat ik dat zomaar niet weg kan schuiven of in de vuilnisbak te gooien.

Zo zie ik het nu ( heb vandaag veel geschreven). ik heb zo vaak dingen drastisch aangepakt vanuit impulsiviteit en achteraf, sommige dingen waren goed geweest en sommige dingen had ik gewoon beter over na kunnen denken.

Om het leven te omarmen heb ik iets nodig ( egoding) namelijk acceptatie, die ik vanuit een verzoening met mijzelf kan bereiken.

Dit is zo'n beetje wat ik vandaag beschreven heb en tot welke conclusie ik ben gekomen. Maaaaaaarrr het kan morgen zomaar anders zijn.

Met warme groet

veranderlijke als het weer Moesa

moesa

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2018 16:28 »
Aanvulling:

Lieve maarten,

Ik was je vergeten te bedanken voor het mooie inzicht.

Dit kwam zo vandaag bij mij op, vandaar dat ik het uitleg. Misschien kan ik jou inzicht als vervolg toepassen op het begin van iets.

Vriendelijke groet Moesa