Auteur Topic: codependentie  (gelezen 338 keer)

moesa

• Gast
codependentie
« Gepost op: 01-05-2018 11:17 »
Beste forumleden,

Gisteren ben ik mij aan het inlezen geweest in codependentie. Lijkt dit ook op een boeddhistisch pad? Heb mij wel hiermee met nieuwe prikkels opgezadeld, want dan zie ik mezelf ook codependent. Wel, valt mij op dat iedereen codependent is, als je heel die lijst bekijkt

Ik verwijs naar de site van Henny Bos die er bekend mee is.

Groet,

Moesa

Borobudur

• Gast
Re: codependentie
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2018 00:02 »
Hoi moesa,

De site van Henny Bos heb ik gelezen, vooral een aantal stukken waar hij het heeft over codependentie.

Wat betreft het boeddhisme. Ik vind, dat deze gedachtegoed 2500 jaar geleden zijn tijd millennia ver vooruit was. Als ik nu hier en daar inlees in een bepaalde filosofische stroming of een therapievorm, dan herken ik vaak wel dingen erin terug uit het boeddhisme.

Daar komt nog bij dat er in die 2500 jaar vele stromingen en aftakkingen waren van het oorspronkelijke boeddhisme, waarvan er velen er tegenwoordig zelfs geen leraren meer hebben (uitgestorven takken van boeddhisme zeg maar). Uit elk van die stromingen is er altijd wel iets te vinden wat je kunt terugvinden in een filosofische stroming of therapievorm.

Wat filosofische stromingen en therapievormen betreft, vind ik het Griekse/Romeinse stoicisme en het hedendaagse Cognitieve Gedragstherapie heel erg passen bij de meeste vormen van boeddhisme, en ook bij meditatie. Sterker nog: Cognitieve Gedragstherapie was geinspireerd door het oude stoicisme, en ik zou me niet verbazen dat het stoicisme ideeen heeft geleend van boeddhistische wijzen uit het Oosten. Het is zeker de moeite waard om over die twee dingen te lezen of op te zoeken op Youtube.

Warme groet,
Borobudur.