Auteur Topic: Ik heb mij nog niet voorgesteld: hallo, ik ben Dorje!  (gelezen 1459 keer)

Dorje

• Gast
Ik heb mij nog niet voorgesteld: hallo, ik ben Dorje!
« Gepost op: 07-05-2018 20:56 »
Hallo allemaal

Ik realiseer mij nu dat ik zomaar met de deur in huis gevallen ben, zonder mij even voor te stellen. Excuses.

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit:

Ik ben dus Dorje, dat is niet mijn echte naam, maar gewoon een schuilnaam, het is de Tibetaanse vertaling van het woord Vajra, een ritueel object dat staat voor de directe weg (het plots actualiseren van verlichting) en verwijst daarmee naar het Tibetaanse Vajrayana (tantrisch boeddhisme).

Ik ben niet tot het boeddhisme gekomen door moeilijkheden, maar uit pure interesse en dit al op vrij jonge leeftijd. In mijn zestiende levensjaar vond ik een boekje over Boeddhisme in het boekenrek van mijn moeder. Het lezen hiervan trof mij als de bliksem, en heeft mij nooit meer losgelaten. Het was een boekje over Dzogchen (een bepaalde strekking binnen het Tibetaans boeddhisme). Vanaf dan ben ik veel boeken beginnen lezen over boeddhisme van alle soorten strekkingen, tegelijk legde ik mij toe op het bewust dromen (lucide dromen), waar in dat Dzogchen boekje ook sprake over was (droom-yoga noemde het daar). Uiteindelijk ontdekte ik dat we in België een Tibetaanse centrum hadden en als 18 jarige ging ik daar voor her eerst op cursus, een cursus over het Vajrayana, waarin sprake was van verschillende technieken, waaronder droomyoga, maar ook Tummo (de Tibetaanse versie van Kundalini) en andere praktijken die enorme impact kunnen hebben op je lichaam en geest. Ik was hier zo door gefascineerd dat ik er meerdere cursussen en boeken over zocht en allerlei technieken, waaronder speciale ademhalingstechnieken en moeilijke houdingen en degelijke aan bod kwamen. Ik heb hierdoor een paar flitsen van inzicht opgedaan, maar ook twee erg slechte ervaringen gehad, waarna ik dit alles laten vallen heb. De ervaringen waren allemaal zo vluchtig en onstabiel, waardoor ze geen bodem kregen in mijn dagelijks leven en dus meer verwarring gaven, dan helderheid. Sindsdien ben ik mij gaan toeleggen op stabiliteit, via meditatie: Tibetaanse (shinee, lhaktong, mahamoedra), maar ook zazen (Soto school).

Ik heb ook redelijk wat gereisd, voornamelijk in Azië (India, Nepal, Thailand, China, Tibet, …) en heb daar steeds tempels bezocht en cursussen gevolgd, in de verschillende strekkingen van het boeddhisme, en hier en daar ook wat in hinduisme (advaita). Veel in het Tibetaans boeddhisme, maar in Thailand ook in de Theravada traditie, ik heb daar enorm goede teachings gekregen over meditatie (veel beter uitgelegd als in het Tibetaans boeddhisme) en een 10 daagse Vipassana retraite gedaan in een klootser in Thailand, 10 dagen zwijgen, zelfs geen oogcontact, niets lezen, niets beluisteren, enkel mediteren, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Ik heb daar voor het eerst echt kalmte (samatha) ervaren. Na deze meditatieve onderdompeling heb ik mediterend op het stand, een ervaring gehad waarin het opeens allemaal helder was dat niets op zichzelf bestond, ook ikzelf niet. Op dat moment kon ik dit niet aan, het leek alsof alles waar ik ooit in geloofd had, vernietigd ging worden, ik heb er mij toen met alle macht tegen verzet, en zo is de ervaring en het diepe effect dat het op mij had, langzaam weer helemaal weggeëbd, waar ik later enorm veel spijt van heb gehad. Ik ben dan terug op zoek gegaan naar zulk een ervaring, maar ik heb die nooit meer gehad, toch niet in die intensiteit, tot ik met de Dzogchen in contact kwam.

Tien jaar geleden nodigden ze in het Tibetaans centrum een Dzogchen meester uit, om onderricht en instructies te geven over Dzogchen, een zeer directe meditatie praktijk en filosofie, ik was zo onder de indruk van die Tibetaanse grootmeester dat ik al snel besloot zijn leerling te worden. Hij introduceerde mij in de ware natuur van de geest (waarin ik dezelfde ervaring terug kreeg als op het strand in Thailand, maar minder intens en zonder de angst en verzet) en hij droeg mij op allerlei praktijken te doen: 100.000 neerbuigingen, 100.000 mantra's, … . Ik zag hem elk jaar in de zomer, maar de laatste jaren zakt hij niet meer af naar België. Ik heb dan een tweede leraar genomen, Adyashati, iemand uit de Zen (Rinzai school deze keer), waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds on-line onderricht, en on-line curssussen bij volg. Ook ging ik bij een Belgische man die monnik geworden is in een Japans Shingon boedditsisch klooster, om de twee weken mediteren, maar gezien hij voor onbepaalde tijd teruggeroepen is naar zijn klooster in Japan, heb ik die meditaties bij mij thuis verder gezet.

Ik heb dus vanalles en nog wat geprobeerd en sta nog altijd open voor van alles en nog wat, niet meer uit een honger naar ervaringen zoals vroeger, maar uit een rustige erkenning dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Mijn hart ligt bij de directe aanpak: dzogchen, rinzai zen, advaita, maar zonder het ontwikkelen van stabiliteit (het voorbereiden van de zaai-grond) waar de geleidelijke aanpak de meeste nadruk op legt, weet ik dat de zaden (directe inzichten) niet tot bloei kunnen komen. Maar mijn filosofie is dat het onderzoeken van het juist zaad, en het voorbereiden van de grond, samen kunnen gaan, hand in hand.

Ik heb vooral geleerd dat de weg belangrijker is dan het doel. Maar het is gemakkelijker dit aan te nemen door nu en dan al eens vluchtig in contact te komen met dat doel, zo ontstaat stilaan een besef dat het doel iets is dat al aanwezig is en altijd aanwezig is geweest en niet aangetast wordt door al die toestanden die het lijken te bedekken. Dit verzwakt de tendens om bepaalde ervaringen te willen hebben en andere ervaringen te verwerpen. Alles, zowel het goede wat je meemaakt, als het slechte dat je meemaakt wordt dan een verwijzing naar dat ene.

Ik ben hier om samen te zoeken en uit te drukken hoe boeddhisme meer geïntegreerd kan geraken in hoe we dingen zien, beleven en er op handelen.

Warme groeten,

Dorje.

MaartenD

• Gast
Re: Ik heb mij nog niet voorgesteld: hallo, ik ben Dorje!
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2018 07:52 »
Beste Dorje,

Excuses zijn niet nodig maar zo je wil wel aanvaard. :) Welkom, alsnog dan maar, op dit forum. Bedankt voor je uitgebreide persoonlijke beschrijving. Ik ben verheugd iemand te kunnen begroeten hier die thuis is in het soms nogal typische taalgebruik van meerdere scholen en stromingen. Ik kijk uit naar meer van je bijdrages.

Met warme groet,

Maarten

Dorje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2018 10:37 »
Excuses zijn niet nodig maar zo je wil wel aanvaard. :) Welkom, alsnog dan maar, op dit forum. Bedankt voor je uitgebreide persoonlijke beschrijving. Ik ben verheugd iemand te kunnen begroeten hier die thuis is in het soms nogal typische taalgebruik van meerdere scholen en stromingen. Ik kijk uit naar meer van je bijdrages.

Bedankt, graag gedaan en ook ik kijk uit naar jouw en ieders verdere bijdragen.

Namaste!

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2018 11:34 »
Ja, bedankt Dorje. Kijk ook uit naar je bijdragen.

groet,
Siebe

Marcel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2018 16:41 »
Hallo Dorje

Welkom.
« Laatst bewerkt op: 09-05-2018 10:10 door Marcel »

Borobudur

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2018 19:26 »
Hallo Dorje,

En welkom!
Je schrijft heel helder en toegankelijk.
Ik kan me meestal wel vinden in wat je schrijft.
Leuk om je hier op het forum te hebben.

Warme groet,
Borobudur.

Dorje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2018 21:07 »
Ja, bedankt Dorje. Kijk ook uit naar je bijdragen.
Ingeslijks.

Hallo Gorje,
Hey dat klinkt wel goed, maar laten we er dan ineens George van maken.
George en Marcel, dat moet wel goed klikken.
:)

Ik kan me meestal wel vinden in wat je schrijft.
Ah leuk, maar ik ben het meest benieuwd naar de zaken waar je je niet in kan vinden, daar kan ik het meest zelf uit leren: leren zien dat het onzin is wat ik schrijf, of leren mij nog wat beter uit te drukken. :)
Fijne naam trouwens Borobudur, een prachtige Boeddhistische site!

Leuk om je hier op het forum te hebben.
Insgelijks.

Borobudur

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2018 22:47 »
Fijne naam trouwens Borobudur, een prachtige Boeddhistische site!

Ja mooie site he!
Toen ik 11 jaar was, heb ik mijn grote teennagel in die site opengebroken toen ik tegen een inzinking in de vloer stootte.
Omdat ik wekenlang te eigenwijs was om mijn teennagels te knippen.
Ik bloedde als een rund.
We noemden de site die dag "Borok-budur", waarbij "borok" een Indonesisch woord is voor "wond met opgedroogde bloedkorst".

De site staat er nog als bewijs voor het Boeddhistische verleden van Java, terwijl de meeste mensen er tegenwoordig moslim zijn: de meeste vrouwen dragen er nu hoofddoekjes.
Zo zie je maar dat het leven zich ontvouwt zoals het zich ontvouwt.
Alles wat opkomt, gaat ook weer naar beneden om plaats te maken voor iets anders.

remie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09-05-2018 09:09 »
hoi Dorje welkom

Marcel

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09-05-2018 10:15 »

Hallo Gorje,
Hey dat klinkt wel goed, maar laten we er dan ineens George van maken.
George en Marcel, dat moet wel goed klikken

Heb er toch maar even Dorje van gemaakt.

Dorje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09-05-2018 13:18 »
Ja mooie site he!
Prachtig gewoon, ik kon daar wel uren blijven ronddwalen, jammer dat ik er niet zelf naar toe was gegaan, maar via een tour, er stonden die dag nog andere zaken op het programma.

Toen ik 11 jaar was, heb ik mijn grote teennagel in die site opengebroken toen ik tegen een inzinking in de vloer stootte.
Omdat ik wekenlang te eigenwijs was om mijn teennagels te knippen.
Ik bloedde als een rund.
We noemden de site die dag "Borok-budur", waarbij "borok" een Indonesisch woord is voor "wond met opgedroogde bloedkorst".
Ai, pijnlijk zo te moeten lijden terwijl er zoveel boeddhabeelden je staan aan te staren. Maf.

Zo zie je maar dat het leven zich ontvouwt zoals het zich ontvouwt.
Alles wat opkomt, gaat ook weer naar beneden om plaats te maken voor iets anders.
Zo is dat, Borokbudur.