Auteur Topic: zuivere compassie  (gelezen 733 keer)

remie

• Gast
zuivere compassie
« Gepost op: 30-05-2018 12:30 »
ik ben inmiddels een poosje bezig met het proberen compassie te ervaren naar alles en iedereen. dit lukt me soms en soms ook niet.
zuiver of onzuivere compassie het ligt zo dicht bij elkaar. sterker nog het wisselt zich in een hoog tempo af.
althans zoals ik het nu beleef.

een klein voorbeeldje uit eigen ervaring waardoor het voor mij nog zo dicht bij elkaar ligt.
ik stond laatst in de rij van de supermarkt waar een man voor mij zijn boodschappen niet kon betalen. ik heb deze toen maar betaald omdat ik dit erg voor de man vond. ik merkte echter op dat ik hiervoor niets van de man terug verwachtte. ook geen bedankje. de man bedankte ook niet pakte de spullen en ging weg.
ik vond daar niets van.
vreemd genoeg was degene die hier het meest emotioneel op reageerde de jongen achter de kassa.
ik zie nu pas, enkele weken later dat dit misschien een van de weinige keren van zuivere compassie was die ik in mijn leven heb ervaren.
voorheen zou ik misschien gedacht hebben "nou lekker dankbaar".
het moment is wel erg kort geweest omdat mijn dochter dit verhaal toen we thuis kwamen meteen met mijn vrouw deelde en ik er natuurlijk weer een onzuiver gevoel bij kreeg. zo van ja aardig van mij he.
maar toch hoe kort en klein het moment ook is geweest het was er.
nu ik er meer en meer over nadenk besef ik pas hoe vaak ik na een zogenoemde goede daad van mij iets terug verwachte, zoals bijv. een bedankje.
misschien heb ik toen zonder het zelf te weten een piepklein momentje van wat een Bodhisattva beleeft mogen meemaken.
jammer genoeg stemde mij dit ineens erg gelukkig wat dan weer niet onbaatzuchtig is  :)
ondanks dit ben ik dankbaar dat ik in mijn beleving op dat specifieke moment getuige was van mijn eigen zuivere compassie.

grt remie

moesa

• Gast
Re: zuivere compassie
« Reactie #1 Gepost op: 30-05-2018 13:59 »
Beste Remie,

Compassie kun je op vele manieren ontwikkelen. Als ik dan mijn ervaring mag delen, mag wel he? ;D

Compassie kan ik opbrengen door te beseffen dat iedereen gelukkig wil zijn, net als ik.  Ook heb ik de laatste tijd geleerd om niet zomaar elke willekeurig insekt dood te meppen of te trappen met als intentie: irriteert mij, dus dood.  Hele erge intentie vind ik, tenminste ik ben mij bewust van die intentie. Vlees eten verminderen of geen vlees eten. Ik breek bijna als ik een vrachtwagen met koeien naar het slachthuis worden gebracht, de dood tegemoet, bah, denk ik dan. Alles begint stap voor stap denk ik.

Grt Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-05-2018 16:01 »
Dat zijn mooie verhalen. Compassie vloeit in mijn ervaring ook makkelijk voort uit begrip. Als je weet hoe het in elkaar steekt dan snap je meteen waarom iemand zus of zo reageert of zich in die situatie bevindt.

Met warme groet,

Maarten

Dorje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30-05-2018 21:52 »
jammer genoeg stemde mij dit ineens erg gelukkig wat dan weer niet onbaatzuchtig is  :)

Dat doet mij denken aan het verhaal van een boeddhist die spontaan een aalmoes gaf aan een bedelaar en er plots over ging nadenken, zo van "Hey, wat goed van mij dat ik een goede daad heb gedaan", en dan "Oei, zie mij hier nu zo trots zijn, dat is niet goed.", en dan weer van "Hey, toch goed dat ik opgemerkt heb dat ik trost ben", en dan weer "verdorie, nu ben ik mijzelf weer aan het prijzen, hoe verderfelijk.", en dan weer "och stop toch met uzelf af te wijzen, dat is ook weer niet goed" en op den duur geraakte hij zo in de knoop en depressief, dat hij in elkaar zakte en op de grond ging gaan zitten, zijn hoed viel van zijn hoofd af, pardoes voor zich op de grond, een voorbijganger kwam voorbij, keek naar de boeddhist zijn bedrukt gezicht en vol mededogen gooide hij een aalmoes in de hoed. De boeddhist schrikte op, wou de man nog nalopen om het geld terug te geven, en uit te leggen dat het een misverstand was, maar toen hij opmerkte dat de voorbijganger gewoon gelukkig en vredig zijn weg voortzette, ontwaakte hij opeens uit zijn lijden waar het denken hem had in gevangen gehouden. In stilte was hij zo dankbaar, alsof de voorbijganger de boeddha zelf was, die hem de kostbaarste les ooit had geleerd: nl. dat echte vrijgevigheid niet in de aalmoes zit, maar in de vrede die je in jezelf ontwikkelt en deelt met anderen.

Prettige avond!

remie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 31-05-2018 08:21 »
Hoi Dorje,
Goed verhaal  ;) :)
Grt Remie

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel