Auteur Topic: Welke vragen stellen  (gelezen 744 keer)

moesa

• Gast
Welke vragen stellen
« Gepost op: 20-05-2018 09:55 »
Beste forumleden,

Welke vragen kan je jezelf stellen als je in patronen of neigingen schiet? Hoe verkrijg je inzichten die je inspireren?

Warme groet,

Moesa

MaartenD

• Gast
Re: Welke vragen stellen
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2018 11:24 »
Hey Moesa,

Wat voor mij goed werkt is ruwweg wat cognitieve gedragstherapie doet, maar ik ben dan ook erg cognitief ingesteld. Elke gedachte kun je ondervragen: ben je waar, ben je nuttig? Ik ben ermee uit een klinische depressie gekomen, in combinatie met meditatie en medicatie.

Waar ik me nu sterk mee bezig houd is zien dat alles in de geest processen is. Die neiging komt voort uit een proces en een patroon, of meerdere daarvan. Er zijn echter ook andere processen. Meer is het eigenlijk niet. Mijn vraag nu zou dus, als ik het in woorden uitdruk, moeten zijn: is dit het enige in de geest? Als ik even afwacht dan zie ik heel snel dat er meer is en dus ook meer ruimte en vrijheid.

Dit is echter sterk persoonlijk, net als inspiratie. Ik kan je geen inspiratie geven. Heel voorzichtig zou ik willen voorstellen dat je bij één van je vaste gedachten/meningen je afvraagt: waarom denk ik dit? Als er dan een antwoord komt dan vraag je weer 'waarom?' en zo door net zo lang tot je geen antwoord meer hebt. (Vrij naar wat Zen dat ik me vaag herinner.) Zodra je geen woorden meer hebt zou er ruimte kunnen ontstaan voor iets nieuws.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2018 12:00 »
Lieve Maarten,

bedankt voor het inzicht.

Cognitief denken past op het moment ook bij mij. Hoe het brein eigenlijk werkt ( jou tip). Waar ik achter kom is dat je nooit kan weten welke gedachten er na de volgende gedachten komen. De gedachten die aandringend zijn probeer ik te onderzoeken. En die gedachten zijn een combinatie van verleden en toekomst, wetend dat ze misschien wel helemaal niet waar zijn. Ik vraag of ik kan weten dat het waar is. Mijn brein wil ook steeds de dingen buiten zichzelf zoeken ( ego), terwijl het in mijzelf gebeurd.

Ben nu aan het aanleren om minder te oordelen over dingen ( oef). Compassie aanleren over alles wat leeft ( ook mieren, vliegen etc). ik bemerk dat door compassie aan te leren, ik meer rust krijg. De vraag stellen/bewust worden, geeft ook meer rust.

Liefs Moesa

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2018 19:49 »
Beste forumleden,

Welke vragen kan je jezelf stellen als je in patronen of neigingen schiet? Hoe verkrijg je inzichten die je inspireren?

Warme groet,

Hoi Moesa,

Het is heel wat dat je het ziet. Ik zie het ook bij mezelf. Dat gegeven dat je in neigingen schiet, het onderricht geeft aan dat dat eigenlijk ook heel hardnekkig is en langdurig blijft bestaan. Het is, wordt gezegd, iets wat al heel lang gebeurt. Anders dan dieren, kunnen wij ons dit tenminste bewustmaken en onderscheid maken tussen onheilzame neigingen en heilzame. We kunnen tenminste wat energie steken in het afleren van onheilzame en aanleren van heilzame, zoals mededogen ipv de neiging leed toe te brengen, liefdevolle vriendelijkheid ipv het koesteren van vijandigheid en wrok, medevreugde ipv jaloezie  etc.

Wat mij wel inspireert is dat het dus mogelijk is dat we echt volledig afstand kunnen doen van al die re-activiteit in onszelf, en die ons vaak beheerst, en volledig authentiek worden.

Ik ben er ook van overtuigd geraakt, en dat inspireert me ook, dat dit ook echt het beste is, niet alleen voor mezelf maar ook voor andermans welzijn. Gedomineerd worden door al die reactiviteit dient niemands welzijn. Ik meen dat het ook scheelt dat je het zo gaat zien, want als je ziet dat het noch in je eigen noch in andermans voordeel is, dan ga je het ook niet meer rechtvaardigen of verdedigen. Je wilt het dan overstijgen.

In een sutta geeft de Boeddha de instructie om die neigingen ook zo te bezien: 'dit ben ik niet, dit is niet van mij, dit is niet mijn zelf'. Het zijn weliswaar oprispingen in jezelf, en die ons kunnen beheersen, maar ergens voel je misschien aan dat het ergens ook maar oprispingen zijn. Enkel gewoontekrachten, maar meer ook niet.

Zou je jezelf verliezen als kwade wil verdwijnt of als opgeblazen trots verdwijnt of als jaloerse neigingen verdwijnen etc?  Ik voel het zo aan dat als al die vele neigingen afzwakken en verdwijnen dan wordt je alleen maar meer jezelf. Er gaat niks anders dan ballast verloren, verkramping, gedoe, lijden, niet-zelf.

Het edele achtvoudige Pad tot ontwikkeling brengen en cultiveren in al zijn aspecten, heeft zeker ook als doel om de slavernij, de ketening van neigingen af te zwakken en zelfs geheel te ontmantelen. Er wordt gezegd dat dit in fasen gaat.

groet,
Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018 21:31 »
Hoi moesa,

De eerste vraag die je hier stelt in de topic starter post, is al een heel goede eigenlijk.
Daar begint alles mee.

Het is helpend als anderen voorbeeld-vragen aan je kunnen geven.
Het is ook helpend als je zelf op die vraag mediteert.
Als je er regelmatig op mediteert, word je vanzelf creatiever in vragen stellen.

Bij ons op de zencursus komt het wel eens voor dat de leraar ons een vraag voorlegt waar we vervolgens kort (3 minuten) op mediteren.
Daarna volgt een groepsgesprek, waarbij deelnemers mogen inbrengen wat ze willen inbrengen.
De inzichten die mensen krijgen van die 3 minuten, zijn al heel waardevol, merk ik.
Waardevol in de zin van: meer zelfkennis, maar ook waardevol in de zin van: hey zo heb ik het nog niet bekeken.

Dat vind ik wel leuk trouwens, de inzichten die ik opdoe tijdens meditatie.
Het gaat me niet zozeer om de antwoorden op de vragen, maar om het steeds weer op een nieuwe manier naar de wereld en naar mezelf kijken.
Als ik een nieuw inzicht krijg, dan is dat voor mij net zoiets als loskomen van een gewoonte of neiging.

Meditatie is voor de geest wat fitness is voor het lichaam.
Door regelmatig te fitnessen krijg je betere sportprestaties, en door regelmatig te mediteren kun je makkelijker inzichten krijgen en vragen bedenken.
Een goede lichamelijke conditie leidt tot betere sportprestaties, een goede geestelijke conditie leidt tot flexibiliteit in de geest.
Door die flexibiliteit kun je (vanzelf) vragen stellen waarbij je iets vanuit verschillende gezichtspunten bekijkt.
Zo kan je met een flexibele geest dus ook vanuit verschillende gezichtspunten naar je eigen geest kijken.

Door te mediteren wordt je geest niet alleen flexibeler maar tegelijkertijd word je beter in staat om je eigen neigingen los te laten, en ruimte te maken voor iets nieuws.
Volgens mij gaan die twee hand in hand samen.
Je wordt dus meer baas van je eigen geest, een heel aardige vriendelijke baas van een flexibele, gezonde geest.

Nog over Cognitive Gedragstherapie, waar Maarten het hierboven over had.
Ik was zo'n beetje tegelijkertijd met CGT begonnen als met regelmatige zazen-beoefening (20 minuten per avond).
Ze vulden elkaar hardstikke goed aan: zazen maakte dat ik met een gezonde afstand naar mijn gedachten en emoties (neigingen) kon kijken, en met CGT leerde ik situaties, gedachten en emoties te onderscheiden/benoemen.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2018 22:11 door Borobudur »