Auteur Topic: Boeddhisme zweverig?  (gelezen 478 keer)

moesa

• Gast
Boeddhisme zweverig?
« Gepost op: 02-06-2018 19:36 »
Nou, ik vind boeddhisme niet zweverig. Ik denk zelfs dat het hard is vooral als je, je lijden ziet. Wie weet de oorsprong van deze verhalen dat het zweverig zou zijn? Heel poezelig en puppies en wolkjes, maar is het niet. Het is namelijk dat je het tegengestelde van wat je eerst deed gaat doen. Valt nog niet mee in deze maatschappij vind ik, omdat kamma gezien wordt als een boete schuld. Boos worden als kracht etc.

Wat ik zie is dat coachingsbureaus via Internet geregeld uitspraken van boeddha gebruiken.

Zweverig is voor mij in magie geloven. Ik vind boeddhisme ook meer neigen naar kwantumfysica.

Wat vinden jullie?

Groet Moesa

Borobudur

• Gast
Re: Boeddhisme zweverig?
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2018 20:08 »
Technisch gezien ben ik geen boeddhist, maar praktiseer ik zen.
Je kunt zen praktiseren zonder boeddhist te zijn, en je kunt boeddhist zijn zonder zen te praktiseren.
Maar door zen te praktiseren krijg ik wel steeds meer boeddhistische trekjes.

En historisch gezien: zonder boeddhisme was er ook geen zen ontstaan.

Over zenmeesters zijn er genoeg voorbeelden te vinden dat ze keihard waren voor hun volgelingen, allemaal bedoeld om ze sneller richting verlichting te brengen.
Smeuige verhalen over het afhakken van vingers, en dergelijke.
In hun handelen kunnen zenmeesters genadeloos zijn, maar wel uit heel genadevolle bedoelingen.

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2018 21:36 »
Beste Borobodur,

Ja dat is inderdaad genadeloos, maar het lijden soms ook. Kijk maar eens wat er soms op je pad komt en hoe het weerspiegelt wordt. En weer komen we bij wat we denken dat een ander dit doet, maar eigenlijk jezelf bent.

Wat ik nog best storend vind is dat mensen dit niet willen zien. Dan wil ik graag uitleggen, maar leg het aan mijzelf uit dan maar, dan begrijp ik het tenminste.

Boeddhisme en yoga is ook iets heel anders, iets wat ook vermengt wordt, terwijl het toch een tikkie anders is. Ik wil het graag bij het boeddhisme houden op het moment.

Het valt mij ook op dat ik de enige vrouw op het moment ben op het forum, zou het komen omdat boeddhisme best logisch is? Als je kijkt naar de inzichten?

Groet Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2018 11:21 »
Mijn antwoord is nee.

Aangaande citaten van de Verheven Leraar.. neem eens een kijkje op Fake Buddha Quotes.

Het boeddhisme kan zweverig overkomen als je je meteen richt op het bovenwereldlijke pad, vooral de Abidhamma. Ik denk dat het kundig is om te blijven onthouden dat de Boeddha zelf nooit het woord 'boeddhisme' heeft gebruik. Hij sprak van de dhamma-vinaya, de leer en de discipline. Dat is een uitermate praktisch pad. Het kan praktisch onderzocht worden, praktisch ervaren en praktisch bevestigd.

Eén van de heerlijke aspecten van boeddhisme volgens mij is dat er helemaal geen religieuze verplichtingen zijn. Je hoeft niks te geloven. Je komt er een keer toe als je vlijtig blijft oefenen. Maak je geen zorgen over wat kamma exact is, wat nibbana exact wel en niet is.. (als dat al een geldige vraag is). Oefen!

Hoe meer praktisch kun je het willen hebben?

Warme groet,

Maarten