Auteur Topic: mijn ego, ik, zelf  (gelezen 471 keer)

moesa

• Gast
mijn ego, ik, zelf
« Gepost op: 06-06-2018 13:02 »
Hallo,

Op het moment ben ik mijn ego aan het sussen, want het leidt mij af. Het is kortzichtig, wil niks vanuit verschillende perspectieven zien. Is onaardig tegen mij, vanaf vanmorgen. Wil continu gehoord worden, belangrijk gevonden worden. Herkauwt of zit mij te vertellen wat er mogelijk allemaal wel niet in de toekomst zou kunnen gebeuren. We zitten samen in dualiteit, natuurlijk is alles fout en slecht. Het is een mooie, want het speelt rechter. Het liefst zou ik oordopjes in willen doen. Het is een zeurkous en klaagt, huft en puft.

Help, kan iemand ingrijpen? Heb al gezegd dat het heel onaardig doet en onvriendelijk naar mij, dan zegt het gewoon; nou en? best brutaal denk ik dan......

Dat denken, dat denken

Groet het ik, mijn, mezelf, ego en geest van Moesa

MaartenD

• Gast
Re: mijn ego, ik, zelf
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 16:22 »
Hallo moesa en hallo moesa's geest,

Er is geen ego. Er is geen ik of mij, dat al is slechts illusie. Er zijn wel processen en verzamelingen van processen (van processe...) die zich als proces gedragen.

Het is normaal dat de geest doormaalt en doormaalt. Hoe lang gaat dit tenslotte al niet zo? Hier kan een goed begrip van kamma behulpzaam zijn. Kamma wordt vaak als straf gezien of als verklaring voor huidig ongeluk. Ja, had je in je vorige leven maar liever moeten zijn! Zo werkt het niet. Wat je wel kunt leren zien is dat oorzaak en gevolg een ijzeren wet vormen. Alles wat nu is had niet anders kunnen zijn. De huidige situatie - denk, denk, denk.. - kun je dus wel vervelend vinden maar je doet er helemaal niks aan. Je geest is niet onaardig want het enige wat er gebeurt is dat stimuli worden verwerkt op een manier die zo gegroeid is. Het kan niet anders op dit exacte moment.

De toekomst, daar kun je wel wat mee. Er is alle vrijheid om te oefenen en beter te worden. Nou komt de truc: als je dat nu al weet, dan ben je in wezen al bevrijd!

Laat die geest maar gaan. Goedkeuren én afkeuren zijn in wezen gelijk omdat het erop neer komt dat je de geest beetpakt en er wat van vindt, er mee bezig bent. Als je het gewoon laat gaan, los laat... dan komt op een gegeven moment de rust. Een beetje dan toch.

Het helpt flink om te glimlachen als je weer zo'n gedachte merkt opkomen. Laat maar, is goed zo.. ga lekker zitten. Knik in gedachten even minzaam naar je arme geest.

Met warme groet en een glimlach,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 16:58 »
Hoi Maarten,

Ja, het klopt, ik noem mijn ego ook een verzinsel, verzonnen werk. Het niet bestaand ego vond het natuurlijk in het begin niet zo leuk om te horen dat het een verzinsel is. Dat is natuurlijk nooit leuk als je te horen krijgt dat je eigenlijk een verzinsel bent, maar het leuke is dat je de mogelijkheid hebt, om iets anders te verzinnen een nieuw verzinsel te maken.

Ik zag net een mooie vraag voorbij komen, door Nico geschreven: wat is het nut om deze gedachten te koesteren? Inderdaad, wat is eigenlijk het nut er van. Dan vraag ik door en vraag: is dit voedend voor mij ( heilzaam) op opvullend ( onheilzaam) voor mij?

Die verzinsel van toekomst denken eventueel, welke mogelijk irreëel zijn als je om feiten vraagt. Feiten zijn nooit leuk voor een groot ego dan. 

En, ik heb even een onbelangrijk moment ingelast. Even het mijn niet zo belangrijk maken/ groter maken. En gezegd, direct besteed ik aan dacht eraan.

Wat je toch allemaal niet met een geest kan doen ,terwijl het praten in jezelf is. Tegen een illusie praten

Groet geest en verzinsel van Moesa

Marcel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 18:13 »
Ja, enige weerspannigheid
is ook mijn geest niet vreemd.
Als ik mijn geest tot niet denken maan,
kan ik er vergif op innemen dat ie
van de hak op de tak
aan de gang gaat.

Als ik zeg’: ‘’ en nu zoveel mogelijk gedachten hebben.’’,
weet ie ineens niks te verzinnen.

Tis een rare wereld

moesa

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2018 19:47 »
Hoi Marcel,

En als je zegt, hou eens op, dan hoor je het miepen zachtjes. En als je vraagt: wat is de volgende gedachten? is tie stil, weet ie niks te zeggen, duurt het even voordat er iets nieuws komt, nou nieuws, het is allemaal oud nieuws.

En zo gaat het maar door.

Die geest toch

Groet Moesa