Auteur Topic: Geduld  (gelezen 694 keer)

moesa

• Gast
Geduld
« Gepost op: 06-06-2018 20:02 »
Beste forumleden,

Hoe beoefen je geduld? Hebben jullie tips?

Groet Moesa

MaartenD

• Gast
Re: Geduld
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2018 08:20 »
Hallo Moesa,

Werk je niet teveel en te hard aan jezelf? Illusoir of niet?  ;D

Ook de boeddhistische boog kan niet altijd maar gespannen zijn. Ik bewonder je energieke volharding (en dat is een belangrijke waarde, zoals we in Sybe's topic over denken hebben kunnen lezen) maar het kan ook eens teveel zijn. Onheilzame staten overwinnen heeft veel te maken met mildheid en medelijden. Beide prachtige staten kunnen niet compleet zijn tenzij ze jezelf ook omvatten.

Hoe dan beoefenen wij geduld? Ik vermoed door mild te zijn tegenover de onrust. Het hangt er nogal vanaf waarvoor ongeduld gevoeld wordt. Tot het bezoek komt? Simpel, glimlach om je eigen, arme oude geest. (Oud in de zin van de vele levens die vooraf gegaan zijn.) Ongeduldig tot er nou eens iets leuks gebeurt? Glimlach weer om je geest. Het is gewoon een gedachte. Die komen op. Dat is niet erg. Verder kun je net zo goed zelf zorgen dat er iets leuks gebeurt. Dat mag best zo af en toe.

Ongeduld ten opzichte van gewicht verliezen - wat ik regelmatig voel? Houd jezelf voor dat het heden niet anders kan zijn dan het is en dat je tenminste vrij bent om nu er wat aan te doen. Verder.. dat sporten en goede voeding met verstand een stuk beter gaan dan extreem. De Middenweg van de Boeddha, zeg maar. De inzichten van de wetenschap zijn er ook nog om je te helpen met dit soort praktische uitdagingen.

Ben je ongeduldig dat je potverdrie nog nibbana niet hebt bereikt? Wees dan even stil. Stel je de onafzienbare geschiedenis voor, zonder naspeurbaar begin, met duizenden en duizenden en duizenden levens. Het bloed dat vergoten is door haat, begeerte en illusie is groter in omvang dan het water in alle oceanen, volgens de Verhevene. Hoe kan het anders zijn dat er nu nog onheilzame gedachten opkomen? (Weer dank aan Sybe.) Hoe kan het anders zijn dat zoveel mensen nog worstelen met smetten en frustraties? Heb medelijden met die arme wereld, die arme mensheid die ook niet anders kan zijn dan ze is.

Wijs jezelf er dan op dat je nog nooit zó dichtbij de Dhamma bent geweest. Nog nooit heb je zo effectief geoefend dan je nu doet. Is dat geen reden tot dankbaarheid? Ongeduld in dit geval komt voort uit onbegrip waardoor je je de tijd niet gunt die het nu eenmaal kost.

Trouwens, bedenk ik nu, waarom het ongeduld gewoon niet eens een tijdje voelen? Laat het maar even zijn. Kijk er naar, mild, open, zonder oordelen. Dat is mindfulness. Mindfulness is niet alleen voor fijne of neutrale zaken. Gedachten en gevoelens zijn geen feiten; ze komen op, hebben hun moment in de aandacht en vergaan dan weer. Leren zien dat dit zo is zorgt ervoor dat je die trucs hierboven niet eens nodig hebt.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2018 11:44 »
Beste Maarten,

Citaat
Ook de boeddhistische boog kan niet altijd maar gespannen zijn. Ik bewonder je energieke volharding (en dat is een belangrijke waarde, zoals we in Sybe's topic over denken hebben kunnen lezen) maar het kan ook eens teveel zijn. Onheilzame staten overwinnen heeft veel te maken met mildheid en medelijden. Beide prachtige staten kunnen niet compleet zijn tenzij ze jezelf ook omvatten.

Ja, die boog staat heel de dag gespannen. Ik ben namelijk nog niet moe er van. Bedankt voor je bewondering. Die mildheid probeer ik te pakken te krijgen, medelijden heb ik veel voor dingen, meteen komt er dan in mij op: ik laat dit voortaan, welke een functie kan krijgen naar mildheid, maar oef soms lukt het niet en dan.....grrrr, ben ik streng voor mijzelf krijg ik meteen een 'niet gelukt" gedachte.

Je hebt mooie inzichten beschreven en dan kijk ik wat ik ermee kan doen en of ik het toe kan passen.

Warme groet,

Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2018 17:22 »
Ik weet het, het is een lap tekst, maar ik vind het zelf een hele mooie verhandeling over geduld. Het is uit een boek dat ik ooit, als studiemateriaal, voor mezelf heb vertaald. Het komt uit Gampopa's Jewel Ornament of Liberation. Gampopa was een leerling van de beroemde Milarepa.

Hoofdstuk 14
De Perfectie van Geduld

Het overzicht:
Reflectie over de tekortkomingen en verdiensten,
Definitie, indeling,
Kenmerken van elk type,
Toename, perfectie, en gevolg—
Deze zeven behelzen de perfectie van geduld.

I. Reflectie over de Tekortkomingen en Verdiensten. Zelfs als je de praktijken hebt van vrijgevigheid en ethische discipline, zal boosheid zich ontwikkelen als je niet de praktijk van geduld hebt. Als kwaadheid opkomt, zullen alle deugden die eerder verzameld waren door vrijgevigheid en ethische discipline enzovoorts, in een handomdraai vernietigd worden. De ‘Bodhisattva Basket’ zegt:
“Dat wat woede wordt genoemd zal de grond van verdiensten vernietigen die zijn bijeengebracht gedurende honderden en duizenden kalpa’s”.

De ‘Conduct of Bodhisattvas’ zegt:
“Welke heilzame daden ook, zoals het eren van de Boeddha’s en vrijgevigheid,
Die zijn opeengehoopt gedurende een duizend eons
Zullen allemaal vernietigd worden in 1 moment woede”.

Nogmaals, als je niet geduld hebt en haat dringt je geest binnen, is dat als een giftige pijl die je hart doorboort. Je zult niet blijdschap, geluk of vrede ervaren vanwege de pijn in je geest. Je kunt niet goed slapen. ‘Engaging in the Conduct of Bodhisattvas’ zegt:
“Mijn geest zal geen vrede ervaren,
Als het pijnlijke gedachten van haat koestert.
Ik zal geen blijdschap of geluk vinden,
Niet in staat te slapen, zal ik me onvast voelen”
En:
“In het kort, er is niemand
die gelukkig leeft met woede”.

Nogmaals, als je geen geduld hebt, dringt haat en boosheid binnen, en een vronsend gezicht zal zich manifesteren en veroorzaakt dat al je vrienden, familieleden en bedienden moe en droevig worden. Zelfs als je ze voedsel en rijkdom gaf, zouden ze je liever niet omringen. Er wordt gezegd:
“Door het zijn vrienden en familieleden ontmoedigd;
Hoewel aangetrokken door mijn vrijgevigheid, vertrouwen ze me niet”.

Nogmaals, als je geen geduld hebt, zullen de mara’s je krijgen en obstakels doen ontstaan.
De ‘Bodhisattva Basket’ zegt:
“De mara’s zullen je krijgen en obstakels voor je creeeren als je de geest van haat hebt”.

Nogmaals, als je niet geduld hebt, is een van de zes paramita’s op het pad incompleet, dus zul je niet de onovertroffen verlichting verwezenlijken. De ‘Condensed Perfection of Wisdom Sutra’ zegt:
“Iemand die haat heeft en geen geduld, hoe kan zo iemand verlichting bereiken?”.

Aan de andere kant, als je geduld hebt, is het een van de ultieme deugden onder de essentiele deugden. Zoals wordt gezegd:
“Er is geen [groter] kwaad dan haat
En geen [grotere] kracht dan geduld.
Dus, ik behoor er naar te streven op verschillende manieren
Op geduld te mediteren”.

Als je geduld hebt, zul je zelfs in de conventionele staat alle geluk hebben. Zoals wordt gezegd:
“Maar wie het [haat] op een volhardende manier te boven komt,
vindt nu en hierna geluk”.

Als je de praktijk van geduld hebt, zul je onovertroffen verlichting realiseren.
De ‘Meeting of Father and Son Sutra’ zegt:
“Woede is niet het pad naar verlichting. Vandaar, als men altijd op liefdevolle vriendelijkheid mediteert, zal verlichting worden gerealiseerd”.

II. Definitie.  De definitie van geduld is een gevoel van op je gemak zijn.
De ‘Bodhisattva Bhumis’ zegt:
“Een geest zonder verwarring en met een gevoel van gemak, vergezeld van mededogen—in het kort, men dient te begrijpen dat dit de definitie van het geduld is van een bodhisattva”.

III. Indeling. Geduld heeft drie indelingen:
A. het geduld van je op je gemak voelen bij iemand die schadelijk bezig is,
B. het geduld van het aanvaarden van lijden, en
C. geduld in het begrijpen van de natuur van Dharma.

De eerste is het beoefenen van het geduld door het onderzoeken van de natuur van degene die leed veroorzaakt. De tweede is het beoefenen van geduld door het onderzoeken van de natuur van lijden. De derde is het beoefenen van geduld door het onderzoeken van de onbetwijfelbare natuur van alle verschijnselen.
Op een andere manier gesteld, de eerste twee worden beoefend in de conventionele staat, en de derde wordt beoefend volgens de ultieme staat.

IV. Kenmerken van Elke Indeling.

A. De Eerste Indeling. Het beoefenen van geduld jegens hen die jou en je familieleden obstakels brengen door slaan, van je afbijten, haten, en het misbruiken van jou, enzovoort. Wat betekent het om geduld in de praktijk te brengen?  Niet verstoord zijn, niet vergelden en niet wrok in de geest houden, dat wordt geduld genoemd.

Volgens Shantideva, dien je te onderzoeken:
1. dat diegenen die je leed berokkenen geen vrijheid hebben,
2. dat dit leed de schuld is van je eigen karma,
3. dat dit de schuld is van je lichaam,
4. dat dit de schuld is van je geest,
5. dat beide gelijke schulden hebben,
6. het profijt,
7. dankbaarheid voelen,
8. dat alle Boeddha’s verheugd zijn, en
9. dat het grote voordelige gevolgen met zich meebrengt.

1. Onderzoeken dat Diegene Die Je Leed Berokkenen Geen Vrijheid Hebben.
Voorbeeld, neem iemand als Devadatta die geen vrijheid had om het veroorzaken van leed te vermijden door de kracht van diens haat. Daarom, aangezien die persoon geen controle heeft, is er geen reden om wraak te nemen. Er wordt gezegd:
“Derhalve, alles wordt beheerst door andere factoren
En op deze manier beheerst niks zichzelf.
Dit begrepen hebbend, dien ik niet boos te worden
Met verschijnselen die als geestverschijningen zijn”.

2. Onderzoeken dat dit Leed de Schuld is van je Negatieve Karma.
In mijn vorige levens heb ik leed veroorzaakt bij anderen op dezelfde manier dat ik nu leed ervaar. Daarom, aangezien dit de schuld is van mijn eigen negatieve karma, is er geen reden om wraak te nemen. Er wordt gezegd:
“Eerder moet ik gelijksoortig leed veroorzaakt hebben aan andere levende wezens. Daarom is het juist dat dit leed retour komt bij mij, die de oorzaak is van letsel aan anderen”.

3. Onderzoeken dat dit Leed de Schuld is van Je Lichaam. Als ik dit lichaam niet had zou de ander geen doel hebben om zijn wapens op te werpen. Daarom, aangezien het komt doordat ik een lichaam heb dat ik dit leed ontving, is er geen reden om wraak te nemen.
Zoals wordt gezegd:
“Zowel het wapen als mijn lichaam
zijn de oorzaak van mijn lijden.
Aangezien hij het wapen opnam en ik het lichaam,
Op wie moet ik dan boos zijn?”.

4. Onderzoeken dat dit Leed de Schuld is van Je Geest. Ik beschouw dit uitstekende lichaam niet als iets dat gemakkelijk andermans leed kan tolereren, in plaats daarvan beschouw ik het als een fragiel, inferieur lichaam. Daarom is het gevoelig voor leed. Aangezien het leed veroorzaakt is door mijn geest is er geen reden om wraak te nemen. Zoals wordt gezegd:
“Als ik in blinde gehechtheid me vastklamp
Aan dit lijdend absces van een menselijke vorm
die het niet kan verdragen aangeraakt te worden
Op wie zou ik dan boos moeten zijn wanneer het pijn gedaan wordt?”

5. Onderzoeken dat beide Gelijke Schuld Hebben. Zoals wordt gezegd:
“Zou een persoon op een onwetende manier iets verkeerd doen
En een ander op onwetende manier boos [op hem]
Wie zou dan de schuldige zijn?
En wie zou zonder schuld zijn?

Daarom, wees voorzichtig met schuld en fouten, en beoefen geduld.

6. Onderzoeken van het Profijt Dat Men Ontvangt.  Als ik geduld beoefen met iemand die leed berokkent, zullen ondeugdelijke daden gezuiverd worden door dit geduld.
Ik zal de verzamelingen vervolmaken door het zuiveren van ondeugdelijke daden en zal verlichting verwezenlijken door het vervolmaken van de verzamelingen.
Daarom, deze persoon die me leed berokkent is in de realiteit een grote weldoener, dus ik dien geduld te beoefenen. Zoals wordt gezegd:
“In afhankelijkheid van hen zuiver ik vele kwaden door geduldig het leed dat zij veroorzaken te accepteren, enzovoort”.

7. Onderzoeken van Dankbaarheid. Zonder de vervolmaking van geduld is het verwezenlijken van verlichting niet mogelijk. Zonder de leed veroorzakende kan ik geen geduld beoefenen. Daarom, deze leed veroorzakende is een Dharma vriend die ik dankbaar ben, dus ik beoefen geduld. Er wordt gezegd:
“Ik behoor gelukkig te zijn om een vijand te hebben
Want hij helpt me in het verwezenlijken van mijn ontwaken.
En omdat ik in staat ben geduld met hem te beoefenen
Is hij het waard om de eerste vruchten van mijn geduld te geven
Want op deze manier is hij de oorzaak er van”.

8. Onderzoeken dat Alle Boeddha’s Verheugd Zijn. Zoals wordt gezegd:
“Verder, welke manier is er om [de Boeddha’s] terug te betalen
die onmeetbaar voordeel schenken en de wereld hun vriendschap betonen zonder pretentie, anders dan door levende wezens een plezier te doen”.

9. Onderzoeken dat het Grote Voordelige Gevolgen Brengt. Zoals wordt gezegd:
“Want velen die hen behaagd hebben,
hebben daardoor perfecte bereikt”.

En de ‘Bodhisattva Bhumis’ zegt:
“Beoefen geduld door het cultiveren van de vijf houdingen: de perceptie van een gevoel van nabijheid met degenen die je leed berokkenen, perceptie dat alles afhangt van interafhankelijke voorwaarden, bewustzijn van vergankelijkheid, perceptie van lijden, en de perceptie van het volledig omarmen van levende wezens met je hart”.

Ten eerste, waarneming van je innig verbonden voelen met degene die je leed berokkent. Dit leed veroorzakend levend wezen is, in vorige levens, je ouder geweest, familielid, of leraar en je ontving ontelbare voordelen van hem. Daarom, op dit moment met dit soort leed, is het niet redelijk om wraak te nemen, dus beoefen geduld door hem in je hart te sluiten.

Ten tweede, waarneming dat alles afhangt van interafhankelijke voorwaarden. Deze persoon die je leed berokkent is afhankelijk van voorwaarden, is eenvoudigweg een geprojecteerde verschijning. Beoefen geduld door er bij stil te staan dat er geen zelf is, geen levend wezen, geen leven, of persoon die van zich afbijt, slaat, misbruikt, of bekritiseert.
Ten derde, bewustzijn van vergankelijkheid. Van nature zijn levende wezens vergankelijk en onderhevig aan de dood. Daarom, beoefen geduld door er bij stil te staan dat het onnodig is het leven te nemen want levende wezens sterven van nature.
Ten vierde, waarneming van lijden. Alle levende wezens wordt gekweld door de drie vormen van lijden. Ik dien dit lijden weg te nemen, niet wezens er in vestigen. Daarom, ik dien geduld te beoefenen jegens hun schadelijkheid door hun lijden waar te nemen.
Ten vijfde, waarneming van het volledig omarmen van levende wezens. Toen ik bodhicitta opwekte, deed ik dit voor het profijt van alle levende wezens; daarom, wanneer ik geduld beoefen door hen volledig te omarmen, is het ongepast wraak te nemen voor kleine nadelen.

B. De Tweede Indeling, het Geduld van het Aanvaarden van Lijden. Met een geest van blijdschap, en zonder droefheid voor je lijden, accepteer vrijwillig het lijden van de praktijk die leidt naar onovertoffen verlichting. De ‘Bodhisattva Bhumis’  zegt:
“...vrijwillig aanvaarden van de acht verschillende soorten ontbering, zoals het lijden gerelateerd aan plaatsen. Enzovoort”.

In het algemeen zijn dit de soorten lijden: wanneer je een monnik of non wordt moet je het lijden ondergaan van de moeite om Dharma-kleding, voorraden etc te vinden; offeren aan, dienen van, en vereren van de Drie Juwelen en spirituele meesters; luisteren naar het onderricht; het geven van Dharma-onderricht; reciteren van gebeden; mediteren; inspanningen maken voor je meditatiepraktijk laat in de nacht en vroeg in de morgen zonder slaap. Zonder bedroefd, vermoeid, uitgeput, heet, koud, hongerig, dorstig, verstoord enzovoort te worden, aanvaard  vrijwillig het lijden van de inspanning profijt te brengen aan levende wezens op de elf manieren eerder vermeld [in hoofdstuk 13].

Bovendien, ter illustratie, vrijwillig lijden aanvaarden is als het ondergaan van een operatie, behandeling, enzovoort, om te genezen van het lijden van een kwaadaardige ziekte. ‘Engaging in the Conduct of Bodhisattvas’ zegt:
“Toch, het lijden wat samenhangt met mijn ontwaken zal een limiet hebben;
Het is als het lijden van een insnede gemaakt om grotere pijn te verwijderen en elimineren”.

[Door geduld te beoefenen] zul je de overwinning verwerven in de strijd van samsara; door het vernietigen van de vijand van de pijn veroorzakende emoties, ben je een ware strijder. In de wereld verwerven strijders roem door gewone vijanden te vernietigen, die van de natuur van dood zijn. Maar zij zijn niet strijders—hun handelen is als het steken van een zwaard in een lijk. ‘Engaging in the Conduct of Bodhisattvas’ zegt:
“De zegevierende strijders zijn deze
die, al het lijden verontachtzamend,
de vijanden van haat enzovoort overwinnen.
[Gewone strijders] doden alleen lijken”.

C. De Derde Indeling, Geduld in het Begrijpen van de Natuur van Verschijnselen.
“Streven naar de acht onderwerpen, zoals de goede kwaliteiten van de Drie Juwelen enzovoort”.

Streef naar, en beoefenen geduldig de realisatie van inherente leegte van de twee soorten zelf in de ultieme natuur.

V. Toename. Geduld zal toenemen door oorspronkelijke wijsheid, onderscheidend bewustzijn, en toewijding, zoals eerder uiteengezet [in hoofdstuk 12].

VI. Perfectie. De perfectie van geduld wordt ondersteund door doordringende leegte en mededogen, zoals eerder uiteengezet [in hoofdstuk 12]. 

VII. Gevolg. Men dient het gevolg van geduld te begrijpen in de uiteindelijke en conventionele staten. In de uiteindelijke staat verwezenlijkt men onovertroffen verlichting.
“Als hij er op vertrouwt dat dit omvangrijk en grenzeloze geduld het gevolg van verlichting voortbrengt, zal een bodhisattva onovertroffen, perfecte, volledige verlichting bereiken”.

In de conventionele staat zal men een goed voorkomen hebben, beroemd zijn, een lang leven hebben, en zal de staat van universele chakra koning realiseren in alle verschillende levens, zelfs als men dit niet verlangt.  ‘Engaging in the Conduct of Bodhisattvas’ zegt:
“Terwijl in cyclische bestaan, veroorzaakt geduld
schoonheid enzovoort, gezondheid en vermaardheid.
Vanwege deze zal ik heel lang leven
En de uitgebreide genoegens van de universele Ckakra Koningen winnen”.

Dit is het veertiende hoofdstuk, betreffende de Perfectie van Geduld, uit Het Juwelen Sieraad van Bevrijding, het Wens-vervullende Juweel van de Edele Onderrichtingen.

Marcel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2018 07:53 »
Beste forumleden,

Hoe beoefen je geduld? Hebben jullie tips?

Groet Moesa

Ik beoefen geduld
door het te doen.
Telkens weer.